نکات مهمی که در هنگام خرید گیتار باید بدانید

  چهارشنبه، 12 خرداد 1400   زمان مطالعه 16 دقیقه
نکات مهمی که در هنگام خرید گیتار باید بدانید
اگر در فکر خریدن یک گیتار کاربردی، با کیفیت و قیمت مناسب هستید این مقاله میتواند در انتخاب به شما کمک کند. در این مقاله سعی خواهیم کرد نکاتی را که در خرید گیتار مهم هستند بطور کامل بررسی کنیم تا راهنمایی برای هنرجویانی باشد که در آغاز راه هستند و تجربه ی کافی برای انتخاب گیتار مناسب را ندارند.

خرید ساز، به خصوص اگر اولین باری باشد که می خواهید ساز مورد نظر خود را خریداری کنید، بسیار لذت بخش و هیجان انگیز خواهد بود. این که می دانید با خرید ساز مورد علاقه خود می خواهید مسیر بسیار لذت بخش نوازندگی را آغاز و پله های پیشرفت را طی کنید، باعث می شود تا به دنبال خرید بهترین ساز ممکن باشید. اما خرید ساز می تواند کاری بسیار دشوارباشد. از این جهت که اکثر ساز هایی که می توانید آن ها را خریداری کنید تا به این وسیله نوازندگی خود را آغاز کنید، دارای مدل های بسیار زیادی هستند و هر کدام از این مدل ها نیز دارای امکانات خاصی هستند که باعث می شود هر کدام از این ساز ها با یکدیگر متفاوت باشد. این موضوع باعث می شود تا شما هنگام خرید این محصولات مقداری گیج شوید. در این مقاله، قصد داریم تا یک راهنمای خرید جامع برای شما آماده کنیم تا با استفاده از نکاتی که در این مقاله گفته می شود، بتوانید مناسب ترین گیتار را برای خود تهیه کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

اگر برای اولین بار می خواهید یک گیتار تهیه کنید، سوال های بسیار در ذهن شما شکل می گیرد که از مهم ترین آن ها می توانیم به سوالاتی نظیر ” گیتار آکوستیک بهتر است یا گیتار الکتریک؟ گیتار را به صورت دست دوم خریداری کنیم یا به صورت نو؟ ” و ” چه سایز گیتاری برای خرید مناسب تر است؟ ” اشاره کرد. با این که تمامی این فاکتور ها می تواند اهمیت بسیار بالایی را در خرید گیتار داشته باشد، اما مهم ترین نکته ای که باید هنگام خرید گیتار به آن توجه کنید، این است که باید گیتاری را پیدا کنید که به نظر شما گیتاری زیبا و خوش صدا باشد و بتوانید حس خوبی از نوازندگی با آن دریافت کنید.

این نکته را همواره مد نظر داشته باشید که گیتار های مختلفی در بازار وجود دارند. هر کدام از آن ها برای یک استایل خاص و یا برای یک سبک خاص طراحی شده اند. کاری که شما می خواهید انجام دهید این است که گیتاری را تهیه کنید که به شما انگیزه دهد. با این کار، می توانید با کیفیت بیشتری تمرین کنید و تمرین بیشتر به پیشرفت سریع تر منجر می شود. همچنین هنگامی که شما می خواهید ساز خود را خریداری کنید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از همان ابتدا سبک کاری خود را مشخص کنید و در راستای سبک انتخابی خود به دنبال خرید ساز باشید. در این صورت، انتخاب های محدود تری دارید که می توانید از بین آن ها، ساز مورد نظر خود را به راحتی پیدا کنید.

هنگامی خرید گیتار به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

نکاتی وجود دارد که با دانستن آن ها می توانید گیتار رویایی خود را به راحتی و بدون هیچ مشکلی خریداری کنید. در ادامه این مقاله، به نکاتی می پردازیم که با توجه به آن ها می توانید گیتار مناسب خود را تهیه کنید. یکی از نکات جالب این است که با اینکه ممکن است بسیاری از گیتار ها از متریال های بسیار فوق العاده ساخته شده باشند و یا چوب ها و پیکاپ هایی که در آن ها استفاده شده، کیفیت بسیار فوق العاده ای داشته باشید، اما بسیاری از شرکت ها برای کمتر شدن هزینه ها و به طبع ارزان تر تمام شدن ساز هایشان، کنترل کیفیت منظمی بر روی ساز های ارزان قیمت خود انجام نمی دهند. با توجاه به این موضوع یک گیتار، دارای امکانات بسیار فوق العاده ای است، اما برخی از کار ها همانند رگلاژ و بسیاری دیگر از نکات، بر عهده مشتری گذاشته می شود.

در ادامه به نکاتی می پردازیم که برای خرید بهتر است حواستان به آن ها باشد.

سبک خود را انتخاب کنید

برخی معتقدند که انتخاب گیتار آکوستیک برای هنرجویان مبتدی مناسب تر است. چون به لوازم جانبی از جمله آمپ ها احتیاج نخواهند داشت و کم دردسرتر هستند. با این وجود شما سعی کنید با توجه به سلیقه و علاقه ی خود انتخاب کنید. از گیتار آکوستیک برای نواختن انواع سبک ها از جمله folk، country، rock استفاده میشود.

گیتار با سیم نایلونی را برای شروع انتخاب کنید

کار کردن با سیم های فولادی که در اکثر گیتارهای آکوستیک از آنها استفاده میشود ممکن است در ابتدا برای شما سخت باشد، بنابراین میتوانید با گیتارهای کلاسیک با سیم های نایلونی شروع کنید. گیتارهای کلاسیک هم از نظر سایز کمی کوچکتر هستند و در دست گرفتن آنها آسانتر است، هم سیم های نایلونی آن نرم تر است و کمتر انگشانتان را اذیت خواهد کرد. البته این گیتارها به اندازه ی گیتارهای آکوستیک با سیم های فولادی صدای بلندی ایجاد نمیکنند، که درصورتیکه میخواهید با سروصدای کم تنرین کنید، این نکته میتواند یک امتیاز مثبت باشد. یک نکته ی مثبت دیگر گیتارهای کلاسیک این است که دسته ی ضخیمتری نسبت به گیتارهای آکوستیک دارند و برای افراد تازه کار راحت تر هستند.

آیا گیتار به راحتی از کوک خارج می شود؟

هنگامی که می خواهید برای خرید گیتار به یک فروشگاه مراجعه کنید، بهتر است یک گیتاریست کار بلد را با خود همراه کنید تا برایتان ساز را کوک و چند آکورد را برای شما بنوازد. با این کار، می توانید ایراد های ساز را متوجه شوید. از کوک خارج شدن یا نشدن بعد از نواختن گیتار از جمله نکات دیگری است که بعد از نواختن با آن گیتار باید مورد بررسی قرار گیرد.

صاف بودن نک گیتار را حتما مورد بررسی قرار دهید.

هنگامی که گیتار را در دست می گیرید، حتما به نک آن نگاه کنید. نک گیتار ها حتما باید به صاف ترین شکل ممکن باشند و این موضوع باعث می شود تا هنگام نواختن گیتار، سیم ها و فرت ها برخوردی نداشته باشند. اگر نک گیتار مورد نظر قوس داشته باشد، نوازندگی آن بسیار دشوار خواهد بود، به خصوص برای نوازندگان مبتدی که نواختن با یک گیتار سالم و اجرای درست تکنیک ها گیتار مد نظر آن هاست. اگر به دنبال اطمینان از تاب داشتن یا نداشتن نک گیتار خود هستید، بهتر است با یک تکنسین گیتار صحبت کرده و ساز را به او نشان دهید.

فاصله سیم ها از نک (اکشن) به چه اندازه است؟

فاصله بین سیم های گیتار تا فرت را اکشن گیتار می نامند که اکشن پایین باعث می شود تا شما راحت تر بنوازید. چک کردن اکشن گیتار ها کار بسیار آسانی است. تنها کافی است به فرت برد و فاصله سیم ها تا آن نگاه کنید و یا هنگامی که به نوازندگی پرداختید، حس کنید که برای نواختن نت های روی فرت برد، لازم است فشار بسیار زیادی را وارد کنید. با این که اکثر گیتار و بیس های الکتریک این قابلیت را دارند تا اکشن آن ها را تغییر داده، اما انجام این کار بر روی گیتار های آکوستیک آسان نیست پس پیشنهاد ما به شما این است که گیتاری که اکشن آن بالا است را خریداری نکنید.

همچنین این نکته را در نظر بگیرید که این مشکل دلیل بر این نیست که شرکت و یا برند این گیتار، گیتار هایی بی کیفیت تولید می کند. این مشکلات ممکن است تنها برای چند ساز صدق کنند.

آیا به راحتی می توانید به تمامی فرت های موجود بر روی فرت برد دسترسی داشته باشید؟

بعد از این که گیتار مورد نظر خود را از نظر صدا دهی تست کردید و اکشن آن هم مشکلی نداشت، بهتر است این موضوع را مد نظر قرار دهید که آیا دسترسی راحتی به تمامی فرت های موجود بر روی فرت برد دارید یا خیر. همچنین کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که از یک نوازنده مجرب بخواهید تا این ساز را برای شما تست کند. همچنین نکته دیگری که می خواهید از آن مطمئن شوید این است که سر فرت هایی که بر روی فرت برد نصب شده اند، مانع حرکت دستتان نشوند.

با این که این مشکلات ممکن است در بسیاری از گیتار ها وجود داشته باشد، این موضوع به معنی سطح پایین بودن آن برند نیست.

آیا قسمت های الکتریکی گیتار سالم هستند؟

از دیگر موضوعاتی که باید به آن توجه کنید، این است که اگر می خواهید یک گیتار الکتریک خریداری کنید، بهتر است آن را به یک امپلی فایر متصل کنید و تمامی سوییچ ها و ناب های آن را تغییر دهید تا مطمئن شوید گیتار شما از نظر الکترونیکی سالم است. اگر صدا های اضافی هنگام تغییر ناب و یا سوییچ ها به گوش رسید، این امکان وجود دارد که مدار گیتار گیتار شما کثیف شده باشد.

کدام بهتر است؟ خرید گیتار نو و یا خرید گیتار دست دوم؟

خرید گیتار های دست دوم مزیت های بسیاری دارد. یکی از مهم ترین مزیت ها، قیمت پایین آن ها به نسبت گیتار های نو است. این موضوع باعث می شود تا بتوانید از اول راه با یک گیتار با کیفیت تر مسیر یادگیری خود را آغاز کنید. برای مثال، نوازندگان مشهور بسیاری وجود دارند که از گیتار های ساخت ۶۰ تا ۷۰ سشال پیش کمپانی هایی نظیر گیبسون و فندر استفاده می کنند.

اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که گیتار هایی که با گذشت زمان، صدای بهتری به خود می گیرند، گیتار هایی هستند که از متریال بسیار با کیفیت ساخته شده اند. این موضوع برای گیتار های مبتدی صادق نمی باشد، زیرا شرکت های سازنده این گیتار ها از متریال ارزان تری استفاده می کنند تا بتوانند قیمت این ساز ها را کاهش دهند. برای مثال، گیتار هایی که این شرکت به عنوان گیتار های مبتدی عرضه می کنند اصولا از سخت افزار هایی ساخته می شوند که فلز هایی که برای ساخت آن ها استفاده می شود، کیفیت پاینن تری دارند و یا از چوب هایی نازک تر برای ساخت بدنه آن ها استفاده می شود. این موضوع، موضوع بدی نیست زیرا هدف از ساخت این گیتار ها این است که هنگامی که شما در نوازندگی پیشرفت کردید، گیتار خود را تغییر دهید. از این رو، این گیتار ها گزینه های مناسب تری برای کسانی هستند که می خواهند خریدی مطمئن داشته باشند و با مسائلی که بالا تر درباره آن ها صحبت کردیم، مواجه نشوند. اما اگر به دنبال خرید ساز دست دوم هستید، نکاتی که در قسمت قبلی به آن ها اشاره کردیم را حتما مد نظر داشته باشید تا با استفاده از این نکات بتوانید گیتاری بسیار مناسب را تهیه کنید.

در ادامه، لیستی از مزایا و معایب خرید گیتار های نو و دست دوم را برای شما آماده کرده ایم. با استفاده از آن می توانید راحت تر تصمیم خود را برای خرید گیتار بگیرید.

مزایای خرید گیتار نو

اگر می خواهید یک گیتار با سایز استاندارد را برای تمرین و یادگیری انتخاب کنید، به شما پیشنهاد می کنیم تا یک گیتار نو از یکی از شرکت های مشهور در دنیای گیتار سازی تهیه کنید. دلیل این پیشنهاد موارد زیر می باشد:

  • ساز های نو معمولا دارای گارانتی هستند و اگر مشکلی برای سازتان پیش بیاید، آن را رفع می کنند.
  • گیتار های مدرن و نو اکثرا با استفاده از جدید ترین تکنولوژی ها تولید می شوند. همین امر کیفیت صدای این دسته از گیتار ها
  • یکی از مهم ترین ویژگی های گیتار های نو، این است که ظاهر آن ها بسیار مدرن است و همچنین حس یک ساز نو را به شما منتقل می کند.

مزایای خرید گیتار دست دوم

اما اگر همچنان در مورد خرید گیتار شک دارید و یا به دنبال خرید گیتار هستید که ساز آن ¾ است و می خواهید پس از مدتی گیتار دیگری خریداری کنید، پیشنهاد سارکالا به شما این است که گیتار دست دوم تهیه کنید.

  • گیتار های دست دوم صدایی قدیمی تر دارند که برای به دست آوردن صدا های وینتیج مناسب تر هستند.
  • گیتار های دست دوم عموما قیمت ارزان تر نسبت به گیتار های نو دارند و این موضوع باعث می شود تا با استفاده از آن ها بتوانید مقداری پول ذخیره کنید.
  • هنگامی که در بازار به دنبال گیتار های دست دوم باشید، به مواردی برخورد خواهید کرد که در بازار گیتار های نو دیگر تولید نمی شوند و با استفاده از این موضوع می توانید گزینه های بیشتری برای خرید در اختیار داشته باشید.

گیتاری با سایز مناسب انتخاب کنید

یکی از مهم ترین نکاتی که باید هنگام خرید اولین گیتار رعایت کنید، این است که گیتاری با سایز مناسب را برای هنرجو تهیه کنید. سایز گیتار، تاثیر مستقیمی بر راحتی نوازنده خواهد داشت. به خصوص اگر هنرجو کودک باشد. کودکان نمی توانند به راحتی با گیتار های سایز استاندارد به نوازندگی بپردازند و این موضوع باعث می شود تا نتوانند آن طور که باید در نوازندگی پیشرفت کنند. به همین منظور، شرکت های مختلف، گیتار های سطح مبتدی خود را در انواع سایز ها تولید کرده اند تا بتوانید به این وسیله، گیتار مناسب را تهیه کرده و با استفاده از آن بتوانید به راحتی در نوازندگی پیشرفت کنید.

با اینکه بسیاری از افراد بر این باور هستند که با خرید یک گیتار فول سایز، هنرجو پس از مدتی به این گیتار عادت کرده و می تواند در ادامه به نوازندگی بپردازد، اما حقیقت این است که یکی از مهم ترین فاکتور هایی که باعث می شود هنرجو دست از نوازندگی بر دارد، این است که سازی که با آن به تمرین می پردازد، برای او بسیار سخت و دشوار است. حال وضعیتی را تصور کنید که هنرجو با سازی مشغول به تمرین است که ابعاد گیتار برای دستان و به طور کلی برای بدن هنرجو بسیار بزرگ است. این موضوع باعث می شود تا علاقه و انگیزه هنرجو برای یادگیری به مراتب کم شده و نتواند به خوبی پیشرفت کند.

گیتار را قبل از خرید تست کنید

قبل از اینکه اقدام به خرید گیتار کنید حتما آن را امتحان کنید. ساز را از جایی خریداری کنید که این امکان را به شما بدهد که به صورت کامل آنرا تست کنید. ساز را در دست بگیرید و ببینید آیا در دستان شما راحت است و یا اندازه آن برای جسه شما مناسب است. اگر برای فرزندتان میخواهید ساز بخرید اندازه ساز و شکل ظاهری اهمیت دارد به طوری که ساز برای کودک سنگین و حجم آن زیاد بزرگ نباشد میتوان برای بچه ها گیتارهای کوچک تر با اندازه سه چهارم و یا یک دوم خریداری کنید.

  • گیتار باید با دست و بدن شما متناسب باشد و احساس ناراحتی در ناحیه گردن و دست برای شما ایجاد نکند. همچنین دسته گیتار باید به گونه ایی باشد که به انگشتان دست شما فشار نیارد و از نگه داشتن دسته ساز احساس خستگی نکنید.
  • گوشی های ساز را امتحان کنید که نرم باشند و برای کوک کردن ساز مشکل ایجاد نکند
  • صدای انواع گیتار ها با هم تفاوت دارند و کدام در نواختن و ترکیب صدای سیم ها صدادهی خاص خود را دارند هنگام خرید گیتار به جنس صدای ساز دقت کنید و چند ساز را امتحان کنید و سازی که صدای آن برای شما دلنشین تر است انتخاب کنید.
  • به حجم صدای گیتار توجه کند گیتار ها با اندازه بدنه متفاوت ساخته می شوند و هر بدنه گیتار بزرگتر باشد حجم صدای آن بیشتر می شود.
  • بعد از آن سعی کنید که برخی از آکورد ها را با گیتار بنوازید و اگر مبتدی هستید و قادر به امتحان کردن نیستید از فروشنده ساز بخواهید که با آن بنوازد تا صدای ساز را بشنوید.

بررسی کامل اجزای گیتار قبل از خرید

همانطور که شما قبل از خرید وسایل دیگر آنرا کامل بررسی می کنید، گیتار را هم باید با دقت بررسی کنید تا سالم باشد تمامی بخش های کاسه و دسته گیتار را برسی کنید تا جایی ترک و خراش نداشته باشد. تمامی فرت های گیتار را بررسی کنید و روی همه سیم ها در همه فرت ها صدای ساز را گوش کنید که صدای وزوز و یا صدای بد ندهد. صدای ساز باید کاملا واضح باشد.
برای گیتار های آکوستیک و کلاسیک باید دقت کنید که گیتار در محیط های مرطوب و یا محیط خیلی خشک و یا خیلی گرم نگه داری نشده باشد. گیتاری که در محیط مرطوب نگهداری شده ممکن است شکل بدنه گیتار به هم بریزد یا بخشی از چوب آن برآمده شده باشد. اگر گیتار در محیط خیلی خشک و یا گرم نهداری شو نیز ممکن است دچا ترک و یا شکستگی شود بهترین مان نگهداری گیتار یک محیط با دمای معمولی نه زیاد و نه زیاد سرد است و جایی که در معرض رطوبت قرار نگیرد. نکاتی که باید توجه کرد شامل موارد زیر است

  • به خط های فلزی عمودی بر روی دسته گیتار فرت میگویند . حتما بررسی کنید که فرت ها کاملا موازی با یکدیگر باشند
  • حتما مطمئن شوید وقتی گیتار می نوازید و یا بر روی سیم ها میکشید سیم ها صدای مناسبی داشته باشند و صدای نویز گونه ای نداشته باشد و به اصطلاح گز نزنند
  • مطمئن شوید دسته ساز کاملا صاف و بدون هرگونه انحراف یا پیچ و تاب باشد چون سالم بودن دسته گیتار تاثیر زیادی بر روی کیفیت صدای ساز می گذارد
  • پل بخشی از گیتار است که سیم ها به آن ختم می شوند و روی بدنه سازقرار دارد . پل باید کاملا صاف و به صورت عمود و موازی با فرت ها باشد تا موجب ایجاد صدای نا مناسبی در هنگام نواختن نشود
  • باید هنگامی که ساز را در دست میگیرید مطمئن باشید که زیادی گرد نباشد و بتوانید به راحتی در دست بگیرید و راحت بنوازید تا در هنگام نواختن مشکل ایجاد نکند
  • حتما توجه نمایید که گوشی بالایی کوک گیتار به خوبی کار کند و در هنگام چرخاندن آن به هر دو جهت مشکلی در هنگام کوک کردن سیم ها ایجاد نکنند

انتخاب قیمت

در هر محدوده ی قیمتی که انتخاب کرده اید، بهترین و گرانترین گیتار را بخرید. ممکن است فکر کنید که هزینه کردن برای خرید گیتار پیش از یادگیری با ریسک همراه است، اما این نکته را در نظر بگیرید که اگر گیتاری که تهیه میکنید بی کیفیت باشد، ممکن است کار کردن با آن خسته کننده باشد و انگیزه ی شما برای تمرین را از بین ببرد. مواد به کار رفته در ساخت یک گیتار، از برند آن مهم تر است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW