نحوه پرورش و نگهداری گیاه نیلوفر آبی

  چهارشنبه، 01 بهمن 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری گیاه نیلوفر آبی
نیلوفر، گیاهی زیبا و آبزی است که نمادی از خلوص و زیبایی محسوب شده و در اندازه‌ها و رنگ‌های متنوعی موجود است. رنگ‌های رایج برای این گل قرمز، صورتی، زرد و سفید هستند.

اطلاعات تکميلی

  • اسم علمی:Nymphaea
  • خانواده:Nymphaeaceae
  • نور:زیاد و مستقیم
  • فصل کاشت:بهار

نیلوفر آبی یا واتر لیلی گیاهی آبزی است. این گیاه بومی جنوب قاره آفریقا به خصوص آفریقای جنوبی است. نیلوفر آبی گل های بزرگ به رنگ های سرخ و سفید و کبود می دهد.

این گیاه شرایط نگهداری خاص و پیچیدهای ندارد و تنها نیاز آنها وجود همیشگی آب و ساکن بودن آب است. گیاهان خانواده نیلوفر آبی گیاهانی هستد آبزی، شناور، دارای ریزوم، برگ های متناوب، قلبی یا صفحه ای شکل. پیاز گل نیلوفر برای مدت زمان زیادی در یک رودخانه با بستر خشک بدون بارندگی زنده می ماند و در فصل باران که بستر رودخانه و یا باتلاق پر می شود، به جوانه و گل می نشیند.

گیاه نیلوفر را هم می توانید در داخل گلدان بکارید و هم می توانید در داخل آب نگهداری کنید. هر چقدر گلدان و محیطی که این گیاه را در آن نگهداری می کنید بزرگ باشد برگ ها و گل های بزرگتر و درشتر می دهد و هر چقدر فضا کوچک باشد گیاه شما شکل مینیاتوری به خود می گیرد.

کاشت گیاه نیلوفر آبی از طریق بذر

ابتدا بذرها را زخمی کنید سپس یک لایه را از نوک بذر جدا کنید. این کار برای جلوگیری از پوسیدن بذرها انجام می شود. بذرها را در یک لیوان آب گرم بدون کلر خیس کنید و هر روز آب لیوان را تعویض کنید. پس از گذشت یک روز از خیس کردن بذرها دو برابر می شوند.

زمانی که بذرها جوانه زدند نیز آب لیوان را هر روز عوض کنید. جوانه زنی بذرها 4 یا 5 روز بعد از زمان خیساندن شروع می شود، اما برای انتقال بذرها، باید حداقل چند روز دیگر صبر کنید تا ارتفاع جوانه ها به تقریبا ۱۵ سانتی متر برسد.

بهترین گلدان برای کشت این گیاه گلدان مشکی با محفظه ای با ظرفیت 11 تا 19 لیتری است، چرا که بدلیل مشکی بودن حرارت را در داخل خود نگه می دارد و بذرها گرم می مانند، همچنین گلدانی را که انتخاب می کنید هیچ سوراخ تخلیه ای (زهکش) نداشته باشد چرا که بذر از این سوراخ ها خارج شده و رشد خود را در بیرون گلدان ادامه می دهد.

بذرها را به آرامی روی سطح خاک قرار دهید. اگر بذرهای نیلوفر در جایشان محکم نشوند، امکان دارد که از خاک بیرون آمده و به سمت سطح آب حرکت کنند و در آن جا شناور باقی بمانند.

گلدان را با خاکی سنگین پر کنید. گلدان را داخل ظرفی پر شده از آب قرار دهید. عمق آب باید در ظرف کم باشد کم باشد. نهایتا ۴۵ سانتی متر عمق و دمایی حدود ۲۱ درجه داشته باشد.

کاشت گیاه نیلوفر آبی از طریق پیاز

پیاز گل نیلوفر را در داخل یک کاسه پر از آب ولرم بدون کلر قرار دهید. کاسه را در نزدیکی یه پنجره قرار داده و آب آن را 3 تا 7 روز یک بار عوض کنید. گیاه نیلوفر آبی در عرض چند هفته جوانه می زند. بسته به اندازه پیاز گل، گلدانی مناسب برای گیاه انتخاب کنید و آن را با خاک سنگین پر کنید.

پیاز را در خاک فرو کنید اما بیش از حد آن را دفن نکنید و دقت نمایید که قسمت جوانه آن رو به بالا باشد. یک تکه سنگ برای جلوگیری از شناور شدن پیاز روی آن قرار دهید سپس منتظر بمانید تا گیاه شما بالغ شود.

