نکاتی درباره مصرف آمینو اسید‌ها در دوران بارداری

  چهارشنبه، 09 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
نکاتی درباره مصرف آمینو اسید‌ها در دوران بارداری
بهتر است از مصرف آمینو اسید‌ها در دوران بارداری خودداری کنید زیرا ما به اندازه کافی در مورد اینکه چگونه ممکن است بر جنین شما تأثیر بگذارد نمی‌دانیم. مطالعات حیوانی ارتباط بین مکمل‌های آمینو اسید‌ها و وزن بارداری را نشان داده‌اند. در ادامه بیشتر در این خصوص بحث می کنیم.

۲۰ درصد بدن انسان از پروتئین ساخته شده است و اسید آمینه (آمینو اسید) واحد تشکیل دهنده پروتئین است. پروتئین نقش مهمی در تمام فرآیندهای بیولوژیکی بازی می کند و اسیدهای آمینه نیز بلوک های ساختمان پروتئین هستند. اسید آمینه به وسیله پیوندهای پپتیدی به هم متصل می شوند و چندین اسید آمینه به هم می پیوندند تا یک پلی پپتید را تشکیل بدهند. زنجیره های پلی پپتیدی باهم پیوند یافته و به شکل پروتئین های مختلف در می آیند.

یک اسید آمینه از نظر شیمیایی از یک گروه کربوکسیل، یک اتم هیدروژن، یک گروه آمینی و یک رادیکال اسید آمینه تشکیل یافته است. بخش بزرگی از سلول ها، عضلات و بافت ها از اسیدهای آمینه تشکیل شده است به این معنی که آنها نقش مهمی در بدن انسان ایفا می کنند. همچنین اسیدهای آمینه نقش اساسی در انتقال و ذخیره مواد مغذی دارند.اسیدهای آمینه در عملکرد ارگان ها، غدد، تاندون ها و رگ ها تاثیر دارند. علاوه بر آن در ساختار عضلات، پوست، استخوان، مو و … به کار می روند. البته نقش اسیدهای آمینه به این موارد خلاصه نمی شود و فواید زیادی به خصوص برای ورزشکاران دارد.

اسیدهای آمینه ضروری

لوسین، ایزولوسین، والین ، فنیل آلانین، ترئونین، متیونین، تریپتوفان و لیزین . علاوه بر آنها، اسید آمینه های هیستیدین برای نوزاد انسان و آرژنین برای نوزاد حیوانات ضروری (اساسی) محسوب می شوند. پروتئین یک درشت مغذی است که در هر یک از سلول های بدن وجود دارد. اسیدهای آمینه اجزای ساختمان پروتئین به حساب می آیند. پروتئین از 20 اسید آمینه مختلف تشکیل شده است ، اما بدن تنها قادر به ساخت نیمی از این اسیدهای آمینه می باشد. نیمی دیگر از این اسیدهای آمینه ضروری باید از طریق رژیم غذایی دریافت شود.

آیا مصرف آمینو اسید ها در دوران بارداری بی خطر است؟

بهتر است در دوران بارداری از مصرف آمینو اسید ها خودداری کنید. تحقیقات کافی برای تأیید ایمن بودن آن ها انجام نشده است. تحقیقات محدودی که در مورد استفاده از آن ها در دوران بارداری بررسی شده است نگرانی هایی را در مورد چگونگی تأثیر اسید های آمینه بر رشد جنین و جفت نشان می دهد. علاوه بر این مکمل ها مقادیر بسیار متمرکزتری از اسید های آمینه را نسبت به غذا به بدن شما می رسانند و ما نمی دانیم که چگونه می تواند بر بارداری شما تأثیر بگذارد.

بارداری

اسید های آمینه در دوران بارداری چه خطراتی دارد؟

  • غلظت بسیاری دارند:برچسب ها ممکن است لزوماً با آنچه در هر کپسول وجود دارد مطابقت نداشته باشند و اگر نمی دانید چه مقدار مصرف می کنید از پزشک خود بپرسید و سرخود آن را نخورید.
  • ممکن است حاوی مواد ناشناخته باشد:هنگام خرید آمینو اسید ها ممکن است مواد دیگری در آن ها وجود داشته باشد که روی برچسب آن ها وجود ندارد. این مهم است که بدانید در حالی که جریان خون خود را با یک نوزاد در حال رشد به اشتراک می گذارید چه چیزی به بدن خود وارد می کنید. هنگام مصرف مکمل های کنترل نشده می توانید موادی را بخورید که برای شما یا جنین شما خطرناک هستند.

چه زمانی می توان مجدد از آمینو اسید استفاده کرد؟

تحقیقات در مورد ایمنی مصرف مکمل های اسید آمینه در دوران شیردهی وجود ندارد. اگر فکر می کنید نمی توانید غذا های غنی از پروتئین و آمینو اسید ها را در طول دوره پس از زایمان به اندازه کافی مصرف کنید با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید. آن ها می توانند به شما در ایجاد یک برنامه غذایی برای قوی و سالم نگه داشتن شما و کودکتان کمک کنند.

چه جایگزین هایی برای آمینو اسید وجود دارد؟

  • گوشت:خوردن گوشت بیشتر راهی مطمئن برای افزودن پروتئین به رژیم غذایی شماست. چه گوشت قرمز، چه مرغ یا ماهی یا پروتئین حیوانی باشد بیشترین اسید آمینه را به شما می دهد. گوشت بخش مهمی از رژیم غذایی بارداری است و ماهی بسیار توصیه می شود.
  • تخم مرغ:تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین است که می توان از آن در بسیاری از دستور العمل های مختلف لذت برد. اگر گوشت نمی خورید اضافه کردن تخم مرغ بیشتر به رژیم غذایی می تواند به افزایش مصرف پروتئین شما کمک کند.
  • آجیل و لوبیا:آجیل و لوبیا چربی های اشباع نشده و پروتئین را تأمین می کنند. اگر بتوانید آن ها را به خوبی هضم کنید انتخاب خوبی هستند اما به ویژه برای افراد بارداری که از رژیم غذایی گیاهی یا رژیم غذایی عمدتاً گیاهی پیروی می کنند مفید هستند.

نتیجه گیری

اسید های آمینه می توانند به افزودن پروتئین به رژیم غذایی شما کمک کنند. اگرچه در دوران بارداری به پروتئین بیشتری نیاز دارید اما مصرف مکمل های اسید آمینه توصیه نمی شود. ما به اندازه کافی نمی دانیم که چگونه آن ها می توانند بر کودک شما تأثیر بگذارند. در عوض غذا های غنی از پروتئین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و اگر در مورد دریافت پروتئین کافی در دوران بارداری یا شیردهی نگرانی دارید با پزشک خود صحبت کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (245 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (211 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (181 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (161 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (125 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW