ساعدنیوز
ساعدنیوز

نکاتی برای داشتن خودروی سالم و ایمن

  یکشنبه، 20 شهریور 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
نکاتی برای داشتن خودروی سالم و ایمن
سالم نگه داشتن خودروی شما تا کارکرد چند صد هزار کیلومتر کاملاً امکان‌پذیر است. کافی‌ست چند نکته مهم برای نگهداری بهینه خودرو را رعایت کنید تا بتوانید سال‌ها از خودروی‌تان استفاده کنید. در ادامه به نکات مهم در نگهداری خودرو اشاره خواهیم کرد با ما همراه باشید.

خودروی مدرن دیگر یک وسیله نقلیه لاکچری و تنها مختص ثروتمندان جامعه نیست و این روزها، بسیاری از خانواده های حتی با درآمد اندک هم در سراسر دنیا می توانند خودرو بخرند. این روزها در بیشتر نقاط جهان تقریباً همه خانواده ها یا برخی اشخاص حداقل یک خودرو دارند. برای بسیاری از افراد، خودرو به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی تبدیل شده است. در برخی کشورهای جهان مانند آمریکا حتی برخی بی خیال خانه های خود شده و با خرید انواع مدل های RV یا کاروان، داخل خودروی خود زندگی می کنند. برای برخی افراد خودروها بخشی جدایی ناپذیر از کسب و کارشان است و بدون آن ها، کسب و کارشان نیز معنایی نخواهد داشت.برای دیگران، خودرو به معنی وسیله ای برای گشت و گذار و دیدن نقاط مختلف کشورشان می باشد. دلیل آن هر چه باشد، خودروها آمده اند که بمانند و بدون شک، بخشی از نقشه راه توسعه و پیشرفت نسل بشر هستند. به همین دلیل است که مراقبت از خودرو اهمیت بسیار بالایی دارد.

از شنوایی خود استفاده کنید

هر از چند گاهی فن سیستم تهویه و رادیو را خاموش کنید و فقط به این گوش کنید که خودروی شما در حالت ایستاده و در حال حرکت چه جور صدایی دارد. یک صدای تق تق عجیب ریتم دار در حرکت ممکن است نشانه فرو رفتن میخ یا سنگریزه در یکی از لاستیک ها باشد. توقف کنید و نگاهی به آن بیندازید.هیچ وقت این بررسی کوتاه را از خودرویتان دریغ نکنید. هنگام ترمز گرفتن، اگر صدای سوت بلند یا ساییدن دو شی فلزی به هم را می شنوید می تواند به این معنا باشد که وقت تعویض لنت ترمزهای شما فرا رسیده است. اگر صدای بلند مانند ضربه زدن می شنوید می تواند نشانه ای از مشکل جدی در موتور یا پلوس های خودروی شما باشد. اگر توقف کنید و آن را به مکانیک نشان دهید احتمالاً خودروی خود را نجات می دهید و هزینه هنگفتی که صرف تعمیر خودرو می شود را کاهش دهید.

بلافاصله بعد از روشن کردن موتور سرد، دور موتور آن را بالا نبرید

بسیاری از مردم این طور فکر می کنند که اگر بلافاصله بعد از روشن کردن موتور سرد با آن تهاجمی رانندگی کنند به گرم شدن موتور کمک می کند و آن را برای رانندگی آماده می کند. ولی در واقع این کار بدترین آسیب را به موتور خودروی شما می رساند. هنگامی که موتور بیش از چند ساعت خاموش بوده است، روغن به کارتل برمی گردد و هیچ روغنی در سر سیلندر برای روغن کاری قطعات بالایی موتور وجود ندارد. برای اینکه آسیبی به خودروی شما نرساند پس از روشن کردن موتور سرد اجازه دهید یک دقیقه با دور آرام، درجا کار کند تا روغن به قطعات بالایی موتور برسد و بدون اینکه صدمه ای ببیند آماده حرکت شود. پس از یک دقیقه (در هوای خیلی سرد ۲ الی ۳ دقیقه) می توانید به آرامی حرکت کنید. تا وقتی آمپر آب رادیاتور بالا نیامده، از بالا بردن دور موتور خودداری کنید. اگر خودروی شما آمپر آب ندارد، می توانید گرم شدن بخاری خودرو را ملاک قرار دهید. به مرور زمان، صدای موتور را در حالت سرد و گرم تشخیص می دهید.

وضعیت لاستیک ها و مایعات خودرو را چک کنید

اگر هر هفته یک بار فقط چند دقیقه وقت صرف کنید، از دردسر و هزینه اضافی در امان خواهید بود. فقط کافی ست مایعات خودرو را چک کنید. خودرو را در یک سطح صاف (بدون شیب عرضی و طولی) متوقف کنید. دقت کنید برای چک کردن مایعات خودرو، موتور حتماً باید سرد باشد؛ یعنی حداقل یک ساعت پیش آن را خاموش کرده باشید. به هیچ عنوان برای بازدید دوره ای، دست به موتور داغ نزنید. ممکن است دچار سوختگی شدید شوید و همزمان به موتور خودرو نیز آسیب بزنید.

در کاپوت را باز کنید، گیج روغن را بیرون بکشید با دستمال آن را پاک کنید، مجدداً در جای خودش قرار دهید و سپس دوباره آن را بیرون بکشید تا سطح روغن موتور و رنگ آن را بررسی کنید. باید سطح آن فول باشد و رنگ آن نیز تمیز باشد. نباید سیاه و پر از جرم باشد. مایع سیستم خنک کننده (آب رادیاتور) را هم چک کنید – باید رنگ و بوی تمیزی داشته باشد و اثری از روغن یا کف کرم رنگ در آن نباشد. مایع هیدرولیک فرمان و روغن ترمز را نیز بررسی کنید. پس از انجام این کار فشار باد لاستیک ها را بررسی کنید – فشار مناسب همیشه روی لاستیک نوشته شده است. اگر قرار است باد لاستیک ها را تنظیم کنید، خودرو باید سرد باشد؛ یعنی برای تنظیم باد، باید به یک مکانیکی حداکثر در فاصله ۵ دقیقه ای محل سکونت خود مراجعه کنید.

بررسی روغن گیربکس، چه در خودروهای دنده ای و چه در خودروهای اتوماتیک، به آسانی بررسی بقیه مایعات خودرو نیست. برای چک کردن این مورد، هر دو هفته الی یک ماه، به تعمیرگاه مراجعه کنید و از متخصصان بخواهید وضعیت سلامت روغن گیربکس را تأیید کنند. اگر خودروی دنده ای دارید، زوزه کشیدن گیربکس در دنده های مختلف می تواند نشان از وضعیت نامناسب روغن گیربکس باشد.

با خودروی خود همانند یک خودروی مسابقه ای رفتار نکنید

هیچ دلیلی برای رانندگی پرتنش وجود ندارد و اگر درست رانندگی کنید، می توانید تا سال ها بی دغدغه از خودرویتان سواری بگیرید. خشن و تهاجمی ترمز نکنید، از رانندگی سریع در مسیرهای ناهموار خودداری کنید و فقط در مواقع ضروری پدال گاز را تا انتها فشار دهید. البته این به معنای لذت نبردن از رانندگی نیست، اگر هر از چند گاهی رانندگی اسپرت داشته باشید هیچ مشکلی پیش نمی آید فقط هنگام حرکت از حالت سکون از هرزگردی بیش ازحد لاستیک ها خودداری کنید و صدای جیغ لاستیک ها را درنیاورید. همین موارد را هنگام دنده عوض کردن نیز رعایت کنید و به آرامی و ملایمت با گیربکس رفتار کنید. اگر با خودروی خود مانند یک خودروی گران قیمت و عزیز رفتار کنید، عمری طولانی خواهد داشت.

سرویس های دوره ای خودرو را منظم انجام دهید

با اینکه این موضوع ممکن است برای خیلی از افراد طبیعی به نظر برسد ولی بعضی از مردم فراموش می کنند که خودرو به نگهداری منظم نیاز دارد. برای مثال، عدم تعویض به موقع روغن موتور می تواند اصطلاحاً به «یاتاقان زدن» موتور منجر شود. این نوع خرابی، به طور متوسط، هزینه ای حدود ۱۰ درصد قیمت خودرو دارد؛ یعنی اگر یک خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی سوار می شوید، با نگهداری نادرست از آن به راحتی می توانید ۱۰ میلیون تومان خرج بتراشید.

کافی است دستورالعمل های ذکرشده در دفترچه راهنمای نیسان را اجرا کنید، چراکه آن ها می دانند که نگهداری صحیح از خودرویی که ساخته اند، چه شرایطی دارد. سپس می توانید از خودروی خود انتظار داشته باشید که راندمانی بهینه داشته باشد. نتیجه رعایت کردن دستورالعمل های دفترچه راهنمای خودرو، فاصله زمانی بیشتر بین سرویس های دوره ای و صرفه جویی قابل توجه در هزینه است. به چراغ های اخطار در صفحه پشت آمپر خودروی خود توجه کنید. این چراغ ها بی دلیل روشن و خاموش نمی شود.

تعویض قطعات مصرفی خودرو

درحالی که برخی از رسیدگی های روزمره و بررسی های منظم تا مدت زمان طولانی خودروی شما را سالم نگه می دارند، بعضی از قطعات به اندازه عمر خودرو دوام می آورند و بعضی دیگر مصرفی هستند و باید تعویض شوند. لنت ترمزها، تیغه برف پاک کن، فیلترها، تسمه ها و شیلنگ ها درصورتی که نشانی از فرسودگی داشته باشند، باید تعویض شوند. به خاطر داشته باشید که همیشه نگهداری از خودرو ساده تر از تعمیر آن و تعمیر خودرو کم هزینه تر از تعویض آن است.

تعمیر خودرو

نکاتی که برای سالم نگه داشتن ماشین

  • از رانندگی با سرعت زیاد در جاده های ناهموار یا دارای سنگ ریزه خودداری کنید .
  • بدنه خودرو خود را همیشه تمییز نگه دارید و از آلوده شدن به مواد روغنی ، جلوگیری نمایید .
  • از پارک کردن خودرو در فضاهای آلوده ، محیط های صنعتی ، کارگاه های ساختمانی ، زیر درختان ، انبار های دارای رطوبت و زیر نور شدید آفتاب خودداری کنید . در صورت ضرورت حتما از چادر خودرو استفاده کنید . بهترین مکان پارک ( توقف ) خودرو فضاهای سرپوشیده با جریان هوای آزاد است .
  • لکه های احتمالی ، رنگ های مزاحم ، قیر را قبل از شست و شوی ، با حلال های مناسب که به رنگ اصلی خودرو ، آسیبی وارد نمی کنند پاک کنید .
  • نقاطی از خودرو که قابل رویت نیستند مثل زیر گلگیر ها را همیشه از رسوبات تمییز کنید تا باعث پوسیدگی بدنه خودرو نشوند .
  • بعد از انجام رانندگی بعلت وجود نمک و سنگ ریزه در گل ولای و برف ،خودرو را بشوئید .
  • در صورت نشت آب به صندوق عقب و قسمت های داخلی ، خودرو آن را حتما خشک کنید .
  • اگر قسمت های مختلف متصل به خودرو، در هنگام رانندگی شل شده و باعث ایجاد لرزش و سر و صدا می شود آن ها را محکم کنید .
  • تنظیم مداوم درها و راحت باز و بسته شدن آنها باعث سالم ماندن ستونهای خودرو می شود .
  • روغن کاری لولای مختلف خودرو قفل در پوش موتور و صندوق عقب را بطور مرتب انجام دهید .
  • از محکم بودن اتصالات موتور بر روی شاسی خودرو ( دسته موتور ) اطمینان حاصل کنید .
  • از حمل و نقل اجسام فلزی حجیم مثل کپسول گاز ، در صندوق عقب بدون اطمینان از ثابت ماندن آن و همچنین از حمل سوخت اضافی ، در خارج از باک جدا خودداری نمائید .
  • از حمل بارهای حجیم که مانع بسته شدن در صندوق عقب خودرو می شوند جدا خودداری نمائید .

نکاتی برای داشتن خودروی ایمن

  • یک دستگاه اطفاء حریق و جعبه کمک های اولیه پزشکی را در دسترس داشته باشید .
  • باطری ها محتوی مایع اسید سولفوریک هستند که در صورت تماس آن با پوست بدن و یا چشم ها باعث ایجاد صدمات جدی می شود . در چنین مواردی نقاط آغشته به اسید را با آب کاملا بشوئید و یا در صورت لزوم برای پیشگیری از ضایعات به پزشک مراجعه نمائید.
  • برای کار در زیر خودرو از پایه های مطمئن و با ایمنی کامل استفاده نمائید . جک ها فقط برای بالا بردن خودرو مورد استفاده قرار می گیرند . برای مراعات موارد ایمنی در هنگام کار در زیر خودرو آن را در روی پایه های مطمئن قرار دهید و همچنین قبل از بالا بردن خودرو توسط جک ، ترمز دستی را بکشید و جلوی چرخ هایی را که در روی زمین قرار خواهند داشت با موانعی مسدود نمائید .
  • در هنگام استفاده از روغن ترمز ضدیخ ، رنگ ها و حلال ها به دستورات کارخانجات سازنده جهت طریقه استفاده صحیح از آنها با ایمنی لازم توجه نمائید . مایعات مذکور سمی و خطر مرگ را به همراه دارند . همیشه پس از استفاده ، در پوش ظرف محتوی آنها را کاملا بسته ، آب بندی کنید و آنها را در جای امن و دور از دسترس کودکان نگهداری نمائید .
  • از ابزارها بطور مناسب استفاده کرده و نگهداری و مراقبت های لازم را در مورد آنها بعمل آورید . لقی دسته چکش ، عدم اتصال بدنه در مدار های الکتریکی ، خوردگی بیش از حد در سنبه ها ، دم باریک و پیچ گوشتی ها ، سائیدگی و ترک در آچار بکس هاو نیز آچارهای معمولی ، خرابی دسته جغجغه و اتصال غلط در مدارهای الکتریکی می تواند بنوبه خود خطر آفرین باشد .
  • در هنگام استفاده از آچار قابل تنظیم ( انبر قفلی ) ، فک های آن کاملا باید با مهره یا سر پیچ در گیر شوند و نیروی وارد بر آن در هنگام محکم کردن باید بر روی فک ثابت اعمال گردد .
  • از آچار بکس و آچارهای دو سر با اندازه مناسب با سر پیچ یا مهره استفاده نمائید . آچارها در هنگام استفاده برای باز و بستن پیچ و مهره ها باید کاملا بطور صحیح در روی آنها قرار داده شوند .
  • در بعضی موارد برای درگیر نمودن آچار با پیچ و مهره ، می توان از ضربات آرام چکش که در جهت عمود بر آنها نواخته می شود استفاده نمود .
  • قبل از شروع بکار بر روی موتور روشن ، ترمز دستی را بکشید و جلوی چرخ ها ی محرک خودرو را با موانعی مسدود نمائید .
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (90 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (87 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (31 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (29 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (28 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (27 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (23 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (20 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (20 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (18 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ رونمایی داریوش فرضیایی از روسری منجق دوزی شده و گردنبند زیبای مادرش/ خوشگل موحنایی دوست دارم حسابی+ویدیو داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂 بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز (ویدئو) تعریف واقعی از آموزش عملی در مدارس به روایت تصویر/ خودتان قضاوت کنید... (ویدئو) ژست گازگرفتن مدال طلا بر روی سکوی قهرمانی از کجا آمده است؟/ شِندِرغاز یا چِندِرغاز! هنرنمایی های شگفت انگیز شاطر خوش ذوق در پخت نان برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس پشت صحنه خنده دار سریال پایتخت +ویدئو/ وقتی محسن تنابنده موهای رحمان و رحیم رو با بالشت اشتباه میگیره🤣 خلاقیت باورنکردنی و خنده دار طراح لباس در تولید کت و شلوار یکبار مصرف+ویدیو/اینجوری که به دم در نرسیده چیزی از کت و شلوار نمیمونه🤣 رونمایی از چهره خندان بهرام افشاری بعد از زنده بگور شدن/ قامت 2 متری بهتاش سریال پایتخت زیر خاک رفت+عکس نیوتن تاریخ پایان جهان را پیش‌بینی کرد / نزدیک‌تر از آنچه فکر می‌کنیم شیطنت بامزه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی با موش شدن وسط برنامه+عکس دامادی که شب عروسی از ماشین عروس پیدا شد و فرار کرد!+ویدیو/ ببین چیا ازش خواستن که فرار رو به قرار ترجیح داده نحوه محاسبه قیمت طلا در طلا فروشی سهام عدالت چیست و چگونه می‌توان برای آن ثبت نام کرد؟ آیا خونریزی واژینال در بارداری خطرناک است؟ تعریف جالب رحمت پایتخت از سلطان غم احسان علیخانی: ملت را خنداند اما اشک ما را درآورد!+ویدیو رونمایی از ویلای لوکس و متراژبالای منوچهر هادی در لاهیجان+ویدیو/ اینجا تکمیل بشه چی میشه👌 لاغر شدن سریع: نکاتی برای کاهش وزن در کوتاه مدت رانندگی عجیب و هوش پران رضا داوودنژاد و امیر نوری با سرعت 190 در اتوبان/ از ماشین فقط آینه هاش مونده بود...+ویدیو تزئینات خانه ابدی آزاده نامداری با تاج گل و عکس در مراسم سالگردش/ حیف جوونیش+عکس ماجرای انتقال بدل آقای خامنه ای با برانکارد! گریه های بی امان محمود احمدی نژاد در خانه پدری بعد از فوت پدرش و زیارت عاشورا خواندنش بر مزار پدر در صبح اولین روز بعد از دفن+ویدیو/ روحش شاد خلاقیت منحصر به فرد و جذاب یک عروس و دامادی ایرانی برای طراحی کارت عروسی به شکل کارت بانکی/ چقدر خوش ذوق+عکس ایده خنده دار کارگر ساختمونی برای طرحی پنجره با زاویه 45 درجه/ لامصب اصول مهندسی رو زیر سوال برد😂+عکس اجساد عجیبی که طبیعت آن‌ها را پس می‌زند! خلاقیت خنده دار اسباب بازی فروش اهوازی در کشاندن بچه ها به مغازه حماسه آفرید+عکس/ تو باید مدرس بازاریابی میشدی😂 رونمایی المیرا شریفی مقدم از تیپ بامزه و نیمه لاکچری‌اش در کودکی/ برند می پوشیدیم مخصوصا جورابام😂+عکس میز عزای ساده و بدون تجملات پدر خوش تیپ نیوشا ضیغمی در منزلشان+عکس/ روحشون شاد نگاهی به لباس عروس و دسته گل رویایی بازیگران و سلبریتی‌ها؛ سوگل طمهاسبی، مینا مختاری،متین ستوده و...+عکس/ بنظرتون کدوم خوشگلتره😍 معرفی انواع درایر کمپرسور، هر آنچه که باید درباره آن بدانید گشت و گذار در قصری که صاحبش فقط یکسال در آن بود +عکس/ ماجرای قایق اژدها در بنای قاجاری آیا رابطه جنسی زنان را زیباتر می کند؟ تجاوز به نیکا شاکرمی سوژه داغ رسانه های معاند/ BBC فارسی آمد ابرو را درست کند، چشمش را هم کور کرد... خلاقیت منحصر بفرد در طراحی لوستر پروانه ای برای خانه های ویلایی حماسه ساز شد+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس کشف تاریخی تابوت آخناتون با چشم طلا متعلق به مصر باستان+عکس چهره برافروخته مادر زهره فکور صبور سر میز عزای دخترش در یک تالار مجلل/ حیف این زیبایی که رفت زیر خاک+عکس اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
تیتر امروز   
(ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂 بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز (ویدئو) تعریف واقعی از آموزش عملی در مدارس به روایت تصویر/ خودتان قضاوت کنید... (ویدئو) ژست گازگرفتن مدال طلا بر روی سکوی قهرمانی از کجا آمده است؟/ شِندِرغاز یا چِندِرغاز! نیوتن تاریخ پایان جهان را پیش‌بینی کرد / نزدیک‌تر از آنچه فکر می‌کنیم ماجرای انتقال بدل آقای خامنه ای با برانکارد! اجساد عجیبی که طبیعت آن‌ها را پس می‌زند! تجاوز به نیکا شاکرمی سوژه داغ رسانه های معاند/ BBC فارسی آمد ابرو را درست کند، چشمش را هم کور کرد... سهام عدالت چیست و چگونه می‌توان برای آن ثبت نام کرد؟ اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...