دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / پرورش گل و گیاه /

نحوه پرورش و نگهداری سرو لاوسون 

دوشنبه، 20 مرداد 1399
سرو لاوسون به عنوان درختی زینتی به عنوان تک درخت در پارک ها و باغ ها و یا به صورت دیواری سبز در فضای سبز کشت می گردد.

سرو لاوسون یا "کامیس پاریس" نوعی شبه سرو بوده که به شبه سرو "لاوسون طلایی" نیز معروف است. از دیگر نمونه های مورد توجه این گیاهان می توان به گونه Chamaecparis lawsoniana ellwoodii اشاره کرد که در محیط ما به نام "اِلودی" شناخته شده است. این گیاه نیز کوتاه قامت است و شکل عمومی گیاه مخروطی شکل و کشیده است.

سرو لاوسون از محبوب ترین نهال های مخروطی با شاخ برگ های متراکم و گاه طلایی در تمام طول سال است. برخی ارقام آن به دلیل شاخ و برگ متراکم در طراحی فضای سبز و انواع باغچه به عنوان حائل، دیوار و پرچین قابل استفاده است و هرس پذیری بالایی دارد. به همین دلیل هرس مته ای یا پیچ آن رایج است. این درختچه در وسعت وسیعی از آب و هوا رشد نمو می کند و درختچه ای همیشه سبز ، بومی امریکا شمالی ، مخروطی شکل است.

خصوصیات گیاه شناسی سرو لاوسون


سرو لاوسون درختی است هرمی شکل، دارای شاخه های گسترده و آویخته و شاخه اصلی که نوک آن خمیده یا پهن شده است. پوست تنه آن اسفنجی، دارای برجستگی ها و فرورفتگی های فراوان و فلسی است که به رنگ آجری دیده می شود. این گیاه کوتاه و کندرشد است و حداکثر ارتفاع آن به 4 تا 5 متر می رسد.

نیاز های محیطی سرو لاوسون

آبیاری: به طور کلی در مورد آبیاری سرو لاوسون باید گفت برای رشد هر چه بهترش به یک رطوبت ملایم و همیشگی نیاز دارد، به خصوص در سال اولی که اقدام به کاشت و تکثیر تامین رطوبت آن باعث می شود تا بتواند در زمان بلوغ دارای مقاومت بالایی نسبت به خشکی داشته باشد، شما باید در فصل تابستان و بهار به صورت منظمی به آبیاری آن بپردازید.

دما: سرو لاوسون دارای مقاومت نسبتا بالایی در هوای گرم دارد، همچنین این کاج می تواند سرمایی به اندازه ۱۵ درجه را هم تحمل نمایید، اما باید گفت که سرو لاوسون بهترین رشد را در دمایی به اندازه ۲۴ تا ۲۱ درجه سانتی گراد دارد. بهتر است کاج را در محلی بکارید که از ورزش های شدید باد درامان باشد.

نور: کاج لاوسون نیاز نوری بالایی دارد طوری که به ۸ ساعت نور مستقیم خورشید در طول روز نیاز دارد. اگر میزان نور دریافتی کم باشد رشد کمتری خواهد داشت و تمام شاخه های آن تغییر رنگ خواهد داد.

خاک: خاکی که برای کاشت، نگهداری و تکثیر لاوسون انتخاب می کنید باید دارای قدرت زهکشی بالایی باشد، چرا که در اینگونه خاک ها بهترین رشد را دارند، از این رو مناسب ترین خاک برای کاشت سرو لاوسون خاکی مخلوط از خاک باغچه، شن شسته شده، خاک برگ پوسیده، کوکوپیت می باشد.

کوددهی: برای اینکه کاج لاوسون بتواند در خاک ریشه بدواند نیاز به کود فسفره دارد، همچنین برای رشد بهتر و بیشتر شاخه ها به کود نیتروژنه نیاز دارد. که این ۲ کود باید در زمان های مختلفی به کاج داده شود.

کاربردهای سرو لاوسون


سرو لاوسون به عنوان درختی زینتی در گلدان یا به عنوان تک درخت در پارک ها و باغ ها و یا به صورت دیواری سبز در فضای سبز کشت می گردد.

نحوه کاشت و تکثیر لاوسون

برای کاشت و تکثیر لاوسون ساده ترین راه از طریق قلمه می باشد، که معمولا این قلمه ها را باید در اواخر فروردین ماه از شاخه های جوان و سالم لاوسون قلمه های ۲۰ سانتی تهیه کنید، سپس باید برگ های قسمت انتهایی قلمه که قرار است داخل خاک بروند که را از ساقه جدا کنید.

اگر قلمه ای که برای کاشت انتخاب کردید ساقه ای نیمه خشابی دارد بهتر است پوست روی قلمه را کمی جدا کنید، جهت ریشه دهی بهتر و زودتر باید از هورمون ریشه زایی استفاده نمایید به این ترتیب باید قسمت انتهای قلمه را به هورمون ریشه زایی آغشته نمایید.

سپس باید قلمه را در گلدانی با خاکی مخلوط شده از خاک برگ، ماسه، و خاک جنگلی و پیت ماس بکارید، توجه داشته باشید در زمان کاشت قلمه در بستر باید به اندازه ۵ سانتی متر قلمه را داخل خاک قرار بگیرد، بهتر است قبل از کاشت و تکثیر لاوسون بستر را کاملا آبیاری کنید. سپس باید گلدان را در یک مکان به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید، در طول مدت ریشه دهی نگذارید تا خاک رطوبت خودش را از دست بدهد.

بعد از ریشه دار شدن قلمه و قوام دار شدن آن باید آن را در بستر اصلی خودش بکارید، از این رو قبل از انتقال آن به زمین اصلی باید گلدان را خوب آبیاری کنید، سپس باید در زمین گودالی به اندازه دوبرابر گلدانی که در آن کاشته بودید در زمین حفر کنید، سپس نصف گودال را با خاک کمپوست پر نمایید، بعد از اینکه آب گلدان به خوبی رفت باید آن را از گلدان خارج نمایید، قلمه را جوری در گودال قرار دهید که ریشه های آن از سطح زمین مقداری پایین تر باشد و سپس بقیه گودال را با خاک باغچه پر نمایید و به خوبی خاک اطراف قلمه را فشرده کنید تا قلمه به خوبی در خاک محکم شود.

در ۱ سال اول کاشت باید در آبیاری سور لاوسون دقت کنید، چرا که این کاج دارای ریشه های بسیار حساسی می باشد که نباید خشکی بکشند.


آفات و بیماری های سرو لاوسون


از آفات این گیاه می توان به شته و پروانه شاخه خوار اشاره کرد.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله !
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
مراحل سابمیت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل اکسپت مقاله
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب