نحوه پرورش و نگهداری درختچه جوجوبا

  یکشنبه، 17 فروردین 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری درختچه جوجوبا
جوجوبا درختچه ای جنگلی و بادوام است که بومی بیابان های مناطق جنوب غرب آمریکا و شمال غرب مکزیک می باشد.

پرورش جوجوبا

نام انگلیسی : SIMMONDSIA CHINENSIS

خانواده : SIMMONDSIACEAE – سیموندسیاسه (جوجوبا)

بومی : بیابانهای جنوب غرب آمریکا و شمال غرب مکزیک

  • جوجوبا یا هوهوبا (به انگلیسی: Jojoba) درختچه ای بومی بیابان سونورا است، این گیاه بوته ای چندساله، دوپایه با ساقه های متعدد و همیشه سبز می باشد. شکل درختچه با انشعابات یقه ای است و دارای ارتفاعی حدود ۱ الی ۵ متر است معمولاً ارتفاع این گیاه پس از گذشت ۱۰ الی ۱۲ سال به حدود ۱٫۵ الی ۳ متر می رسد.
  • حداکثر ارتفاعی که این گیاه می تواند داشته باشد ۵ متر است. با هرس شاخه های این گیاه می تواند به اشکال گوناگون رشد کند، بیشتر گیاهان جوجوبا مدور هستند. برگ های این گیاه بیضوی شکل هستند، فاقد دم برگ و به طول ۲ الی ۴ سانتیمتر با کوتیکول ضخیم و چرمی شکل هستند.
  • درخت جوجوبا ريشه هاي زيادي دارد. ريشه دهي جوانه هاي اين گياه تحت تأثير رژيم رطوبتي بوده و در شرايط آبياري سطحي و يا توالي كوتاه ريشه حالت سطحي و افشان به خود مي گيرد؛ لذا در شرايط كشت به منظور گسترش پوشش گياهي تثبيت خاك و امثال آن كشت اين گياه توصيه مي شود.
  • در مناطقي با بارندگي ۴۰۰-۲۵۰ ميليمتر بوته هاي گياه رشد مناسبي داشته اند كه اين ميزان بارندگي ممكن است براي بوته هاي تثبيت شده غير ضروري باشد. زيرا سامانه ريشه اي كه قابليت دسترسي به منابع آب زير سطحي تا اعماق ۱۰-۱۵ متر را مهيا مي سازد.
  • طول ريشه بالغ آن تا ۳۰ متر مي رسد. پس از كاشتن دانه تنها يك ماه بعد همزمان با جوانه زدن گياه از خاك، ريشه ۷۵ سانتيمتر در خاك نفوذ مي كند.
  • عمل لقاح در اوايل فصل زمستان و گل دهي در اواخر زمستان و اوايل بهار مي باشد و در اكثر مناطق در چنين مواقعي از سال بارندگي وجود دارد؛ لذا رقابت بين اين گياه و ساير گياهان زراعي در رابطه با آبياري وجود ندارد. رسيدن جوانه هاي گل در اواخر تابستان تشكيل لذا لزوم بارندگي در اين فصل با يك نوبت آبياري در اواسط تابستان براي محصول سال بعد ضروري و بسيار مفيد خواهد بود.
  • در كشت اين گياه وجود حداقل ۵ درصد گياهان نر به منظور تلقيح گياهان ماده ضروري است. ۹۵ درصد گرده افشاني اين گياه با باد بوده و ۵ درصد بقيه به عهده حشرات مي باشد. كپسولي تخم مرغي شكل و حاوي يك تا سه دانه درشت قهوه اي رنگ مي باشد.
  • در شرايط عادي فقط يكي از آنها رشد مي كند. طول دانه حداكثر ۲ سانتيمتر دانه هاي رسيده بين ۱٫۵ تا ۲ گرم وزن متغير مي باشد. گرچه در ۲-۳ سالگي ميوه مي دهد. اما ميوه دهي اقتصادي آن از ۴ سالگي به بعد بوده و اين بدان معناست كه تا ۴ سالگي پس از كاشت اميدي به سوددهي آن نيست و حداكثر ميزان توليد ۱۰-۱۱ سالگي خصوصاً ۱۱ سالگي است.
  • کشورهای بزرگ تولید کننده جوجوبا امریکا، استرلیا، مکزیک، کاستاریکا، برزیل، آرژانتین، پاراگوئه، مصر، پرو و فلسطین بوده و درکشورهای عربستان سعودی، سودان،کنیا و آفریقای جنوبی، توسعه یافته و از تولید مطلوبی دراین کشورها برخوردار است.
  • درایران با توجّه به شرایط ویژه اقلیمی بویژه کمبود آب، ازگیاهان مناسب جهت کشت و توسعه خصوصاً در نواحی جنوبی کشور و استانهای بوشهر، سیستان و بلوچستان، فارس، خوزستان و تا حدودی کرمان، یزد و اطراف کویر میبایست استفاده شود. ویژگی چندمنظوره بودن این گیاه بعنوان گیاهی زراعی،صنعتی-علوفه ای و حفاظتی (موثردرکاهش فرسایش خاک) توجّه جدی تربه این گیاه را می طلبد.
تصویر

خواص روغن جوجوبا :

روغن جوجوبا زردرنگ، خوشبو و نرم است و خاصیت ضدتحریک دارد که در مراقبت و التیام پوست کمک زیادی می کند. این روغن خاصیت ضدمیکروبی نیز دارد، بدین معنا که در حقیقت رشد برخی باکتری ها و میکروب های قارچی که به پوست حمله می کنند را سُست می نماید.

ترکیبات شیمیایی جوجوبا به چربی پوست نزدیک هستند، همچنین به آسانی جذب شده و به ندرت باعث واکنش های حساسیتی حتی در پوست های حساس می شود از دیگر خواص روغن جوجوبا می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. روغن جوجوبا خاصیت پاك كنندگي طبيعي دارد و با از بین بردن چربی در منافذ پوستی مانع بروز آکنه می شود و برای پوست هاي مستعد به آکنه، چرب و یا خشک خیلی خوب است.
  2. روغن جوجوبا به راحتی جذب هر نوع پوستی می شود.
  3. روغن جوجوبا رطوبت و انعطاف پذیری پوست و مو رو حفظ می کند و خشکی و ترک لب رو خیلی زود بهبود می بخشد.
  4. استفاده از روغن جوجوبا روی بدن تاثیر آب رسانی داشته و باعث بهبود جریان خون و در نتیجه درخشان شدن پوست می شود.
  5. روغن جوجوبا با چین و چروک مقابله می کند (چون که سرشار از ویتامین A,B,E و مواد معدنی مانند سلنیوم است)
  6. روغن جوجوبا داراي خواص درمانی و ضد التهابي است به همین دلیل برای تسکین دردهای عضلانی و درد مفاصل (آرتروز، نقرص، سیاتیک) خیلی مفيد است.
  7. خاصیت ضدالتهابی روغن جوجوبا باعث شده در برطرف کردن بیماری های پوستی مثل شوره سر و اگزما خیلی موثر باشد.
  8. روغن جوجوبا از ریزش مو جلوگیری می کند، موها رو تقویت می کنه و به ضخیم و پرپشت شدن موها کمک می کنه. (به علت دارا بودن ویتامین های B,E و مواد معدنی)
  9. روغن جوجوبا برای درمان زگیل، عفونت های قارچی انگشتان پا و تب خال خیلی مفید است (به خاطر اینکه حاوی مواد مغذی مثل ویتامین های E و Bکمپلکس است)
  10. روغن جوجوبا باعث از بین رفتن کدری مو می شه و به پوست و موی سر شفافیت می بخشه و باعث کاهش وزی مو میشود.

شرایط نگهداری و کاشت جوجوبا :

دمای موردنیاز گیاه جوجوبا :

این گیاه می تواند در محدوده دمای هوا ۵۰ الی ۹- درجه سانتی گراد را تحمل کند. این گیاه همچنین می تواند دمای خاک را تا حدود ۶۵ درجه سانتی گراد تحمل کند. اما دمای بالاتر از ۵۰ سانتی گراد باعث گرمازدگی و خشک شدن گل ها و انتهای سرشاخه ها می شود.

بوته های جوان این گیاهان نسبت به یخبندان حساس می باشند. این گیاهان اگر در معرض دمای ۶- درجه سانتی گراد قرار بگیرند سرمازدگی در آن ها ایجاد می شود و جوانه های گل آن نیز در ۲- درجه سانتی گراد نابود می شوند. در برودت ۶- درجه سانتی گراد زیر صفر نهال ها نیز در معرض از بین رفتن هستند.

گیاه جوجوبا در اوایل دوره ی رشد خود (-۴ سال اول) نباید با سرمای کمتر از ۳- درجه سانتی گراد مواجه شود؛ این گیاهان در دمای ۲۷ الی ۳۶ درجه سانتی گراد رشد مطلوبی دارد.

خاک مناسب جوجوبا :

گیاه جوجوبا باید در زمینی کاشته شوند که شنی باشد و همچنین قابلیت نفوذ آب زیادی داشته باشد. گیاه جوجوبا در مناطق بومی خود معمولاً در خاک های شنی- رسی و خاک های آبرفتی و البته به ندرت در خاک های سنگین تر یافت می شود .

این گیاهان به علت توقعات بسیار کمی که دارند می توانند در زمین های زراعی از بین رفته به علت پایین رفتن سفره آب زیرزمینی – شور شدن خاک و مسائل دیگر قادر به رشد است. گیاهان جوجوبا به خاک های سنگین و مستعد و غرقابی بسیار حساس بوده و لازمه کشت آن وجود زهکش قوی است تا از ایجاد حالت غرقابی جلوگیری کند.PH موردنیاز برای کشت این گیاه بین ۸ الی ۵ متغیر است و به خوبی در این PH رشد می کند. اما PH کمتر از ۵ باعث سمی شدن آلومینیوم می شود.

گیاه جوجوبا در برابر شوری مقاوم است و همچنین درعین حال از شور شدن خاک اراضی کویری نیز جلوگیری می کند. بعضی از گونه های این گیاه تا شوری ۷۰۰۰ از خود مقاومت نشان می دهند و کاهش محصول در این گیاه دیده نمی شود. بنابراین می توان از آب ساحل دریا با شوری ۴۰۰۰-۶۰۰۰ آن ها را آبیاری نمود. در استرالیا حتی از فاضلاب های با فسفر زیاد نیز برای آبیاری گیاه جوجوبا استفاده می شود.

نحوه ی کاشت گیاه جوجوبا :

تکثیر این گیاه به سه روش بذر، قلمه و کشت بافت صورت می گیرد. می توانید شاخه های درخت نر را به شاخه های درخت ماده و همچنین شاخه های درخت ماده را نیز می توان به شاخه های درخت نر پیوند زد.

تکثیر توسط قلمه:

در روش های تکثیر قلمه از سرشاخه های جوان گیاه قطعاتی به طول ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر جدا نموده و سپس قلمه ها را در حرارتی حدود ۲۲ درجه نگهداری می کنند و با قارچ کش و هورمون ریشه را آغشته کرده و در مدت ۳-۸ هفته تولید ریشه می نماید. ترکیب خاک برای کشت ترکیبی از ۵۰ درصد پرلایت، ۵۰ درصد ورمی کولیت با مخلوط ماسه، پودر برگ و خاک لوم می باشد. بهترین خاک برای کشت قلمه ترکیبی از پیت خزه پرلایت و ورمی کولیت شاخه شده است.

گیاهان جوجوبا از طریق قلمه زنی زودتر از گیاهان با روش بذری تولید گل و میوه می کنند و امکان حفظ صفات ژنتیکی در آن ها نیز وجود دارد اما کاشت از طریق بذر تنوع ژنتیکی زیادی وجود دارد. سرعت رشد گیاهان حاصل از کشت بافت بیشتر از گیاهان تکثیر یافته از روش های دیگر می باشد.

تکثیر از طریق بذر:

  • در نواحی که درخت جوجوبا به صورت طبیعی در آن رشد می کند تنها منبعی می باشد که بذر جوجوبا از آن به دست می آید. تکثیر بذر به دو روش کاشت مستقیم و نشاء کاری صورت می گیرد. در کاشت مستقیم بذر، بذر به قارچ حساس بوده و در شرایط رطوبتی بالا به سرعت آلوده می شود .
  • در کاشت مستقیم بذرها معمولاً در فواصل ۴۰ الی ۴۵ سانتیمتر و در عمل ۵/۲ سانتیمتر روی ردیف ها کاشته می شوند و فاصله هر یک از ردیف ها ۳ الی ۷ متر انتخاب می شوند. بذر گیاه جوجوبا در شرایط مناسب پس از ۲۰ الی ۳۰ روز جوانه می زند.
  • بهترین زمان کشت این گیاه زمانی است که دمای خاک در عمق ۱۰ سانتیمتر حدود ۲۶ درجه می رسد. این زمان معمولاً طی گرمای آخر فصل بهار یا اوایل فصل پائیز می باشد. درجه حرارت کم، جوانه زدن گیاه را به مدت چندین ماه به تأخیر می اندازد.
  • برای حل مسئله نر یا ماده بودن دانه ها را نزدیک به هم می کارند. هنگامی که گیاه از طریق بذر تکثیر می شود ماده یا نر بودن آن تا هنگامی که نهال دوساله نشود نمی توان تشخیص داد. جنسیت گیاه جوجوبا را زمانی می توان تعیین کرد که نهال گل داشته باشد.
  • کاشت توسط نشاء گیری، برای تولید نشاء هایی که مناسب انتقال به زمین اصلی باشند معمولاً ۲ الی ۴ ماه زمان لازم است و بذرهای جوجوبا همانند خزانه برنج در یک محیط مناسب کاشته و در زمان مناسبی به زمین اصلی انتقال داده می شوند.
  • بهترین زمان برای انتقال نهال ها پیش از گرمای تابستان و یا قبل از سرمای زمستان است تا زمان تثبیت گیاهچه ها باید آن ها را از علف های هرز و خسارت ناشی از آن ها به صورت مختلف شیمیائی و مکانیکی حفظ نمود. رشد این گیاه در دو سال اول کاشت محدود است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (471 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (323 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (50 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (47 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (26 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (8 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (8 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (5 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچکتر رهبر معظم انقلاب: در آشپزخانه منزل رهبری از این صندلی‌های پلاستیکی هست که من خریدم، همین الان خانه‌ ایشان گلیم و موکته!+ عکس
فیلم قدیمی از حضور محمد علیزاده در تلویزیون در دهه 80 در برنامه فرزاد حسنی / چقد عوض شده کلا یه آدم دیگه شده نمیشه شناخت😨
(تصاویر) نوعروس سپند امیر سلیمانی چه مانتوهای خنک و شیک برا تابستون پوشیده!/انتخاب شما برای مانتوهای تابستونی چیه؟
(ویدئو) دو عصبانیت پارسا پیروزفر با فاصله 27 سال / از اول کراش همه بوده
(ویدیو) شوخی دلنشین رهبر معظم انقلاب با مهدی فخیم زاده"بازیگر سریال مختارنامه"/ شما طاغوتی هستید؟!
ماجرای ازدواج و مرگ همسر و پسر کوچک مسعود پزشکیان چه بود؟/ گزارشی از زندگی خصوصی مسعود پزشکیان ، از شغل همسر تا مهریه ازدواجشان
پزشکیان، ورزشکارترین رئیس جمهور ایران /حواشی داغ امروز دوشنبه 18 تیر 1403
اولین عکس منتشر شده از همسر مرحوم رئیس جمهور وفادار ایران/ قاب قدیمی ولی زیبا از مسعود پزشکیان در کنار همسر مرحومشان، فاطمه خانم
(عکس) خلاقیت بانمک یک مادر برای نشان دادن اینکه فرزندش چقدر خوردنی و خوشمزه ست همه را به خنده واداشت
روایتی از دوران بیماری رهبر معظم انقلاب: از انتخاب بیمارستان دولتی حاکی از ساده زیستی رهبر تا استفاده صحیح از بیت المال/زندگی رهبر همانند طبقه پایین جامعه...
برنده بهترین عکس عروسی سال 2023 چه کسی است؟/عروس دامادی که برنده جایزه 1500دلاری شدند!
منتخب روز   
(عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!!