تصویر

اصول نگهداری از گل نیلوفر آبی:

دمای مناسب برای نگهداری گل نیلوفر آبی:
دمای مناسب آب برای رشد و فعالیت نیلوفر آبی ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است و با کاهش دما این گیاه وارد دوره خواب می شود. در این صورت و اگر منطقه محل زندگی شما تا حدی سرد است که خطر یخ زدن لایه های عمقی آب نیز وجود دارد باید گلدان ها را به بیرون از محیط آب منتقل کنید. سپس گلدان را به محلی محفوظ منتقل کرده و در طی این مدت باید مراقب باشید تا خاک خشک نشود.

نور مناسب برای نگهداری گل نیلوفر آبی:
در صورت وجود نور مناسب، گلدهی خوبی دارند به همین دلیل وجود حداقل ۴ تا ۶ ساعت نور مستقیم در مکان کاشت آنان لازم است. در مکان هایی با نور مستقیم کمتر از میزان یاد شده، گلدهی این گیاه کاهش می یابد اما رشد رویشی خواهد داشت.

خاک و محیط کاشت مناسب برای نگهداری گل نیلوفر آبی:
در صورت کاشت این گیاهان در گلدان می توان از نمونه هایی که ۲۵-۱۰ سانتیمتر عمق دارند استفاده کرد. ساقه های زیرزمینی که اصطلاحاً گاهی ریشه هم نامیده می شود، در این گلدان به شکل افقی کاشته می شوند. وجود منافذ زهکش در ته گلدان که برای سایر گیاهان لازم و ضروری است برای این گیاه لازم نیست. از خاک با بافت نسبتاً سنگین می توان استفاده کرد. از موادی همانند پرلیت، کوکوپیت و یا مواد مشابه برای این گیاه استفاده نکنید.
هنگام کاشت برگ های قدیمی و قسمت های مرده و پوسیده را جدا کنید.
گیاه را در مرکز گلدان نکارید بلکه آن را در نزدیک لبه گلدان قرار دهید. پس از کاشت گیاه و ریختن خاک بر روی سطح خاک لایه ای از سنگ ریزه قرار دهید تا بعد از قرار دادن گلدان در کف برکه و حوضچه، خاک گلدان در آن حفظ شود. محل قرار دادن گلدان در برکه یا حوضچه مهم است.
عمق منطقه قرار دهی باید به گونه ای باشد که برگ ها بر روی سطح آب شناور شوند. اگر برکه عمیق تر است ابتدا باید محلی را در کف آن بالا آورد و مرتفع کرد و سپس گلدان را روی آن قرار داد.

کاشت نیلوفر آبی در گلدان

یکی از نکات جالب این گیاه این است که میتوان آن را در گلدان نیز کاشت .برای این کار میتوانید از ابتدای مراحل رشد یعنی از بذر نیز بکار برد اموزش بسیار کاملی که تیم بذرکو برای شما قرار داده یک روش بسیار صحیح و کارآمد می باشد روش قرار دادن بدین صورت است:

۱- نیلوفر را در یک گلدان بکارید تا جلوی گسترش بی نظم آن گرفته شود. حتماً نباید ریزوم ها را به صورت مستقیم و در انتهای حوضچه بکارید، بلکه می توانید آن ها را در گلدانی جداگانه کاشته و سپس گلدان را در داخل حوضچه قرار دهید.
کاشت نیلوفر در یک گلدان و قراردادن آن در حوضچه ی ماهی ایده ی خوبی است، زیرا ماهی ها می توانند گسترش نیلوفر را کنترل کنند.
استفاده از بشکه یا گلدان خیلی بزرگ نیز برای این کار مناسب است.

۲- گلدانی مناسب انتخاب کنید. حتماً گلدانی گرد انتخاب کنید، زیرا در صورتی که گوشه داشته باشد نیلوفر به آن گوشه ها نفوذ خواهد کرد و در آنجا خفه می شود. از گلدان هایی که دارای سوراخ تخلیه هستند استفاده نکنید: همواره آب می بایست از بالای گلدان وارد شود و نه از زیر آن.
همچنین از سبدهای سوراخ دار که معمولاً برای کاشت گیاهان آبزی استفاده می شوند، برای نگه داری نیلوفر استفاده نکنید. قسمت های رشدکننده و حساس نیلوفر در گوشه ها یا شکاف های این نوع از گلدان گیر می کنند و آسیب می بینند.
رنگ سیاه می تواند حرارت را جذب کند و به همین دلیل استفاده از یک گلدان گرد، پلاستیکی و مشکی با عرض حداقل ۷۵ سانت و عمق ۱۵ سانتی متر برای نیلوفر توصیه می شود. رنگ هم در انتخاب گلدان مهم است و به همین دلیل مشکی توصیه شده زیرا حرارت را جذب می کند.

۳- حتماً ۵ الی ۷ سانتی متر آب بالاتر از سطح گلدان ارتفاع در نظر بگیرید. ریزوم نیلوفر را در گلدان کاشته و آن را به گونه ای در حوضچه بگذارید که سطح بالای خاک در گلدان بین ۵ الی ۷ سانتی متر زیر آب قرار داشته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان