دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

اقتصاد /

نحوه نظارت بر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس 

چهارشنبه، 25 فروردین 1400
کد خبر: 146898
ساعدنیوز: عمیدی گفت: نظارت بر شرکت‌های پذیرفته شده در چندین مرحله صورت می‌گیرد، اما این نظارت هنوز کافی نیست و قانون در این رابطه باید تکمیل شود.

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به این پرسش که شرکت هایی که وارد بازارسرمایه می شوند باید چه مواردی را در گزارش های خود منتشر کنند؟ بیان کرد: وقتی شرکت ها وارد بورس می شوند 'گزارشی به اسم امید نامه منتشر می کنند و در این امیدنامه فعالیت و شرح تاسیس شرکت خود را از ابتدای شروع به کار تا زمانی که در بورس پذیرفته شده اند، تشریح می کنند، در این امیدنامه اطلاعاتی مانند سهامداران، طرح توسعه شرکت ها، چشم انداز شرکت ها، محصولات شرکت ها و اینکه مواد اولیه مورد نیاز را ذکر می کنند.

وی افزود: این امید نامه برای سرمایه داران کافی نیست، بلکه سهامداران باید اطلاعات مالی شرکت ها را نیز بدانند به همین دلیل شرکت ها صورت های مالی خود را در سال گذشته نیز منتشر می کنند و هدف از انتشار این است که بیان کنند در سال گذشته چه مقدار بدهی داشته اند و سنوات آنها چه مقدار بوده است، به اضافه اینکه در این گزارش ها تولید و فروش خود را نیز ارائه می کنند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که نظارت بر این شرکت ها به چه صورت است؟ اظهار کرد: وقتی یک شرکت می خواهد وارد بازار سرمایه شود، باید ارزش گذاری شود و چشم اندازها، چالش ها وتهدید ها را بیان کنند و کشف قیمت صورت گیرد و شرکت ها با قیمت کشف شده دست به عرضه اولیه می زنند، بعد از این مرحله باید اطلاعاتی که در رابطه با شرکت است، افشا شود و هرگونه اطلاعات مالی در رابطه با شرکت ها روی سایت کدال منتشر شود و در دسترس همه سرمایه گذاران قرار بیرد تا همه به صورت مساوی و عادلانه از روند شرکت ها خبردار شوند.

عمیدی در پاسخ به این پرسش که نظارت بر صورت های مالی در بازار سرمایه به چه صورت است؟، بیان کرد:کمیته ای به نام کمیته حسابرسی داخل شرکت ها وجود دارد که این کمیته در رابطه با تمام مسائل مالی شرکت صحبت می کند و اعضا آن قبول موظف هستند که اگر اطلاعات نادرستی منتشر شود پاسخگو باشد اما افشای اطلاعات با هیئت مدیره شرکت ها است و اعضای هیئت مدیره نسبت به افشای اطلاعات وظایفی دارند و هر کدام از اعضای مسئول جبران ضر رهایی هستند که با استفاده از اطلاعات غلط روی نظر سهامداران اثر گذاشته است، از طرف دیگر در شرکت ها یک نقش قانونی وجود دارد به اسم بازرس قانونی شرکت ها که این بازرس در حقیقت چشم قانونی سهامداران در داخل شرکت است.

وی افزود: داخل سازمان بورس یک کارشناس وجود دارد که وظیفه دارد اطلاعات شرکت را بررسی و اگر این اطلاعات کامل باشد، آن زمان آنها را منتشر می کند و زمانی که تیک سازمان بورس کنار اطلاعات نباشد آن اطلاعات روی سایت کدال منتشر نمی شود و اگر اطلاعات ناقص باشد باید رفع نقص شوند.

عمیدی اظهار کرد: اما نکته قابل توجه این است که در قانون کشورمان نیز ضعف هایی وجود دارد، نمونه بارز این مسئله شرکت کنتور سازی است که این شرکت اطلاعات اشتباهی را منتشر و سود عجیبی را برای سهام داران شناسایی کرد، برای همین موضوع قیمت سهام این شرکت از ۶۰۰ تومان به ۷۰۰۰ هزار تومان رسید، اما این نماد متوقف شد. در حال حاضر این شرکت دارای پرونده قضایی است و مدیر عامل و هیئت مدیره آن بازداشت هستند البته دادگاه به نفع سهامدارن رای داد است و باید ضرر و زیان سهامداران جبران شود،چندین سال از این پرونده گذشته است اما سهامداران به حق وحقوق خودشان نرسیده اند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل سابمیت مقاله
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی