ساعدنیوز
ساعدنیوز

نکاتی درباره جفت گیری و تولید مثل ایگوانا

  شنبه، 07 اسفند 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
نکاتی درباره جفت گیری و تولید مثل ایگوانا
ایگوانا حیوانی آرام، مطیع و بی‌آزار است که در سال‌های اخیر در خانه‌ی بسیاری از حیوان دوستان، به عنوان یک حیوان خانگی جدید و جذاب جای خود را باز نموده است. ما در این مطلب نکاتی را درباره بلوغ و تولید مثل ایگوانا بیان خواهیم کرد . با ما همراه باشید.

ایگواناها تخم گذارند و حیوان ماده هر سال طی یک دوره ی لانه سازی همزمان، بین ۳۰ تا ۷۰ تخم می گذارد. ایگوانای ماده پس از تولید تخم هیچ گونه مراقبتی از آنها به عمل نمی آورد. جوجه ها پس از ۱۰ تا ۱۵ هفته سر از تخم در می آورند و در بدو تولد از لحاظ شکل و رنگ بسیار شبیه به والدین خود هستند، با این تفاوت که خارهای پشتی ندارند. جوجه ها تا یک سال پس از تولد در کنار والدین خود می مانند و سپس هر یک به راه خود می روند. قبل از پرداخن به تولید مث ایگوانا ها مختصر مطلبی درباره جنسیت ایگوناها بیان می کنیم.

تشخیص جنسیت ایگوآنا

تشخیص جنسیت در ایگوآناهای جوان بسیار دشوار است. در سن 6 ماهگی تفاوتهای جسمی ظاهر شده و به سادگی می توان نر و ماده بودن این خزنده را از هم تفکیک داد.

ایگوآناهای نر

به طور عمومی سایز و وزن نرها از ماده ها بیشتر است و در مناطق مختلف متفاوت است. نرها در زیر گونه برجستگی بزرگی دارند که به آن فلس بشقابی می گویند و تا 3سالگی رشد نمی کند.جمجمه و فک نرها نسبت به ماده ها بزرگتر می باشند.در زیر رانهای آنها خلل و فرج های برجسته ای به چشم می خورد که در مجاور مخرج قرار دارند که در دوران جفت گیری مادۀ مومی شکل و بو داری از آنها خارج می شود که به وسیله آن ایگوآنای نر بر روی شاخه ها و صخره ها علامت گذاری کرده و نظر ماده ها را به سمت خود جلب می کند.
غبغب گاوی در نرها بلند تر و بزرگتر است. آلت تناسلی در نرها از 14 تا 16 ماهگی شروع به رشد کرده و قابل رویت می شود، قبل از این زمان برای تشخیص جنسیت می توانید در 11 ماهگی با لمس کردن زیر دم در قسمت آلت تناسلی برجستگی کوچکی را احساس کنید که دال بر نر بودن ایگوآنا است. ایگوآناها تیغ هایی در پشت گردن دارند که به تاج پشتی معرف است این تاج در نرها بلند تراست. در ایگوآناهایی که از سوء تغذیه رنج میبرند این تاج از رشد خوبی برخوردار نمی باشد. کیست چربی که بر روی سر قرار دارد در ایگوآنای نر برجسته تر می باشد.

ایگوآناهای ماده

ماده ها دارای جثه، جمجمه، کیست چربی و فلس بشقابی کوچکتری نسبت به نرها می باشند و در زیر ران خلل و فرج ندارند. تاج پشت گردن و غبغب گاوی در ماده ها کوتاه است و یا فاقد آن می باشند.

بلوغ جنسی در ایگوانا

بلوغ جنسی در ایگوانا از 1 سالگی آغاز می شود، در این دوران شرایط محیطی بسیار تاثیر گذار می باشد.در طبیعت ایگوانا ها زود تر به سن بلوغ می رسند در صورتی که در اسارت بلوغ طولانی تری دارند زیرا رطوبت و گرمای مناسب و نور کافی کمتر در این شرایط برای ایگواناها مهیا می شود.در این زمان ایگواناها آمادۀ جفت گیری می شوند. بلوغ جنسی همراه با تغییرات زیادی می باشد.این تغییرات هم جسمی است و هم رفتاری.و صاحبان ایگوانا باید در بارۀ این تغییرات اطلاعات کافی داشته، خود و شرایط محیطی را برای این تغییرات آماده سازند.

ایگوانا

ایگوانای نر در فصل جفت گیری

در این زمان دارندگان ایگواناهای نر باید خود را برای یک سری مشکلات آماده سازند، یکی از این مشکلات خشمگین شدن بیش از حد این خزنده می باشدصاحبان باید بدانند که بعد از بالغ شدن، ایگوانای آنها هر هفته یا هر ماه و هر سال این رفتار خشن را از سرمی گیرد و صاحبان می توانند با مهیا ساختن شرایطی مناسب پرخاشگری آنها را تحت کنترل در آورند.یکی از دلایل این سختگیری و بد رفتاری در نرها به علت تغییرات داخلی در فصل جفت گیری است.بعضی از نرها در این فصل خیلی خطرناک و آسیب رسان می شوند و این را با حرکات تند و سریع بدن، حمله کردن، گاز گرفتن، چنگ زدن و با دم شلاق زدن نشان می دهند.

دلیل دیگر این خشونت حساس شدن بیش از حد ایگوانای نر نسبت به محافظت از ایگوانای ماده و حفظ و توسعه قلمرو می باشد.زمانی که ایگوانای نر در حال جفت گیری است از پشت پوست گردن ایگوانای ماده را گاز می گیرد که این گاز گرفتن عصبی نبوده بلکه نوعی ابراز علاقه به ایگوانای ماده می باشد.باید دارندگان ایگوانا این مطلب را بپذیرند که این خزنده در اصل به حیات وحش تعلق دارد و این رفتار جزئی از طبیعت و غریزه این حیوان می باشد.اگر دارندگان ایگوانا ارتباط خوبی با حیوان خود برقرار سازند و اطمینان ایگوانا را بدست آورند و در فصل جفت گیری محیطی امن و دور از صدا های ناگهانی و ایگواناهای نر دیگر برای آن فراهم سازند در به آرامش رساندن این حیوان بسیار موثر خواهد بود.البته ممکن است تمام این امکانات برای ایگوانایی فراهم باشد و باز رفتار خشونت آمیز از خود نشان دهد،

به این نکته توجه داشته باشید که هر ایگوانای نر در هر دورۀ جفت گیری توانایی بارور سازی 15تا18 ایگوانای ماده را دارا می باشد (معمولاً یک روز جفت گیری می کنند و یک روز استراحت) و نداشتن ماده یکی دیگر از دلایل خشونت این حیوان می باشد شما برای حل این مشکل احتیاج به 15 ایگوانای ماده ندارید بلکه می توانید عروسکی هم جثه آن در اختیار ایگوانا قرار دهید.شایان ذکر است تعداد زیادی از ایگواناهای نر در فصل جفت گیری هیچ خشونتی از خود نشان نمی دهند و بسیار آرام و مطیع رفتار می کنند اما بهتر است صاحبان این مطالب را دانسته و خود را برای این شرایط آماده سازند.

آیا عقیم کردن ایگوانا کار درستی است؟

صاحبان وقتی متوجه این حالات در ایگوانای خود می شوند ممکن است به عقیم کردن آن فکر کنند ولی باید به آنها توصیه کنم که اصلا به این موضوع فکر نکنند زیرا این عمل عملی بسیار سخت و مخاطره آمیزی برای ایگوانا محسوب می شود و بیشتر دامپزشکان آن را انجام نمی دهند و باید این مطلب را بدانید که در بسیاری از ایگواناهای نر عمل عقیم سازی همراه با خشونت بیشتری بوده زیرا غدد جنسی ایگواناها هورمون تست سترون تولید نمی کند و حیوان نمی تواند بر اعصاب خود کوچکترین کنترلی داشته باشد.تغییرات دیگری که در ایگوانای نر در این فصل مشاهده می شود، تغییر رنگ بدن کاهش آب بدن، بی اشتهایی و کاهش وزن است و اختلال در انجام عمل دفع، که به علت کاهش مصرف آب و غذا و فراموشی موقتی که در این دوران برای ایگوانا به وجود می آیدعمل دفع در دراز مدت صورت می گیرد و حجم زیادی از روده اشغال شده و در هر بار دفع مزاج، فضای زیادی از محیط زندگی خود را آلوده می سازد که صاحبان باید به این شرایط توجه داشته و محیط را پاکیزه سازند.

ایگوانای ماده در فصل جفت گیر

ایگوانای ماده ای که از لحاظ جسمانی در سلامت کامل باشد حتی اگر جفتی نداشته باشد باز عمل تخم گزاری را انجام می دهد.در مدت آبستنی غذای ایگوانای ماده کم می شود و این بی اشتهایی باعث لاغر شدن موضعی دم و دست و پای حیوان می شود و شکم بعلت رشد تخمها متورم و برجسته شده و شکم شکل کروی به خود می گیرددر این زمان صاحبان باید به آهستگی شکم حیوان را لمس کنند زیرا کوچکترین فشار می تواند باعث شکسته شدن تخمها در فضای شکم شده و موجب عفونت و مرگ ایگوانای ماده گردد.بهتر است در این زمان مکان زندگی ایگوانای ماده را با بستری نرم بپوشانید تا در زمان خواب و استراحت به شکم حیوان فشار وارد نشود.

فصل تخم گزاری ایگوانا

آغاز تخم گزاری ایگوانای ماده در 18 ماهگی است و در هر تخم گزاری 30 تا 60 تخم تولید می شود، تخمها نارنجی روشن بوده و 5/1 سانتیمتر می باشند.این تخم گزاری هر سال در فصل تابستان آغاز می شود. صاحبان ایگوانا باید به این نکته توجه داشته باشند که تغییرات ناگهانی آب و هوا، شهر یا کشور و نامناسب بودن شرایط زیست محیطی و تغذیه، فشار های عصبی و بیماری می تواند باعث تاخیر در زمان تخم گزاری گردد.

نحوه تغذیه نوزادان ایگوانا

ایگوانای ماده تخمها را در خاک دفن کرده و بر روی آن می خوابد و بعد از 2 ماه و 10 روز نوزادان از تخم بیرون می آیند و با مدفوع ایگوانای مادر تغذیه می شوند،این تغذیه برای ایگواناهای نوزاد بسیار حیاتی است و باعث ایمن سازی بدن آنها در برابر باکتریها و انگل ها می باشد.

تغییرات ظاهری در فصل تخم گذاری ایگوانا

در بیشتر ایگواناهای ماده تغییرات فیزیکی به خوبی قابل رویت هستند اما در بعضی از ایگواناها ممکن است تغییرات شکم دیده نشود در این زمان به علت اشغال شدن حجم وسیعی از حفرۀ شکم حیوان به صورت محسوسی بی اشتهایی و لاغر شده و می توان به آبستنی ایگوانا پی برد،بهتر است در زمان مشاهدۀ این تغییرات ظاهری با دامپزشک مشورت کرد و به طور دقیق از آبستن بودن ایگوانا آگاه گردید.

کلسیم در ایگونای باردار

در زمان آبستنی ایگوانای ماده برای ساخته شدت پوست تخمها به کلسیم زیادی احتیاج دارد و امکان به وجود آمدن بیماری (MBD ) در این زمان برای ایگوانای ماده بسیار زیاد است.مصرف کلسیم و مولتی ویتامین مینرال بسیار توصیه می شود.صاحبان در این زمان باید تغییراتی در جیرۀ غذایۀ ایگوانای آبستن ایجاد کنند، در این دوران بهتر است حجم غذا افزوده و از گیاهان و میوه های آبدار و دارای کلسیم بالا بیشتر استفاده گردد.

در زمان آبستنی، صاحبان مشاهده خواهند کرد که ایگوانای ماده پی در پی در حال پنجه کشیدن به اطراف محل زندگیش می باشد و این عمل به علت ساخت غریزی لانه می باشد.ایگوانا دوست دارد در این زمان در خاک تونل حفر کرده و تخمها را در آن دفن کند به همین سبب ساعتها به این کار می پردازد تا لانه ای مناسب مهیا سازد.بهتر است صاحبان در این زمان جعبه ای محکم و پلاستیکی به طول 5/91 تا 183 سانتیمتر و عمق 65 سانتیمتر را از خاک نرم و یا ماسه پر کرده و در اختیار ایگوانای ماده قرار دهند، لبه های جعبه نباید تیز و برنده باشند و خاک باید تمیز و عاری از هر گونه آلودگی و یا اشیاء تیز و برنده باشد.

نکته بسیار مهم در مورد مرگ ایگوانا ماده در فصل تخم گذاری:: ممکن است بعضی از دارندگان ایگوانا که مایل به تکثیر این حیوان نیستند به این فکر برسند که اگر آشیانه مناسب برای ایگوانای آبستن فراهم نکنند ایگوانای آنها از تخم گزاری صرفه نظر کنند، بله این تصور کاملاً درست می باشد و بسیار خطرناک است زیرا ایگوانای ماده تخمها را در شکم نگاه می دارد و تخمها در بدن فاسد شده و باعث مرگ حیوان می شود.

مشکلات تخم گزاری ایگوانای ماده

زمان تخم گزاری در ایگوانا ساعتها به طول می انجامد در این زمان تخمها با فاصله ای کم از بدن ایگوانا خارج می شوند.در بعضی از مواقع دیده شده که یک تخم در بدن ایگوانا چرخیده و مانع خروج تخمهای دیگر شده در این زمان فشار زیادی توست ایگوانا برای خروج تخمها وارد می شود که برای حیوان خطرناک بوده و باعث شکسته شدن تخم در بدن و یا در رفتگی استخوان لگن میشود و همراه با مرگ کاذب(رخوت و بی تحرکی ) می باشد.در این شرایط هرچه سریع تر باید به دامپزشک مراجعه شود و با انجام عمل عقیم سازی و خارج کردن تخمدانها ایگوانا را از مرگ نجات داد.این عمل بسیار مهم و مخاطره آمیز می باشد به همین دلیل باید از دامپزشکی کمک خواست که متخصص خزندگان است و در این زمینه مهارت کافی را دارا باشد.اگر فردی از ایگوانای ماده عقیمی نگهداری میکند باید این را به خاطر داشته باشد که هر ساله در زمان تخم گزاری ایگوانایش آبستنی کاذب خواهد داشت که همراه با تمام حالات و تغییرات آبستنی می باشد.

متولد شدن از تخم و رشد آن

تقریبا 65 روز پس از جفتگیری یک ماده برای تخم گذاری آماده است. ماده ها آشیانه تولد نوزادان را مشخص می کنند و این محل معمولا در عمق یک متری و با وسعت 45 سانتی متر یا بیشتر می باشد. اگر فضای لانه سازی برای ماده های دیگر نباشد آن ها آشیانه خود را با هم تقسیم می کنند. بعد از تخم گذاری ماده ها برای مراقبت از آن ها به دفعات به آشیانه سر می زنند ولی در آن اقامت دائم ندارند.اندازه و تعداد تخم های تولید شده به جثه مادر، مواد غذایی و زمان بلوغ جانور بستگی دارد. به طور میانگین اندازه قطر ها 15.4 میلی متر و طول آن ها 35 الی 40 میلی متر می باشد که در مدت زمان سه روز ایگوانای ماده در حدود 10 الی 30 تخم سفید یا کرم رنگ می گذارد.

مدت زمان بیرون آمدن ایگوانا از تخم یا همان جوجه کشی خزنده ایگوانا 90 الی 120 روز می باشد و درجه حرارت تخم ها در این مدت باید بین 29.4 تا 32.8 درجه سانتی گراد باشد. برای متولد شدن این نوع تخم ها در این فاصله زمانی زیاد در درجه معین بهتر است از دستگاه جوجه کشی استفاده کرد تا بازدهی تولد بالاتر رود تا در جوجه کشی و رسیدن به درآمد آسوده خاطر باشید که خیلی راحت میتوان درآمد بسیار بالا و مناسبی با تکثیر این نوع جاندار برای خود ایجاد کرد. نوزاد ها برای بیرون آمدن از تخم از دندان های مخصوصی استفاده می کنند که بعد از تولد می افتند. مواد مغزی داخل تخم بیشترین غذای هفته اول و دوم زندگی سوسمار را فراهم میکند و بین مادر و نوزادان بعد از تولد ارتباط خاصی وجود ندارد. ایگوانا می تواند بیش از 20 سال در حالت اسارت زندگی کند در حالیکه که به صورت طبیعی 8 سال عمر می کند . همچنین مواد غذایی و لانه مناسب باعث می شود عمر جانور بیشتر شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (274 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (74 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (51 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (25 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (18 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (15 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (12 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (12 نظر) نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید (11 نظر) خلاقیت خنده دار اسباب بازی فروش اهوازی در کشاندن بچه ها به مغازه حماسه آفرید+عکس/ مغز تورو باید طلا نه الماس گرفت😂 (11 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (11 نظر) خلاقیت و هنرنمایی پسر بچه با دریل روی کابینت‌های آشپزخانه شان+ویدیو/ چهره مامانش بعد دیدن این حماسه دیدنیه (10 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (10 نظر)
دیگران می‌خوانند   
عکس های جالب و تاریخی از گدایان ایرانی دوره قاجار/ از گدای گاو سوار تا گدای سبیل دراز! دیپلماسی حج‌محور با رویکرد ابراهیمی به حج خلاقیت تحسین برانگیز یک سبزی فروش باسلیقه ایرانی برای کشاندن مشتری به مغازه/ باریکلا به این هوش و هنر+عکس آیا تلفن همراه هوشمند نوجوانان ما را به سمت افسردگی سوق می‌دهند؟ نوشته جالب و پربازدید یک بقال ایرانی برای نسیه ندادن اجناس حماسه ساز شد/ بنده خدا بدجور زخم خورده است+عکس آخرین عکس تلخ رضا داوودنژاد با خانواده دختر عمویش مونا داوودنژاد که به یادگار ماند+عکس رونمایی از تیپ باکلاس و شیک پوریا پورسرخ در عروسی خواهرش/ خواهر و برادر صمیمیت میباره ازشون+عکس (عکس) اتاق خواب مخصوص فرحناز پهلوی در کاخ نیاوران ؛ از وان و روشویی و دستشویی مخصوص کودکان تا یوزپلنگ ایرانی/ داشتن همچین امکاناتی هنوزم برای همه قفله، چه برسه به اون موقع‌ها!!! فال انبیاء روزانه پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) سفره چیدن سمانه پاکدل، مهتاب دلنوازان برای مهمونای عزیز و گرامیش/ به به چه رنگ و لعابی (فیلم) غلغل کردن چشمه نفت خام در مزرعه برنج یک شالیکار خوش شانس خوزستانی/ شانس اگه تصویر بود... فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 چیدمان بوفه شیک و خاص خانه مدرن نسرین مقانلو با ظروف دکوری قدیمی/ خونه اس یا آنتیک فروشی؟ (عکس) رونمایی از هدیه های خاص مینا مختاری، همسر بهرام رادان / وقتی مامان بشی جنس کادوهایی که میگیری کلا عوض میشه! دو نفره پدر و دختری جواد رضویان و دخترش در کنار دریا+عکس قابی جالب از «جومونگ» در کنار «سعید معروف»+عکس ذوق زدگی و خوشحالی علی ضیا از پذیرایی جالب هتل محل اقامتش در اصفهان؛ کاهو با سکنجبین+ ویدیو (فیلم) تقلید صدا و حرکات شکیب آوای باران در مقابل حمیدرضا پگاه، بایگر نقش طاها در این سریال / بنده خدا رو وسط خیابان نگه داشتن! ادعای وکیل زهره فکورصبور درباره دستگیری فردی مشکوک در پرونده خودکشی این بازیگر جوان و مطرح کشور+ویدیو (فیلم) پیمان معادی با دخترش در افعی تهران همبازی شد / ماشالا دخترش چقدر بزرگ شده ... صحبت های خنده دار رشید اصفهانی: وقتی ازش علت سربازی نرفتن و میپرسن و میگه بخاطر تک پدری معاف شدم😅 +فیلم (فیلم) خواستگاری ایمان صفا در سریال اکازیون با گل های قبر مادرش! / تا کمیته رو دید فرار کرد آقای عاشق پیشه تتلو در زندان قرآن می‌خواند، روزه می‌گیرد و تلویزیون می‌بیند! تدارک مسافرت 4 روزه از مبدا بلژیک به مقصدی نامشخص توسط سپیده بزمی پور با رونمایی از چمدان های بامزه و باکلاسشان+عکس/ خوش بگذره (فیلم) ارسطوی پایتخت و عمو حسن، املتی معروف به هم رسیدند! / به قول عمو حسن: عجب سوسیسیه، همش گوشته! خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای سیخ زدن مرغ حماسه ساز شد+عکس/ لامصب مُرغه یه قیافه ای گرفته انگار تقصیر منه😂 خلاقیت بی نظیر یک طراح در طراحی تخت خواب هایی با الهام از میوه ها و کیک/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (عکس) تصاویری از زیبایی معصومانه آزاده نامداری در دوران کودکی / چقدر زود بود رفتنت ... اولین تصاویر از لحظه اهدای انگشتری خاص توسط رهبر معظم انقلاب به وحید شمسایی عرض ارادت و احترام فوتسالیست های قهرمان به رهبر انقلاب+ عکس/ دورهمی دوستانه و صمیمی ورزشکاران با آیت الله خامنه ای گریم فوق العاده حرفه ای و خاص بهنوش بختیاری و امین حیایی در فیلمی تاریخی+عکس/ دست مریزاد به این هنر (فیلم) سیسمونی 900 میلیونی نوه یک تاجر ترک تبریزی! نوه دار شدن قبل ایشون سوء تفاهم بود😂 بیوگرافی و زندگی خصوصی امین میری،زهرمارخان سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (فیلم) سوتی وحشتناک شبکه یک در نشان دادن عکس ندا قاسمی، بازیگر نقش شیرین در نون خ / خودش میگه من نیستم! (ویدئو) افشاگری نعیمه نظام دوست از اتفاق تکرار نشده زندگیش/ خودش روده بُر شده از خنده! مجسمه رضا گلزار روی میز آرایش همسرش آیسان خانوم+عکس زن خوش شانس آذری که برنده جایزه هواپیما در قرعه کشی بانک شد+عکس بازارگردی مهراب و پیمان قاسمخانی با دختر خاله‌شان بعد از 20 سال دوری 17 روز از ناپدید شدن سبحان کوچولو گذشت و خبری نشد+ویدئو (ویدئو) خرافات انواع خارش دست و پا از زبان مهران مدیری/ فقط جواب مادر بزرگه با خاک یکسان میکنه!!
تیتر امروز   
دیپلماسی حج‌محور با رویکرد ابراهیمی به حج
آیا تلفن همراه هوشمند نوجوانان ما را به سمت افسردگی سوق می‌دهند؟
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
تتلو در زندان قرآن می‌خواند، روزه می‌گیرد و تلویزیون می‌بیند!
عرض ارادت و احترام فوتسالیست های قهرمان به رهبر انقلاب+ عکس/ دورهمی دوستانه و صمیمی ورزشکاران با آیت الله خامنه ای
بیوگرافی و زندگی خصوصی امین میری،زهرمارخان سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بازارگردی مهراب و پیمان قاسمخانی با دختر خاله‌شان بعد از 20 سال دوری
دختر بچه 10 ساله همبازی‌اش را در تهران به قتل رساند!
عکس العمل هوشمندانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب با اطلاع یافتن ایشان از لغو دیدارشان از سوی مقام عالی‌رتبه سیاسی در هواپیما/ سرتعظیم فرو آوردن سران در برابر ابتکار شجاعانه رهبری
بلایی که بر سر بهاره افشاری در خیابان آمد / با گرمکن خونگی و صورت شسته نشسته گریه بیتای فاصله ها رو درآوردن!
لوکیشن سریال گیلدخت و عمارت تقی خان کجاست؟ / اگه نمیخوای این مناظر رویایی رو از دست بدی بیا تا بهت بگم ...
جزئیاتی جالب درباره دنیای پرزرق و برق و باشکوه بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت
روزی که عیاشی‌ های ناصرالدین شاه کار دستش داد | زنان قلیان ها را در حرم‌سرای شاه شکستند
روایتی تاریخی از طلاق عجیب ثریا اسفندیاری و محمدرضا پهلوی ؛ وقتی شاه خوش غیرت همسر خود را از مملکت بیرون کرد!