دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رزومه نویسی / رزومه کاری /

نحوه نوشتن رزومه حرفه ای برای مهندس عمران 

چهارشنبه، 12 مرداد 1401
در این مقاله با نوشتن یک رزومه کاری مناسب برای عنوان شغلی مهندسی عمران آشنا می‌شویم. رعایت طراحی مناسب و در عین حال جذاب به همراه درج صحیح مواردی که کارفرما انتظار مطالعه آن‌ها را در رزومه یک کارشناس و مهندس عمران دارد، از مهم‌ترین موارد ساخت این نوع رزومه می‌باشد.

اصول مهم نوشتن یک رزومه کاری:

در ابتدا بدون توجه به حوزه کاری و تحصیلی، باید رعایت یکسری اصول مهم را در ساخت رزومه کاری در نظر بگیریم. از مهم ترین اصول طراحی و ساخت رزومه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی مناسب رزومه: اولین چیزی که در مورد رزومه شما، نظر کارفرما را جلب می کند، طراحی یا اصطلاحا زیبایی و جذابیت رزومه شماست. دقت در طراحی رزومه علاوه بر اینکه نشانگر اهمیت شما به جزئیات است، نوعی احترام به کارفرما نیز تلقی می شود و می تواند تصویری خاص و با شخصیت از شما در ذهن طرف مقابل حک نماید. پس اولین مورد، طراحی رزومه است، اگر خودتان از پسِ طراحی اصولی رزومه برمی آیید، سعی کنید با حوصله، بهترین طراحی را برای رزومه خود انجام دهید. اما اگر به دنبال فرم ها و قالب های خام زیبا و حرفه ای رزومه هستید، می توانید از قالب های آماده رزومه و یا رزومه موجود در بالا نیز استفاده نمایید.

  • هدفمندی رزومه: هدف شما از نگارش رزومه تان چیست؟ قبل از شروع به نوشتن رزومه، باید تکلیفتان با خودتان مشخص باشد؛ اینکه قصد دارید برای چه سِمتی درخواست استخدام ارسال کنید، در نوشتن رزومه شما تاثیرگذار خواهد بود. به طور مثال رزومه ای که برای عنوان شغلی حسابداری تهیه می کنید باید متفاوت باشد با رزومه ای که برای عنوان شغلی کارشناس عمران می نویسید. هدفمندی رزومه شما در نگاه اول باید مشخص باشد. دومین چیزی که پس از دریافت رزومه شما توسط کارفرما به چشم می آید، هدفمندی رزومه است. کارفرما خیلی سریع متوجه خواهد شد که آیا شما هدفی برای نوشتن این رزومه داشته اید یا نه! زمانی برای ساخت آن قائل شده اید یا نه! پس دقت کنید که هدفمندی در رزومه از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار در پذیرش شما به عنوان فرد منتخب خواهد بود.

  • خلاصه نویسی در رزومه : خلاصه نویسی از اصول مهم نگارش رزومه است. رزومه خود را طوری طراحی و تکمیل کنید که نه ناقص باشد و نه بیش از حد کامل! منظور از بیش از حد کامل بودن، اشاره به مواردیست که کارفرما تمایلی به دانستن آن ها ندارد. به طور مثال، اینکه شما به چه ورزش هایی علاقه مندید یا چه نوع موسیقی گوش می کنید، شاید برای کارفرمایی که انتظار دریافت رزومه ای در حوزه شغلی عمران را دارد، مفید نباشد. پس سعی کنید از اضافه گویی در رزومه بپرهیزید.

اطلاعات پایه و عمومی برای درج در رزومه چه مواردی هستند؟

  • نام و نام خانوادگی

  • تاریخ تولد یا سن
  • محل سکونت
  • وضعیت شغلی
  • اطلاعات تماس تلفنی و ایمیل
  • میزان تحصیلات و سوابق مربوطه
  • سوابق شغلی
  • لیست مهارت ها
  • لیست زبان های خارجی
  • تصویر پرسنلی (اختیاری با تاثیر مثبت)
  • وضعیت تاهل (اختیاری با تاثیر مثبت)
  • وضعیت نظام وظیفه (اختیاری با تاثیر مثبت)
  • جزئیات مربوط به سوابق تحصیلی (اختیاری با تاثیر مثبت)
  • بخش درباره من و لیست علایق مرتبط (اختیاری با تاثیر مثبت)
  • اطلاعات تماس از طریق شبکه های اجتماعی (اختیاری)

اطلاعات تخصصی رزومه برای عنوان شغلی مهندس عمران چه مواردی هستند؟

  • عنوان مهارت اصلی (به طور مثال: کارشناس ارشد عمران)
  • لیست مهارت ها و میزان تسلط به هر یک از آن ها
  • لیست و میزان تسلط به نرم افزارهای عمومی و تخصصی عمران
  • لیست پروژه های موفق (در صورت امکان)
  • جزئیات سوابق شغلی مرتبط با شغل درخواستی
  • تکمیل بخش درباره من (اشاره به میزان توانایی در فیلدهای مختلف کاری مرتبط)

در طراحی و ساخت رزومه کارشناس عمران چه جزئیاتی را لحاظ کنیم؟

با توجه به مطالب فوق، لازم است تا جزئیاتی را در هر بخش از رزومه کاری تخصصی خود درج نمایید. دو بخش مهارت ها و سوابق کاری از مهم ترین بخش های تخصصی یک رزومه مرتبط با شغل کارشناسی عمران می باشند.مهندس عمران، مسئول سازماندهی و مدیریت پروژه هایی است که سازمان تعریف می کند. عملکرد مهندس عمران با توجه به میزان بهره وری پروژه، بودجه بندی درست و تحویل به موقع کار سنجیده می شود. از آنجایی که رزومه اولین شانس شما برای معرفی خود و اولین قدم اصلی جستجوی کار است، نکات بسیاری را باید برای نوشتن یک رزومه خوب و کامل لحاظ کنید. رزومه مهندسی عمران باید شامل تجربه و شواهد و مدارکی باشد که نشان دهد شما در این زمینه ها عملکرد و تجربه خوبی دارید.

  • مهارت ها و دوره های گذرانده شده در رزومه مهندس عمران: اگر مهارتی در زمینه رشته تخصصی خود (عمران و گرایش های آن) مانند: کنترل پروژه، نمونه گیری، ترازیابی، آشنایی با نرم افزارهای تخصصی و... دارید، حتما از آن ها در رزومه خود نام برده و میزان توانایی در هر کدام را به صورت تیتروار یا توصیفی ذکر نمایید. همچنین دوره هایی که در مورد رشته تخصصی خود گذرانده و مدرک دریافت کرده اید را نیز به صورت تیتروار و کلی بیان نمایید.مدارک و گواهینامه های خود را پیوست رزومه نکنید. در رزومه کاری خود صرفا اطلاعات مدارک و دوره های گذرانده شده را وارد کرده و در صورت درخواست کارفرما پس از پذیرش رزومه، اصل یا کپی مدارک را ارائه نمایید.
  • سوابق شغلی در رزومه یک مهندس عمران: سابقه شغلی اصلی ترین بخش یک رزومه کاری است. لیست سوابق شغلی خود را جمع آوری کرده و به صورت نزولی بر اساس تاریخ فعالیت، مرتب نمایید. بهتر است مواردی از قبیل: عنوان شرکت یا مجموعه محل کار، سِمت شغلی، تاریخ شروع و پایان کار را درج نمایید. اطلاعاتی همچون آدرس محل کار، حقوق دریافتی و دلایل ترک کار، جزو موارد اختیاری در این بخش می باشند.

نکات کلی در خصوص نوشتن رزومه مهندسی عمران

رزومه اولین معرف حرفه ای بودن شماست. به نحوه ارائه اطلاعات دقت کنید و متوجه باشید که خلاقیت شما می تواند شما را از سایرین متمایز کند. اگر از طریق ایمیل رزومه خود را می فرستید، برای متن ایمیل خود سه پاراگراف را در نظر بگیرید. در سایر روش های ارسال رزومه نیز، نیاز به نامه ای دارید که شامل توضیحی در مورد شما و کاری که برای آن رزومه فرستاده اید باشد و با رعایت اصول زیر، می توانید به راحتی این نامه را بنویسید. همچنین اگر از ایمیل برای فرستادن فایل نمونه کارهایتان استفاده می کنید، به حجم آن توجه کنید و دقت کنید که حجم فایلتان برای ارسال با ایمیل مناسب باشد.

  • پاراگراف اول: در پاراگراف اول دلیل فرستادن نامه و فرصت شغلی که برای آن رزومه می فرستید، را بیان کنید. ذکر کنید که چگونه از این فرصت شغلی باخبر شده اید و پاراگراف را با توضیحی در مورد خود و اینکه چرا مناسب ترین فرد برای این سمت شغلی هستید، پایان دهید. طول این پاراگراف باید چهار یا پنج جمله باشد.
  • پاراگراف دوم: در این پاراگراف به دلیل علاقه خود به این فرصت شغلی بپردازید و با آوردن مثال هایی از کار گذشته خود، نشان دهید که چرا بهترین گزینه هستید. تمرکز این بخش بر این است که چطور تجربه گذشته شما به فرصت شغلی مورد نظر مربوط است و شامل همسو ترین مهارت های شما با توانایی های لازم برای فرصت شغلی مورد نظر است. این پاراگراف را نیز در حد سه تا چهار جمله کلیدی بنویسید.
  • پاراگراف سوم: در این قسمت ذکر کنید که مایل هستید در یک مصاحبه حضوری، در مورد فرصت شغلی مورد نظر بیشتر با کارفرما صحبت کنید و با ذکر اطلاعات تماس خود نامه را پایان دهید. در پایان، یک بار دیگر رزومه و نامه خود را مرور کنید و مطمئن شوید که ارائه اطلاعات سیر منطقی خوبی دارد و غلط دستورزبانی و املایی در نوشته های شما به چشم نمی خورد. پس از طی این مراحل از فرد دیگری درخواست کنید که رزومه شما را بررسی کند تا اطمینان حاصل کنید که همه چیز کامل است. پس از انجام تمام اقدامات فوق، رزومه شما آماده است. برایتان آرزوی موفقیت می کنیم.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
سابمیت مقاله چیست؟
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه