نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی در کشور لهستان

  چهارشنبه، 08 آذر 1396 ID  کد خبر 880
نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی در کشور لهستان
ساعد نیوز: مقاطع تحصیلی مختلف در کشور لهستان و نحوه ارزشيابي‌ مدارك‌ تحصيلي‌ در نظام‌ آموزشي‌ این کشور چگونه است؟

نظام آموزشی لهستان با کیفیت بالا و خدمات عالی یکی از معدود کشورهای اروپایی است که هر ساله تعداد قابل توجهی از متقاضیان به تحصیل را از سرتا سر جهان جذب می کند.از مهمترین دلایلی که باعث می شود متقاضیان، لهستان را برای تحصیل انتخاب کنند این است که هزینه های تحصیلی و زندگی به مراتب بسیار کمتر از دیگر کشورهای اروپایی است.

تحصیلات دانشگاهی در کشور لهستان سابقه ای حدود ۶۵۰ سال با خود به همراه دارد، که از منفعت نه تنها کشور لهستان بلکه تمامی دنیا بهره مند شده اند. از دانشگاه های قدیمی و مهم کشور لهستان می توان به دانشگاه Jagiellonian شهر کراکف اشاره کرد که قدمت آن به قرن ۱۴ میلادی باز میگردد. این دانشگاه مقاوم دوم برترین دانشگاه های اروپای مرکزی را در اختیار دارد. و یا دانشگاه ورشو که جز برترین دانشگاههای دنیا در زمینه IT به شمار می رود. متخصصین لهستانی به راحتی می توانند در برترین مشاغل در تمامی نقاط دنیا مشغول به کار شوند مخصوصا فارغ التحصیلان رشته های پزشکی ، مهندسی ، معماری و مهمترین آنها متخصصان IT . البته در باقی رشته ها نیز فارغ التحصیلان این کشور می توانند به خوبی با سایر فارغ التحصیلان به رقابت بپردازند.

کیفیت سیستم آموزشی این کشور هر ساله توسط کمیته مخصوصی سنجیده می شود ، و بنابر اعلام این کمیته ۸۰ درصد دانشگاههای این کشور در وضعیت مطلوب از لحاظ آموزشی قرار دارند.

یکی دیگر از مهمترین مزیت های این کشور برای ادامه تحصیل ، امکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و یا لهستانی است . یعنی دانشجویان می توانند حتی در سطوح پایین (دوره لیسانس) می توانند زبان انگلیسی را برای تحصیل خود انتخاب کنند. در صورتی که در خیلی از کشور ها در سطوح پایین تحصیلات فقط به زبان بومی آن کشور امکان پذیر است .

سیستم آموزش دانشگاهی در لهستان

از سال ۲۰۰۷ تحصیلات آکادمیک در کشور لهستان به سه سطح مختلف تقسیم شده است. دوره لیسانس ، ارشد ، دکترا . البته این تقسیم بندی در رشته های حقوق ، داروسازی ، روانشناسی ، دامپزشکی ، دندانپزشکی و پزشکی همانند گذشته دارای دو سطح ارشد و دکترا هست.

مدارک تحصیلی لهستان

کارشناسی (BA)-

تحصیل در این دوره بین ۳ تا ۳٫۵ سال در کالجهای فنی حرفه ای و فنی است.

لیسانس مهندسی ( BSc )-

تحصیل در این دوره بین ۳٫۵ تا ۴ سال در کالج در رشته های علوم فنی ، کشاورزی و اقتصاد است .

فوق لیسانس مستر ( MA, MSc )

مدرک این دوره معادل کارشناسی ارشد است و برای رشته های هنر، مهندسی ، مهندس معماری ، دندانپزشک و دامپزشک و پزشکی دوره بین ۵ تا ۶ سال تحصیل در دانشگاه نیاز است . همچنین مدرک MSc برای افرادی که با مدرک کارشناسی به این مقطع وارد شده اند حدود ۲ تا ۲٫۵ سال است .

دکترا ( PHD )-

این مدرک به کسی اعطا می شود که پایان نامه خود را تمام کرده باشد و با موفقیت از آن دفاع کرده باشد ، دانشجویان متقاضی شرکت برای این دوره باید مدرک کارشناسی ارشد و یا معادل آن را داشته باشند. برای شرکت در این دوره حتما باید از طریق آنلاین و از طریق وبسایت دانشگاه مورد نظر خود اقدام کنید و فرم های مربوطه را تکمیل نمایید . در برخی موارد برای حضور در این دوره آموزشی نیاز به موافقتنامه ها و یا توصیه نامه هایی از استادان خود و یا مراکز آموزشی دارید . برای شرکت در این دوره نیازمند داشتن مدرک زبان انگلیسی ( معمولا تافل یا آیلتس ) هستید . همچنین بعضی از رشته های خاص امتحان سنجش دانشجو را نیز قبل شروع دوره خواهند داشت.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی

1. مدارك Diplom – Vorprüfung و Zwischenprüfung ، با شرط داشتن ديپلم دبيرستان، «كارداني» ارزشيابي مي شود.

2. مدارك (Diplom Ingenieur I (GH) – Diplom (FH) – Diplom Ingenieur (FH صادره از كليه مدارس عالي فني و مجتمع هاي آموزش عالي كه منجر به اخذ ديپلم مي شود، «كارشناسي» ارزشيابي مي شود.

3. مدارک Bachelor صادره ار دانشگاه ها و مدارس عالی فنی «کارشناسی» ارزشيابی می شود.

4. مدارک Master صادره از دانشگاه ها و مدارس عالی فنی با شرط داشتن کارشناسی و گذراندن پايان نامه، «کارشناسی ارشد» ارزشيابی می شود.

تبصره: دوره های Master با طول تحصيل کمتر از ۲ سال با شرط بررسی کيفی ارزشيابی می گردد.

5. مدارك (Diplom Ingenieur II (GH)-Diplom-Diplom Ingenieur-Magister Artium (MA صادره از كليه دانشگاه ها، مجتمع هاي آموزش عالي و دانشگاه هاي آموزش عالي هنر كه منجر به اخذ ديپلم مي شود «كارشناسي ارشد پيوسته» ارزشيابي مي شود.

۶. مدارک (Doktor Ingenieur (Dr. Ing و (Doktor (Dr با شرط داشتن كارشناسي ارشد، «دكترا» ارزشيابي مي شود.

تبصره: مدارك دانشگاه هاي خصوصي آلمان كه توسط وزارت فرهنگ اين كشور در زمان شروع تحصيلات تأييد شده، در سطح دوره مورد تأييد ارزشيابي مي شود.

جدول چگونگي ارزشيابي مدارك تحصيلي

مدارك

شرايط

ارزشيابي

Diplom – Vorprüfung Zwischenprüfung حداقل ۴ نيم سال تحصيلي بعد از ديپلم دبيرستان كارداني
Diplom Ingenieur (FH) Diplom (FH) Diplom Ingenieur I (GH حداقل ۸ نيم سال تحصيلي بعد از ديپلم دبيرستان كارشناسي
Diplom,Diplom Ingnieur Diplom Ingenieur II(GH) Magister Artium (MA حداقل ۱۲ نيم سال تحصيلي با احتساب دوره پايه، همراه با پايان نامه و داشتن ديپلم دبيرستان كارشناسي ارشد پيوسته
(Doktor (Dr)Doktor Ingenieur (Dr.Ing ۳ تا ۵ سال تحصيل دكترا

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (426 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (209 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (143 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (97 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (44 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (26 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (13 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (13 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
باقری: لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
بغض و غم شبنم مقدمی، داور برنامه "صداتو"، بر سر مزار استاد آواز ایران/ نگاه به خانه ابدی استاد شجریان با سنگ مزار ساده و نوشته ی کوتاه برای مردم سرزمینشان
رونمایی محسن کیایی از دختر ناز و همسر جوانش به مناسبت 22مین سالگرد ازدواجشان/ مجری برنامه "صداتو"، برای اولین بار، خاطره ای از ازدواج زودهنگامش تعریف کرد
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
گزارش ظریف از انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان