نحوه پرورش و نگهداری موچسب

  شنبه، 12 بهمن 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری موچسب
موچسب به سرما مقاوم، در بیشتر خاک‌ها رشد می‌کند. برای آبیاری این گیاهان باید اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود، از آبیاری بیش از حد بپرهیزید، دو بار آبیاری در هفته در تابستان و هر دو هفته یکبار در زمستان کافی است. بهتر است از معرض تابش مستقیم اشعه آفتاب دور نگهداشته شود.

پرورش موچسب


گیاه فوق، درختچه ای خزاندار بوده که می توان با داشتن حامی مناسب تا ارتفاع حدودا ۳۰ متر و یا بیشتر بلند شود. برگ های این گیاه اغلب در پاییز تغییر رنگ داده و رنگ های زیبایی ایجاد می کند. برگ ها دمبرگی باریک دارند و پنجه ای شکل و شبیه برگ مو می باشد. به عرض ۱۰-۲۰ سانتی متر، سه لوبه با لوب های دندان اره ای درشت نوکدار هستند. این جنس دارای حدود ۱۰ جنس گیاه بالارونده است که از طریق پیچک های برگی که پیچ خورده یا بالشتک های چسبنده ایجاد می کنند به تکیه گاه می چسبد و از آن بالا می رود. این گیاه بخاطر پوشاندن سطح دیوار های منازل مورد توجه قرار گرفته است. موچسب زینتی، که اگرچه یک پیچک نیست، اما با نام های پیچک بوستون، پیچک ژاپنی و پیچک انگوری نیز شناخته می شود که گیاهی گلدار از خانواده انگوریان است که بومی شرق آسیا در کشور های ژاپن، کره و شمال و شرق چین است. این گونه در ایران در نواحی معتدله و معتدله سرد و به ویژه در تهران بیشتر از سایر نقاط کاشته می شود.

خصوصیات گیاه شناسی موچسب

برگهای گیاه موچسب ساده، شبه پنجه و دادای سه لُب، گهگاه با پنج لُب که عمق لُب ها عمیق بوده که با معمولا سه کاسبرگ هستند. رنج طول برگ ها از ۵ تا ۲۵ سانتی متر می باشد و برگچه میانی تخم مرغی و برگچه های کناری تخم مرغی پهن مورب، در بخشی ساده و تخم مرغی پهن است. برگ ها در پائیز به رنگ قرمز تیره درآمده و جلوه بسیار زیبایی به دیوارها می دهند. برگ ها در این گیاه به شکل برگ های درخت انگور وبه رنگ سبز روشن در فصل رویش می باشند. گل ها نامعلوم و جزئی بوده رنگ آنها متمایل به سبز می باشد. گلها در خوشه ها نمایان می گردند. میوه ها ی انگور مانند کوچک به رنگ آبی تیره به طول ۵ تا ۱۰ میلی متر دیده می شود. این گیاه سریع الرشد می باشد و گلهای آن در اوایل تابستان ظاهر می شوند. میوه های آن توسط پرندگان خورده می شود.

روش کاشت و تکثیر موچسب

موچسب به ندرت گل می دهد و دانه تولید می کند. گل های گیاه زرد و کوچک هستند و در نهایت یک میوه کوچک سیاه رنگ تولید می کنند. با استفاده از این میوه ها می توان گیاه را تکثیر کرد.

روش ساده تر و بهتر تکثیر موچسب، گرفتن قلمه ساقه در ابتدای فصل است. مانند اکثر گیاهان رونده، موچسب هم به راحتی از طریق قلمه ساقه تکثیر می شود و ریشه می دهد. البته به شرطی که گرما و رطوبت مورد نیاز قلمه ها فراهم شود.

برای تکثیر گیاه به روش قلمه، در ابتدای فصل رشد چند ساقه نسبتا جوان از گیاه را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه ها را در آن بکارید. قلمه ها را در محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار دهید. بعد از چند وقت رشد جدید را در آنها مشاهده می کنید و این به معنی موفقیت آمیز بودن قلمه گیری است.

تعویض گلدان موچسب

وقتی گیاه جوان است، عوض کردن گلدانش کاری ندارد. موچسب ها به سرعت رشد می کنند و می توانند تنها در یک فصل رشد در حدود ۱۵۰ سانتی متر بزرگ تر شوند! این رشد زیاد باعث سخت شدن تعویض گلدان می شود. زمانی که گیاه بزرگ شد، در هنگام تعویض گلدان، چند قلمه از آن تهیه کنید تا علاوه بر کنترل رشد موچسب، آن را تکثیر هم کرده باشید. در این هنگام می توانید بعد از قلمه گیری شاخسار گیاه مادر را به شدت هرس کنید. بعد از آن چند هفته صبر کنید تا شوک وارد شده به گیاه برطرف شود و سپس گلدان آن را تعویض کنید.

برای تعویض گلدان، ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می شود. حالا گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید

نیازهای گیاه موچسب:

نور :

نیم سایه،نیم افتاب را بر سایر نورها ترجیح میدهد،گیاه را از معرض تابش مستقیم افتاب دور نگه دارید.

دما:

حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۳ درجه سانتی گراد توصیه میشود،درجه حرارت طبیعی اتاق در تابستان کافی است.

آبیاری :

اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود،از ابیاری زیاده از اندازه دوری کنید،دو بار ابیاری در هفته در تابستان و هر دو هفته یکبار در زمستان کافی است.

رطوبت:

هفته ای دو بار غبارپاشی در طول سال لازم است،جهت تامین رطوبت پایدار به زیر گلدانی دارای سنگریزه اب اضافه کنید،ته گلدان با اب در تماس نباشد.

تغذیه :

در فصول رشد(بهار و تابستان) هر دو هفته یکبار با کودهای شیمیایی مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

خاک مناسب:

لیمونی و کمپوست

تمیز نمودن برگها:

غبارپاشی جهت تامین رطوبت برای تمیز شدن برگها کافی است،در صورت تمایل میتوانید هر ماه یکبار از مواد براق کننده شیمیایی استفاده کنید.

گونه ها:
P.quinquefolia:

گیاهی پر رشد با برگ های ۵ برگچه ای به رنگ سبز کم رنگ است که در پاییز به رنگ نارنجی و قرمز تغییر رنگ می دهد. میوه ها آبی متمایل به سیاه هستند. این گیاه از پیچ های چوبی همیشه سبز است که در نواحی مختلف از نظر دما رشد می کند. برگ های آن در فصل بهار و تابستان سبز درخشان بوده و در پاییز به رنگ نارنجی تا قرمز آتشی تغییر رنگ می دهند. هر برگ شامل ۵ برگچه تخم مرغی مجزا به طول ۱۵ سانتیمتر است که دارای رگبرگ های مشخص و حاشیه دندانه دار است. برگ ها با فاصله زیاد روی ساقه قرار داشته و یک پوشش با تراکم پایین ایجاد می کند. رقم “Englemannii” دارای برگ های کوچکتر است که با فاصله کمتر روی ساقه قرار دارند. خوشه ای از گل های کوچک و غیر قابل توجه تشکیل می دهد که در نهایت به میوه های کوچک به رنگ آبی تیره تشکیل می شوند. ساقه ها به راحتی زمین های صاف یا شیبدار را پوشانده و در محل تماس با خاک ریشه دار می شوند. زمانیکه در تماس با سطح عمودی مانند تنه درختان، توری یا درختچه ها قرار گیرند به سرعت و به وسیله پیچک های چسبنده از آن بالا می روند.
P.tricuspidata:

بومی ژاپن و گیاهی پر رشد با برگ های سه لبه است که در پاییز به رنگ قرمز لاکی و قرمز تغییر رنگ می دهد. میوه ها آبی تیره اند و با لایه مومی پوشیده شده اند.

منبع: سایت باغ شیشه ای و فردا و دلگرم

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
صحبت های خنده دار آقای قرائتی: رفته بودم عروسی دیدم نون و پنیر و هندونه میدن گفتم مگه عروسی نیس اینجا دوماد گفت میخوام حزب اللهی باشم آخه این خُل بازیا چیه +ویدئو😂👌 (206 نظر) رهبر معظم انقلاب: من از وقتی که رهبر شده‌ام آجیل نخوردم، مگر فقرا آجیل می‌خورند؟ (178 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق علی دایی در بیمارستان هنگام عیادت چهره های مشهور از شهریار ایران+عکس/ از خوش و بش همسر دایی با کی‌روش تا احوالپرسی فردوسی‌پور و عابدزاده (165 نظر) کاهو و نان، سهم آقازادگی فرزند رهبر معظم انقلاب از سفره غذا+عکس/ ساده زیستی ادامه دار و تمام نشدنی (127 نظر) خلاقیت منحصربفرد قنّاد تبریزی در طراحی و پخت کیک برای "مَمَّد" ها حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😍 (79 نظر) نگاهی به مراسم عروسی مجلل یاس، دختر ژاله صامتی در باغ تالاری در تهران+ویدیو/ جشنی باشکوه و اروپایی؛ خوشبخت باشن😍 (69 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ غول بابلسری و گرگ پارسی (69 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک میوه فروش تهرانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ به ایشون باید گفت فرشته زمینی+عکس (63 نظر) لعیا زنگنه: افتخار می‌کنم در کشوری زندگی می‌کنم که رهبر آن از نسل حضرت فاطمه زهراست+ ویدیو (61 نظر) (فیلم) شوخی جالب رهبر انقلاب با نوه شهیدی که با محاسن حضرت آقا بازی می‌کرد / هر کار دلت خواست با ما کردی ... (55 نظر) رونمایی همسر شاهرخ استخری از جواهرات ظریف و نگین دارِ زیبا و شیکش/ خاص، اعیانی و ایرانی پسند+عکس (55 نظر) فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای نگهداری سگ و گربه (51 نظر) خلاقیت خنده دار مرد جنوبی با طراحی آفتابه اتوماتیک حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (51 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک کافی شاپ اصفهانی برای پاکبانان حماسه آفرید/ به شما باید گفت فرشته زمینی+عکس (50 نظر) نگاهی به ماشین لامبورگینی هوش پران مهران غفوریان که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (45 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز جمعه 19 مرداد 1403
5قلوهای زیبایی که رهبر انقلاب نامشان را انتخاب کردند/ چه اسم های معنادار و اصیلی+عکس
تقدیر رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان هوراند از خبرنگار تبریزی
فال قهوه با نشان روز جمعه 19 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر جمعه 19 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه جمعه 19 مرداد 1403
(ویدیو) بدل رضا صادقی در برنامه "شب آهنگی" حامد آهنگی رو به زانو درآورد/ یعنی حامد هرچی ادای بانمک بلد بود یه‌جا رو کرد اینجا🤣
(ویدیو) دلیل جالب عینک آفتابی زدن مهران مدیری از زبان خودش/من هنوز نخوابیدم
(تصاویر) آشپرخانه اروپایی و مینیمال ستاره سادات قطبی با کابینت‌های سفید و پرده‌های مناسب با تم آشپرخانه
(تصویر) زنده شدن باورنکردنی صدام در ایران!/گریم باور نکردنی رضا عطاران در نقش صدام
(عکس) مریم معصومی در بیمارستان بستری شد/خانوم بازیگر عمل زیبایی کرده؟
حیوان خانگی باورنکردنی سوسن پرور در وسط برنامه جوکر 2/ خاطره‌ی جالب سوسن از زایمان حیوون خانگیش و واکنش جالب‌تر سایر شرکت‌کننده‌ها🤣
(ویدئو) ناهید مسلمی با این یه حرکت در برنامه جوکر 2 کارت قرمزو داد و همه رو خندوند / قشنگ جای نیکخواه رو گرفته😂😂
(ویدئو) جوکر تایم سامورایی شدن گیتی قاسمی در سری جدید برنامه جوکر 2 با حضور بانوان / یه تنه همه رو حریفه ماشالله😂😂
(ویدئو) از دل مولانا و زبان خسرو آواز ایران، محمدرضا شجریان/آمده‌ام که سر نهم عشق تو را به سر برم
منتخب روز   
پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟ میز عزای ساده و بدون تجملات پدر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد+عکس/ روحش شاد و مسیرش پرنور شهاب حسینی: نارنگی رو باز میکنی می بینی 10 پَره طبیعت داره خودش میگه این میوه کام ده نفرو میتونه شیرین کنه+ویدئو