ساعدنیوز
ساعدنیوز

تاثیر رایحه ها بر عواطف و احساسات ما

  سه شنبه، 01 شهریور 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
تاثیر رایحه ها بر عواطف و احساسات ما
دراین مطلب صد داریم مطالبی را در خصوص تاثیر رایحه بر عواطف و احساسات بیان کنیم . در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تاثیر رایحه ها بر احساسات ما چگونه است؟

سیستم بویایی در بدن انسان، تنها حسی از حواس پنج گانه است، که مستقیما از ارگان بویایی به نقطه پردازش می رود. دیگر حواس ما از جمله «بینایی، شنوایی، لامسه و چشایی» پیام های خود را قبل از فرستادن به مقصد پایانی مغز؛ به یک «ایستگاه بازپخش» می فرستند. از آنجا که حس بویایی مستقیماً وارد سیستم پردازش مغز می شود، به سادگی می توان دلیل اثرگذاری فراوان رایحه ها بر روی حالات احساسی انسان را توجیح کرد. در کتاب Change your brain change your life تاکید شده است: «امروزه، شرکت های بزرگ سازنده عطر و رایحه ها، بر روی این واقعیت حساب باز کرده اند و بر این باورند، که رایحه های خوش احساسات خوشایندی را برای افراد ایجاد می کنند و به این ترتیب، مردم را به سمت خود می کشانند. در مقابل، رایحه ها و بوهای ناخوشایند نیز اثری بالعکس دارند و باعث می شوند، که مردم از یک موضوع یا محلی دوری کنند.»

بو کردن عطر
  • تاثیر عطر روی احساسات: سیستم بویایی در بدن انسان، تنها حسی است که مستقیما از ارگان بویایی به سمت نقطه پردازش می رود. دیگر حواس ما، مانند بویایی و چشایی و شنوایی و غیره پیام های خود را از قبل از اینکه به مقصد پایانی مغز بفرستند، به یک ایستگاه به نام بازپخش می فرستند. حس بویایی به طور مستقیم وارد سیستم پردازش در مغز می شود، پس خیلی راحت می توان علت اثر گذاری رایحه ها را بر روی حالات احساسی افراد اثبات و توجیه کرد. ممکن است که این سوال پیش آید که آیا رایحه عطر بر روی احساسات تاثیر دارد؟ آیا رایحه ها توانایی تغییر مود را در ما دارند؟ در پاسخ باید گفت که، بعضی از تحقیقات نشان دهنده این موضوع هستند که عطرها و اثر بوها روی مودها تا حدی که خاطراتی از آن ها تداعی بشود را ناشی می شوند. پس تغییر مود یا احساس افراد، از فردی به فرد دیگر و در موقعیت های مختلف می تواند فرق داشته باشد. مثلا یک رایحه می تواند هم آرام کننده باشد و هم در فرد دیگری ایجاد هیجان کند.
  • تاثیر عطر بر روی احساسات با مرور کردن خاطرات: در این مطلب می خواهیم درباره اینکه بوییدن عطر می تواند حال افراد را خوب کند، بیشتر گوییم. معمولا در خاطراتی که ما داریم بوی خاصی هم به مشام می رسیده است. با گذر زمان وقتی که بوی آن عطر به مشام شما برسد، آن خاطره برایتان زنده می شود. عطر ها از موادی تشکیل شده اند که تاثیر زیادی بر روی جسم و روح ما می گذارند. عطر ها حس بویایی ما را تحریک می کنند. گاهی احساسات خوب و گاهی هم اضطراب و نگرانی را در ما ایجاد می کنند. تاثیر عطر تاثیر عطر روی احساسات آنقدر زیاد است که حتی روی حیوانات نیز تاثیر دارد. بعضی از حیوانات با توجه به غریزه شان با منتشر کردن یک بوی جذاب برای جنس مخالف خود در فصل جفت گیری، جفت پیدا می کند و آن را جذب خود می کند.

  • تاثیر عطر بر روی جذابیت چهره: رایحه و بو تاثیر زیادی از درک ما از چهره و ظاهر یک فرد دارد. با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است، چهره افراد با بوی خوب در نزد دیگران می تواند زیبا باشد. یک رایحه خوب که از فردی به مشام می رسد، می تواند تصویر خوبی را از طرف در ذهن ما ایجاد کند. مثلا ما در مصاحبه با فردی که بوی خوبی را از خودش به مشام می رساند، احساس بهتری خواهیم داشت.

  • تاثیر عطرها بر روی عادات روزمره: از تاثیر عطر بر روی احساسات می توان به تاثیرش در افزایش و کاهش عادات در ما اشاره کرد. گاهی می شود که عطرها بر روی عادات روزمره هم تاثیر می گذارند. با شناسایی این عادات در خود می توانیم به رایحه درمانی در خود برسیم. می توان از خواص درمانی عطرها استفاده کنیم. در نتیجه شدت عادات را در خود افزایش و یا کاهش دهیم.

  • تاثیر عطر بر میزان پول خرج کردن: طی تحقیقاتی که انجام شده است، افراد در مکانی که بوی خوبی دارد، بیشتر وسوسه می شوند تا خرید کنند، تا جایی که بوی خوبی ندارد. می توان این گونه استنباط کرد که استشمام بوی خوب به قوه خوش بینی و خوشحالی افراد می افزاید. پس اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند و بیشتر هم خرج می کنند. تاثیر رایحه ها تقریبا در همه زندگی ما وجود دارد. با کمی دقت و ریزبینی می توانیم متوجه ملموس بودن عطر ها در زندگی خود باشیم. متوجه می شویم که برخی از ما انسان ها حتی بدون وجود عطر ها نمی توانیم زندگی کنیم. حتی حاضریم که خیلی از چیزها را بخاطر داشتن رایحه هایی چون بوی آغوش مادر یا عطر خوش نوزاد از دست بدهیم.

  • تاثیر عطر ها بر درمان بیماری: طبق بررسی هایی که انجام شده است، می توان گفت که بوییدن رایحه درخت سدر، گل رز، یاسمن و نیز چوب صندل برای از بین بردن پرخاشگری بسیار خوب است. انواع مرکبات، نعناع، پونه وحشی و ریحان و فلفل قرمز، به افزایش حافظه کمک می کند. استشمام اسطوخودوس هم ایجاد آرامش در افراد را دارد. رایحه یاسمن نیز با افزایش امواج آلفا در پشت سر، باعث ایجاد هوشیاری بیشتری در افراد می شود.بابونه رومی نیز در درمان سردرد تاثیر زیادی دارد. برای از بین بردن اختلالات خلق و خو می توان به سراغ رایحه های شمعدانی و یاسمن و کاکائو رفت.

تاثیر رایحه ها بر روح و روان

به طور تجربی این موضوع ثابت شده است که اسانس های روغنی که معطر هستند، تحریک پذیری، بی قراری، اضطراب، سر درد، تپش قلب، بی خوابی، ناراحتی های اعصاب، آلرژی و مشکلات تنفسی را بهبود می بخشد. حتی در درمان سرماخوردگی هم تاثیر دارد.مواد معطر از راه بینی، پوست و دستگاه گوارش ما به مغز می رسد. سپس اثرات منفی و یا مثبتی را در ما بوجود می آورد. هنگامی که اسانس ها به روش موضعی جذب می شوند، به علت کوچکی مولکول ها، به سرعت از طریق فولیکول های مو و یا پوستمان جذب می شود و وارد سیستم جریان خون می شود.به جز این در روش استنشاقی، مولکول های ریز و کوچک عطر از راه پوشش حفره بینی به سلول های گیرنده در پیاز بویایی مغز انتقال پیدا می کند و خیلی زود تاثیرش را بر جا می گذارد.

حس خوب و بهشتی رایحه ها

اگر هنوز باور نمی کنید که بوییدن و استشمام رایحه ای خوش، می تواند حال فرد را خوب کند، پس بیایید در ادامه، درباره تاثیر شگفت انگیز عطر و رایحه خوش بر احساسات و روح و روان انسان صحبت کنیم.تحقیقات و آزمایشات متخصصین و دانشمندان اثبات کرده است، عطرها از موادی تشکیل شده اند، که تاثیر خاصی بر جسم و روح ما می گذارند. تحریک بوهای مختلف از طریق مژک های بویایی به سیستم لیمبیک می روند. همان طور که گفتیم عطرها حس قدرتمند بویایی ما را تحریک می کنند. بوهایی که ما استشمام می کنیم، اثرات خاصی روی احساسات ما دارند. بعضی از آن ها احساسات خوش و خوب را به ما می دهند و بعضی دیگر باعث ایجاد اضطراب، نگرانی و حتی سردرد در بدن ما می شوند. عطرها بر برخی عادات روزمره هم تاثیرگذار هستند، به طوری که با شناسایی این عادات و رفتارها و بهره گیری از خواص عطر درمانی، می توانیم شدت آن ها را کاهش یا افزایش دهیم. عطرها، همچنین بر میزان پول خرج کردن، ما نیز موثر هستند. براساس آزمایشی انجام شده در دانشگاه شیکاگو آمریکا، ثابت شد، که ۸۴ درصد از خریداران حاضر در اتاقی خوشبو، نسبت به خریدارانی که در اتاقی بدون رایحه خوش هستند، تمایل بیشتری برای خرید کفش های جدید دارند. در واقع استشمام عطر خوب به قوه خوشبینی و خوشحالی افراد کمک می کند و باعث می شود که آن ها با اعتماد به نفس و آرامش بیشتری ولخرجی کنند. تاثیر رایحه خوش عطرها در همه جای زندگی ما ملموس است. رایحه خوب غذا، سبزیجات، عطر خانه و یا حتی رختخواب مان و همه موارد این چنینی، تاثیرات مثبت فراوانی بر زندگی روزمره ما دارند. اگر با جزییات بیشتری به اطراف مان نگاه کنیم، درمیابیم که ما انسان ها، بدون وجود برخی از عطرها، حتی نمی توانیم زندگی کنیم و حاضریم چیزهای زیادی را برای استشمام رایحه های ارزشمندی مانند بوی دل انگیز آغوش مادر یا عطر خوش بدن نوزادمان فدا کنیم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام حمیدی: ما مستاجریم برعکس ستاره‌های کاخ‌نشین آن سوی آب‌ها، ما در حسرت یک خانه‌ایم که مال خودمان باشد! (322 نظر) مریم امیرجلالی: داماد و دخترم توی کانادا هر دوتاشون کارمند بانک هستند و تا 5 کار می‌کنند که بعدش نای حرکت ندارند؛ ایران همه چیز سر جای خودشه کارمندا تا 2 کار می‌کنند+ویدیو (248 نظر) داریوش ارجمند: روزی که تندیس حاج قاسم را بوسیدم به من گفتند بت پرست! گفتم هستم 100 بار دیگر هم می بوسم+فیلم (161 نظر) سیدجواد هاشمی: آقای پزشکیان باسوادترین رئیس‌جمهور ایران بوده اما آیا باید ایشون رئیس‌جمهور بشه؟؛ چرا منو فقط به چشم شهید سینمای ایران می‌بینید+ویدیو (160 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به سوال چالشی: آیا شرکت در عروسی که در آن رقصیدن وجود دارد، اشکال شرعی دارد؟ (145 نظر) نگاهی به میز عزای ساده و بدون تجملات مراسم ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی/ تزئین زیبا و اصیل با گل، خرما و شمع+عکس (144 نظر) دبیر زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: هفته‌ایی 2 روز به رهبری درس میدادم؛ ایشان منظم و دقیق با خطی زیبا تمرین‌هایشان را انجام می‌دادند+عکس (142 نظر) مقام معظم رهبری: ما در خانه یک فرش دستبافت داریم که آن هم جزو جهیزیه‌ خانمم بوده که نخ‌نما شده ولی چون یادگاری است نگه داشتیم؛ والاّ همه‌ خانه‌ ما موکت هست (133 نظر) نگاهی به سینی های تزئین شده خرما و حلوای هنرمندان پیشکسوت ایرانی روی میزهای عزای شیک و زیبایشان/روحشان شاد و یادشان گرامی+عکس (115 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای طراحی و ساخت خانه 2 طبقه حماسه ساز شد+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (113 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا سیم کش برای طراحی پریز در توالت حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است وبس (104 نظر) خلاقیت خنده دار پدران ایرانی برای ثبت نام دخترشان در ثبت احوال حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (96 نظر) مهرانه مهین ترابی: شاید خلاف مسیر زندگی باشم ولی از اینکه مادر نیستم خوشحالم+ویدئو (90 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی فاطمه دانش پژوه برای تولد سید احمد خمینی با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (83 نظر) رضا گلزار: هنوزم کسی باور نمیکنه من ازدواج کرده باشم/ دستپخت آیسان محشره برای همین فست فود خیلی کم میخورم+فیلم (81 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز