نحوه کاشت و پرورش توت فرنگی

  شنبه، 02 آذر 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
نحوه کاشت و پرورش توت فرنگی
نحوه کاشت توت فرنگی در باغچه و گلدان، باید و نباید های کشت این میوه ی خوشمزه و نکات طلایی درباره ی کاشت،داشت و برداشت توت فرنگی را در این مطلب بخوانید.

پرورش توت فرنگی

کاشت توت فرنگی در گلدان و باغچه با بهترین شیوه :

در مطالب قبلی به آموزش روش کاشت فلفل دلمه ای و کاشت خیار پرداختیم در این مطلب کاشت توت فرنگی را آموزش می دهیم. توت فرنگی به ارقام بهاره و چهار فصل تقسیم می شود. گونه های بهاره تنها یک بار در سال میوه می دهند و گونه های چهار فصل بیش از یک بار در سال میوه می دهند. گونه های بهاره شامل : تیوگو، آلسیو ، گورلا، رد گانتلت، اسیتا، کاستل گیل و فرسنا می باشد.

گونه ی چهار فصل از اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان و گاهی اوایل پاییز میوه می دهد. این گونه بسیار سریع رشد می کند و خزنده است.

زمان کاشت بوته توت فرنگی :

بوته های توت فرنگی را در اواخر پاییز تا اوایل بهار میتوان جابه جا کرد، بنابراین بهترین زمان برای کاشت توت فرنگی همین بازه زمانی است.

اگر گیاه را در پاییز کاشتید، تابستان آینده میتوانید محصول آن را برداشت کنید. اما اگر بوته را در بهار می کارید برای قوی شدن گیاه باید گل های آن را بچینید.

جوانه های توت فرنگی با کوتاه تر شدن طول روز در پاییز به وجود می آیند. اما به علت سرمای هوا در زمستان گل ها در بهار دیده می شوند.

گونه های مناسب توت فرنگی برای کاشت:

اولین مرحله برای کاشت توت فرنگی های سالم و خوب انتخاب بوته هایی مناسب است. گیاهی برای کشت انتخاب می شود که عاری از هرگونه بیماری و عارضه ای باشد.گیاه منتخب گیاهی است که ریشه ایی سالم و قوی داشته باشد.
راه شناخت ریشه های سالم این است که به رنگ ریشه دقت شود هرچه ریشه ها سفید تر باشند. و افشان تر به نظر برسد قوی تر و سالم تر هستند.

خاک مناسب برای کشت توت فرنگی :

توت فرنگی خاک های نرم را ترجیح می دهد خاک های شنی رسی برای کاشت توت فرنگی مناسب ترد اما در دیگر خاک ها نیز رشد می کند.
PH مناسب برای خاک باید بین ۵٫۵ تا ۶٫۵ باشد.

در ارتفاع ۴۰۰تا ۸۰۰ متری از سطح دریا توت فرنگی رشد خوبی داشته و نیمه مقاوم است. نیاز سرمایی این گیاه را ۲۰۰ تا ۴۰۰ ساعت دمای ۶ تا ۷ درجه در نظر گرفته اند.

دمای مناسب برای توت فرنگی ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است؛ البته این گیاه تاحدی به سرما نیز مقاوم است. بدون پوشش تا دمای -۵ درجه را تحمل می کند. روی بوته ها را بپوشانید تا دما ی -۱۸ درجه را هم تحمل می کند.

آب لازم برای پرورش توت فرنگی :

توت فرنگی به آب زیادی نیاز دارد مخصوصا در دوره های میوه دهی اگر میزان آب کم باشد میوه ها کوچک باقی می مانند.

ریشه های توت فرنگی در عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی متری زمین قرار دارند. پس نسبت به کم آبی بسیار حساس می باشند.

گونه های توت فرنگی چهار فصل به روز های بلند یا کوتاه حساس نیستند و هم چنین دمای هوا نیز زیاد بر روی این گونه موثر نیستند. اما گونه های بهاره را باید در فصل روز کوتاه که دمای کمتری دارد کاشت تا گل انگیزی و میوه دهی بهتری داشته باشد.

روش کاشتن توت فرنگی :

قبل از کاشت توت فرنگی باید خاک را زیر و رو کنید. برای اینکه ریشه ها بهتر در خاک حفظ شوند و هیچکدام از دست نروند زمین را قبل از کشت آبیاری کنید مرطوب شدن زمین به حفظ بهتر ریشه ها در خاک کمک می کند.

برگ های پیر را از بوته جدا کنید و ریشه ها را نیز از هم جدا کنید. اینکار به ریشه زایی بهتر کمک می کند.

نکاتی درباره ی مراحل داشت توت فرنگی:

  1. بعد از کاشت گیاه به هفته ای یک یا دوبار آبدهی نیاز دارد. کنترل به موقع آفات و علف های هرز باعث رشد بهتر توت فرنگی می شود.
  2. سطح خاک را با کاه و یا خاک اره بپوشانید تا رطوبت خاک حفظ شود و میوه ها با سطح خاک تماس نداشته باشند.
  3. استفاده از خاکپوش مالچ برای جلوگیری از آفات و بیماری های بستر خاک مناسب است.
  4. ساقه های رونده را در فصل رشد کوتاه کنید. رشد ساقه های رونده باعث می شود بوته ای اصلی ظریف و نازک شوند و میوه دهی را کاهش می دهد.
  5. برای جلوگیری از ورود حلزون پای گیاهتان سنگ ریزه یا پوست تخم مرغ بریزید.
  6. برای طولانی تر کردن دوره ی میوه دهی توت فرنگی می توانید زمان میوه دهی را جلوتر بیاورید. بدین ترتیب که در اواخر زمستان با پوششی از جنس پلی اتیلن روی بوته ها را بپوشانید. بدین ترتیب میوه دهی دو تا سه هفته بیشتر خواهد شد.
  7. اگر توت فرنگی هایتان را در گلدان کاشته اید و گلدان را در بالکن قرار داده اید؛ برای جلوگیری از حمله ی پرنده ها وقتی میوه های توت فرنگی دیده شدند، پلاستیکی برای بوته بکشید.
  8. برای برداشت توت فرنگی دقت داشته باشید زمانی که دور تا دور توت فرنگی قرمز شد یک روز به میوه اجازه دهید تا آبدار تر و خوشمزه تر شود سپس برای چیدن آن اقدام نمایید.
  9. با روش کاشت توت فرنگی در منزل آشنا شدید از همین روش می توانید برای کشت توت فرنگی در گلدان نیز استفاده کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (232 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (135 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (113 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (57 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت