انواع سبک های گیتار در نوازندگی کدامند؟

  دوشنبه، 03 خرداد 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
انواع سبک های گیتار در نوازندگی کدامند؟
سبک های مختلفی برای نوازندگی گیتار وجود دارد که نحوه نواختن و آهنگ های آن متفاوت است. زمانی که بخواهید نوازندگی گیتار را شروع کنید باید سبک نوازندگی را انتخاب کنبد تا در آن سبک آموزش گیتار را شروع کنید. اساتید گیتار در سبک های مختلف متفاوت هستند و تکنیک های مخصوص به همان سبک را آموزش می دهند.

خیلی از افراد در هنگام شروع نوازندگی نمی دانند چه سبکی را شروع کنند و عموما سبکی که در شروع با آن مواجه می شوند سبک پاپ است در صورتی که ممکن است سبک های دیگر برای آن ها جذاب تر باشد و انگیزه بیشتری به آن ها بدهد. حتی گیتاریست های پیشرفته در دوره هایی شرکت می کنند که ممکن است با سبک اصلی آن ها نتفاوت باشد که هم به عنوان شنونده و هم به عنوان نوازنده با آن سبک آشنایی پیدا کنند.در این مطلب قصد داریم سبک های مختلف گیتار نوازی را بررسی کنیم تا به شما کمک کنیم بهترین سبک گیتار را برای خود پیدا کنید.

قبل از هر چیز باید بدانیم که منظور از "سبک" در موسیقی چیست؟

واژه ی سبک برای طبقه بندی قطعه هایی از موسیقی استفاده میشود که ریشه ها و رسوم مشترک و یکسانی دارند. ژانر یا گونه، نام های دیگری هستند که به جای سبک استفاده میشوند. هر قطعه ی موسیقی میتواند در سبک های مختلفی قرار بگیرد، به این دلیل که سبک ها عموما قراردادی هستند و میتوانند مورد بحث قرار بگیرند. در زیر به انواع سبک های نوازندگی گیتار می پردازیم:

گیتار سبک راک

راک یک سبک عالی برای ورود به گیتاراست اگرطرفدار راک اند رول، alt rock یا هر یک از زیرشاخه های راک هستید. معمولا گیتاریست های راک آهنگ های متنوعی را می نوازند، بنابراین قطعاً برای کسانی که دوست دارند بسیاری از تکنیک ها را روی گیتار پیاده کنند بسیار عالی است. این سبک را به شدت برای مبتدیانی که گیتار را دوست دارند یا کمی در مورد انتخاب خود مطمئن نیستند توصیه می کنیم، همچنین برای نوازندگان پیشرفته تری که می خواهند مهارت های بیشتری درگیتار به دست بیاورند بسیار مناسب است.الات مورد نیاز برای نواختن گیتار راک: ترجیحاً یک گیتار برقی یا گیتار بیس با امپ، کرانچ یا اوردرایو یادگیری سبک راک آسان است ، زیرا می توانید بلافاصله بدون هیچ گونه دانش تئوری موسیقی، بادیدن ویدیوهای آموزشی بنوازید، اما برای نوازندگان پیشرفته کمی مهارت نیازاست. همچنین بسیار سرگرم کننده است و بیشتر آهنگ های راک برای گیتار نوشته شده اند، بنابراین قطعه های زیادی برای نواختن خواهید داشت.

گیتار سبک پاپ

موسیقی پاپ یا pop گرفته شده از کلمه popular به معنی محبوب و مردمی می باشد. در این موسیقی احساسات، بصورت کاملا ساده و صمیمی به مخاطب انتقال داده میشود و معمولا همراه با آواز است. رمز موفقیت گیتار پاپ در همین مردمی بودن و احساس نزدیکی کردن است. درواقع نمیتوان برای گیتار پاپ یا کلا موسیقی پاپ شخصیت و تکنیک خاصی قائل شد. چراکه نوازنده در هر سبکی از موسیقی که فعالیت کند با کمی دقت و انعطاف پذیری میتواند اثری مردمی و باب دل عموم مردم ارائه دهد.
در گیتار پاپ میتوان هم با انگشت بر سیم ها ضربه زد هم با پیک یا مضراب. ریتم نوازی و آواز خواندن همراه با گیتار در این سبک بسیار اهمیت دارد.

در یادگیری سبک پاپ آهنگ های زیادی برای انتخاب دارید، بنابراین پس از شروع کار می توانید صدها آهنگ را یاد بگیرید.خیلی آکورد محور است ، به این معنی که شما به سرعت همه آکورد ها روی گیتار یاد می گیرید ،یافتن آکورد برای آهنگ های پاپ به صورت آنلاین آسان است. اگرچه همیشه دقیق نیستند.

گیتار سبک بلوز

بلوز پایه ی اکثر سبک های موسیقی غربی است. این یک سبک دارای ساختار مدون و منظم است بنابراین اگر اصول را یاد بگیرید آهنگ های جدید و حتی نوشتن آهنگ ها بسیار آسان می شود.
قطعاً به همه نوازندگان توصیه می کنیم بلوز را درحدمبتدی بیاموزند، حتی اگر فقط برای مدتی کوتاه باشد، زیرا به شما کمک می کند بسیاری از تکنیک های گیتار را بیباموزید. درحقیقت ، اگر عاشق گوش دادن به این سبک هستید، می توانید از نظر فنی کاملاً خود را پیش ببرید (به ویژه به عنوان یک گیتاریست ماهر) بنابراین برای نوازنده پیشرفته نیز عالی است، اما بیشتر نوازندگان بلوز امروزه تمایل دارند که راک، متال یا آکوستیک نیز بنوازند.
آلات مورد نیاز برای نواختن گیتار بلوز: یک گیتار استیل یا یک گیتار الکتریک با آمپ. سبک بلوز برای بداهه نوازی عالی است. که انجام آن با سایر نوازندگان بلوز بسیار جالب است اکثر آهنگ ها ساختار یکسانی دارند، بنابراین به راحتی می توان آهنگ های بلوز را از طریق گوش تنظیم کرد. تئوری موسیقی که در بلوز خواهید آموخت بسیار ساده است، اما تقریباً پایه ی سبک های دیگر است.

سبک کلاسیک

گیتارکلاسیک گیتار کلاسیک ریشه در تکنیک ها وتمریناتی دارد که نوازندگان وآهنگسازان در طی سالیان متمادی رعایت کرده اندوباگذشت زمان، به آنها وفادارمانده اند،قطعات مربوط به این سبک، مشخصاً ازارکان ساختاری موسیقی کلاسیک پیروی می نماید. موسیقی کلاسیک به مطالعه وپژوهش نیاز داشته وشنونده بایداز انواع دوره های کلاسیک یعنی رنسانس،باروک،کلاسیک، رمانتیک،نئوکلاسیک،مدرن وآوا نگاردوفرم های مختلف این موسیقی شناخت داشته باشدوبه نوعی نوازندگی در این سبک، علاوه برتمرین وکسب تکنیک بالا،نیازمند مطالعه در زمینه های فوق می باشد. طی کردن دوره های آموزشی منظم واصولی برای بدست آوردن مهارتهای تکنیکی نوازندگی در این سبک الزامی است. نوازندگی گیتار کلاسیک به دوقسمت تقسیم می شود:۱٫تکنوازی(Solo)،دونوازیDuett))، سه نوازیTrio))،چهارنوازیQuartet)) ۲٫کنسرتوConcerto))باارکستر استفاده از متدهای آموزشی نوازندگی گیتارکلاسیک برای کسانیکه قصد نولختن گیتار در سایر سبکها را دارند،دراغلب موارد ضروری میباشد. نخستین آهنگسازان گیتار،موسیقیدانهای سبک کلاسیک بودند که پایه ریزان این سبک از موسیقی برای ساز گیتار شناخته میشوند.شاید اشاره ای به تاریخچۀ این سبک و آهنگسازان و نوازندگان تاثیرگذارآن خالی ازلطف نباشد. اواخرقرن ۱۸ وآغاز قرن۱۹ را میتوان دوران تحول ساز گیتارنامید.تحولاتی همچون تبدیل گیتارازپنج سیم به شش سیم،سیمهای جفت به تک سیم،کوک جدید و همچنین شیوه های جدید در ساخت ساز.دوران شکوفایی گیتارکلاسیک رامیتوان سده ۱۹ نامید که مرهون شخصیتهایی همچون: فرناندو سور، مائورو جولیانی،دایونیسیو اگوادو،فرناندو کارولیوفرانسیسکوتارگا بوده است. برای نواختن گیتار کلاسیک ابزارهایی که مورد نیاز است: گیتار زهی نایلون (که گیتار کلاسیک نیز نامیده می شود). همچنین می توانید از یک پایه گیتار استفاده کنید.

گیتار فلامنکو

سبک پایه و مادر در گیتار، سبک فلامنکو است، به این دلیل که خواستگاه ساز گیتار از ابتدا اسپانیا بوده است و در آنجا گیتار به سبک فلامنکو نواخته میشده است. دو سبک دیگر یعنی کلاسیک و پاپ، شاخه هایی هستند که از موسیقی فلامنکو به وجود آمده اند. فلامنکو سبکی است که به تکنیک زیادی احتیاج دارد، بنابراین تمرین زیادی هم لازم دارد. درصورتیکه بر این سبک مسلط شوید و آن را درک کنید، یادگیری سایر سبک ها نیز برای شما خیلی آسان تر خواهد شد.

سبک فلامنکو نوعی نت نویسی مخصوص به خود دارد به نام "سیفرا"، که عموما آن را به نام تبلچر میشناسند. سبک فلامنکو یکی از سبک هاییست که مانند موسیقی سنتی ایران، دستگاه های مختلفی دارد و برای پیدا کردن تسلط بر آن، لازم است که حتما این دستگاه ها را بشناسید. این سبک ترکیبی از ریتم و ملودی است.

فلامنکو هنری ناب و ذاتاً اسپانیایی است. درمورد ریشۀ لغوی فلامنکو بحث های بسیاری است، اما درمورد ریشه های این موسیقی میتوان گفت کولیان خانه به دوشی بودند که طی قرون مختلف در سرتاسر دنیا پراکنده شده بودند و یک دسته از آنها پا به سرزمینی گذاشتند که خط تلاقی میان فرهنگ شرق و غرب بود.

موسیقی، جزو لاینفکی از زندگی روزمره کولی ها بود. هرچند با فقر و سختی زندگی خود را سپری می کردند، اما شادی و غم های خود را با آوازهای سوزناک و رقصهای منحصر بفرد خود بروز می دادند و همین نغمه ها ورقصها، ساختارموسیقی فلامنکوی امروزی را شکل دادند.

فلامنکو مشخصا دارای سه رکن اساسی است: کانته (آواز) Cante بایله (رقص) Baile گیتارا (گیتارنوازی) Guitara کانته یا آواز، درواقع مشخص کننده هارمونی خاص این موسیقی بوده و توسط گیتار همراهی می شده است که بعدها تکنوازی گیتار فلامنکو به شکل امروزی آن، بر پایه های بنا شده قبلی بسط داده شد. بسیاری از نوازندگان برتر گیتار فلامنکو معتقدند که روح و جوهرۀ موسیقی فلامنکو در کانته نهفته است و یک نوازنده هیچگاه نباید از ریشه ها دور شود. بایله یا همان رقص مخصوص فلامنکو، نمایانگر هیجانات ریتمیک این موسیقی است و بسیاری از تکنیکهای تکنوازی خاص گیتار در این سبک، به دلیل ایجاد امکان همراهی گیتار با این رقص ابداع شده است.

از ویژگیهای این موسیقی میتوان به دستگاهی بودن آن، که در اصطلاح آن را توکه (Toque) می نامند، اشاره کرد و همچنین وجود الگوهای ریتمیک خاص به نام «کومپاس Compas» در دستگاههای مختلف آن. هرچند با مرور زمان از نظر هارمونی و تکنیکهای نوازندگی گیتار، تغیرات گسترده ای در این سبک ایجاد شده و به شاخه فلامنکو سنتی و فلامنکو مدرن تقسیم شده است، اما خاصیت دستگاهی بودن خود را که به نوعی اصالت این موسیقی است، حفظ نموده است.

تا قبل از قرن ۱۹ فلامنکو محدود به آواز و صدای ریتمیک کف زدن (پالماسPalmas) بود و به تدریج از قرن ۱۹ به بعد گیتار و رقص جایگاه خود را به عنوان عناصر اصلی این نوع موسیقی پیدا نمودند. همانطور که اشاره شد در ابتدا ساز گیتار تنها نقش همراهی کننده در رقصها و آوازها را دارا بوده و در چند دهۀ اخیر بود که هنر تکنوازی گیتار فلامنکو با حضور نوازندگانی چون «پاکو دلوسیا» به طور جدی مطرح و تثبیت شد.

گیتار جَز(Jazz)

گیتار جَز (Jazz) پر از آکورد های جالب است، بنابراین نظر بسیاری از گیتاریست ها را به خود جلب می کند. این قطعاً یک سبک چالش برانگیز است، اما زمینه های زیادی برای ایجاد تنظیمات آهنگ های خود و درک بسیاری از تئوری موسیقی با کاوش در موسیقی جَز وجود دارد. به همین دلیل بیشتر مدارک دانشگاه متمرکز بر موسیقی جَز یا کلاسیک هستند.
شما می توانید به تنهایی یا گروهی موسیقی جَز بنوازید. با این حال، موسیقی جَز بسیار سخت است. پیشنهاد می شود قبل شروع آن، مدتی را صرف بلوز، راک یا متال کنید.
آلات مورد نیاز برای نواختن موسیقی جَز: جَز معمولاً با گیتارarchtop نواخته می شود، که بسیار گران است اما با هر گیتار الکتریکی جواب می دهد. اگر سبک های موسیقی چالش برانگیز دوست دارید، یک گیتار آکوستیک نیز برای جَز زیبا به نظر می رسد.

گیتار سبک متال

متال یک سبک عالی برای کسانی است که راک آموخته اند و بیشتر می خواهند یک چالش داشته باشند یا برای کسانی که عاشق این سبک هستند.
متال یکی از سخت ترین سبک های گیتار است. اما برای شروع باید آهنگ های بسیار زیادی را بلد باشید، بنابراین برای بسیاری از مبتدیان مناسب نیست.
آلات مورد نیاز برای نواختن گیتار متال: گیتار برقی با هوموکر و آمپ.

کدام سبک را برای نوازندگی شروع کنیم

پاسخ ساده آن این است که قطعاتی از همه سبک ها را گوش کنید و طبق سلیقه و ارتباط خوبی که با آن قطعات برقرار می کنید، سبک خودتان را انتخاب نمایید.
اما…
برای شروع هرکدام از این ۳ سبک، شما نیاز دارید که اصول اولیه و مقدمات موسیقی و گیتار را بدانید. اصولی مانند نت، آکورد، آرپژ، ریتم و … مقدمات و اصول یکسان هستند و چندان فرقی ندارد چه سبکی انتخاب می کنید.
پس در عین حال که سبک مورد علاقه تان را انتخاب میکنید و به تبع آن ساز گیتارتان را، مقدمات گیتار را به خوبی بگذرانید و پس از مدتی که بر این اصول مسلط شدید، آموزش های پیشرفته تر و تخصصی تر در سبک مورد علاقه تان ببینید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (436 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (233 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (175 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (158 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (103 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از تولد 1 سالگی دختر سردار آزمون تا شوخی حسن ریوندی با قطعی برق حواشی داغ امروز جمعه 6 مهر 1403
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز
خرید قاتل خونسرد کرمانشاهی با کارت‌های بانکی مقتولانش !
فال قهوه با نشان روز جمعه 6 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 6 مهر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه جمعه 6 مهر 1403
فال روزانه امروز جمعه 6 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 6 مهر 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 5 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 5مهر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 6 مهر 1403
دانلود آهنگ جدید «اگه دوسم داشتی» علی یاسینی+فیلم/ تو درو دیوار هرچیو پرت نمیکردم تو اگه دوسم داشتی
پزشکیان: دیگر با چه زبانی بگوییم با کسی سر جنگ نداریم؟
(ویدیو) شیردوشیدن تاریخی حامد آهنگی/ فقط اونجا که میگه شیر تازه گاو را از ما بخواهید
نامه امام جمعه اردبیل به سید حسن نصرالله: جوانان اردبیل، تبریز، ارومیه و زنجان آماده اعزام به لبنان هستند
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW