نحوه پرورش و نگهداری مورینگا

  جمعه، 04 بهمن 1398   زمان مطالعه 9 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری مورینگا
مورینگا یکی از گیاهان دارویی است که کاربرد فراوانی دارد و به همین منظور آن را درخت معجزه می نامند. خواص و روش های کاشت درخت مورینگا را در این مقاله برای شما بیان خواهیم کرد.

پرورش مورینگا

این گیاه در منطقه های گرمسیر و نیمه گرمسیر بهترین رشد خود را نشان خواهد داد اما با این وجود مردم سایر مناطق نیز می توانند از کاشتن درخت مورینگا در منازل خود و استفاده از مزاید آن نهایت لذت را ببرند.

مورینگا، معروف به "درخت معجزه" دارای بسیاری از خواص تغذیه ای و دارویی است و یکی از کارآمدترین و تأثیرگذارترین گیاهان دارویی است. اگرچه در مناطق گرمسیر و مناطق نیمه گرمسیر بیشترین رشد را دارد، با این وجود مردم در بسیاری از اقلیم های دیگر نیز می توانند از مزایای رشد مورینگا در خانه خود با چند ترفند ساده لذت ببرند.
در ایالات متحده، تنها مکان هایی که مورینگا در طول سال می تواند رشد کند، مناطق جنوبی فلوریدا، آریزونا، کالیفرنیا و تگزاس هستند. با توجه به جایی که شما زندگی می کنید، ممکن است تصمیم بگیرید که درختان مورینگا را در خارج از زمین رشد دهید، در گلدانی که در طول ماه های زمستان در داخل خانه نگهداری می شود و سپس در تابستان به طور دائم به خارج از خانه منتقل می شود. محدوده مطلوب دما برای درختان مورینگا بین 77-95 درجه فارنهایت (25-35 سانتی گراد) است، اما این درخت معجزه همچنین می تواند در دماهای بسیار زیاد تا 118 درجه فارنهایت در سایه و زیر نور شبنم بقا یابد. ارتفاع پایین تر از 1970 فوت بالاتر از سطح دریا برای کشت مورینگا بهترین است اما با این وجود، قادر به رشد در مناطق گرمسیری تا 3940 فوت بالاتر از سطح دریا هستند. اهمیت ندارد در چه مکانی می خواهید مورینگا را کشت کنید، فقط کافی است سعی کنید میزان نور آفتاب و آب را کنترل کنید.

درخت مورینگا بومی شمال هند است، اما امروزه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین بسیار رایج است. درختان مورینگا از بذر یا قلمه ها به راحتی کشت می شوند. آنها حتی در خاک ضعیف کشت می شوند و بلافاصله پس از کاشت 8 ماه شکوفه می دهند.
مورینگا یک درخت مقاوم است. لذا می تواند در انواع مختلف آب و هوا و شرایط زیرزمینی زنده بماند. این گیاه دارویی همانقدر سریع رشد می کند که آن قدر دلپذیر است. رشد طبیعی مورینگا در صورتی که آسیبی نبیند، در حدود 3 تا 5 متر در سال است. این یکی از سریع ترین زیست شناسی های رو به رشد در این سیاره است که به درستی تغذیه می شود. یک درخت مورینگا کاملا بالغ می تواند تا 35 فوت رشد کند.
مورینگا (گز روغنی) یک گیاه ایده آل است برای شروع در داخل خانه یا در حیاط خلوت خود و یا بسته به جایی که شما زندگی می کنید. از برگ های مورینگای بالغ می توان در سالاد خوشمزه استفاده کرد. برگ های مورینگا همچنین برای ساخت چای و همچنین مواد تشکیل دهنده در انواع مرغ، گوشت و سبزیجات عالی هستند. شرکت سبز رویان مجری مزارع مورینگا یکی از قدیمی ترین و با سابقه ترین مراکز کاشت گونه اولیفرا و گونه های دیگر مورینگا در ایران محسوب می شود. شرکت سبز رویان یکی از معدود و بهترین منبع اطلاع رسانی در خصوص مورینگا بوده که انواع محصولات این گیاه را به صورت گسترده ای در بازار ارائه می کند.

می توانیم با افتخار اعلام کنیم شرکت سبز رویان از پیشرو ترین و مجهز ترین مزارع مورینگا با طیف وسیعی از محصولات و تولیدات بی نظیر این گیاه را در کشور ایران دارا می باشد و موفق شده ایم مزارعمان را در مناطق مختلف ایران به یاری همکاران خوبمان گسترش بدهیم ، همچنان مشتاق توسعه کاشت این گیاه مفید خواهیم بود

تصویر

مکانی برای کشت مورینگا (گز روغنی)

برای رشد گیاه دارویی مورینگا، انتخاب محیط مناسب ضروری است. قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید، گرما و آب با خاک های آلوده برای این درخت بسیار خطرناک است.
ایالت متحده به ویژه در ایالت های جنوبی و غربی مکان بسیار مناسبی برای رشد مورینگا (Moringa) در خارج از منزل تلقی می شود؛ به گونه ای که مورینگا در مناطق 8، 9 و 10 مطابق شکل، در خارج از منزل و با شرایط مناسب می تواند رشد کند. این گیاه دارویی در فیلیپین نیز در طول تابستان کشت می شود. با این وجود، درخت مورینگا می تواند در طول سال، در مناطق گرمسیری، معتدل و استوایی رشد یابد.
مورینگا، درختی است که سردی را دوست ندارد و احتمال از بین رفتن آن در آب و هوای سرد، زمانی که درجه حرارت متوسط زیر 70 درجه باشد، وجود دارد.
برای کسانی که یک زمستان واقعی دارند، جایی که دما به شدت پایین است و آب یخ می زند، توصیه می شود تا مورینگا را در گلدان گذاشته، آن ها را در فصل بهار و تابستان بیرون از خانه نگه دارید و در هنگام سرد شدن آن ها را درون محفظه نگه دارید. مورینگا، به استثنای آب و هوای گرمسیری، در زمستان به حالت خوابیده می رود. لذا در صورتی که هوا خیلی سرد شود، درخت می میرد مگر اینکه در محیطی گرم نگهداری شود. هنگامی که مورینگا به حالت خاموش می رود، برگ های آن می ریزند و شاخه ها از بین می روند.

آبیاری:

برای کاشت درخت مورینگا اصولا به آب احتیاج نداریم و این گیاه می تواند در شرایط خشک هم رشد کند.البته لازم به ذکر است که بایستی دو ماه اول این گیاه را آبیاری منظم کرد و پس از گذشت دو ماه هر وقت که تشنگی و خشکی درخت به وضوح دیده شد آن را آبیاری کنید.

کود دهی:

برای کاشت درخت مورینگا احتیاجی به کود نیست اما برای افزایش سرعت رشد درخت می توان مقداری کمپوست یا کود به خاک اضافه کرد. می توان از فسفر برای گسترش ریشه و از نیتروژن برای رشد شاخساره ها استفاده کرد.

دما و هوا:

کاشت درخت مورینگا لزوما باید در محیطی انجام شود که در معرض نور مستقیم خورشید نباشد و در مقابل نیز این گیاه توان تحمل سرمای بیش از حد را نداشته و اگر درجه حرارت دما به زیر ۶۰ درجه سانتی گراد برسد از بین می رود.

تصویر

فواید کاشت درخت مورینگا

مورینگا درختی است که کاربرد و خواص فراوانی برای بشریت دارد و از تمام اجزا و قسمت های این گیاه می توان نهایت استفاده را برد. برای مثال شاخه و برگ،پوست و میوه و همچنین تفاله های این درخت برای اکثر دام ها نظیر گوسفند و بز مناسب است.

گل های درخت مورینگا را می توان برای پرورش زنبور عسل و همچنین عسل دارویی به کار برد.ساقه های درخت توان ترشح صمغی را دارد که سفید رنگ است و در برابر گرما به رنگ قهوه ای تغییر می کند و از آن می توان در نقش و نگار های روی چیت یا پارچه ی پنبه ای استفاده کرد.

جوشاندن برگ درخت مورینگا عصاره ای را تولید می کند که می توان از آن برای تولید مشک آب و دوغ نهایت استفاده را برد.

همچنین می توان از ریشه ی درخت مورینگا ادویه و چاشنی تهیه کرد که به هضم بهتر غذا کمک شایانی می کند.

جوشاندن پوست و ریشه درخت مورینگا به صورت یک حمام داغ و محلول گرم برای رفع انقباض عضلانی بسیار مفید است.

انواع کشت درخت مورینگا

درختان مورینگا می توانند از بذرهای مورینگا، برش شاخه ای (قلمه) از درخت مورینگا و استفاده از کیسه های پلاستیکی کشت شوند.

کشت با قلمه

پس از اینکه هر سال درختان تولید میوه ها را متوقف می کنند، شاخه ها می بایست قطع شوند تا رشد تازه ای صورت گیرد. این شاخه ها (قلمه) برای کشت درختان جدید عالی هستند. در ادامه نکاتی که در زمان کاشت قلمه نیاز است بدان توجه شود، مطرح می شود:
1. با قطر حداقل 1 اینچ (2.5 cm) و طول حداقل 6 فوت (1.8 m) برش دهید.
2. سوراخی با عمق 3 فوت (1 متر) حفر شود.
3. مکان قلمه را در این سوراخ با مخلوطی از خاک، شن و کود کمپوست پر کنید. بسته به محکم بودن اطراف پایه قلمه، یک حالت برجسته کوچک یا شکل مخروطی را به گونه ای ایجاد کنید تا به سمت پایین بریده شود. مطلوب است که آب ساقه درخت جدید را لمس نکند.
4. سعی شود قلمه را از آب اشباع نکنید.

کشت بذر در زمین

بذرهای مورینگا دوره های نهفتگی ندارند و می توانند به زودی رشد کرده و کاشته شوند. بذرهای مورینگا به اندازه یک نخود بزرگ هستند و بال دارند. بذرها برای جوانه زدن نیاز به نور خورشید ندارند.
بهتر است بذرها را بطور مستقیم جایی بکار ببریم که درختان قرار است آن جا کشت شوند. نهال های جوان شکننده هستند و اغلب می توانند پیوند را زنده نگه دارند. برای کاشت بذر به طور مستقیم در زمین چندین مرحله وجود دارد که در ادامه شرح داده می شود:
1. یک ناحیه را با خاکی سبک و شنی انتخاب کنید به گونه ای که نه با خاک رس سنگین باشد و نه اینکه بسیار روان باشد.
2. حفر سوراخ هایی با عمق 1 فوت (30 سانتی متر). سوراخ ها را با خاک خالی پر کنید. کمپوست یا کود باعث می شود تا رشد درخت تسهیل گردد، حتی اگر درختان مورینگا بتوانند در خاک های فقیر رشد کنند.
3. کشت 3 تا 5 دانه در هر سوراخ به میزان 2 اینچ (5 سانتیمتر) به صورتی که جدا از هم باشند. همچنین توجه شود که این ابعاد فراتر از سه برابر عرض بذر (تقریبا ½ اینچ یا 1.5 سانتی متر - اندازه ی کوچکترین عدد) تجاوز نکند.
4. خاک را به اندازه کافی مرطوب نگه دارید تا خاک بالا خشک شود و گیاهان در حال ظهور را متوقف کند، اما نباید بیش از حد مرطوب باشد و یا دانه های دیگر از آب اشباع شده و دچار پوسیدگی شوند.
5. هرگاه نهال به اندازه چهار تا شش اینچ رشد کرد، سالم ترین نهال را در زمین نگه دارید و بقیه را حذف کنید. موریانه ها و کرم ها می توانند یک جوانه جوان را از پای درآورند؛ لذا اقدامات لازم برای حفاظت از گیاهان را از این دو خطر انجام دهید.
توجه داشته باشید اگر خاک سنگین باشد، سوراخی با قطر بزرگتر تا 3 فوت (90 سانتیمتر) و عمق 3 فوت حفر شود و با یک قسمت ماسه و 2 قسمت اصلی خاک بکر پر شود. اضافه شدن کمپوست یا کود در این فرآیند میتواند به شما کمک وافری نماید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (445 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (273 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (260 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (208 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (178 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (81 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (77 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس