نحوه تولک بردن قناری

  پنجشنبه، 28 بهمن 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
نحوه تولک بردن قناری
رفتن در لک قناری در زمان نا مناسب بسیار بد میباشد. تا جایی ک میتونید قناری را فقط در فصل تابستان وارد لک بکنید قبل و یا بعد این فصل باعث میشود قناری شما شرایط تولید مثل نداشته باشد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

دوستانی که تازه قناری خریداری کرده اند و بار اولی است که پرریزان را تجربه میکنند متعجب میشوند مخصوصا زمانی که برا اولین بار ریختن پر قناری خود را مشاهده میکنند.پرریزان به سراغ تمامی قناری ها می آید و این بک بیماری نیست اما بدن پرنده نسبت به مقاوت در برابر بیماری ها ضعیف میشود به همین دلیل تغذیه دوران لک بسیار مهم است.

در شرایط عادی معمولا با شروع فصل گرما (از اول تیر) آغاز و تا پایان مهرماه ادامه می یابد حدودا پر ریزی بین ۶ تا ۱۲ هفته طول می کشد ، پرریزی در قناری از نواحی سینه شروع می شود وبه صورت دو طرفه درتمام قسمت های بدن پیشرفت می کند ودر نهایت به ناحیه سر می رسد وک لیه پرهای بدن می ریزد (در جوجه قناری ها که معمولا در محدوده سنی ۱۰ تا ۱۲ هفتگی وارد مرحله پرریزی می شوند شاه پرهای بال وپرهای اصلی دم نمی ریزند).

در پایان پر ریزی و کامل شدن تدریجی پرها در مناطق مختلف بدن ،آخرین جایی که پر در می آورد سر قناری است ( وقتی پرهای سوزنی سر بیرون آمدند پرریزی تقریبا کامل شده است) با توجه به استرس ها ناشی از پر ریزی و تغییرات هورمونی. نیاز قناری به مکمل های ویتامینه و اسیدها ی آمینه و پروتئین ها افزایش می یابد ، بنابراین تغذیه حاوی ویتامین ها ومواد معدنی واسیدهای آمینه نقش مهمی در سلامت قناری دارد. و این را نباید به عنوان یک بیماری تلقی کرد بلکه بروز آن در اثر عدم رعایت بعضی از شرایط زندگی قناری و یا از آثار و عواقب ابتلا به یک مرض دیگر است.

علائم مشخصات شروع شدن لک قناری

لک قناری ها در فصل معین خود علائم و نشانه هائی دارد که یک پرورش دهنده مجرب به محض مشاهده آن متوجه می شود که یکی از همین روزها قناری شروع به پرریزی میکند.

  1. در قناری های نر خوراندن قطع میگردد.
  2. در طول روز قناری چندین بار به سر ظرف دانه رفته و بدون اینکه اشتهائی برای خوردن نشان دهد، فقط به دانه نوک میزند.
  3. اغلب به کف قفس رفته و به سینی کف آن نوک میزنند.
  4. معمولا در اواسط روز به فواصل کوتاه روی میله نشیمن به استراحت میپردازد و خمیازه کشیده و پا و بالهای خود را کشاله می رود و سپس بطور عادی به جستو خیز میپردازد.
  5. در فواصل کوتاه و با یک حالت وسواسی پرهای خود را بررسی کرده و هر چند گاهی یکی از آنها را کنده و سپس تکان های شدید بخود می دهد.
  6. هنگام غروب زودتر از حد معمول بخواب می رود و در نهایت یکی از همین روزها تولکش شروع و پرها یکی پس از دیگری می ریزند.

    قناری

تولک بردن قناری! روش تولک بردن اجباری پرنده

اﻫﻤﻴﺖ ﻟﻚ ﺭﻓﺘﻦ ﻗﻨﺎﺭﻳﻬﺎ اﮔﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮ اﺯ ﺟﻮﺟﻪ ﻛﺸﻲ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻛﻤﺘﺮ ﻧﻴﺴﺖ.ﺿﺮﺏ المثل ﺟﻮﺟﻪ ﺭا ﺁﺧﺮ ﭘﺎﻳﻴﺰ ﻣﻴﺸﻤﺎﺭﻧﺪ ﺗﺎﻛﻴﺪﻱ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ اﻳﻦ اﻣﺮ ﺩاﺭﺩ. ﭼﺮا ﻛﻪ ﺟﻮﺟﻪ اﻱ ﻛﻪ اﺯ ﻟﻚ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﺪﺭ ﺑﺮﻭﺩ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.ﺣﺎﻝ ﻛﻪ ﺟﻮﺟﻪ ﻛﺸﻲ ﻣﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﭼﻜﺎﺭ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻜﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﻗﻨﺎﺭﻳﻬﺎﻳﻤﺎﻥ ﭘﺮﺭﻳﺰﻱ ﺭا ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻜﻨﻨﺪ ؟اﺻﻮﻻً ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻃﺒﻴﻌﻲ اﻛﺜﺮ ﻗﻨﺎﺭﻳﻬﺎ ﺑﻌﺪ اﺯ ﭼﻨﺪ ﺳﺮﻱ ﺟﻮﺟﻪ ﺩاﺩﻥ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﭘﺮﺭﻳﺰﻱ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ.ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻳﻜﻲ اﺯ ﺩﻻﻳﻞ ﺁﻥ ﺩﻳﺪﻥ ﭘﺮﻫﺎﻱ ﺭﻳﺨﺘﻪ ﺷﺪﻩ اﺯ ﺟﻮﺟﻪ ﻫﺎ اﻳن را ﺑﺮاﻳﺸﺎﻥ ﺗﺪاﻋﻲ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﻓﺼﻞ ﭘﺮﺭﻳﺰﻱ ﺷﺮﻭﻉ ﺷﺪﻩ است.ﻣﻮﺭﺩ ﺩﻳﮕﺮ ﺿﻌﻴﻒ ﺷﺪﻥ ﻫﻮﺭﻣﻮﻧﻬﺎﻱ ﺗﺮﺷﺢ ﺷﺪﻩ ﺑﺮاﻱ ﺟﻮﺟﻪ ﻛﺸﻴﺴﺖ.اﮔﺮ ﻣﺎ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻣﺼﻨﻮﻋﻲ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ اﻳﻦ ﻫﻮﺭﻣﻮﻧﻬﺎ ﺩﺧﺎﻟﺖ ﻧﻜﻨﻴﻢ و آﻧﻬﺎ ﺭا ﺑﺎ ﻣﻜﻤﻠﻬﺎﻱ ﻏﻴﺮ ﺿﺮﻭﺭﻱ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻧﻜﻨﻴﻢ ﻛﻢ ﻛﻢ ﺿﻌﻴﻒ ﻣﻴﮕﺮﺩﻧﺪ و ﭘﺮﺭﻳﺰﻱ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﻴﮕﺮﺩﺩ.

ﺣﺎﻝ ﺩﺭ ﻃﺒﻴﻌﺖ اﻳﻦ اﻣﺮ ﭼﮕﻮﻧﻪ اﻧﺠﺎﻡ ﻣﻴﭙﺬﻳﺮﺩ ؟

ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﻫﻮﺭﻣﻮﻧﻬﺎﻱ ﺟﻮﺟﻪ ﻛﺸﻲ ﺭا ﻛﻢ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻃﻮﻝ ﺭﻭﺯ اﺳﺖ.ﺑﺎ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﺗﺮ ﺷﺪﻥ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﻗﻨﺎﺭﻱ ﺧﻮﺩ ﺭا ﺑﺮاﻱ ﻟﻚ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻣﻴﻜﻨﺪ.ﺯﻳﺮا ﺑﺮاﻱ ﻓﺼﻞ ﺳﺮﻣﺎ ﺑﻪ ﻛﺖ ﺟﺪﻳﺪی اﺣﺘﻳﺎﺝ ﺩاﺭﺩ.ﺑﻨﺎﺑﺮﻳﻦ ﻣﺎ ﻣﻴﺘﻮاﻧﻴﻢ ﺑﺎ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﻃﻮﻝ ﺭﻭﺯ ﻫﺎﻱ ﻗﻨﺎﺭﻳﻬﺎﻳﻤﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺭا ﺑﻪ ﻟﻚ ﺑﺒﺮﻳﻢ.ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﮔﺮ ﺩﻗﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﺩﺭ ﭘﺎﻳﻴﺰ ﻛﻪ ﻃﻮﻝ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻣﻴﮕﺮﺩﻧﺪ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺷﺪﺕاﺵ ﺭا اﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﻴﺪﻫﺪ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ اﺑﺮﻱ ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﺩاﺭﻳﻢ.اﻳﻦ ﻳﻌﻨﻲ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﺷﺪﻥ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﺷﺪﺕ ﻧﻮﺭ ﻧﻴﺰﻛﻤﺘﺮ ﻣﻴﮕﺮﺩﺩ.ﺩﺭ ﻓﺼﻞ ﺟﻮﺟﻪ ﻛﺸﻲ ﺑﺮﺧﻲ اﺯ پرورش ﺩﻫﻨﺪﮔﺎﻥ ﻃﻮﻝ ﺭﻭﺯ ﺭا ﺗﺎ ﺳﺮﺣﺪ 15 ﺳﺎﻋﺖ ﻧﻴﺰ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻴﺪﻫﻨﺪ.اﻣﺎ ﺑﺮاﻱ ﻟﻚ ﺑﺎﻳﺪ آﻧﺮا ﺑﻪ 9 ﺳﺎﻋﺖ ﻧﺰﻭﻝ ﺑﺪﻫﻨﺪ. ﺭﻭﺷﻬﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﺑﺮاﻱ ﻧﺰﻭﻝ ﻫﺴﺖ.ﺑﻌﻀﻲ ﻫﺎ ﻳﻚ ﺩﻓﻌﻪ ﺑﻪ 9 ﺳﺎﻋﺖ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﻧﺪ, ﺑﻌﻀﻲ ﻛﻢ ﻛﻢ ﻣﺜﻼ ﻫﻔﺘﻪ اﻱ ﻳﻚ ﺳﺎﻋﺖ و ﺑﻌﻀﻲ ﻫﺎ ﻣﺘﻮﺳﻄ ﻫﻔﺘﻪ اﻱ ﺩﻭ ﻳﺎ ﺳﻪ ﺳﺎﻋﺖ.ﻣﻦ ﺷﺨﺼﺎ ﻫﻔﺘﻪ اﻱ ﺩﻭ ﺳﺎﻋﺖ ﺭا ﺗﺮﺟﻴﺢ ﻣﻴﺪﻫﻢ. ﻳﻌﻨﻲ ﻇﺮﻑ ﺳﻪ ﻫﻔﺘﻪ ﺑﻪ 9 ﺳﺎﻋﺖ ﻣﻴﺮﺳﺎﻧﻢ.

ﻣﻮﺭﺩ ﺑﻌﺪﻱ ﺷﺪﺕ ﻧﻮﺭ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺭﻭﺷﻬﺎ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ اﺳﺖ.ﺑﻌﻀﻲ ﻫﺎ ﺷﺪﺕ ﻧﻮﺭ ﺭا ﻛﻢ ﻧﻤﻴﻜﻨﻨﺪ, ﺑﻌﻀﻲ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻧﺼﻒ ﻳﺎ ﻳﻚ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﺗﻘﻠﻴﻞ ﻣﻴﺪﻫﻨﺪ و ﺑﻌﻀﻲ ﻫﺎ ﺩﺭﺣﺪ ﻳﻚ ﭼﺮاﻍ ﺷﺐ, ﻓﻘﻄ ﺩﺭ ﺣﺪﻱ ﻛﻪ ﻗﻨﺎﺭﻳﻬﺎ ﺁﺏ و ﺩاﻥ ﺭا ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ ﺷﺪﺕ ﻧﻮﺭ ﺭا ﻛﻢ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ.ﻣﻦ ﺷﺨﺼﺎ ﻃﺮﻓﺪاﺭ ﺣﺎﻟﺖ ﺩﻭﻡ و ﻣﻌﺘﺪﻝ ﻫﺴﺘﻢ. ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﻲ ﻛﻪ اﺯ ﻧﻮﺭ ﻃﺒﻴﻌﻲ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﻛﻤﻲ ﻛﺎﺭﺷﺎﻥ ﭘﺮ ﺩﺭﺩ ﺳﺮ ﺗﺮ اﺳﺖ. ﭼﺮا ﻛﻪ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪﻥ ﭘﻨﺠﺮﻫﺎ و ﺑﺎﺯ ﻛﺮﺩﻧﺸﺎﻥ ﺭا ﺑﺎﻳﺪ ﺭﻭﺯاﻧﻪ اﻧﺠﺎﻡ ﺑﺪﻫﻨﺪ.ﭘﺲ,ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺩﻗﺖ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩاﻥ ﭘﺮﻧﺪﻩ و ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﻐﺬﻳﺎﺕ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯﺷﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ آﻧﻬﺎ ﺭا ﺑﻪ ﻟﻚ ﺧﻮﺏ و ﻣﺘﻌﺎﺭﻑ ﻧﻤﻴﺒﺮﻳﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﺿﻌﻴﻔﺸﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ و اﺳﺘﺮﺳﺸﺎﻥ ﺭا ﺑﺎﻻ ﻣﻴﺒﺮﻳﺪ.ﺩﻗﺖ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ اﻳﻦ مدت ﺧﻮﺩ ﺭا ﺑﺮاﻱ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ و ﺟﻤﻊ ﻛﺮﺩﻥ ﭼﺮﺑﻲ ﺑﺮاﻱ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ و ﺳﺨﺘﻴﻬﺎﻳﺶ ﻳﻚ اﻣﺮ ﺿﺮﻭﺭﻱ اﺳﺖ.

مراقبت از قناری در زمان تولک رفتن و تولک بردن اجباری قناری

تولک یا پریزان یک امر طبیعی است که در اکثر پرندگان ازجمله قناری وجود دارد ودر این دوران قناری ها یا سایز پرندگان پرهای قدیمی خود را با پرهای جدید تعویض می کند.اگرچه دوران پریزی یا تولک به عنوان بیماری به حساب نمی آید ولی به دلیل ضعیف شدن پرنده در این دوران به بیماری های حساس خواهند بود همچنین در دوران تولک قناری آواز نمی خواند و بنابراین امر را بیماری تلقی کرد به هر حال باید به پرنده توجه بیشتری داشت و مراقبت های لازم را انجام داد.

تولک را نمی توان به عنوان بیماری تلقی کرد بلکه پدیده ای است طبیعی که در آن پرهای قدیمی ریخته وتوسط پرهای جدید جایگزین می گردد اما پرنده در زمان تولک رفتن نسبت به بیماری ها بسیار ناتوان است.بروز بیماری نیز اختلالاتی در امر تولک ایجاد می کند. قناری در وضعیت تولک طبیعی آواز نمی خواند .پس از تعویض پرهای پوشش بدن پرهای کوچک عوض می شود.

هنگامی که پرهای پرواز در بالها و پرهای دم نو گشتند. پرنده شروع به تعویض پرهای بزرگ خود خواهد کرد.تولک رفتن در فاصله اوایل مرداد تا اوایل مهر ماه انجام می شود.پرنده باید ظرف مدت شش الی هشت هفته پرهایش را کاملا تعویض نماید. درصورتی که این مدت زمان بطور محسوس به درازا انجامد.سوخت و ساز بدن پرنده صحیح انجام نگرفته و خلاصه ایرادی در امر نگه داری وجود داشته است.

تنظیم و تصحیح این مسئله از امروز به فردا مسیر نمی باشد. لازمه پرریزان منظم و نرمال تغذیه صحیح و متنوع به همراه ویتامینها و املاح معدنی و مواد دیگر است.اما به هر صورت می توان پرنده را برای پشت سر گذراندن پرریزان بد و ناقص کمک کرد برای این منظور میتوانید از موادی نظیر نکتون Bio یا داروهای تقویتی دیگر استفاده کرده و به آب و خوراک آنها اضافه نمایید.

نکات مهم در زمان تولک پرنده

  1. در زمان تولک بهتر است پرنده در محیطی گرم درحدود ۳۲الی ۳۸ درجه نگه داری شود.
  2. قناری ها را از هم جدا کرده و نرها و ماده ها را به صورت گله ای در قفس پران ریخته و در محیطی آرام قرار داد.
  3. به صورت روزانه آبتنی در اختیار پرنده گذاشته شود.
  4. استفاده از جیره غذایی مناسب دوران تولک .

عواقب رعایت نکردن نکات فصل قناری از جمله تغذیه و برنامه دارویی

  • نطفه نداشتن قناری ها
  • خارج نشدن قناری از لک
  • ضعیف و کسل بودن قناری
  • جفت نخوردن پرنده
  • نزاشتن تخم یا کم تخم گزاشتن
  • تخم های بدون پوسته
  • مرگ بعد از جفت
  • جوجه دادن فقط در لانه اول

جیره غذایی در زمان تولک قناری

جیره غذایی این دوران باید فاقد هرگونه دانه گرم البته بجز کتان باشد,هفته ای یکبارالی ۲بار مولتی ویتامین باید استفاده شود وجود سبزیجات و میوه جات در این فصل مناسب است.استفاده هفته ای ۳ مرتبه هفت تخم در این فصل لازم است در این دوران می توان از جوانه ها هم استفاده کرد.

تولک ناخواسته یا بی موقع چیست؟

در این حالت قناری خارج ازفصل مربوط دچار تولک می شودو علل اصلی آن را می توان عدم رعایت تغذیه صحیح پرنده و یا یک بیماری دانست

علل تولک بی موقع

  1. نگهداری غیر اصولی
  2. تغییرات شدید دما
  3. خاموش و روشن شدن بی موقع چراغ سالن
  4. تابش مستقیم خورشید بر قفس قناری
  5. تغذیه غیر اصولی تغیر ناگهانی آن
  6. کمبود ویتامین ها
  7. و…..

باید علل آن را بر طرف کرد و باتدابیر به موقع و خارج کردن پرنده از استرس و همچنین تقویت پرنده دوباره شرایط مساعد را برای قناری فراهم نمود.

نام داروهایی که برای تولک بردن قناری مناسب است

  1. مودا
  2. Muta-Vit
  3. آویزانول (Avisanol)
  4. ویتالینوکوئل (Vitalinoquell)
  5. Analytical constituents
  6. L-alanine 1.720 mg/kg
  7. L-arginine 1.000 mg/kg
  8. L-cysteine 100 mg/kg
  9. L-glutamine 1.720 mg/kg
  10. L-histidine 140 mg/kg
  11. L-isoleucine 188 mg/kg
  12. L-leucine 528 mg/kg
  13. L-phenylalanine 300 mg/kg
  14. L-proline 2.720 mg/kg
  15. L-serine 150 mg/kg
  16. L-tyrosine 50 mg/kg
  17. L-valine 428 mg/kg
  18. Glycine 4.000 mg/kg
  19. Asparagine 1.040 mg/kg
  20. Ornithine 500 mg/kg
  21. Nutritional additives
  22. Vitamin A 1.500.000 IU/kg
  23. Vitamin D3 80.000 IU/kg
  24. Vitamin E 15.000 mg/kg
  25. Vitamin C 10.000 mg/kg
  26. Vitamin K3 25 mg/kg
  27. Vitamin B1 250 mg/kg
  28. Vitamin B2 250 mg/kg
  29. Vitamin B6 150 mg/kg
  30. Vitamin B12 1 mg/kg
  31. Vitamin PP 200 mg/kg
  32. Biotin 3 mg/kg
  33. Choline chloride 20.000 mg/kg
  34. D-pantothenic acid 500 mg/kg
  35. L-lysine 3.000 mg/kg
  36. L-threonine 840 mg/kg
  37. L-tryptophan 300 mg/kg
  38. DL-methionine 2.000 mg/kg
  39. Technological additives
  40. Preservative(s)
  41. Packings
  42. Small bottle 30 ml with dropper

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (80 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (78 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (67 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (64 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه