ساعدنیوز
ساعدنیوز

نکات مهم درمورد استفاده صحیح از شوینده ها در منزل

  چهارشنبه، 20 دی 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه
نکات مهم درمورد استفاده صحیح از شوینده ها در منزل
امروزه شوینده های شیمیایی به سبب قدرت بالا در پاکنندگی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که اگر شویندها به شکل درست مورداستفاده قرار نگیرند، می توانند صدمات جدی برای برخی افراد به همراه داشته باشند. شوینده های شیمیایی به هیچ عنوان نباید با یکدیگر ترکیب شوند. ما می خواهیم در ادمه با این قسمت از مقاله ساعد نیوز شمارا بهتر راهنمای کنیم.

ایرانیان از گذشته تاکنون در پایان هر سال، با انجام خانه‌تکانی و تمیزکاری مکان زندگی خود، به استقبال سال جدید می‌روند. استفاده از محصولات شوینده، جزء روال‌های اساسی خانه‌تکانی بوده است، اما با پیدایش نسل جدید این محصولات، مشکلات مربوط به مواد مضر در خانه‌های ایرانیان نیز افزایش یافته است. علاوه بر اینکه استفاده از محصولات شوینده به خانواده‌ها، به ویژه خانم‌ها، در انجام کارهای خانگی کمک می‌کند، باعث بروز مشکلات تنفسی و مسمومیت نیز شده است. در این مقاله قصد داریم نکات مربوط به ایمنی و بهداشت در استفاده و نگهداری از محصولات شوینده را به شما تشریح کنیم.

نکات طلایی درمورد استفاده از شوینده ها در منزل


به گزارش ساعد نیوز، این ترکیبات خاصیت اسیدی و قلیایی زیادی دارند، لذا باید درزمان استفاده حتماً به موارد ذیل دقت نمود.

1- قبل از استفاده از ترکیبات شوینده به هشدارها و توصیه ها و نحوه استفاده از آنها بر روی برچسب توجه گردد.

2- هیچگاه نباید این ترکیبات را در محیط‌های بسته استفاده نمود زیرا گازهای که در اثر این ترکیبات به وجود می‌آید آسیب رسان به چشم، ریه وپوست است لذا اگر افراد قصد استفاده از ترکیبات را دارند در محیط‌های دربسته و بدون تهویه مناسب از آنها استفاده نکنند.

3- برخی افراد گمان می کنند با ترکیب مواد شوینده نظیر وایتکس و جرم گیر خاصیت پاک کنندگی آنها افزایش می یابد که این کار با آزاد شدن گازهای سمی منجربه بروز آسیب‌های بسیار جدی ریوی برای افراد می شود و بسیار خطرناک است.

4- هرگز مواد پاک کننده و شوینده با آب گرم مخلوط نگردد.

5- هنگام شستشوی حمام و دستشویی از ماسک های محافظ استفاده شود، همچنین پنجره ها بازوتهویه روشن گردد تا جریان هوا برقرار شود.

6- پوشیدن دستکش و ماسک هنگام استفاده از محصولات سوزاننده ضروری است.

7- مواد خطرناک باید درمکانی دور از دسترس بچه ها نگهداری شوند. درب ظرف محصولات شیمیایی و پاک کننده ها را محکم بسته و در صورت جابه جا کردن مواد، باید بقیه ماده را به ظرف اصلی بازگرداند. فرآورده های حاوی مواد شیمیایی پر خطر در ظروف ویژه نگهداری شود.

8- در صورتی که مواد شوینده اشتباها توسط کودکان خورده شوند بلافاصله دهان کودک را شست وشو داده، و به کودک آب خورانده نشود زیرا وقتی ماده شوینده با آب ترکیب می شود، جذب آن سریعتر شده و وضعیت بدتر می گردد. بهتر است تا رساندن مصدوم به بیمارستان یا مراکز درمانی با خوراندن شیرعمل رقیق سازی انجام شود.

شوینده

کدام ترکیب‌ها در مواد شوینده، خطرساز است


مواد شوینده متنوعی وجود دارد که ترکیب آن‌ها با یکدیگر، باعث می‌شود تا گازهای سمی تولید شده و به شدت به ریه‌ها، چشم‌ها، کلیه، کبد و پوست آسیب برسد. گاهی اوقات این آسیب‌ها جزئی بوده و گاهی اوقات نیز بسیار شدید هستند.

اما به هر ترتیب از آسیب‌های جزئی گرفته تا شدید ناشی از مخلوط کردن مواد شوینده، باید دقت داشته باشید که کمترین آسیبی می‌تواند عواقب بسیار زیادی به همراه داشته باشد. از جمله این مواد، می‌توان به ترکیب‌های زیر اشاره کرد.

ترکیب دو برند مختلف از مواد شوینده


شاید هرگز به این مورد فکر نکرده باشید؛ اما حتی ترکیب دو برند مختلف از مواد شوینده نیز ممکن است باعث خارج شدن گاز سمی از آن‌ها شده و مشکلاتی برای سلامتی شما در کوتاه مدت و بلند مدت به وجود بیاورد. بنابراین، اگر دو ته مانده از دو برند به طور مثال ماده سفید کننده دارید، به هیچ وجه به فکر مخلوط کردن آن‌ها با هم نیفتاده و این مواد شوینده را به شکل جداگانه مورد استفاده قرار دهید.

ترکیب وایتکس و پودر ماشین لباسشویی


شاید این یک ترکیب ساده و ابتدایی به نظر برسد و بسیاری افراد با توجه به دم دست بودن پودر ماشین لباسشویی و وایتکس، مخلوط کردن آن‌ها با هم را بدون عارضه بدانند. اما جالب است بدانید که بیشتر مشکلات تنفسی ناشی از ترکیب‌کردن مواد شوینده با هم، ناشی از همین ترکیب وایتکس و پودر ماشین لباسشویی است.

مخلوط کردن مواد شوینده وایتکس و الکل


گاهی اوقات برای آن که ضدعفونی کردن به شکلی عمقی‌تر و بهتر انجام شود، دو ماده وایتکس و الکل را با هم ترکیب می‌کنند، غافل از این که مخلوط کردن مواد شوینده تا چه اندازه ممکن است مضر باشد.

ترکیب کردن دو ماده الکل و وایتکس (یا همان سفیدکننده غلیظی که می‌شناسیم)، باعث می‌شود تا گاز سمی تولید شده و به دستگاه تنفسی، چشم‌ها، پوست و حتی سیستم عصبی بدن، آسیب وارد شود. از این‌رو به هیچ وجه نباید برای گندزدایی و ضدعفونی کردن هیچ سطحی از این ترکیب استفاده کرد.

ترکیب مواد شوینده، سرکه و وایتکس


معمولا از ترکیب سرکه و وایتکس برای برق انداختن سطوح استیل، شیرآلات و مانند آن‌ها استفاده می‌شود. ترکیب دو مایع شوینده که هر دو نیز بوی تندی دارند، یعنی سرکه و وایتکس، موجب تولید یک گاز سمی غلیظ شده که به سرعت موجب آسیب رسیدن به چشم‌ها شده و ریه‌ها را نیز درگیر می‌کند.

بنابراین، اگر می‌خواهید جایی را به خوبی برق انداخته و تمیز کنید، لازم است که حتما این موضوع را در نظر داشته و از ترکیب این مواد با یکدیگر خودداری کنید.

ترکیب جوش شیرین و سرکه


ترکیب دو ماده جوش شیرین و سرکه، اگر چه موجب انتشار گاز سمی نمی‌شود، اما اگر این مواد را داخل یک ظرف دربسته نگه دارید، موجب انفجار خواهد شد و خطرات به همراه خواهد داشت.

به طور معمول برای ترکیب کردن مواد شوینده، آن‌ها را در یک ظرف ریخته و با تکان دادن ظرف، سعی در مخلوط کردن آن‌ها می‌کنند. در این حالت ترکیب جوش شیرین و سرکه، بسیار مضر بوده و می‌تواند همان طور که اشاره کردیم، منجر به انفجار شود.

مخلوط کردن مواد شوینده، سرکه و آب اکسیژنه


به دلایل مختلفی ممکن است فکر کنید که مخلوط کردن دو ماده آب اکسیژنه و سرکه، کمک می‌کند تا بتوانید به یک ماده بسیار قوی‌تر دست یابید؛ اما دقت داشته باشید که چنین ترکیبی موجب آسیب رسیدن به چشم‌ها، ریه‌ها و گلو خواهد شد.

اگر بوی این ترکیب سرکه و آب اکسیژنه را استشمام کنید، خیلی زود به سرفه‌های شدید دچار شده و احتمالا سرگیجه را نیز تحمل خواهید کرد. در صورتی که چنین چیزی را تجربه کردید، باید خیلی زود از محیط خارج شده و مقدار زیادی آب به صورت خود زده و آب تازه بنوشید.

همین‌طور در صورتی که میزان آسیب وارد شده به تنفس شما قابل توجه بود، حتما خیلی زود به مراکز درمانی مراجعه داشته باشید.

مخلوط کردن وایتکس و جوهرنمک


اگر چه مخلوط کردن دو شوینده وایتکس و جوهرنمک با هم، باعث می‌شود که قدرت تمیزکنندگی به مراتب بیشتری داشته باشند؛ اما این ترکیب خیلی زود موجب متصاعد شدن گازی سمی شده که تمام ریه فرد را درگیر خواهد کرد.

اگر می‌خواهید تمیزکاری به مراتب موثرتری را روی سطوح تجربه کنید، هرگز به سراغ مخلوط کردن این دو ماده نرفته و هر یک از آن‌ها را با فاصله زمانی و به صورت جداگانه استفاده کنید.

شوینده ها

نحوه استفاده از شوینده های خانگی برای تمیزی بهتر


نکته مهمی که در مورد بسیاری از پاک کننده ها وجود دارد؛ این است که نباید از یک محصول برای تمیز کردن یک یا دو جا استفاده کرد؛ زیرا ممکن است به سطح آسیب برساند.ما در این قسمت از ساعد نیوزتصمیم داریم بفهمیم باید چطور و در کجاها از پاک کننده ها استفاده کرد. پس با ما همراه باشید.


شوینده

شوینده های حاوی کلر همیشه مناسب نیستند


پاک کننده هایی که حاوی کلر هستند؛ برای برخی از سطوح مناسب نمی باشند. این پاک کننده ها برای ضد عفونی کردن و از بین بردن میکروب های بیماری زا مفیدند؛ اما آن ها واقعا قوی هستند، بنابراین می توانند برخی از مواد را خراب کنند. کاشی را با پاک کننده هایی که حاوی کلر هستند نشویید؛ زیرا سطح را کدر می کند.

کلر برای فلز هم مضر است. حتی فولاد ضد زنگ و مس هم ممکن است به کلر واکنش نشان دهند و لک بگیرند یا زنگ بزنند. برای از بین بردن زنگ زدگی هم از سفید کننده استفاده نکنید، زیرا پاک کردن لکه ها سخت‌تر می شود.

قبل از استفاده از پولیش چوب مبلمان، نوشته روی قوطی را بخوانید


پولیش های مایع 2 نوع هستند:پاک کننده های روغنی و پاک کننده های امولسیونی بر پایه آب. هر دو در از بین بردن خاک بسیار خوب هستند؛ اما نوع روغنی معایبی دارد. اول این که گرد و غبار را جذب می کند و دوم این که روغن با گذشت زمان زرد یا حتی قهوه ای رنگ شده و باعث کثیف دیده شدن مبلمان می شود.

سطوح لمینت شده نباید با پولیش ‌هایی که حاوی روغن یا موم هستند تماس داشته باشند؛ زیرا ممکن است لکه ‌هایی بر جای بگذارند و به لایه محافظ مواد آسیب برسانند.

پولیش

مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی را باید با آب رقیق کرد


اگر بیش از حد از مایع ظرفشویی استفاده کنید، ممکن است مقدار اضافی مایع روی سطح ظروف شما باقی بماند و درخشش اش را کم کند. بدتر این که ممکن است این مایع همراه با غذایی که می خورید، وارد بدن تان شود.

مایع را در ظرفِ خود رقیق نکنید؛ زیرا ممکن است باعث تجمع باکتری ها شود. بهتر است 1 قاشق چای خوری مایع را در 1 لیتر آب داغ داخل سینک بریزید و در آن جا رقیق کنید.

صفحه نمایش را با دستمال کاغذی تمیز نکنید


دستمال کاغذی برای آشپزخانه بسیار مفید است؛ اما شما نمی توانید از آن ها برای تمام سطوح خانه تان استفاده کنید. الیاف کاغذ خشن تر از میکروفیبر هستند؛ بنابراین ممکن است که دستمال های کاغذی در صورت فشار دادن بیش از حد روی صفحه، خراش‌ هایی بر جای بگذارند یا حتی کریستال‌ ها را از بین ببرند.

موبایل

فرش

لکه های فرش را با مایع ظرفشویی پاک نکنید


بقایای مایع ظرفشویی گاهی اوقات جذب الیاف می شود و فرش را چسبناک می کند. بعد از آن کثیفی و گرد و غبار بیشتری به محل جذب می شود و شما را مجبور می کند که فرش را بیشتر تمیز کنید. همچنین نباید از مایع ظرفشویی برای موکاپات ها استفاده کرد؛ این مایع لایه نازک روغنی داخل پات را از بین می برد.


جمله آخر


با رعایت این چند نکات ساده میتوانید از آسیب های احتمالی جلوگیری کنید. در صورتی که تجربه ای در این موضوع دارید با ما در بخش نظرات درمیان بگذارید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (76 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (76 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (27 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (26 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (15 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس بدرقه مهدی هاشمی برای رفتن به اوین توسط پدرش هاشمی رفسنجانی +ویدئو (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ...
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...