دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای مد و زیبایی / لباس کودک /

نکات اساسی برای شستن لباس کودک 

یکشنبه، 24 دی 1402
اگر تا به امروز تصور می‌کردید که شستن لباس نوزاد تفاوتی با لباس‌های خودتان ندارد، باید بگوییم که کاملا در اشتباهید. شستشوی لباس نوزاد اصول و قواعد خود را دارد که در صورت بی‌توجهی به آن، دچار مشکلات بزرگ‌تری خواهید شد. پس اگر اطلاعات زیادی درباره نحوه شستشوی لباس کودک و انواع روش‌های آن ندارید، با ساعد نیوز تا انتهای این مطلب همراه باشید.

از زمانی که مادرها سر حوض یخ‌زده می‌نشستند و با «صابون پی» به جان لباس بچه‌ها می‌افتادند، خیلی گذشته است. حالا روش‌های شستشو تا حد زیادی تغییر کرده تا سرعت عمل و همچنین سلامت و بهداشت کودکان بیشتر شود. با اینکه هنوز هم بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند لباس کودکان را با دست بشویند، اما روش‌های نوین دیگری مثل استفاده از لباسشویی هم کاربردی می‌باشد.

درهرصورت باید بدانید که روش شستن لباس نوزاد با دست، لباسشویی نیازمند توجه به نکاتی است تا سلامت کودک و همچنین کیفیت پوشاک حفظ شود. از آنجایی که لباس کودکان به سرعت کثیف و لک می‌شود، درنتیجه باید از مواد شوینده مناسب و روش شستشوی استاندارد بهره بگیرید. این موضوع کمک می‌کند عمر مفید استفاده از لباس‌های نوزاد بیشتر شده و درعین‌حال، سریع‌تر و بهتر تمیز شوند.

لباس نوزادم را چگونه و با کدام شوینده ها بشویم


برای شست‌شوی لباس نوزاد ابتدا دستور‌العمل روی لباس در‌خصوص درجه حرارت و سایر شرایط شست‌شو و را مطالعه بفرمایید و سپس از شوینده های طبیعی زیر برای شستشو استفاده کنید.

لباس نوزاد را با آبلیمو بشویید


اگر لباس نوزادتان لکه شده و یا روی آن قطره های آهن ریخته است، آن را در کمی آب و آبلیمو بخیسانید و پس از مدتی آبکشی کنید. این شوینده طبیعی به راحتی اثرات لکه های قطره آهن را از بین می برد.

لباس نوزاد را با جوش شیرین بشویید


برای از بین بردن لکه های لباس نوزاد و ضد عفونی کردن آن، کمی جوش شیرین را با چند قطره سرکه مخلوط نمایید تا خمیری شکل شده و این خمیر را روی لکه بمالید و سپس لباس نوزاد را تمیز بشویید.ترکیبات خاص جوش شیرین سبب از بین بردن بو و لکه های لباس نوزادان و نرم شدن و لطیف شدن لباس ها می شود.

لباس نوزاد را با سرکه بشویید


برای از بین بردن لکه و ضدعفونی نمودن لباس های کودک، سرکه سفید و آب را با هم مخلوط نمایید و لباس ها را به مدت 30 دقیقه در آن بخیسانید ، اینگونه تمام لکه ها از بین رفته و لباس شسته و ضدعفونی می شود.

شوینده های طبیعی برای شستشوی لباس های کودک مناسب هستند چرا که دارای یک ساختار طبیعی بوده و استفاده از آن ها عوارض خاصی ندارد.

چه شوینده هایی برای شستشو لباس نوزاد مناسبند


برای شستن لباس های نوزاد به جز مواد طبیعی ذکر شده در بالا می توانید از شوینده های زیر استفاده نمایید. این شوینده ها عبارتند از:

لباس نوزاد را با صابون بشویید


برای شست‌وشوی کهنه و لباس بچه می توانید از صابون و پودر صابون استفاده نمایید. استفاده از صابون هایی که خاصیت قلیایی بیش تری دارند، لباس نوزاد را تمیزتر می کنند.

لباس نوزاد را با پودرهای لباس‌شویی بدون رایحه بشویید


اگر کودکتان آلرژی یا پوست خیلی حساسی نداشته باشد، پودر لباس‌شویی معمولی اغلب نمی‌تواند مشکلی به وجود بیاورد اما بهتر است از پودرهای شست‌وشوی مخصوص کودکان بدون رنگ و عطر استفاده کنید زیرا آلرژی به رایحۀ پودرهای لباس‌شویی گاهی اتفاق می افتد.

لباس نوزاد را با مایع لباسشویی بشویید


مایع دستشویی و مایع ظرفشویی به هیچ وجه برای شستن لباس کودکان مناسب نیست و می تواند مشکلات جدی را به وجود بیاورد.

اما مایع لباس‌شویی برای شستشوی لباس کودک مناسب است زیرا برخلاف پودرها بهتر از تار و پود لباس‌ها شسته و پاک می‌شود.

شستن لباس نوزاد با ماشین لباسشویی


استفاده از ماشین لباسشویی برای شستن لباس کودک گزینه‌ای مناسب است؛ اما نیاز به رعایت چند نکته ویژه دارد. قبل از شستشو، لباس‌ها را بر اساس رنگ و نوع پارچه تفکیک کنید. از برنامه‌های شستشوی ملایم و با دمای کمتر استفاده نمایید تا از آسیب به پارچه‌ها جلوگیری شود. لباس کودک را جدا از دیگر لباس‌ها شسته و از محلول‌های شستشوی ملایم و مخصوص نوزادان استفاده کنید.

پس از شستشو، لباس‌ها را به سرعت از ماشین خارج کرده و در فضای آزاد قرار دهید تا از ایجاد بوی بد لباس جلوگیری شود. بهتر است که از مواد نرم‌کننده برای شستن لباس کودک استفاده نکنید، چرا که ممکن است برای پوست حساس نوزادان مضر باشد. پس از اتمام و خشک‌شدن لباس‌ها، حتماً از حذف تمام آلودگی‌ها و لکه‌ها مطمئن شوید و در صورت نیاز، آن‌ها را اتو کنید.

با رعایت این نکات، می‌توانید لباس‌های کودکان خود را به کمک ماشین لباسشویی و بدون هیچ مشکلی شستشو دهید.

شستن لباس نوزاد با دست


شستن لباس‌ بچه به‌ویژه لباس‌های نوزادان، نیازمند مراقبت و دقت ویژه می‌باشد. برای این منظور، لازم است لباس‌ها را بر اساس رنگ و نوع پارچه جدا کنید؛ چراکه روش شستشوی هرکدام می‌تواند متفاوت باشد. پس از آنکه روش شستشوی تأییدشده روی برچسب علائم روی لباس را خواندید، باید ابتدا لکه‌ها و مواد غذایی چسبیده به لباس را جدا کنید تا باعث کثیفی بیشتر نشوند. برای مثال می‌توانید از لکه بر سپید استفاده نمایید که باعث تمیزی، لطافت و حفظ بافت لباس می‌شود.

پس از این مراحل، باید محلول شستشوی مناسب پارچه لباس کودک را روی آن‌ها ریخته و به‌آرامی لباس‌ها را مالش دهید تا به بافت آن‌ها آسیبی وارد نشود. سپس لباس‌ها را آبکشی کرده و در پایان، آن‌ها را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. این موضوع کمک می‌کند تا علاوه بر ضدعفونی شدن البسه، ظاهر و کیفیت آن‌ها در طول زمان حفظ گردد.

چند راهکار کاربردی

  • برای پاک کردن لکه خون از لباس کودکان می‌توانید از محلول حاوی 3 درصد پروکسید هیدروژن استفاده کنید.

  • درجه ماشین لباسشویی را روی Baby care بگذارید تا بهترین نتیجه برای شستن لباس نوزاد حاصل شود.

  • خیس کردن لباس کودک قبل از شستشو می‌تواند به پاکیزگی آن کمک شایان توجهی نماید. برای این کار بهتر است که از پودر صابون و آب به مدت 20 تا 30 دقیقه استفاده نمایید.

  • لکه شیر مادر یا سایر لکه‌های پروتئینی، بزاق دهان و بینی کودک و سایر کثیفی‌ها را می‌توانید با پودر شستشوی لباس کودک از بین ببرید. این مرحله باید قبل از شستشوی اصلی انجام شود.

  • لباس‌های پشمی کودکان را با آب ولرم و دست بشویید تا بافت آن‌ها کشیده نشود.

درهرصورت، مهم نیست که شما کدام روش شستن لباس نوزاد را انتخاب می‌کنید. نکته مهمی که اینجا وجود دارد، توجه به اصول شستشو و استفاده از باکیفیت‌ترین مواد شوینده لباس نوزاد است. اگر به این موارد گفته شده توجه نمایید، قطعاً لباس کودک شما همیشه تمیز، خوش‌بو و مرتب خواهد بود.




پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 02 خرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید