نحوه پرورش و نگهداری یاس رازقی

  چهارشنبه، 09 بهمن 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری یاس رازقی
یک گل بسیار معطر و زیبا ، مخصوص راه پله ها یا بالکن ها در فصل رشد ، برخی به اشتباه این گل را در داخل منزل نگهداری میکنند که باعث عدم گلدهی این گیاه می شود

پرورش یاس رازقی

گل یاس رازقی با نام علمی (Jasminium Pubescens) و از خانواده اُلئاسه (OLEACEAE) گیاهی است بالارونده با گل های سفید و کوچک که بسیار معطرند. این گیاه فوق العاده زیبا و خوشبو را می توانید در باغچه کوچک خانه تان بکارید و یا در گلدانی در محیط بیرون قرار دهید.

تصور کنید شما بوته یاس زیبایی دارید که هر روز صبح و شب گلهای سفید خوشبویی را به شما تقدیم می کند. پس با کمک این چگونه نهایت عشق خود را در پرورش این بوته زیبا به کار بگیرید.

تصویر

گونه های مختلف گیاه یاس رازقی

این گیاه دارای بیش از 200 گونه مختلف در سراسر جهان است . موارد زیر گونه های محبوب گیاه یاس رازقی به حساب می آیند:

یاس عربی

این گونه از گیاهان یاس رازقی ، استحکام و مقاومت بیشتری در مقایسه با سایر گونه های خود دارند و در تمام طول سال شکوفا می شوند . شکوفه های این گیاه بزرگ تر و معطر تر از سایر گونه های آن است.

یاس گلبول

این گیاهان همیشه سبز دارای شکوفه های زرد و زیبا هستند.

یاس زمستانی

این گونه از گیاهان یاس رازقی ، از مقاومت بالایی در فصل زمستان برخوردار بوده و دارای شکوفه هایی به رنگ زرد می باشند اما با این وجود شکوفه های این گیاهان، عطر خاصی ندارد.

یاس هندی

گیاهان بالا رونده با شکوفه های سفید و رایحه ای بی نظیر

یاس بوته ای

درختچه همیشه سبز، رشد قائم و حساس به سرما.

گل یاس چینی

این گیاهان بسیار پر شکوفه هستند و برای نگهداری در محیط داخلی منزل بسیار مناسبند . این گیاهان دارای عطری مشابه گیاه چای سبز هستند و شکوفه های آن به رنگ سفید و صورتی می باشند.

بستر

بستر مناسب گیاه یاس رازقی ، بستر شل و نفوذ پذیر با Ph کمی اسیدی است . استفاده از زغال سنگ نارس و خاک رس نیز باعث بهبود میزان نفوذ پذیری بستر این گیاه می شود . در فصل تابستان نیز می توانید از خاک باغ با کیفیتی که سرشار از مواد مغذی و نفوذ پذیر است استفاده کنید.

محل نگهداری

گیاه یاس رازقی نیازمند نگهداری در محیطی پر نور و خنک است . بسیاری از افراد این گیاه را در گلدان های زیبا در بالکن و تراس منزل خود نگهداری می کنند اما با این حال باید به خاطر داشته باشید که این گیاه را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا احتمال آسیب رسیدن به برگ های آن وجود خواهد داشت.

بنابراین در صورت تمایل به نگهداری از این گیاه در بالکن ، آن را در نقطه ای سایه دار و در صورت تمایل به نگهداری از آن در محیط داخلی منزل ، آن را در کنار پنجره پوشیده شده با پرده نگهداری کنید ، همچنین لازم به ذکر است اگرچه این گیاه نیازمند هوای تقریبا خنک است اما هوای سرد باعث آسیب رسیدن به آن خواهد شد.

دمای مورد نیاز این گیاه 18 تا 22 درجه سانتی گراد است و وجود تهویه مناسب در محل نگهداری این گیاه به جلوگیری از ابتلا آن به بیماری ها و آفات مختلف کمک خواهد کرد.

نیازها:

آبیاری:

از آنجایی که باید در بیرون از منزل نگهداری شود ، به ابیاری روزانه در تابستان نیاز دارد ، یا به طور کلی باید سطخ خاک آن موقع آبیاری خشک باشد. .میتوانید روی خاک مالچ یا پلاستیک سیاه بکشید تا هم علف هرز سبز نشود و هم نیاز آبی گیاه کمتر شود سعی کنید با اب کتری سرد شده ابیاری کنید تا سختی آب خاک را خراب نکند.دفعات آبیاری به مقتضای فصل و درجه حرارت محیط فرق می کند. درتابستان بویژه در موسم گل دادن باید روزی یکبار به آن آب داد. حتی آبی که به آنها داده میشود نیز نباید قلیائی و دارای مواد آهکی باشد. در تهران وشهرستانهای مرکزی نیز می توان برای خنثی کردن اثرات زیان بخش آب آهکی وقلیائی یک قطعه زاج سیاه (سولفات آهن ) در کنار گلدان گذارده هنگام آبیاری آب را روی آن بریزید.

نور:

به نور زیاد غیر مستقیم نیاز دارد مثلا بالکن شمالی برای این گل بسیار مناسب است ، افتاب مستقیم بیذار هستش وبرگاش میسوزه ، داخل منزل با نور کم ساقه ها دراز و بلند می شوند که باید برید و انداخت دور.

دما:

این گیاه همیشه سبز است ولی تحمل سرما و یخبندان را ندارد پس در فصول سرما گلدان آنرا داخل بیاورید یا اینکه یک مشما به دور آن بکشید و زیر افتاب بگذارید تا سرما آنرا خراب نکند.

تغذیه:

دوستان این گل عاشق آهن هستش و اسید هیومیک ، در فصول رشد یعنی بهار و تابستان دوهفته یکبار با آهن همراه با اسید هیومیک توصیه شده در انتهای این متن گیاه را تغذیه کنیدتا همیشه پر گل باشد و برگهای ان زردنشود در اثر ابیاری با اب لوله کشی.

گلدهی:

پس از یک استراحت کافی در فصل خواب گیاهان یعنی پاییز و زمستان،گیاه در بهار و تابستان به گل میرود و یک فلش گلدهی در اول پاییز هم قبل از خواب دارد در آن زمان مشما را باز کرده و گل را یک کود اساسی بدهید اول بهار.

هرس:

پس از گلدهی شاخه ها را هرس کنید تا هم گیاه گردی داشته باشید و هم تعداد گلدها بیشتر شود

تکثیر:

به راحتی با قلمه و یا خوابانیدن قابل تکثیر است ساقه های بلند را به راحتی توی یک گلدان در کنار مادر بخوابانید روی آن خاک بریزید تا به راحتی بعد از دو هفته ریشه بدهد.

خواب زمستانی:

در صورت کاهش یافتن دمای هوا به زیر 15 درجه سانتی گراد ، گیاه را به داخل منزل خود منتقل کنید . در طول دوره خواب زمستانی این گیاه، آن را در مکانی روشن و خنک نگه داری کنید و از کوددهی آن خودداری کرده و آبیاری آن را کاهش دهید اما با این حال دائما ریشه های گیاه را مرطوب نگه دارید.

در طول دوره خواب زمستانی گیاه یاس رازقی ، مرتبا آن را منظور شناسایی آفات و بیماری های احتمالی مورد بررسی قرار دهید و در صورت ریزش برگ های آن در طول دوره خواب زمستانی نیازی به نگرانی وجود نخواهد داشت زیرا این امر کاملا طبیعی است و پس از پایان این دوره ، گیاه دو مرتبه شکوفه خواهد داد.

به محض افزایش دمای هوا ، گیاه را به محیط بیرون از منزل منتقل کنید و از قرار دادن ناگهانی آن در نور خورشید خودداری کرده و ابتدا آن را در مکانی سایه دار قرار دهید.

کاشت

به منظور کاشت این گیاه با استفاده از بذر های آن، ابتدا بذر های گیاه را به مدت حداقل 2 ساعت در چای بابونه خیس کنید . این امر بسیار ضروری است و سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

گلدان را با ماسه ذغال سنگ نارس، هوموس، الیاف نارگیل و یا پرلیت پر کرده و مرطوب کنید.

بذر ها را با فاصله حداقل 5 سانتی متر از یکدیگر بکارید.

گلدان مورد نظر را در مکانی با دمای 22 تا 25 درجه سانتی گراد نگه داری کنید.

جوانه زنی بذر های این گیاه چیزی حدود 3 تا 6 هفته به طول خواهد انجامید. بذر ها نباید خیلی خشک و یا خیلی مرطوب باشند. به محض ظاهر شدن جوانه ها، دمای محل نگهداری این گیاه را به 20 درجه سانتی گراد کاهش دهید.

قلمه زنی

ساقه مورد نظر به طول 15 تا 20 سانتی متر را برش دهید.

گیاه را در گلدانی با بستر نرم بکارید.

گلدان را در دمای 20 درجه سانتی گراد نگه داری کنید و با آب ولرم آبیاری کنید.

وجود تهویه مناسب در محل نگهداری گیاه از اهمیت بالایی برخوردار است.

بعد از ریشه زنی قلمه ها، بهتر است آن ها را به گلدان بزرگتری منتقل کنید.

بیماری ها

عدم مراقبت صحیح از گیاه یاس رازقی ، عامل اصلی ابتلا این گیاه به آفات و بیماری های مختلف است . برای مثال آبیاری این گیاه با آب حاوی کلسیم باعث کاهش میزان توانایی گیاه در جذب آهن خواهد شد.

پوسیدگی ریشه نیز در اثر تهویه نا مناسب و آبیاری بیش از حد گیاه اتفاق خواهد افتاد و در صورت عدم آبیاری کافی این گیاه ، شاخه ها و برگ های این گیاه خشک شده و از دست خواهند رفت.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رهبر معظم انقلاب: من از وقتی که رهبر شده‌ام آجیل نخوردم، مگر فقرا آجیل می‌خورند؟ (178 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق علی دایی در بیمارستان هنگام عیادت چهره های مشهور از شهریار ایران+عکس/ از خوش و بش همسر دایی با کی‌روش تا احوالپرسی فردوسی‌پور و عابدزاده (162 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: رفته بودم عروسی دیدم نون و پنیر و هندونه میدن گفتم مگه عروسی نیس اینجا دوماد گفت میخوام حزب اللهی باشم آخه این خُل بازیا چیه +ویدئو😂👌 (143 نظر) کاهو و نان، سهم آقازادگی فرزند رهبر معظم انقلاب از سفره غذا+عکس/ ساده زیستی ادامه دار و تمام نشدنی (134 نظر) فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای نگهداری سگ و گربه (72 نظر) خلاقیت منحصربفرد قنّاد تبریزی در طراحی و پخت کیک برای "مَمَّد" ها حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😍 (71 نظر) مقایسه سفره نان و ماست ساده رهبر معظم انقلاب با بریانی چرب و چیلی سفره شاه پهلوی (71 نظر) نگاهی به مراسم عروسی مجلل یاس، دختر ژاله صامتی در باغ تالاری در تهران+ویدیو/ جشنی باشکوه و اروپایی؛ خوشبخت باشن😍 (69 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک میوه فروش تهرانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ به ایشون باید گفت فرشته زمینی+عکس (65 نظر) لعیا زنگنه: افتخار می‌کنم در کشوری زندگی می‌کنم که رهبر آن از نسل حضرت فاطمه زهراست+ ویدیو (64 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ غول بابلسری و گرگ پارسی (59 نظر) (فیلم) شوخی جالب رهبر انقلاب با نوه شهیدی که با محاسن حضرت آقا بازی می‌کرد / هر کار دلت خواست با ما کردی ... (55 نظر) خلاقیت خنده دار مرد جنوبی با طراحی آفتابه اتوماتیک حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (51 نظر) رونمایی همسر شاهرخ استخری از جواهرات ظریف و نگین دارِ زیبا و شیکش/ خاص، اعیانی و ایرانی پسند+عکس (48 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک کافی شاپ اصفهانی برای پاکبانان حماسه آفرید/ به شما باید گفت فرشته زمینی+عکس (46 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 20 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر روز شنبه 20 مرداد 1403 + فیلم
فال قهوه با نشان روز شنبه 20 مرداد ماه 1403
حضور گرم و صمیمانه علی دایی در کمپ ترک اعتیاد اردبیل و ارتباط دوستانه شهریار ایران با آسیب دیدگان +عکس
دکتر پورعباس: درخواست پذیرش بدون کنکور قهرمانان المپیک باید از طریق کمیتۀ ملی المپیک به وزارت علوم ارسال شود
این مرد کاشانی برای تفریح عقرب می خورد آن هم با کارد و چنگال!+عکس
درخواست عجیب آمریکا از ایران: ما می زنیم شما جواب ندید، تنش ایجاد میشه!
خطای دید/ فقط افرادی با ضریب هوشی بالا می‌توانند خرس متفاوت را در 2 ثانیه پیدا کنند
(ویدئو) "کپسول آندوسکوپی، راهی بدون درد و نوین برای جایگزینی آندوسکوپی سنتی که تجربه پزشکی را متحول می‌کند!
ویدیو/ نابودی گیاهان با کوددهی غیراصولی/ نکاتی مهم دربارۀ کودهای آپارتمانی
ویدیو/ داستان انگلیسی «گاو راستگو و ببر درنده»
کشف گنجینه گرانبهای برنزی از دل یک آرامگاه سنگی در خوزستان/ نماد کاروان المپیک هم زیر خاک مدفون بود+عکس
فقط 1 نفر از هر 13 نفر توانایی تشخیص «سوزن» در گالری نقاشی را دارند/ 5 ثانیه زمان دارید
ویدیو/ "مهدی فیروزان" مدیرعامل "شهرکتاب": خوشبختانه ما ورشکست شدیم!
ویدیو/ زیبایی وصف‌ناپذیر بنای تاریخی "مسجد صورتی" یا "مسجد نصیرالملک" شیراز در محلۀ گود عربان/ شگفتی معماری ایرانی در دورۀ اسلامی
منتخب روز   
پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟ میز عزای ساده و بدون تجملات پدر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد+عکس/ روحش شاد و مسیرش پرنور شهاب حسینی: نارنگی رو باز میکنی می بینی 10 پَره طبیعت داره خودش میگه این میوه کام ده نفرو میتونه شیرین کنه+ویدئو