نکاتی برای راه اندازی آکواریوم و خرید ماهی آب شور

  چهارشنبه، 28 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 14 دقیقه
نکاتی برای راه اندازی آکواریوم و خرید ماهی آب شور
راه اندازی آکواریوم آب شور یکی از پیچیده ترین و پر مخاطره ترین مسائلی است که در مطالب مربوط به آکواریوم های آب شور مطرح می شود. در ادامه ی بحث به ذکر مراحل و جزئیات راه اندازی این نوع آکواریوم ها می پردازیم.

تصمیم گیری درباره داشتن یا نداشتنش آکواریوم آب شور و راه اندازی آن معمولا از جمله تصمیمات سخت و کارهای پراسترس و پردغدغه برای علاقه مندان به دنیای زیر آب است. این نگرانی و تردیدها چندان هم بیراه نیست؛ چراکه اولا برخلاف ماهی های آب شیرین، ماهی های آب شور حساسیت بالایی دارند و نگهداری ازشان دقت و توجه زیاد و ویژه ای می خواهد و کمی کوتاهی با بی توجهی به آنها و در نتیجه تغییرات هر چند اندک در محیط زندگی شان می تواند منجر به مرگ شود.

ضمنا آکواریومی که برای این ماهی ها تهیه می شود، به دلیل همان حساسیتی که گفته شد نیازمند تجهیزات دقیق و زیاد است و قیمت خود ماهی ها هم چون از مناطق دور و اقیانوس ها آورده می شوند، بالاست. اما در عوض از لحاظ رنگ و شکل بسیار متنوع اند و می توانند حسابی بیننده را سرگرم کنند. به این ترتیب اینش مایید که باید کمی با خودتان خلوت کنید و ببینید این قدر مسئولیت پذیری و توان مالی دارید که سراغ چنین آکواریومی بروید یا نه. اگر جوابتان مثبت بود، برای راه اندازی آن لازم است این قدم ها را طی کنید و آکواریوم بسازید.

وقتی می خواهیم آکواریومی برای ماهی ها و یا سایر آبزیان آب شور بخریم باید توجه کنیم که سطح کف بزرگتری داشته باشد. هر قدر سطح مقطع آکواریوم بیشتر باشد کیفیت و نگهداری ماهی در آن بیشتر و بهتر است.در آکواریوم هایی که سطح تماس بیشتری با هوادارند گاز های مضر مثل گاز کربنیک حاصل از ماهی ها و سایر آبزیان راحت تر از آکواریوم خارج می شود و ماهی ها کمتر دچار فشار و استرس خواهند شد. یک آکواریوم ماهی های آب شور که دراز و باریک است، اگر چه ممکن است ظاهری زیبا داشته باشد ولی برای نگهداری ماهی ها و سایر آبزیان آکواریوم آب شور محدودیت و نواقص زیادی دارد.

چگونه آکواریوم آب شور تهیه کنیم؟

اندازه آکواریوم را متناسب با مکانی که می خواهید آنجا قرارش دهید، بگیرید. البته لازم به یادآوری است که هر چه آکواریوم بزرگتر باشد، آب شرایط ثابت تری خواهد داشت و ماهی ها هم بالطبع سالم تر خواهند بود و در خطر کمتری قرار می گیرند.می توانید آکواریوم را آماده بخرید یا خودتان بسازید که در این صورت ارزان تر در می آید. برای ساخت آن شیشه ها را با ضخامت مورد نظر (که با توجه به اندازه اش فرق خواهد کرد) انتخاب کنید. بعد محل چسباندن شیشه ها را با الکل حسابی تمیز کنید و آنها را با چسب شیشه طوری که حباب نداشته باشد به هم بچسبانید و درزشان را حسابی بگیرید. (چسب پلی یورتال چسب مناسبی بین چسب های آکواریوم آب شور است) خوب است برای آکواریوم در تهیه کنید که آب کمتری تبخیر شود و دما و شرایط ثابت بماند.

می توانید فضایی را هم پشت آن برای قرار دادن وسایل جانبی آکواریوم درست کنید. به این ترتیب که دیوار پشتی آکواریوم را ۲۰ سانتی متر داخل تر بزنید، و شیشه ای دیگر را در قسمت انتهایی یا اصلی شیشه کف بگذارید. به این ترتیب فضایی مهیا می کنید تا تجهیزات و لوله ها را در آن قرار دهید.

ماهی آب شور

تهیه آب شور برای آکواریوم

می توانید همین آبی که روزانه استفاده می کنید، اعم از آب شیر یا آب معدنی را به عنوان پایه آب شور به کار بگیرید، مشروط بر اینکه املاح سنگینش را با موادی که در بازار به همین منظور موجود است، از بین ببرید. بعد از اینکه دو سه ساعت گذشت، بخشی از این آب که املاحش گرفته شده را در ظرفی ریخته و نمک را کم کم در آن حل کرده و بعد آرام آرام به آب آکواریوم اضافه کنید.در همین حین باید مدام میزان شوری آب آکواریوم را بسنجید. اگر تمایل داشتید، می توانید از پودرهایی که به عنوان آب دریایی در فروشگاه ها فروخته می شود هم تهیه کنید و طبق دستور بروشور آب مورد نیاز آکواریوم تان را تامین کنید.

مناسبترین آکواریوم آب شور

بهترین آکواریوم برای ماهی های زینتی آب شور، آکواریومی است که در ساختمان داخلی آن به هیچ وجه فلز به کار نرفته باشد. فلز نباید با آب یا نمک پاشیده شده به اطراف تماس داشته باشد. تا چندی قبل آکواریوم ها دارای قابی فلزی بودند که لازم بود قسمتهای فلزی قبل از آب ریختن کاملا با مواد ضد آب پوشیده شوند.آکواریوم های تمام شیشه ای یا تمام پلاستیکی هم برای ماهی های زینتی آب شیرین و هم برای ماهی های زینتی آب شور بسیار مناسب هستند. انواع آکواریوم های شیشه ای یا آکواریوم های ساخته شده از پلکسی گلاس plexiglass اندازه ها و شکل های مختلف در بازار وجود دارد.

محیط را برای آکواریوم آماده کنید

آکواریوم آب شور نیاز به باکتری و شرایط شیمیایی خاصی دارد. به همین خاطر در آن از وسایلی استفاده می کنند که بتواند محیط را از این جهت برای ماهیها و مرجان ها آماده کند. فیلتر سطلی)، سامپ و… از جمله این وسایلند که با توجه به نوع ماهی ها و صخره هایی که استفاده می کنید، در انواع و طبقات مختلف استفاده می شوند.

موادی هم به منظور باکتری سازی مورد نیاز است؛ مثل نخودی، (Sipurax Bioball)، موادی برای از بین بردن فسفات (Phosvec Granula)، موادی برای از بین بردن سیلیکات (Silicate Clear) و دستگاه هایی مناسب در قسمت بیولوژیک بیولوژیک داخلی و سامپ) لازم دارید.

اسکیمر و واتر پمپ باید متناسب با حجم ولیتراژ آب تهیه شود. خوب است بدانید واتر پمپی مناسب است که بتواند هر ساعت چهار بار آب را به گردش در بیاورد. فیلتر هم قرار است فضولات و ذرات معلق در آب را جذب کند. ضمنا یک بخاری هم لازم است تا دمای آب را تنظیم کند. باید فکری هم به حال ویروس های مضر و باکتری های انگلی احتمالی کنید. در دریا این موجودات به وسیله طول موجهای مختلف نور خورشید از بین می روند اما با توجه به اینکه ما بخش محدودی از این طیف نوری را در اختیار داریم، لازم است از دستگاه ultra violet یا همان دستگاه نور ماورا بنفش uv استفاده کنیم.

پس از قرار دادن این دستگاه در آکواریوم، آب که آزادانه از مقابل آن عبور می کند، موجودات میکروسکوپی مضر و میکروب هایش از بین می رود. حالا که همه اینها را راه انداختید، باید به آکواریوم یک تا دوماه فرصت بدهید تا باکتری سازی کند. البته می توانید برای سرعت بخشیدن به کار از محلول های باکتری زنده استفاده کنید که سرعت باکتری سازی را بالا می برد؛ مثلا محلول Ammovec باکتری سازی را از یکی دو ماه به یک هفته تا ۱۰ روز می رساند.

سنجش آب آکواریوم

هنوز برای خرید ماهی زود است. باید اول ثبات شرایط شیمیایی آب را بسنجید و از آن مطمئن شوید. plt آب آکواریومتان باید حدود ۸ و آمونیاک و نیتریت در حد صفر باشند. موارد دیگری را هم باید تست کنید که هر کدام با توجه به نوع آکواریومی که قصد دارید داشته باشید، فرق می کند.مثلا در صورتی که قرار است برای تزئین از مرجان و ریف زنده استفاده کنید، باید شرایط مناسب برای زندگی آنها را هم در نظر بگیرید. اگر همه اینها را لحاظ کردید و وضعیت آب مناسب بود، یک ماهی به آب بیندازید و بگذارید یک هفته ای بماند. اگر بعد از یک هفته ماهی سر حال و سرزنده بود، به مرور ماهی های دیگر را هم اضافه کنید.

ضمنا یادتان باشد درجه حرارت آب را حدود ۳۰ درجه نگه دارید که البته این هم باز میزانش با توجه به نوع و تعداد ماهیها فرق خواهد کرد. دقت داشته باشید که ممکن است هر روز مقداری آب از آکواریوم تبخیر شود. در این صورت به همان اندازه به آن آب اضافه کنید؛ آبی که از قبل به مدت ۲۴ ساعت گذاشته اید تا کلرش برود. علاوه بر این هر هفته شرایط شیمیایی آب را کنترل کنید و اگر آب شور کنترل و بررسی شده ای در دسترس داشتید، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد آب را عوض کنید.

تزئین آکواریوم آب شور

تزئین را باید قبل از انداختن ماهی ها به آب انجام دهید. برای کف آکواریوم شن های سیلیسی سفید رنگ مناسب است. اگر کمی دانه ها یا شن های سیاه هم داشته باشد بهتر است. صخره ها تزئینات زیبا و رنگارنگ آکواریوم های آب شور هستند که زیبایی آن را دوبرابر می کنند. در صورتی که این صخره ها زنده انتخاب شوند (live rock) به بهبود وضعیت بیولوژی آب هم کمک می کنند.در این صورت باید نورپردازی آکواریوم را به شکلی متفاوت از حالت عادی در نظر بگیرید. نورپردازی علاوه بر اینکه باعث اصلاح رنگ ماهی ها و ریف ها می شود، فتوسنتز گیاهان (همان شقایق ها و مرجان ها) را هم ممکن می کند. این نور را با لامپ های مخصوص مهتابی مثل Blue Ski و Deep Sea تامین کنید.

تعداد و اندازه میزان نوردهی تان برای آکواریوم باید چیزی به ازای هر دو لیتر آب، یک وات نور باشد. مثلا اگر آکواریوم ۳۰۰ لیتری است، حدود ۱۵۰ وات نور می خواهید. البته مرجان ها و شقایقهانور بیشتر با طول موج بالاتری می خواهند که لامپ های متال آن را تولید می کنند. ولی اگر فقط ماهی دارید، نور متال هالید خیلی ضروری نیست.

ضمنا لازم است نور را با تایمر تنظیم کنید که به مرور و در زمان های مختلف نورپردازی های مختلف داشته باشید. یکهو خاموش و روشن شدن همه لامپ ها با هم، ماهی ها را دچار شوک می کند. ضمنا یادتان باشد آکواریوم آب شور را مثل آکواریوم آبش یرین نباید چید. شلوغ کردن محیط به خصوص در هفته های اول باعث می شود ماهی بترسد و ترس ماهی همراه است با ادرار بیشتر و در نتیجه تولید اسید نیتریت بیشتر و در نهایت یعنی به هم خوردن شرایط شیمیایی آب.

ضمنا به خاطر داشته باشید حتما بخش هایی از کف را برای شنا و غذادهی و فیلتراسیون بهتر خالی نگه دارید. در تمیز کردن تجهیزات هم اصول استریلیزاسیون را رعایت کنید، چون ممکن است دستتان آلودگی داشته باشد. یکی از علل مرگ ماهی ها عدم کنترل باکتری های مضر، عفونت، انگل ها و قارچ هاست. با دانستن این حساسیت ها، ممکن است ذهنتان به سمت بخشیدن عطای آکواریوم آبی به لقایش پیش رفته باشد. اما اگر واقعا مسئولیت پذیرید و ماهی ها را دوست دارید، کافی است بروید و یک آکواریوم آب شور ببینید تا دلتان برای این جعبه تزئینی زیبای زنده دوباره شروع به تپیدن کند.

معرفی ماهی آب شور

نکات خرید ماهی آب شور می تواند شامل نکات مختلفی در نگهداری از این ماهی ها یا خرید آن برای مصرف خوراک باشد. به طور کلی ماهی های آب شور انواع مختلفی از ماهی هایی که در اقیانوس ها و دریا زندگی می کنند را شامل می شود که می توانند توسط صیادان برای تامین خوراکی یا برای نگهداری در آکواریوم ها استفاده شوند. در ادامه مطلب به معرفی ماهی آب شور و ذکر نکات مهم برای خرید ماهی آب شور خواهیم پرداخت.ماهی های آب شور که ماهی های دریایی نیز نامیده می شوند ، موجوداتی هستند که در آب اقیانوس ها زندگی می کنند. این ماهی های آب شور غالبا در دریاها و اقیانوس ها به تنهایی یا گروهی زندگی می کنند. جالب است بدانید که در اصطلاح به گروه هایی که ماهی های آب شور در قالب یک گروه بزرگ با هم زندگی می کنند، مدرسه ماهی گفته می شود.

به طور کلی ماهی های آب شور می توانند برای ماهیگیران مصارف گوناگونی داشته باشند که مهمترین آنها در ۲ مورد خلاصه می شود. این ماهی ها توسط صیادانی که قصد صید ماهی دریایی را دارند می تواند به عنوان ماهی هایی که در آکواریوم نگهداری می شود یا به عنوان ماهی هایی که مصرف خوراکی دارند، استفاده شود. همینطور بهتر است بدانید که در سراسر دنیا ماهی های آب شور گونه بسیار محبوبی برای نگهداری در آکواریوم ها شناخته می شود.امروزه اکثر حیواناتی که در اقیانوس ها زندگی می کنند، جزو ماهیان آب شور دسته بندی می شوند. این حیوانات از نظر دما، مقدار نمک آب و جریان و عمق آن زیستگاه های متفاوت و خاص خود را می توانند داشته باشند.

تغذیه ماهی آب شور

در مورد تغذیه این نوع از ماهی ها باید گفت ماهی های آب شور که در اقیانوس ها و دریا ها زندگی می کنند، از نظر تغذیه و خوراک به دو دوسته گوشتخوار یا گیاهخوار تقسیم بندی می شوند. خوراک ماهی آب شور در گونه های گوشت خوار آن می تواند شامل ماهی های کیلکای، میگو ، پلانکتون یا سخت پوستان های ریز و … می باشد. در مورد انواع ماهی های آب شور که گوشتخوار هستند همچنین باید بدانید که تحت هیچ شرایطی این نوع ماهیان جلبک نمی خورند.نمونه های گیاه خوار این نوع ماهی ها در اعماق دریاها و اقیانوس از گیاهان دریایی مانند جلبک و گیاهان گلدار تغذیه می کنند. در واقع جلبک ها را می توان اصلی ترین منبع غذایی برای ماهی های آب شور گیاه خوار دانست. بسیاری از ماهی ها، جلبک های قرمز ، سبز ، قهوه ای و آبی می خورند ، اما برخی از ماهی های آب شور ممکن است انواع خاصی را ترجیح دهند.

نکات خرید ماهی آب شور

همانطور که گفتیم، بخشی از ماهیان آب شور که توسط صیادان صید می شوند می توانند علاوه بر اینکه در آکواریوم ها نگهداری شوند، به عنوان بخشی از تامین خوراک نیز مورد استفاده قرار گیرند.اولین نکته از نکات خرید ماهی آب شور آشنایی با انواع ماهی های آب شور است که در بازار به عنوان ماهی خوراکی شناخته می شوند. از جمله برخی از این ماهی ها عبارتند از:

  • ماهی شیر
  • ماهی حلوا
  • ماهی شوریده
  • ماهی سنگسر
  • ماهی راشگو
  • ماهی قباد
  • ماهی زهروک
  • ماهی ازون برون
  • ماهی کیلکا
  • و….

نکات خرید ماهی آب شور برای مصارف خوراکی

همچنین از دیگر نکات خرید ماهی آب شور برای خوراک و تغذیه باید به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • مهم ترین نکته از نکات خرید ماهی آب شور، توجه به چشمان این ماهی ها است که اگر تازه باشند، باید چشمانی براق و برجسته داشته باشند.
  • در خرید ماهی آب شور لازم است پس از چشم ها، به بدن ماهی توجه کنید. بدن این ماهی ها باید براق و درخشنده باشند. این دو ویژگی نشان دهنده تازه بودن ماهی و صید اخیر آن است. برای امتحان کردن این نکته، کافیست پولک را لمس کرده تا از لغزنده بودن آن مطمئن شوید.
  • از دیگر نکات خرید ماهی آب شور، می توان به عدم بو ساده و معمولی آن اشاره نمود. توجه کنید که ماهی هایی با بوی تند و نامطبوع را نخرید.
  • گوشت ماهی در صورتی که آب دار بود، لازم است به رنگ سفید که رنگ آب دریاست باشد. آب هایی با رنگ شیری می تواند نشان دهنده ماندگی و غیر تازه بودن ماهی های آب شور باشد.
  • نکته دیگری از نکات خرید ماهی آب شور برای خوراک این است که آب شش های آن به رنگ قرمز بوده و خاکستری نباشند.

نکات خرید ماهی آب شور برای نگهداری در آکواریوم ها

در مورد نکات خرید ماهی آب شور برای آکواریوم ها و نگهداری از آنها نیز نکات خاصی باید در نظر گرفته شوند که عبارتند از:

  • از آنجایی که آکواریوم ها آب شیرین و آب شور هستند و نوع آب شور آن برای ماهی های دریایی و اقیانوسی مناسب می باشد، حتما به نوع آکواریوم ها توجه کنید.
  • به ابعاد ماهی برای نگهداری در آکواریوم توجه شود. ماهی ها باید بتوانند فضای آزاد مناسب با حجمی که دارند، در آکواریوم داشته باشند.
  • سازگاری ماهی های آب شور با یکدیگر و عدم نگهداری گونه های خشن و پرخاشگر در کنار دیگر گونه ها نیز از نکات مهم در خرید ماهی آب شور است که اهمیت خود را دارد.
  • برای خرید و نگهداری از ماهی ها به ویژگی های آن حتما توجه داشته باشید. بعضی از ماهی ها مانند شیر ماهی می تواند سمی مهلک و خطرناک داشته باشد.
  • پیش از اینکه ماهی را وارد آکواریوم کنید، لازم است از سلامتی و عدم وجود بیماری در آن اطمینان حاصل نمایید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (312 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (278 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (238 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (206 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (170 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (96 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
فرصت زمانی 12 روزه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی/ اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 هفتۀ پایانی مهرماه
افتتاح بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب نایروبی با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران
ویدیو/ مارکوپولو، دروغگویی ماهر یا جهانگردی معروف! مشهورترین جهانگرد جهان در کتاب میلیون از ایران چه می‌گوید؟
مادر ایرانی هرجای دنیا باشه درس و مشق بچه با اونه🤣/ یادگیری زبان هلندی سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری به‌خاطر دخترشون نبات در بلژیک+ عکس
از اجرای آرمان گرشاسبی زیر باران تا قتل عام وحشتناک در بیروت در حواشی داغ امروز شنبه 7مهر 1403
سفر به تهران قدیم/ اولین مدارس مدرن دخترانه و پسرانه ایران 100 سال پیش+ تصاویر
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد