نحوه پرورش و نگهداری هیپوئستس

  چهارشنبه، 03 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری هیپوئستس
گیاه گل سنگ گیاهی کوچک و سرزنده است با برگ‌هایی روشن و لکه دار که در ترکیب با دیگر گیاهان برگ سبز بسیار عالی می‌شوند. ترکیب آنها با خزه هم، ترکیب چشم گیری خواهد شد.

پرورش هیپوئستس:

  1. گیاه هیپوستیس متعلق به آفریقای جنوبی ، آسیای شرقی و ماداگاسکار است و می تواند تا حدود 1 متر رشد کند . این گیاه نوعی درختچه همیشه سبز است و دارای برگ هایی است که بسته به نوع گونه گیاه ، دارای لکه هایی به رنگ سفید یا صورتی می باشد .
  2. این گیاه که دارای بیش از 100 گونه مختلف است ، در خارج از محیط منزل می تواند تا چندین و چند سال عمر کند .
  3. با این حال می توانید این گیاه را در محیط منزل خود و در اندازه ای کوچکتر پرورش دهید و همچنین در صورتی که تمایل به کاشت این گیاه در کنار گیاهان دیگر دارید ، بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که نیازمند شرایط رشد مشابه ای با گیاه هیپوستس باشند .
  4. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد گیاه هیپوستس این است که این گیاه به تصفیه هوای محیط اطراف خود کمک می کند و بنابراین اگر به دنبال گیاهی مفید برای پاکیزگی هوای منزل خود هستید ، این گیاه را پرورش دهید .
  5. در زبان انگلسیی به دلیل لکه های فراوان موجود بر روی پهنه برگ این گیاهان، آنان polka dot plant گیاه خالخالی خوانده می شوند.
  6. در ایران نیز گاهی این گیاه به اشتباه گل سنگ و همچنین گاهی خال صورتی نامیده می شود.
  7. هیپو ئستس گیاهی علفی است که همانند یک بوته کوچک رشد می کند و طرحهای رنگین برگهایش، آن را به گیاهی جذاب و دوست داشتنی تبدیل کرده است.
  8. اندازه و رنگ لکه های موجود بر روی برگ نمونه هایی از این گیاه که به عنوان گیاه زینتی مورد استفاده قرار می گیرند بسیار متنوع هستند.
تصویر

شرایط پرورش هیپوئستس :

خاک و کود مورد نیاز هیپوئستس :

  1. خاک غنی با زهکش مناسب و خوب (لیمونی و کمپوست خاک) برای این گیاه نیاز است (یک قسمت تورب، یک قسمت خاک برگ پوسیده و یک قسمت ماسه) از جمله خاک هایی که می توان استفاده کرد خاک پریسا ۱۶ است که برای بنفشه آفریقایی نیز استفاده می گردد.
  2. خاک پریسا سبک، آب نگهدار و همزمان هوا نگهدار است.
  3. مواد لازم را برای رشد دارا بوده و PH (اسیدیته) آن در حد ۴/۶ الی ۹/۶ است. عاری از آفات و قارچ های مضر بوده و شماره درج شده روی بسته خاک مربوط به تعداد مواد داخل آن است. خاک پریسا ۱۶ شامل ۱۶ ماده مفید برای این گیاه می باشد.
  4. اگر ریشه های گیاه از خاک بیرون زده باشد سریعاً گلدان گل را تعویض کنید.کود مورد استفاده در گیاه را باید هر ۱۴ روز یکبار و به میزان یک گرم در لیتر در ۶ ماه ابتدایی سال به خاک اضافه کرد.کود های ازته ،مثل کود های آپارتمانی باعث از بین رفتن قسمت های رنگی وسبز شدن برگ ها می شود.

نور مناسب هیپوئستس :

  • نور زیاد باعث شادابی گیاه و زیبایی برگ ها می گردد.
  • البته فراموش نشود که این نور بایستی غیر مستقیم به گل بتابد زیرا تابش مستقیم برگ ها را می سوزاند.
  • نور کم نیز باعث از بین رفتن نقاط و خال های صورتی روی برگ شده و کم کم برگ به رنگ سبز تغییر رنگ خواهد داد. بهترین مکان برای نگهداری گل سنک در کنار پنجره است.

دمای مورد نیاز هیپوئستس :

سرما باعث از بین رفتن لکه های صورتی روی برگ ها می شود. دمای روز ۲۹-۲۴ درجه سانتی گراد و دمای شب ۲۳-۲۱ درجه سانتی گراد برای این گیاه مناسب است. دما نباید به زیر ۱۳ درجه سانتی گراد برسد. دمای مناسب از عوامل تاثیر گذار در نگهداری گل سنگ است.

رطوبت و آبیاری هیپوئستس :

  1. این گیاه دوست دار رطوبت بالاست. شما می توانید در زیر گلدان ظرفی تعبیه کرده (بزرگتر از گلدان) و داخل آن را سنگریزه بریزید و تا نیمه از آب پر کنید.
  2. با استفاده از این روش رطوبت گیاه تامین خواهد شد. در هنگام استفاده از آب، از آب ولرم (۲۵ درجه) بهره ببرید.
  3. آب سرد باعث ریزش برگ ها و کم رنگ شدنشان می شود. هیپوئستس در تابستان نیازمند نم و رطوبت است و در زمستان کمتر احتیاج به رطوبت دارد.
  4. آبیاری این گیاه در تابستان ۳ بار در هفته و در زمستان یکبار در هفته است.از آبیاری بیش از حد به گل سنگ خودداری کنید زیرا باعث زرد شدن برگ ها می گرد.
  5. حتما در بین دو آبیاری باید خاک خشک شود. یعنی زمانی که با نوک انگشت سطح خاک را لمس می کنید نباید رطوبتی احساس کنید.

تغذیه و هرس هیپوئستس :

  • می توان به راحتی این گیاه را به وسیله سر شاخه در یک گلدان کوچکی کاشت. تا بوته ها پرتر و زیباتر به نظر برسند. سپس کیسه ای روی گلدان کشیده به طوری که لبه های کیسه به زیر گلدان بروند. با این کار محیط مرطوب برای قلمه ها فراهم کرده اید.
  • کیسه حدود ۱ ماه روی گلدان باشد. پس از برداشتن کیسه حتماً یک بار سرشاخه ها را بزنید تا بوته پر شود.به مرور زمان شاخه های این گیاه بلند و باریک می شود به همین دلیل به طور منظم باید شاخه های بلند گیاه سرزنی شوند تا رشد شاخه های جانبی تحریک و گیاه حالت بوته ای بیابد.

تکثیر گیاه هیپوئستس :

مرحله اول: کشت بذر و انتخاب دمای مناسب

برای کشت بذر گیاه بهتر است که در ابتدا بذر مورد نظر را مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در آب ولرم قرار دهید و سپس در داخل یک گلدان یا سینی بذر در عمق ۰٫۵ سانتیمتر کشت شود. بستر کشت بذر گیاه باید مخلوطی از پیت ماس و پرلیت باشد.

درصورت استفاده از خاک یا بسترهای دیگر درصد جوانه زنی کاهش می یابد و در مواردی موجب عدم سبز شدن بذرها می شود. از اواسط تا اواخر بهار، بذرها را به صورت پراکنده بکارید ودر دمای ۲۰ تا ۲۳ درجه سانتیگراد قرار دهید.

مرحله دوم: زمان کشت

بهتر است که بستر کشت از نور مستقیم خورشید دور باشد.بهترین زمان کشت بهار و تابستان است. توجه کنید برای آماده سازی گیاه جهت کاشت در فضای باز در حدود ۱۲-۱۰ هفته قبل از آخرین سرمای بهاره بذرها باید کاشته شوند.

مرحله سوم: جوانه زنی

کشیدن یک لایه پلاستیک شفاف بر روی بستر کاشت بذرها به حفظ رطوبت هوا و در نتیجه جوانه زنی بهتر بذرها کمک خواهد کرد. بذرها در طی دو هفته شروع به جوانه زدن کرده و زمانی که نهال های بذری به اندازه کافی بزرگ شدند، آن را بیرون آورید و در گلدانی با قطر دهانه ۷ یا ۸ سانتی متر حاوی کمپوست گلدان بکارید.

آفات و بیماری ها

این گیاهان مستعد در معرض قرار گرفتن حشرات سفید ، شته ها و بیماری های مرتبط با اشکالات غذایی هستند .

برای از بین بردن این آفات استفاده از محلول آب و صابون بر روی برگ های گیاه ، مثمر ثمر واقع خواهد شد و همچنین آبیاری بیش از حد گیاه احتمال بروز کپک های پودری در نواحی مختلف آن را افزایش خواهد داد ، در صورت مشاهده این بیماری در گیاه خود آبیاری آن را برای مدتی به تعویق بیندازید .

از دیگر بیماری های هیپوئستس می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • برگ گل سنگ کمرنگ شده و دچار ریزش گردیده است
  • محیط نگهداری گل سنگ سرد و یا آب مورد استفاده سرد بوده است دمای نگهداری محیط را افزایش دهید
  • برگ ها شروع به زرد شدن کرده و در حال ریختن است
  • آبیاری بیش از حد اندازه بوده و گل رو به خزان رفته است
  • نقاط و خال های صورتی و رنگی برگ ها محو شده اند
  • نور تابیده به گلدان کم بوده است. به مکان های پر نورتری انتقال داده شود
  • لکه های سوخته روی برگ مشاهده شده است
  • گیاه در معرض تابش مستقیم نور خورشید بوده است. البته استفاده از براق کننده های شیمیایی نیز می تواند عامل این تغییرات باشد.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (447 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (275 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (272 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (217 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (184 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (150 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (82 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (81 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس