دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / پرورش گل و گیاه /

نحوه پرورش و نگهداری فلفل دلمه ای 

شنبه، 22 آذر 1399
فلفل دلمه ای ها مانند گوجه فرنگی و بادمجان در برابر سرما بسیار آسیب پذیر هستند به همین دلیل می توان آنها را جزء سبزی های فصل گرم دسته بندی کرد.

نام علمی فلفل دلمه ای: Capsicum annum

درصد خلوص بذر فلفل دلمه ای: ۹۸ درصد

درصد قوه نامیه بذر فلفل دلمه ای: ۹۰ درصد

وزن هزار دانه بذر فلفل دلمه ای: ۶/۵ گرم

فلفل دلمه ای از نظر گرده افشانی اغلب خود گشن است ولی به علت بزرگی گل قدرت زیاد و طولانی تلقیح دگر گرده افشانی نیز حتی بیش از گوجه فرنگی وجود دارد. پارتنو کارپی به ندرت در این گیاه بوجود می آید وزن هزاردانه بین ۶ تا ۷ گرم است و جوانه آن برون زمینی است.

ریشه اصلی فلفل دلمه ای عمیق و حداکثر تا ۸۰ سانتی متر عمق دارد- قدرت تولید ریشه نابجا در آن ضعیف است و همین دلیل کاشت عمیق نشا بی فایده است.

احتیاجات آب و هوایی نیز تقریباً شبیه گوجه فرنگی بوده و تا حدودی پرتوقع تر از آن است.

این گیاه برای رشد و نمو مناسب طالب نور و دما و آب زیادی است.

نور کم در ماه های زمستان باعث افتادن گل و غنچه و حتی در بعضی مواقع افتادن تمامی برگ ها می شود. از این نظر برای تولید نشا در مناطق معتدل و در ماه های زمستان از منابع نور مصنوعی استفاده می شود که حداقل شدت نور مورد نیاز (۵۰ کیلو لوکس) را تأمین کند.

فلفل سبز در مقابل دمای کم به وضوح عکس العمل نشان می دهد. حداقل میزان دما برای جوانه زنی ۱۱ درجه سانتی گراد و برای رشد و نمو بالای ۱۴ سانتی گراد است. این گیاه می تواند دمای ۲ درجه سانتی گراد را برای چند روزی تحمل کند.

ولی در دراز مدت ریشه صدمه دیده و خسارت کلی به گیاه وارد می شود. دمای بالای ۳۰ درجه سانتی گراد نیز برای رشد و نمو مضر است و باعث کاهش عملکرد به دلیل افتادن گل ها و گاها افتادن میوه ها می شود.

دلیل اصلی این پدیده را تلقیح ناقص می دانند که به علت جوانه زنی ناقص گرده ها و خشک شدن شدی کلاله به وجود می آید. دمای مناسب برای عمل لقاح بین ۱۸ تا ۲۲ در جه سانتی گراد است و بهتر است روز ها ۲۵ و شب ها ۱۶ سانتی گراد باشد.

فلفل سبز سیستم ریشه ای ضعیفی دارد و گسترش آن در خاک کم است از این نظر به آب زیادی دارد. این نیاز به ویژه در اوایل دوره رشد محسوس است. رشد مناسب زمان به وجود می آید که مقدار آب موجود در خاک بین ۶۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت مزرعه باشد.

تنش خشکی در مدت رشد اولیه باعث کاهش اندازه گیاه می شود و می تواند موجب افتادن شکوفه و کاهش میوه دهی شود.

بذر و نشاء:

بذر فلفل دلمه ای در مجاورت دمای ۲۵ سانتی گراد طی مدت ۲ هفته جوانه میزند. مدت زمان پرورش نشا بستگی به میزان دما و زمان تنک کردن در خزانه دارد. این زمان پرورش طی فصل زمستان با استفاده از منابع نور مصنوعی (بیش از ۳ کیلو لوکس) حدود یک سوم کوتاه تر می شود.

با اولین نشانه ظهور غنچه گل، یعنی نشا ها به اندازه کافی رشد کرده اند و می توانند به زمین اصلی منتقل شوند. چنانچه نشا ها مدت زیادتری در خزانه نگهداری شود، کلاهک ریشه که در حالت معمولی سفید است به رنگ قهوه ای در می آید که این خود باعث کندی رشدی گیاه در زمین اصلی و دیر رس شدن محصول می شود.

دمای خزانه تا هنگام جوانه زدن حدود ۲۵ درجه و پس از آن بین ۱۶ تا ۱۸ سانتی گرد است. نشاها تا آغاز تشکیل اولین غنچه گل در خزانه باقی می مانند. معمولاً برای کشت های مکانیزه از گلدان های تربی استفاده می شود. فواصل کاشت در زمین اصلی ۴۰*۵۰ یا ۵۰*۵۰ سانتی متر است.

پس از کاشت در زمین اصلی و بلافاصله پس از رد اندک به علت رشد رویشی بهتر و قوی تر، اولین گل آ ن (شاه گل) کنده می شود. نشاها را برای تقویت و مقاوم کردن قبل از انتقال با محلول ۵ درصد سولفات پتاسیم محلول پاشی می کنند.

در فلفل دلمه معمولاً ۲ تا ۳ شاخه را نگهداری کرده و بقیه را هرس می کنند. تقریباً پس ۸ هفته از کاشت نشا اولین برداشت محصول شروع شده و تا اواخر پاییز در این منطقه می توان به برداشت آن ادامه داد. با افزایش رنگ پذیری مقدار قند آن نیز افزایش میابد.

شرایط کاشت

بذر فلفل دلمه برای رشد موثرتر و بهتر نیاز به مکان گرم دارد

فلفل دلمه ای در مدت۸ تا ۱۰ هفته ثمر میدهد و قابل استفاده است

در فصل سرد در منزل کاشته شود

در فصل گرم در باغچه میتوان کاشت

گرما و رطوبت برای رشد بهتر این بذر دارای اهمیت است

رشد فلفل دلمه ای کار زیادی ندارد، اما مقدار کاری که برای رشد فلفل دلمه ای در خانه نیاز است

خیلی بیشتر از کار رشد فلفل در بیرون از خانه نیست

مرطوب و گرم نگه داشتن گیاه فلفل سخت ترین مشکل است

اما ایجاد یک شرایط مناسب برای رشد فلفل دلمه ای کار چندان سختی نیست

نور در پرورش فلفل دلمه بسیار مؤثر است

افزایش یا کاهش رطوبت باعت گسترش بیماری های قارچی و باکتریایی و همچنین ریزش گلها می شود

بهترین پی اچ مورد نیاز فلفل دلمه در حدود ۷ می باشد

تولید محصول فلفل دلمه گلخانه ای به روش نشاء کاری بالاتر از روش کشت مستقیم بذر می باشد

مراقبت های مورد نیاز فلفل دلمه ای

فلفل ها باید در جای گرم و نور کافی قرار داد. استفاده از چراغ های فلورسنت برای فلفل مناسب است و روزانه به مدت ۸ تا ۱۶ ساعت می توانید از این چراغ ها استفاده کنید.

PH خاک باید بین ۵٫۵ تا ۵٫۷ باشد. برای متعادل کردن PH می توانید از آهک برای بالا بردن آن و از خاک کمپوست برای کاهش PH استفاده کنید.

میزان آبیاری موردنیاز فلفل دلمه ای

هرچند این گیاهان خشکی را بهتر از سایر صیفی جات تحمل می کنند اما در بسیاری از موارد همین آبیاری نامناسب باعث تند شدن برخی اقلام آنها می شود. از این رو لازم است تا همیشه خاک گیاه فلفل دلمه ای مرطوب نگه داشته شود.

نیازهای فلفل دلمه ای سبز

آبیاری: فلفل به آبیاری کافی و منظم نیاز دارد و در این زمینه باید بسیار دقت شود زیرا آبیاری کم باعث ریزش گلها، تولید میوه های کوچک و پلاسیده شده و آبیاری بیش از حد باعث خفگی ریشه، زرد شدن و ریزش برگه و در نهایت از بین رفتن بوته می شود.

خاک: کشت فلفل دلمه ای در انواع خاک سبک تا سنگین امکان پذیر است ولی بهترین بستر برای آن، خاک لومی شنی یا رسی سبک است. وجود زهکش مناسب در بافت خاک نباید فراموش گردد.

دما: این گیاه به سرما و به ویژه یخبندان حساس است و حداقل دمایی را که می تواند تحمل کند، دمای ۱۵ درجه سانتیگراد است. در کل یک سبز خاص مناطق گرم است.

نور: نیاز نوری فلفل دلمه ای بالاست و در زمان گلدهی وجود نور زیاد و البته آبیاری منظم برای جلوگیری از خشک شدن آن، باعث تسریع در گلدهی می گردد و نور کم باعث رنگ پریدگی برگها و ریزش گلها می شود.

آموزش کاشت بذر فلفل دلمه ای سبز در منزل

کاشت بذر فلفل دلمه سبز بسیار ساده بوده و با رعایت تنها چند نکته میتوان نتیجه مطلوب را به دست آورد.

ابتدا بذر ها را داخل آب ولرم یا معمولی بریزید تا به مدت چند ساعت خیس بخورند .( حداقل ۳ تا ۱۰ ساعت و حداکثر دو روز ) این عمل باعث شده تا پوست خارجی بذرها نرم و شکسته شود و جوانه زنی تسریع شود. بذرها به طور طبیعی بعد از این مدت باید ته ظرف بروند.

بذر ها را میتوانید در گلدان یا سینی نشاء و یا حتی لیوان های یکبار مصرف نشاء کنید.

انتخاب خاک مناسب بخش مهمی از فرآیند کاشت بذر می باشد، برخی از خاک های باغ ها و باغچه برای کاشت بذر اصلاً مناسب نبوده و مانع رشد و جوانه زنی بذر ها می شود .

خاک های آماده در بسته بندی های متنوع انتخاب مناسب تری است و تلفات بذر نیز در این خاک ها به حداقل می رسد. (پیت ماس، ترکیب کوکوپیت و پرلیت، کمپوست و… ترکیب های ایده آلی برای کاشت اکثر بذرها می باشند.)

ظرف کشت خود را با خاک مورد نظر پر کنید.

گودالی کوچک به عمق ۰٫۵ تا ۱ سانتی متر ایجاد کنید و بذر فلفل را داخل آن قرار دهید و سپس با خاک پر کنید.

بذر فلفل برای جوانه زنی نیاز به محیطی گرم و مرطوب دارد، اگر قبل از فصل بهار یا اوایل بهار اقدام به کاشت بذر فلفل نموده اید باید بذرها را از سرما محفوظ نگه دارید.

ظرف کاشت را به محیطی گرم ببرید ( دمای حدوداً ۳۰ درجه مناسب می باشد) و با اسپری خوب آبیاری کنید تا آب به بذر ها برسد و خاک کاملاً مرطوب شود.

تا قبل از جوانه زدن بذرها نباید اجازه دهید سطح خاک خشک شود، اگر ظرف کاشت را در مقابل آفتاب مستقیم قرار داده اید مشکلی نیست ولی باید بیشتر مراقب بود تا خاک رطوبتش را از دست ندهد، چون بذر در عمق کمی کاشته شده به سرعت ممکن است در مقابل آفتاب خشک شود و جوانه بمیرد.

هنگامی که نشاء فلفل دو برگ یا چهار برگه شد زمان انتقال فرا رسیده است، برای کاشت در گلدان میتوانید هر گیاه را در گلدان سایز حداقل ۱۰ بکارید (قطر ۱۰ سانتی متر) یا اینکه در گلدان بزرگ تر چند بذر با فاصله ی ۵ تا ۱۰ سانتی متر بکارید.

خاک و بستر کاشت باید غنی باشد، برای کاشت در باغچه میتوانید به خاک مقداری کودحیوانی پوسیده یا خاک برگ مخلوط کنید.

برای کاشت در گلدان نیز میتوانید از ترکیب خاک برگ و کود حیوانی و خاک باغچه استفاده کنید، البته اگر می خواهید گلدان را در منزل نگه دارید بهتر است برای دوری از آفات و بیماری های خاک باغچه و کود حیوانی ، از خاک های آماده همانند کمپوست استفاده کنید.

داخل گلدان گودالهای کوچک ایجاد کنید، اکنون نشاء را از جای خود به همراه خاک اطراف ریشه بردارید و در حفره ای که در گلدان ایجاد کرده اید بکارید، بهتر است مقداری از ساقه نیز درون خاک برود.

حال با دست خاک اطراف نشاء را فشار دهید.

گلدان را خوب آبیاری کنید و در محیطی پر نور و گرم (دمای ۲۱ تا ۳۰ درجه ) قرار دهید و منتظر رشد آن باشید.

اگر میخواهید گلدان را در منزل نگه داری کنید حتماً باید محیطی پرنور را برایش درنظر بگیرید، پشت پنجره ی جنوبی با حداقل ۸ ساعت نور در روز ایده آل می باشد، اگر این شرایط را نمیتوانید فراهم کنید باید از نورهای کمکی (فلورسنت) استفاده کنید برای این کار باید چراغ فلورسنت را در فاصله ی ۸ تا ۱۰ سانتی متری گیاه قرار دهید. (معمولاً برای فلفل میتوانید در روز حدود ۱۵ ساعت از این نور بهره ببرید).

آبیاری باید هر چند روز یک بار هنگامی که سطح خاک خشک شد انجام شود ، آبیاری بیش از حد باعث ریختن گلها و آسیب دیدن گیاه می شود.

گلهای فلفل به طور طبیعی در محیط بیرون از خانه گرده افشانی می شوند و به محصول تبدیل می شوند، ولی اگر گلدان ها را داخل منزل و پشت پنجره یا حتی داخل بالکن نگه داری نموده اید باید برای گرده افشانی دست به کار شوید.

برای گرده افشانی از یک قلم مو یا یک عدد گوش پاک کن میتوانید کمک بگیرید ، گوش پاک کن را به آرامی به گرده بساک گل نر مالش دهید و آن را به کلاله گل ماده منتقل کنید.

بعد از گرده افشانی گلها به مرور تبدیل به فلفل می شوند، اجازه دهید تا فلفل به حداکثر اندازه ی خود برسد و سپس با قیچی یا چاقو به آرامی آن را از بوته جدا کنید.

بذر فلفل دلمه سبز قابلیت کاشت در گلخانه و فضای باز را نیز دارد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 11 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
مراحل اکسپت مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی