نحوه نگهداری و پرورش ماهی سیکلید فرانتوزا

  سه شنبه، 17 خرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه نگهداری و پرورش ماهی سیکلید فرانتوزا
ماهی فرانتوزا از سیچلایدهای ساکن آفریقا بوده و زیستگاه اصلی آن دریاچه تانگانیکا می باشد. ما در این مطلب نحوه نگهداری این ماهی را بررسی می کنیم.

ماهی سیکلید فرانتوزا جز دسته ماهی های تا حدودی آرام و با صبر و تحمل است. در تانک هایی که پر از سنگ، صخره، قسمت های غار مانند به همراه کف شنی هست به خوبی رشد می کند. برای هر ماهی نر لازم است ۵ ماده در آکواریوم قرار دهید. در رژیم غذایی این ماهی باید از پلت، کریل و پلانکتون های یخ زده استفاده شود. ماهی سیکلید فرانتوزا جز ماهی های زیبا است و اندازه آن خیلی بزرگ است و به ۳۵ سانتی متر می رسد و رنگ آمیزی بسیار خارق العاده ای دارد. این ماهی دارای ۶ نوار سیاه با پس زمینه سفید یا آبی است. رنگ آمیزی بسیار زیبای این سیکلید آن را به یک ماهی بسیار زیبایی آکواریومی تبدیل می کند.

در سر ماهی جنس نر و ماده، قوز وجود دارد و ماهی های نر را با باله های بلند تر و قوز بزرگتر روی سرشان می توانید تشخیص دهید. هر دو جنس برای بالغ شدن به ۳ تا ۴ سال زمان نیاز دارند. رنگ ماهی به این بستگی دارد که بومی کدام دریاچه است. این ماهی اولین بار در سال ۱۹۰۶ در دریاچه تانگانیکای آفریقا شناخته شد و در آب های عمیق ۱۰۶ متر نیز یافت و معمولا در صخره ساکن می شود تا بتواند از صدف، حلزون و ماهی های کوچک تغذیه کند. چون در رژیم غذایی اصلی ماهی های فرانتوزا، ماهی های کوچکتر یافت می شود بنابراین جزء دسته ماهی های گوشتخوار است.

خلق و خوی ماهی سیکلید فرانتوزا

این سیچلاید به طور کلی صلح جو بوده و بجز در موارد نادر که ممکن است ماهیان کوچکتر از خود را ببلعد با اکثر ماهیان دیگر سازگار می باشد.آکواریوم این سیچلاید نسبتا خجالتی باید دارای حفره ها و گلدان هایی باشد تا ماهی بتواند خود را در ان پنهان سازد.کله قوزی ها را به طور معمول در دسته های ۸ تا ده تایی نگهداری کرده و نسبت یک نر برای سه ماده را رعایت می کنند.این ماهی زیبا در سن ۴ سالگی به بلوغ رسیده و نیاز به تحمل زیادی از سوی شما برای رسیدن به سن تولید مثل دارد .توصیه شده که هر هفته ۱۰ تا ۲۰ درصد آب اکواریوم را تعویض نمایید.

سیکلید فرانتوزا

تولید مثل ماهی سیکلید فرانتوزا

برای جفت گیری معمولا باید از یک هفته قبل نسبت به تغذیه ماهی ها با مواد مقوی و ویتامینه اقدام نمود .محیط جفت گیری سیچلاید فرونتوزا باید دارای سنگ های تخت و یا گودال های شن و ماسه در کف آکواریوم می باشدتا ماهی به راحتی بتواند در سطح صاف و یا شیشه تخم ریزی نماید .انتخاب سه ماده برای یک نر شروع کار برای یک تولید مثل موفق است .

پس از مدتی جفت گیری با موفقیت صورت خواهد گرفت.و ماهی ماده شروع به تخم ریزی خواهد نمود و ماهی نر بلافاصله به بارور ساختن آنها اقدام خواهد نمود .پس از باروری ماهی ماده تخم ها را که به ۵۰ عدد خواهد رسید به تدریج در دهان خود جمع نموده و به مدت۵ تا ۶ هفته از آنها نگهداری خواهد نمود.پس از ۵ تا ۶ هفته نوزادان به زندگی مستقل خود ادامه خواهند داد .

تغذیه ماهی سیکلید فرانتوزا

این گونه چون انواع غذای زنده را می خورد در طیف ماهی های گوشتخوار قرار دارند و همانطور که اشاره شده از ماهی های کوچک و صدف ها تغذیه می کنند لازم است به آن ها غذا های گوشتی مانند ماهی فیدر، سخت پوستانی چون میگو و کریل بدهید. میگوی آب های شور نیز برای آن ها مناسب است چون سرشار از پروتئین است. اگر قرار است به آن فیدر بدهید بهتر است فیدر مرده به آن بدهید چون اگر زنده باشد ممکن است حامل پاتوژن و سایر عوامل بیماری زا باشد. بهترین راه این است که هر روز ۲ تا ۵ بار مقدار کمی غذا به آن ها بدهید. استفاده از مقادیر زیادی غذا در یک وعده برای ماهی سیکلید فرانتوزا قابل توصیه نیست چون آب کثیف می شود و کیفیت خود از دست می دهد.

شرایط نگهداری ماهی فرانتوزا

فرانتوزا ماهی بسیار آرامی است اما ماهی های کوچکتر از خود را شکار می کند. دمای آب مناسب برای نگهداری این ماهی بین 23 تا 27 درجه سانتیگراد است. این ماهی آب قلیایی را ترجیح می دهد به همین دلیل میزان اسیدیته آب حدود 7.5 تا 8 برای آنها ایده آل است.محیط طبیعی زندگی این ماهی شامل سنگ ها و صخره های زیادی است به همین دلیل هم این ماهی دکوراسیون صخره ای را ترجیح می دهد. برای نگهداری از این ماهی آکواریوم های بزرگ و عمیق توصیه می شود. حداقل فضا برای نگهداری یک ماهی فرانتوزای بالغ حدود 250 لیتر است.

آکواریومی که این ماهی در آن نگهداری می شود باید شامل مناطق باز زیادی باشد. دکوراسیون این آکواریوم می تواند شامل یک بستر شنی به علاوه انبوهی از سنگ های فرسوده در اندازه های مختلف باشد. بعضی از سنگ ها را می توان به گونه ای تنظیم کرد که ساختارهایی شبیه غار ایجاد کنند. می توان از چند گلدان سفالی نیز به عنوان پناهگاه استفاده کرد.کیفیت آب و میزان اکسیژن برای این ماهی از اهمیت بالایی برخوردار است. این ماهی به میزان زیادی اکسیژن نیاز دارد، میزان اکسیژن می تواند منجر به شوک و حتی مرگ این ماهی شود. به طور معمول بهتر است هر هفته 30 تا 50 درصد آب آکواریوم این ماهی تعویض شود. بهتر است نور آکواریوم این ماهی نیز تا حد امکان کم باشد تا محیط آکواریوم به محیطی طبیعی زندگی فرانتوزا نزدیک باشد.

ماهی فرانتوزا سیچلاید با چه ماهی های دیگری می تواند زندگی کند؟

زندگی با این ماهی بزرگ سیچلاید به اندازه سایر گونه ها دشوار نیست. در واقع، ماهی های فرانتوزا با ماهی های آکواریوم خود، حتی با ماهی های ارضی کاملاً سازگار می شود. برای هماهنگی کامل و یک زندگی مشترک موفق، آن را با سایر سیچلایدهای ساکن در دریاچه تانگانیکا جفت کنید. البته باید حواستان به ماهی کوچکی که می توانند خوراک فرانتوزاها شوند باشد. از این رو از ورود ماهی های کمتر از 12 سانتی متر یا 4.5 اینچ به داخل آکواریوم آنها جلوگیری کنید.

دانستنی های مفید درباره ماهی فرانتوزا سیچلاید

  • برای جفت گیری معمولا باید از یک هفته قبل نسبت به تغذیه ماهی ها با مواد مقوی و ویتامینه اقدام کرد. محیط جفت گیری سیچلاید فرونتوزا باید دارای سنگ های تخت و همچنین شن و ماسه در کف آکواریوم باشد تا ماهی ماده به راحتی بتواند بر روی یک سطح صاف تخم ریزی کند. فرانتوزا برای تولید مثل حداقل باید 2 سال سن داشته باشد. معمولا یک نر برای حدود 3 یا 4 ماده کافی است. به محض تخم گذاری ماهی ماده، ماهی نر به سرعت آن ها را بارور می کند. یک ماده به طور معمول می تواند تا 50 تخم بگذارد و پس از تخم گذاری تخم ها را برای 30 تا 35 روز در دهان نگه دارد. این ماهی تا وقتی که بچه ها برای زندگی مستقل آماده شوند آن ها را رها نمی کند.
  • بعضی پرورش دهندگان ترجیح می دهند تخم ها را از دهان ماهی ماده خارج کنند و به صورت جداگانه نگهداری کنند. البته این کار برای مبتدیان توصیه نمی شود. در این روش معمولا از انکوباتور (گرمخانه آزمایشگاهی) استفاده می شود. ماهی های تازه متولد شده ماهی فرانتوزا حدود 2 سانتیمتر طول دارد.
  • فرانتوزا گاهی اوقات به حفاری کف آکواریوم می پردازد. برای جلوگیری از این کار می توانید سنگ های آکواریوم را به هم بچسبانید.
  • در طبیعت به نظر می رسد هر چه ماهی فرانتوزا در اعماق پایینتری زندگی کند بزرگتر می شود.
  • این ماهی به آرام ترین و صلح طلب ترین ماهی از گونه سیچلایدها معروف است.
  • تخم این ماهی بر خلاف بسیاری از ماهی ها بیضی شکل است.
  • ماهی فرانتوزا با اینکه ماهی صلح طلبی است اما ممکن است نرهایی که با هم در یک آکواریوم زندگی می کنند مرتبا دعوا و درگیری داشته باشند. به همین دلیل توصیه می شود که یک نر را به همراه 3 یا 4 ماده نگهداری کنید.
  • نرهای این ماهی دارای برجستگی بزرگتری روی سر هستند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (701 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان