نحوه پرورش و نگهداری سبزی کالانترو

  چهارشنبه، 19 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری  سبزی کالانترو
کالانترو ( Culantro) یا گشنیز مکزیکی با نام علمی Eryngium foetidum یک گیاه علفی چند ساله گرمسیری از خانواده Apiaceae یا چتریان است. بومی مکزیک، آمریکای جنوبی و مرکزی است اما به طور وسیع در همه مناطق کشت شده و در مناطق معتدل به صورت یکساله کشت می گردد. بذر سبزی کالانترو را می توان هم در گلدان هم باغچه کاشت.

شرایط رشد:

این گیاه در آفتاب کامل به همراه کمی سایه و همچنین خاک مرطوب رشد مناسبی دارد. پی اچ مناسب خاک برای رشد سبزی کالانترو 1/6 تا 8/7 مناسب است. توصیه می شود از کودهایی که برای سبزی های برگی استفاده می شود برای این گیاه هم استفاده شود.

تکثیر:

این گیاه از طریق بذر تکثیر می شود. و 3 هفته زمان می برد تا بذر های کاشته شده سبز شوند.

روش کاشت بذر سبزی کالانترو در گلدان :

ابزار مورد نیاز:

بذر سبزی کالانترو، خاک استاندارد (کمپوست خیلی خوبه) ، گلدان مناسب، دستکش، آبپاش کوچک، بیلچه و الک تنها ابزارهای کاشت سبزی در آپارتمان هستند.ابتدا بذر ها را برای مدت ۱۰ ساعت خیس میکنیم.خاک را الک کرده تا نرم و یک دست شود.گلدان مورد نظر را از خاک مرغوب (کمپوست آماده) پر میکنیم (بیش از ۳/۴ گلدان) ، گلدان انتخابی باید زهکشی خوبی داشته باشد (در انتهای آن سوراخ مناسبی برای خروج آب اضافی باشد)سپس اقدام به آبیاری گلدان میکنیم تا آب کاملاً از گلدان خارج شود .بعد از چند ساعت از آبیاری گلدان بذر سبزی کالانترو را بر روی خاک میریزیم و حداکثر به ارتفاع دو برابر طول بذرها روی آن خاک میریزیم .ریختن خاک زیاد روی بذر ها باعث خفه شدن آن شده و نمی توانند رشد کنند.سپس با افشانه آب را بر روی سطح خاک اسپری کنید به صورتی که مطمئن شوید آب به بذر ها رسیده و این کار را هر روز یا روزی دوبار انجام دهید.قبل از سبز شدن بذر سبزی کالانترو نباید اجازه دهید سطح خاک خیلی خشک شود در این صورت از جوانه زدن خبری نیست.آبیاری زیاد نیز باعث میشود هوا به بذر ها نرسد و خفه شوند و جوانه زنی صورت نگیرد. هنگامی که سطح خاک خشک شد اقدام به آبیاری مجدد کنید.البته میتوانید بدون خیس کردن بذر ها در آب، آن ها را به صورت دستپاش بر روی سطح خاک بریزید و با چنگال سطح خاک را زیر و رو کنید تا بذر ها به زیر خاک بروند.کود دهی را از هفته دوم بعد از جوانه زنی شروع کنید.

روش کاشت بذر سبزی کالانترو در باغچه و زمین :

برای این کار بهتر است ابتدا مقداری خاک برگ یا کمپوست یا کود حیوانی بر روی باغچه ریخته و با بیلچه خاک را زیر و رو میکنیم و سپس خاک را نرم و تخت و یک دست میکنیم .بذر ها را به صورت دست پاش و یکنواخت در محل مورد نظر ریخته و سپس با شن کش یا چنگال خاک را با آرامی زیر و رو میکنیم تا بذر ها به زیر خاک بروند.سپس به آرامی اقدام به آبیاری می کنیم به صورتی که آب بذر ها را جابجا نکند و با خود نبرد.تا قبل از سبز شدن باغچه بهتر است هر روز یا روزی دو بار باغچه را آبیاری کنیم.

موارد مصرف:

به عنوان سبزی و یا در انواع غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.

هم به صورت خشک شده و هم به صورت تازه مصرف می شود.

استفاده دارویی:

درمان سوختگی، گوش درد، تب، فشار خون، یبوست، تشنج، آسم، دل درد، مارگزیدگی، اسهال و مالاریا، دیابت، سوختگی

نکته:

این گیاه نسبت به طول روز حساس است در واقع آغاز و سرعت گلدهی با افزایش طول روز افزایش می یابد بنابراین با افزایش طول روز کیفیت برگ ها و بازارپسندی آن کاهش می یابد.

جهت اطلاعات بیشتر به مقالات آماده سازی زمین برای کاشت سبزیجات و کنترل علف های هرز در سبزیجات و مقالات دیگر سایت که در رابطه با پرورش انواع سبزیجات برای شما عزیزان گذاشتیم مراجعه شود.

مکان کاشت سبزی کالانترو

شما می توانید این سبزی را علاوه بر خارج منزل در داخل نیز بکارید. البته به شرطی که بهترین شرایط رشد را برای آن ها فراهم کنید. با این حال، بیشتر اوقات توصیه می شود که کاشت گیاه را در داخل منزل شروع کنید. زیرا بذر این گیاه بسیار حساس است و ممکن است نیاز به گرمای یکنواخت داشته باشد تا گیاه به سرعت و مؤثر رشد کند.

یکی دیگر از دلایلی که چرا شما کاشت سبزی کالانترو را باید در خانه انجام بدهید این است که به راحتی می توانید شرایط نور را برآورده کنید. به یاد داشته باشید که برای رشد، آن ها به یک منطقه سایه دار احتیاج دارند. خوشبختانه اگر علاقه مند باشید که گیاه را به بیرون از منزل و به باغچه خود منتقل کنید، به راحتی و بدون نگرانی می توانید این کار را انجام دهید.

زمان کاشت

در اکثر مناطق گیاه کالانترو به عنوان گیاهی سالانه رشد می کند. این سبزی نسبت به سرما بسیار حساس است که به آسانی، دمای -2 درجه تا 0 درجه می تواند به آن آسیب برساند. این گیاه نیاز به محیط یا منطقه ای دارد که گرم و پرحرارت است. این بدان معناست که اگر در منطقه ای سردسیر زندگی می کنید باید منتظر فرا رسیدن فصل های گرم تان بمانید.

حتی اگر برخی از فروشندگان پیشنهاد می کنند که بذرهای گیاه کالانترو باید 8 هفته قبل از آخرین تاریخ سرما در محیط داخلی کاشته شوند، زمان مناسب برای کاشت سبزی کالانترو بعد از اتمام سرما در بهار است.

تصویر

نوع خاک برای کاشت سبزی کالانترو

کالانترو به خاک حاصلخیز و با زهکشی خوب، غنی و سرشار از مواد آلی، که همچنین قادر به نگه داشتن رطوبت برای مدت زمان طولانی است، در یک مکان گرم احتیاج دارد. pH متغیر خاک بین 4.5 تا 7.5 به نفع رشد است. کالانترو حتی در بعضی از مناطق خارج از باغ رشد می کند و تمایل خود را به رشد در انواع شرایط خاک نشان داده است.

نور و آبیاری

برخلاف برخی گیاهان مانند ریحان که به نور کامل آفتاب احتیاج دارد، کالانترو در مکان های سایه دار بهترین رشد را می کند. وقتی این گیاه را در سایه می کارید، آن ها برگ های سبزتر و مرغوب تری تولید می کنند. اما اگر نور بیش از حد دریافت کنند، ممکن است رشد برگ ها را کاملاً رها کرده و به سرعت بذر و گل تولید کنند.

گیاه کالانترو نیاز دارد که شما خاک را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید. همچنین از متوسط بودن میزان آب اطمینان حاصل کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (124 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (81 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (77 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (61 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (49 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
نظر رهبر معظم انقلاب درمورد بازیگری فردین در فیلم ایرانی بعد از انقلاب: اشکالی ندارد
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
(ویدئو) جنجال جدید شهربانو منصوریان، قهرمان ووشو ایران/ بانوی قهرمان‌ ایران، در ازای 5 طلای جهانی، 5 طلای آسیا و یک گونی مدال، تحصیل بدون کنکور در رشته دندانپزشکی را درخواست کرد
(ویدیو) ماجرای جالب و عجیب عاشق شدن میترا حجار بازیگر، سریال سرزمین مادری/ علت متفاوت ازدواج نکردن وی
(ویدئو) پشت صحنه ساخت آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده / آقای خواننده چه غش میکنه از صدای خودش
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن