نحوه پرورش و نگهداری کلم قمری

  چهارشنبه، 19 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری کلم قمری
کلم قمری (Brassica oleracea var. gongylodes) یکی از محصولات فصل خنک است و محصول یکساله ای از خانواده کلم ها یعنی بروکلی، کلم پیچ، کلم گل و بروکسل است.

کلم قمری

کلم قمری (Brassica oleracea var. gongylodes) یکی از محصولات فصل خنک است و محصول یکساله ای از خانواده کلم ها یعنی بروکلی، کلم پیچ، کلم گل و بروکسل است. منشا کلم قمری شمال اروپا است و در قرن 16 شناسایی شده است.

این کلم یک غده گرد در روی ساقه درست بالای خاک تشکیل می دهد و برگها هم در محورهای دایره ای شکلی از روی این غده بیرون می آیند. بخش خوراکی این گیاه همان ساقه متورم شده است نه بافت ریشه. کلم قمری به صورت خام یا پخته مصرف می شود. از نظر طعم تقریبا شبیه ساقه بروکلی و شلغم کمی ملایم وشیرین است.

با پوست گرفتن آن بافت ترد و تازه آن مانند هویج قابل خوردن است. این محصول می تواند به صورت پخته، بخار پز، در سوپ یا در خورشتها استفاده شود. این محصول در بهار هم در دسترس است ولی در بیشتر مناطق یک محصول پاییزه است.

این محصول پتانسیل خوبی برای روش فروش تازه خوری بخصوص در ماههای پاییز و زمستان را دارد. همچنین برخی ارقام آن قابلیت نگهداری در انبار و فروش زمستانه را دارند.

اقسام مختلف کلم قمری عبارتند از:

  • سفید .
  • پیش رس .
  • بنفش .
  • بنفش پیش رس.

شرایط رشد کلم قمری

خاک کلم قمری :

کلم قمری در تمامی خاک ها به خوبی رشد می کنند ولی انواع زود کشت بهترین رشد را در خاک های لوم شنی یا لوم یا سیلیتی لوم غنی دارند.بهتر است برای نتیجه گیری بهتر از خاک استریل و آماده استفاده کنید، ترکیبات پیت ماس یا کوکوپیت و پرلیت ، کمپوست مناسب است.

دمای مناسب کلم قمری :

برای کیفیت محصول میانگین ماهیانه ۱۶ درجه سانتی گراد و یا کمی پایین تر نیاز است و گیاه پس از تشکیل گل، از دماهای زیر صفر آسیب می بیند. در کل دمای مناسب ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد است و در بالاتر از ۲۵ درجه سانتی گراد رشد کلم متوقف می شود.

نور مورد نیاز کلم قمری :

نور محیط کاشت باید کافی باشد، نور کم و سایه را نمی پسندد.

آبیاری کلم قمری :

بذر کلم قمری از زمان کاشت به آبیاری منظمی نیاز دارد، آب زیاد یکباره می تواند به گیاه خسارت زیادی بزند . باید دقت نمود که در زمان آبیاری آب بر روی برگ های محصول پاشیده نشود زیرا در اینصورت محصول دچار پوسیدگی می شود. آبیاری پس از یک دوره خشک و طولانی باعث ترکیدگی ساقه خوراکی می شود.
با این حال کلم قمری نیاز به آب فراوان دارد و حداقل هرچهار روز یک مرتبه آبیاری ضرورت دارد . آبیاری به موقع و کافی موجب خواهد شد که کلم ها خوش طعم و لطیف شوند .

کودهی کلم قمری :

با توجه به کشت های قبل، حدود ١٠٠ کیلو ازت،٨٠ کیلو فسفر و ١٨٠ کیلو پتاس به ازای یک هکتار در نظر می گیرند. کودهای ازته را معمولاً به صورت کود سرک در دو مرحله به زمین می دهند.

نحوه کاشت بذر کلم قمری (کلم سنگ) :

معمولاً بذر کلم قمری را از اوایل فروردین ماه تا پایان تیرماه بنا به شرایط آب و هوای محل می کارند. انواع پیش رس آن را می توان تا پایان شهریور ماه نیز کاشت .
نشا کاری برای کلم قمری توصیه نمی شود .
کاشت در زمین اصلی بسته به نوع واریته متفاوت است و معمولاً برای انواع زودرس فواصل ٢۵ ×٣٠ سانتیمتر و برای انواع تابستانه٣٠ ×٣٠سانتیمتر در نظر می گیرند. انواع پاییزه را به فواصل ٣٠ × ۴٠ سانتیمتر کشت می کنند..

اگر نحوه کشت به صورت خطی (ردیف کاری) و منظم باشد برداشت محصول و سایر عملیات کاشت، داشت و برداشت آسان خواهد شد.

تصویر

کاشت و برداشت بذر کلم قمری در باغچه و یا گلدان :


بذر سبزیجات را بسته به بزرگی و کوچکی آن در عمق ۶/. سانتیمتری تا ۲/۵ سانتیمتری خاک می کارند و تا وقتی که بذر سبز نشده بایستی خاک را مرطوب نگه داشت. معمولا عمق کاشت ۴-۵ برابر طول بذر می باشد.
جهت پرورش کلم در گلدان باید خاک گلدان غنی باشد و حداقل ارتفاع گلدان ۲۵ سانتی متر باشد
نحوه برداشت : معمولا برای برداشت کلم قمری ، سعی می شود که قبل از آنکه کلم ها به حداکثر رشد خود برسند بتدریج برداشت گردند .

برداشت کلم قمری :

کلم قمری بعد از گذشت حدوداً ۴۰ تا ۵۰ روز از زمان کاشت قابل برداشت است که همین دلیل نامگذاری این کلم به کلم ۴۰ روزه نیز می باشد. معمولا برای برداشت کلم قمری ، سعی می شود که قبل از آنکه کلم ها به حداکثر رشد خود برسند بتدریج برداشت گردند .

آفات و بیماری های کلم قمری :

از آفات مهم کلم قمری شته مومی کلم می باشد. دراین بواسطه ی پوشش مومی روی بدن این آفت ، حشره درمقابل سموم تاحدودی محافظت شده وهمچنین با توجه به قرارگرفتن شته درلابه لای برگهای مرکزی کلم، بکار گیری سموم نفوذی وسیستمیک موثرتر خواهد بود.

علت بزرگ نشدن سر کلم : می تواند کمبود نور و یا کمبود مواد غذایی خاک و یا آبیاری کم باشد .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (143 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (93 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (79 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (66 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (63 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (56 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (39 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (38 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (38 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
رهبر معظم انقلاب: بازی کردن هنرپیشه ای مثل فردین فی نفسه نمی تواند مشکلی داشته باشد ولی...
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
(ویدئو) جنجال جدید شهربانو منصوریان، قهرمان ووشو ایران/ بانوی قهرمان‌ ایران، در ازای 5 طلای جهانی، 5 طلای آسیا و یک گونی مدال، تحصیل بدون کنکور در رشته دندانپزشکی را درخواست کرد
(ویدیو) ماجرای جالب و عجیب عاشق شدن میترا حجار بازیگر، سریال سرزمین مادری/ علت متفاوت ازدواج نکردن وی
(ویدئو) پشت صحنه ساخت آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده / آقای خواننده چه غش میکنه از صدای خودش
(تصاویر) چیدمان ایرانی پسند خانه ی رحمان عموزاد، دارنده مدال نقره المپیک 2024، و همسر جوان و موقرش با کابینت های چوبی و مبلمان استخوانی/ واای به این میگن حیاط👌 شیک و باصفا
(عکس) عاشقانه‌ی خاص نیکی کریمی، شاپرک سریال "سرزمین مادری"، برای خواهر و خواهرزاده‌ی نازش در خارج از کشور/ باورتون میشه خواهر باشن؟ دریغ از یه نوک سوزن شباهت
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن