نحوه خواندن نماز حاجت و احکام آن

  شنبه، 24 خرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
نحوه خواندن نماز حاجت و احکام آن
برای برآورده شدن حاجت و آرزو نماز های زیادی توسط پیامبر اکرم و امامان معصوم(ع) معرفی شده که در ادامه با ساعدنیوز همراه شوید.

نحوه خواندن نماز حاجت و آنچه باید در مورد آن بدانید

همه انسان ها در زندگی خود آرزوها و حاجت های برآورده نشده ای دارند که همیشه در صدد رسیدن به آنها هستند. امامان و معصومین برای حاجت روا شدن اعمال و نماز های زیادی معرفی کرده اند ولی سوالی که در این میان مطرح است این است که نحوه خواندن نماز حاجات به چه صورت و چند رکعت است؟ یا حتی تا چه مواقعی بایستی به جا آورده شود؟ در این مطلب قصد دارد شما کاربران عزیز را با بعضی از روش های صحیح خواندن نماز حاجت آشنا کرده تا با به کارگیری این روش های صحیح و اصولی برای خواندن نماز حاجت قدم بردارید.

تصویر

نماز حاجت روز پنجشنبه از پیامبر اکرم (ص):

از پیامبر گرامی اسلام (ص) روایت است که هر کس این نماز را در روز پنجشنبه بخواند و در آخر نماز در حالی که به سجده رفته است حاجت خود را از خداوند بخواهد، حاجتش حتی اگر جابجا شدن کوهها یا نزول باران هم باشد برآورده خواهد شد.
در مقام و حکمت این نماز هر چقدر بگوییم کم گفته ایم و برای درک بهتر مقام این نماز در نزد خدواند متعال، به این روایت از پیامبر اکرم(ص) اکتفا می کنیم که فرموده اند: هر کس این نماز را بخواند و چیزی از خدا نخواهد، رواست که خداوند بر او غضب کند.

نکاتی که باید در خواندن این نماز جهت دستیابی به اجر واقعی به آن توجه کرد:

  • این نماز را با حضور قلب واقعی بخوانید.
  • نحوه ی خواندن این نماز را در طول هفته تمرین کنید تا بتوانید بدون هیچگونه اشکالی آن را بخوانید.
  • برنامه روز پنجشنبه خود را طوری تنظیم کنید که استراحت کافی داشته باشید و به هنگام خواندن این نماز هیچگونه احساس خستگی و کسالت در شما نباشد تا بتوانید نماز را کامل و بدون هیچ اشتباهی بخوانید.
  • در تعداد سوره ها دقت کنید و از خواندن بیشتر یا کمتر سوره ها جهت احتیاط خودداری کنید.

طریقه صحیح خواندن نماز حاجت :

این نماز شامل دو رکعت و اعمالی است که بعد از خواندن آن باید به جا اورده شود.

نیت نماز:

نماز حاجت روز پنجشنبه قربةً الی الله.

بهتر آن است که فاصله ای «بین دو نماز» و همچنین «بین نماز دوم و اعمال بعد از نماز» ایجاد نشود و از عمل و سخن اضافی خودداری شود.

نماز اول:

در رکعت اول پس از نیت، یک بار سوره ی حمد را بخوانید و 11 مرتبه سوره ی توحید (قل هو الله احد) و سپس همانند نمازهای معمولی به رکوع و سجود بروید.

حال در رکعت دوم یکبار سوره ی حمد را بخوانید و 21 مرتبه سوره ی توحید و بعد از آن قنوت نمازهای معمولی را بخوانید و سپس به رکوع و سجود بروید و پس از سجده دوم، تشهد و سلام بگویید و نماز اول را تمام کنید.

نماز دوم:

در رکعت اول پس از نیت، یکبار سوره ی حمد را بخوانید و "31 مرتبه سوره ی توحید" و سپس همانند نماز قبل به رکوع و سجود بروید.

در رکعت دوم، یکبار سوره ی حمد را بخوانید و "41 مرتبه سوره ی توحید" را تلاوت کنید و سپس قنوت بخوانید و بعد از آن به رکوع و سجود بروید و بعد از سجده دوم، تشهد و سلام بخوانید و نماز را تمام کنید.

اعمال پس از خواندن دو نماز

پس از اینکه سلام نماز دوم را گفتید اعمال زیر را انجام دهید:

در حالتی که نشسته اید شروع به خواندن " 51 مرتبه" سوره توحید کرده و سپس " 51 صلوات" بفرستید و بعد از آن به سجده رفته و در حالی که سجده کردید صد مرتبه "یا الله " بخوانید و بعد از تمام شدن حاجت خود را هر چیزی که هست از خداوند منان طلب کنید.

سه خواسته از خدا داشته باشید:

شما هر چه که دوست دارید در سجده آخر می توانید از خدا بخواهید ولی بهتر است که ترتیب خواستن حاجات را رعایت کنید و این اطمینان را داشته باشید که همه حاجتهای شما برآورده خواهد شد:

اول- قبل از هر چیزی از خدا طلب تعجیل در ظهور آقا امام زمان (عج) بکنید (با توجه به اینکه این نماز بعد از ظهر پنجشنبه ادا می شود).

دوم-در هنگام دعا کردن هر کسی که محتاج دعای شما می باشد را از یاد نبرید (به خاطر اینکه دعای افراد در حق یکدیگر خیلی زود اجابت می شود).

سوم-چیزی که برای خود میخواهید و از خدا درخواست اجابت آن را دارید فراموش نکنید که بهترین دعاها «عاقبت به خیر شدن» شما است.

نماز حاجت از امام باقر(ع)

از امام محمد باقر (ع) نقل شده که هر کس حاجت مهمی دارد دو رکعت نماز بخواند و بعد از نماز بگوید:

(یا اَبْصَرَ النّاظِرینَ وَ یا اَسْمَعَ السّامِعینَ وَ یا اَسْرَعَ الْحابِسینَ اِقْضِ حاجتی) و بعد حاجت خود را ازخدا بخواهد.

برای برآورده شدن حوائج کدامیک از نمازهایی که برای حاجت ذکر کرده اند خوب است؟

در روزگاری که خیلی ها برای حل مشکلاتشان دست به کارهای خرافی و بعضا غیر شرعی روی می آورند مرحوم آیة الله بهجت راهکاری کارآمد ارائه می دهند که نیاز به اعتقاد و مداومت دارد.

از آیة الله بهجت پرسیده شد

برای برآورده شدن حوائج کدامیک از نمازهایی که برای حاجت ذکر کرده اند خوب است؟

نماز روز پنجشنبه (در روز پنج شنبه از صبح تا غروب هر وقت بتواند چهار رکعت نماز بخواند (دو نماز دو رکعتی )

در رکعت اول بعد از حمد یازده مرتبه سوره قل هواللّه احد و در رکعت دوم بعد از حمد بیست و یک مرتبه سوره قل هواللّه احد را و پس از سلام نماز دو رکعت دوم را شروع کند.

در رکعت اول بعد از حمد سی و یک مرتبه قل هو الله احد را بخواند و در در رکعت دوم چهل و یک مرتبه قل و هواللّه را بخواند.

و پس از سلام نماز پنجاه و یک مرتبه قل هو الله احد و پنجاه و یک مرتبه صلوات بر حضرت رسول. بعد به سجده رفته، صد مرتبه یا اللّه بگوید و حاجتش را از خدا بخواهد که ان شاءاللّه مستجاب است و بعد از خاتمه چهار رکعت نماز تسبیح حضرت زهرا(سلام الله علیها) را فراموش نکنید. این برای برآورده شدن حوائج خیلی مهم است.

نماز حاجت امام رضا (ع):

یکی از امامانی که همه ما ایرانی ها به شوق دیدن حرمش غوغایی در دل داریم و به ایشان توسل می کنیم امام رضا (ع) هستند.

امام رضا (ع) فرمودند: هرگاه دچار امر دشواری شدی دو رکعت نماز بخوان.

در رکعت اول بعد از حمد آیه الکرسی

در رکعت دوم بعد از حمد سوره قدر

بعد از نماز قرآن را بر روی سر بگیر و بگو:

«أَللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ إِلى خَلْقِکَ، وَ بِحَقِّ کُلِّ ایَةٍ فیهِ، وَ بِحَقِّ کُلِّ مَنْ‏ مَدَحْتَهُ فیهِ عَلَیْکَ، وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِ، وَ لا نَعْرِفُ أَحَداً أَعْرَفَ بِحَقِّکَ مِنْکَ»

سپس ۱۰ مرتبه هر یک از ذکر های زیر را بگو:

«یا سَیِّدی یا اَللَّهُ»
«بِحَقِّ مُحَمَّدٍ»
«بِحَقِّ عَلِیٍّ»
«بِحَقِّ فاطِمَةَ»
«بِحَقِّ الْحَسَنِ»
«بِحَقِّ الْحُسَیْنِ»
«بِحَقِّ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ»
«بِحَقِّ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ»
«بِحَقِّ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ»
«بِحَقِّ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ»
«بِحَقِّ عَلِیّ ‏بْنِ مُوسى»
«بِحَقِّ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ»
«بِحَقِّ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ»
«بِحَقِّ حَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ»
«بِحَقِّ الْحُجَّةِ»

اگر چنین کنی پیش از آن که از جایت برخیزی خداوند حاجتت را برآورده می کند.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
سلام
4 سال پیش

سلام حلال کنید عکس دستهای دعا رو کپی‌کردم برای پروفایلم. تشکر
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (463 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (334 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (48 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (39 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (13 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
تیتر امروز   
قتل وحشتناک مادر به دلیل طعنه‌های غیراخلاقی اطرافیان
اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان ممتاز بین‌المللی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
باید‌ها و نبایدهای داوطلبانِ "نوبت دوم کنکور" قبل، حین و بعد از آزمون سراسری+ عکس
ویدیو/ استعداد فوق‌العادۀ یک هنرمند در تبدیل سنگ سخت به یک اثر خارق‌العادۀ مینیاتوری/ تو فقط بتراش ای سنگ‌تراش...
7 عضو بی‌مصرف بدن انسان/ آیا بدن ما واقعاً به همه‌ی این بخش‌ها نیاز دارد؟
ویدیو/ آب‌دزدک "سالپ" موجودِ شفاف دریایی که به تخم‌شربتی غواصان معروف است
ویدیو/ ترکیب بوم و خلاقیت یک هنرمند= نقاشی با اشک‌هایی جاری از رنگ
خودکشی متهم ردیف اول سرقت از صندوق امانات بانک ملی در زندان بزرگ تهران
ویدیو/ دیدار مقام معظم رهبری با مرحوم صابری/ کتاب زیبایی که گل آقا طنزپرداز نمونۀ کشور به رهبری هدیه دادند
(ویدئو) هلن کلر؛ داستان الهام‌بخش زنی نابینا که با لمس، محدودیت‌های نابینایی و ناشنوایی را شکست!
ویدیو/ خاطرات فرار از صف مدرسه با مخفی شدن در کلاس/ حالا این کلاس کمد داشت ناظم ندید، بقیه بگن کجا مخفی می‌شدین؟
ناراحتی علی کریمی از آنفالو در شب انتخابات!
(تصاویر) فوتبال بازی کردن دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران ، سوژه تیزبینان شد!
مرجانه گلچین مدل لباس تیم ملی فوتسال بانوان شد/ رونمایی از لباس بسیار شیک خانم های ورزشکار +عکس
(ویدئو) رازهای عشق عمیق مولانا؛ از همسر و فرزندانش تا دیدار شگفت‌انگیز با شمس تبریزی!
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند