نحوه پرورش و نگهداری گل سوسن عنکبوتی

  چهارشنبه، 09 بهمن 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری گل سوسن عنکبوتی
سوسن عنکبوتی crinum به خانواده amarylidaceae تعلق دارد و در جنس این گیاه در حدود 180 گونه گیاهی تا کنون شناسایی شده اند که همگی این گیاهان چند ساله با گل های زیبا بر روی ساقه هایی بدون برگ هستد اما انواعی با برگ سبز ابلق (رگه های سبز کم رنگ و کرم) و همچنین با ته مایه ای از رنگ قرمز وجود دارد.

پرورش شبدر زینتی

سوسن عنکبوتی یا crinum متعلق به خانواده amarylidaceae ست. که در جنس این گیاه در حدود ۱۸۰ گونه گیاهی تا کنون شناسایی شده. اغلب این گیاهان با گل های زیبا بر روی ساقه هایی بدون برگ هستند اما انواعی با برگ سبز ابلق ( رگه های سبز کم رنگ و کرمی رنگ) و هم چنین تعدادی با ته مایه ی قرمز رنگ وجود دارد.

طول برگ ها در انواع مختلف این گیاه متفاوت است اما نمونه ای که در ایران معمول و متداول است برگ هایی به حدود یک متر دارد. ساقه گل نیز معمولا چهل تا هشتاد سانتی متر ارتفاع دارد ولی در بعضی گونه ها به حدود ۲ متر نیز می رسد.

گل های سوسن عنکبوتی شیپوری شکل و نسبتا معطر هستند. عرض گلبرگ ها در انواع مختلف متفاوت است، برخی پهن و برخی دیگر باریک هستند. اما تنوع برگ های باریک بیشتر است و از همین رو به نام سوسن عنکبوتی شهرت یافته است.

رنگ گل ّها اکثرا سفید، صورتی و قرمز است و زمان شکوفایی گل ها اواخر بهار و اوایل تابستان می باشد. سوسن گرمسیری از گیاهان پیازدار می باشد و پیاز نسبتا بزرگ و سنگینی دارد به نحوی که وزن یک پیاز بالغ می تواند ۵ تا ۹ کیلوگرم باشد. تمام قسمت های این گیاه برای مصرف سمی می باشد و به همین دلیل موقع تکثیر و تقسیم پیاز حتما باید از دستکش استفاده کرد که ایجاد حساسیت نکند و از خوردن برگ یا گل آن جدا خودداری کرد.

این گونه از سوسن عنکبوتی گرمسیری بیشتر در نواحی جنوبی کشور یافت می شود و به عنوان گیاه زینتی مورد استفاده قرار می گیرد. برگ هایش حدود یک متر طول و ۱۰ سانتی متر عرض دارد. ارتفاع این گیاه تا ۲ متر می رسد. گل های سفید رنگ با گلبرگ های باریک دارند و بوی عطر خوبی می دهند.

سوسن عنکبوتی crinum به خانواده amarylidaceae تعلق دارد و در جنس این گیاه در حدود 180 گونه گیاهی تا کنون شناسایی شده اند که همگی این گیاهان چند ساله با گل های زیبا بر روی ساقه هایی بدون برگ هستد اما انواعی با برگ سبز ابلق (رگه های سبز کم رنگ و کرم) و همچنین با ته مایه ای از رنگ قرمز وجود دارد.

همچنین حاشیه های برگ برخی انواع حاوی مواج دارد.

طول برگ نیز در انواع مختلف این گیاه تفاوت دارد و نمونه ای که در ایران معمول و متداول است برگ هایی به حدود یک متر دارد.

ساقه گل نیز معمولا چهل تا هشتاد سانی متر ارتفاع دارد ولی در برخی گونه ها به حدود دومتر نیز می رسد.

گیاهان این گیاهان شیپوری شکل و نسبتا معطر می باشند.

عرض گلبرگ ها در انواع مختلف متفاوت است برخی پهن هستند و برخی باریک. و به دلیل باریک بودن گلبرگ ها به نام سوسن عنکبوتی شناخته می شوند.

رنگ گل های سوسن عنکبوتی هم اکثرا سفید. صورتی و قرمز هستد.

زمان شکوفایی گل ها اواخر بهار و اوایل تابستان می باشد و یکبار هم اواسط پاییز گل می دهد.

سوسن گرمسیری از گیاهان پیاز دار می باشد و پیازهای نسبتا بزرگ و سنگینی دارد به نحوی که یک پیاز بالغ می تواند پنج تا نه کیلوگرم برسد.

تمام قسمت های این گیاه برای مصرف سمی می باشد به همین دلیل موقع تکثیر و عمل تقسیم پیازها از دستکش استفاده کنید که ایجاد حساسیت نکند.

تصویر

خاک :

سوسن عنکبوتی خاک خیلی اسیدی یا قلیایی را دوست ندارد و خاک های خنثی که اندکی اسیدی است را بیشتر دوست دارد.

همچنین زهکش خاک برای نماندن آب در خاک و عدم پوسیدگی پیازها اهمیت دارد بنابراین برای خاک این گیاه از شن و خاک برگ استفاده کنید.

در فصل بهار این گیاه احتیاج به کوددهی دارد و هر دو ماه یکبار باید به خاک آن کود اضافه کرد ولی در اواخر تابستان دیگر نیازی به کود ندارد.

آبیاری:

دوستان عزیز این گل پیازی هست آبیاری زیاد یا شرایطی که آب زیاد رو توی خاک نگهدرای و رطوبت بره بالا ، باعث ایجاد پوسیدگی در گیاه میشه ، یا اب زیاد باعث کوتاهی عمر گلهای میشه ، فقط باید زمانی که خاک خشک شد اب بدید ، دقت کنید گفتم زمانی که خاک خشک شد !! یعنی اگه اتاق گرم بود یا هوا گرم بود و هر روز خاک خشک شد ، خوب هر روز آب بدید !! یا ماهی یبار خاک خشک شد ماهی یبار اب بدید !! عزیزان دقت داشته باشن برگهای این گیاه استخوان یا درابست نداره که بتونه سرپا وایسه فقط با اب میتونه برگای سنگینشو سرپا نگهداره ! درصورت کم آبی و تشنگی برگها زرد میشه و برگهای سبز آویزون میشن بعدا مثه یکی از مشتریان برگهاتون اویزون میشه و شما همش غصه میخورید آخرش کاشف به عمل میاد که موقع ابیاری خوب اب نمیخورده و سیراب نمیشده !

نور:

این گل مثه آماریلیس به نور زیادی نیاز داره ولی نه نوری که بزنه برگهاش رو بسوزونه ، پشت پنجره ی جنوبی یا پاسیو با نور فیلتر شده براش عالیه. نور زیاد برای گلدهی در اخر تابستان خیلی مهمه ، همینطور برای ذخیره ی انرژِی در فصل خواب و استراحت هم مهمه ، نور باعث میشه برگها سبز تیره بشن یا زرد بشن و نور زیاد و شدید هم برگها رو سبز روشن میکنه! خلاصه حواستون باشه.

دما:

این گل به سرما و یخبندون حساسه و مثه کاکتوس ها تا دمای ۵ درجه رو تحمل میکنه ، البته این برای زمانی هستش که این گل رو توی باغچه کاشته باشید ،چون این گل باغچه ای هم هستش ، توی باغچه سرما میزنه برگها خشک میشه ولی پیازش زنده میمونه و دوباره بهار دوباره سبز میشه مثه لاله و نرگس و سنبل! هرچی هواش گرم تر باشه اب بیشتری باید بدید و هرچی خنک تر باشه رشد برگها بیشتره و و اب بیشتری مصرف میکنه باز!! چون که ای دفعه آب خرج رشد میشه و با گرمای زیاد آب خرج زنده موندن میشه فقط نه رشد! در آخر پاییز گلتون رو ببرید توی راه پله خنک و با خنک شدن هوا و کم کردن آبیاری اجازه کمی استراحت به گلتون رو بدید.

رطوبت:

این گل عاشق رطوبت هستش و برگهای پهن این گل با رطوبت سرپا هستند.ببینید دوستان با گذاشتن یک ظرف اب روی بخاری یا رادیاتور یا روشن کردن کولر آبی میتونید رطوبت رو به ۳۰ درصد برسونید و این کافیه برای این گل ، توی پاسیو که با خیس کردن کف زمین تا ۵۰ درصد میرسه و همین عالیه براش!

تغذیه :

تغذیه این گل به این صورت هستش که با شروع فصل رشد باید باکودهای کامل رشد سه ۲۰ تا اخر بهار تغذیه بشن ، سپس با گرمای هوا باید یک کود پتاسیم بالا بهش داد تا پتاسیم بالا باعث رشد گلها و پیاز بشه معمولا بعد از گلدهی یه دوره استراحت داره که گیاه رشد نمیکنه توی این دوره تغذیه متوقف میشه. در زمان استراحت پاییز و زمستان هم باید بهش کود فسفره داده بشه تا پیازش خوب رشد کنه و بچه بده. من کودهای گرین رو توصیه میکنم.اگه توی شمال یا جنوب کشور هستید این گل رو میتونید توی حیاط بکارید و پاش خاکش استخوان ماهی یا مرغ و یا گوشت دفن کنید تا فسفر آزاد شده ، پیازش رو درشتر بکنه!

تکثیر:

دوستان اگه گل آماریلیس رو دیده باشید وقتی گلاش تموم بشه و گرده افشانی شده باشه انتهای گلهاش یه سری برامدگی سبز ایجاد میشه که همون میوه هاش هست که توش پر از بذر و تخم گل هست.کرینوم هم دقیقا همینطوره ، اون تخم گلهارو میتونید بکارید توی خاک سبک و غنی و بعد شاهد جوانه زنی باشید ، بعد از جوانه زنی و رشد وقتی ب فصل زمستان رسیدیم ببریم توی جایی خنک و تاریک تر تا پیاز شکل بگیره و رشد بکنه ، یادتون باشه این بذرها تا سه سال بهتون گل نمیده ! پس بهترین راه تکثیر جدا کردن بچه ها یا پاجوش هاییه که کنارپیاز مادری در فصل بهار ظاهر میشه و اجازه میدید رشد بکنن حسابی چند سال و بعدا خیلی زیاد شدن و پیازشون شکل گرفت اونا روتوی بهار بکنید و بزنید توی گلدون جدا! یادتون بمونه گلدون نباید خیلی بزرگ باشه و برای کاشت باید ۵ سانت از سر پیاز بیرون بمونه و بقیه پیاز بره زیر خاک.

منبع: سایت باغ شیشه ای و بیتوته و فردا


  دیدگاه ها
بازدیدکننده
3 سال پیش

سلام بد بود
پربحث های هفته   
رهبر معظم انقلاب: من از وقتی که رهبر شده‌ام آجیل نخوردم، مگر فقرا آجیل می‌خورند؟ (178 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق علی دایی در بیمارستان هنگام عیادت چهره های مشهور از شهریار ایران+عکس/ از خوش و بش همسر دایی با کی‌روش تا احوالپرسی فردوسی‌پور و عابدزاده (162 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: رفته بودم عروسی دیدم نون و پنیر و هندونه میدن گفتم مگه عروسی نیس اینجا دوماد گفت میخوام حزب اللهی باشم آخه این خُل بازیا چیه +ویدئو😂👌 (134 نظر) کاهو و نان، سهم آقازادگی فرزند رهبر معظم انقلاب از سفره غذا+عکس/ ساده زیستی ادامه دار و تمام نشدنی (132 نظر) خلاقیت منحصربفرد قنّاد تبریزی در طراحی و پخت کیک برای "مَمَّد" ها حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😍 (70 نظر) نگاهی به مراسم عروسی مجلل یاس، دختر ژاله صامتی در باغ تالاری در تهران+ویدیو/ جشنی باشکوه و اروپایی؛ خوشبخت باشن😍 (69 نظر) فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای نگهداری سگ و گربه (68 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک میوه فروش تهرانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ به ایشون باید گفت فرشته زمینی+عکس (63 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ غول بابلسری و گرگ پارسی (59 نظر) (فیلم) شوخی جالب رهبر انقلاب با نوه شهیدی که با محاسن حضرت آقا بازی می‌کرد / هر کار دلت خواست با ما کردی ... (55 نظر) لعیا زنگنه: افتخار می‌کنم در کشوری زندگی می‌کنم که رهبر آن از نسل حضرت فاطمه زهراست+ ویدیو (54 نظر) خلاقیت خنده دار مرد جنوبی با طراحی آفتابه اتوماتیک حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (49 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک کافی شاپ اصفهانی برای پاکبانان حماسه آفرید/ به شما باید گفت فرشته زمینی+عکس (46 نظر) نگاهی به ماشین لامبورگینی هوش پران مهران غفوریان که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (45 نظر) رونمایی همسر شاهرخ استخری از جواهرات ظریف و نگین دارِ زیبا و شیکش/ خاص، اعیانی و ایرانی پسند+عکس (45 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه شنبه 20 مرداد 1403
فال انبیاء روزانه شنبه 20 مرداد 1403
فال روزانه امروز شنبه 20 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز شنبه 20 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر روز شنبه 20 مرداد 1403 + فیلم
فال قهوه با نشان روز شنبه 20 مرداد ماه 1403
حضور گرم و صمیمانه علی دایی در کمپ ترک اعتیاد اردبیل و ارتباط دوستانه شهریار ایران با آسیب دیدگان +عکس
دکتر پورعباس: درخواست پذیرش بدون کنکور قهرمانان المپیک باید از طریق کمیتۀ ملی المپیک به وزارت علوم ارسال شود
این مرد کاشانی برای تفریح عقرب می خورد آن هم با کارد و چنگال!+عکس
درخواست عجیب آمریکا از ایران: ما می زنیم شما جواب ندید، تنش ایجاد میشه!
خطای دید/ فقط افرادی با ضریب هوشی بالا می‌توانند خرس متفاوت را در 2 ثانیه پیدا کنند
(ویدئو) "کپسول آندوسکوپی، راهی بدون درد و نوین برای جایگزینی آندوسکوپی سنتی که تجربه پزشکی را متحول می‌کند!
ویدیو/ نابودی گیاهان با کوددهی غیراصولی/ نکاتی مهم دربارۀ کودهای آپارتمانی
ویدیو/ داستان انگلیسی «گاو راستگو و ببر درنده»
کشف گنجینه گرانبهای برنزی از دل یک آرامگاه سنگی در خوزستان/ نماد کاروان المپیک هم زیر خاک مدفون بود+عکس
منتخب روز   
پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟ میز عزای ساده و بدون تجملات پدر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد+عکس/ روحش شاد و مسیرش پرنور شهاب حسینی: نارنگی رو باز میکنی می بینی 10 پَره طبیعت داره خودش میگه این میوه کام ده نفرو میتونه شیرین کنه+ویدئو