نکاتی درباره تغذیه بچه گربه ها

  دوشنبه، 30 خرداد 1401   زمان مطالعه 13 دقیقه
نکاتی درباره تغذیه بچه گربه ها
بچه گربه ها فرشــته هایی با سبیل هستند که ورود آنها به زندگی ما می تواند شور و نشاط خاصی را به همراه داشته باشد.ما در این مطلب نکاتی را درباره تغذیه بچه گربه ها بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

انتخاب غذای بچه گربه یکی از موضوعات بسیار چالش برانگیزی است که در رابطه با مراقبت از گربه های تازه متولد شده با آن مواجه خواهید شد. در این مقاله شما را با نحوه تغذیه و شیردهی بچه گربه های تازه به دنیا آمده آشنا می کنیم. همچنین با خواندن این مقاله شما اطلاعاتی را در رابطه با مراقبت از بچه گربه های کوچک خود یاد می گیرید و خواهید آموخت که چگونه آن ها را به شکل صحیحی بزرگ کرده و مراقب وضعیت تغذیه آن ها باشید.بچه گربه ها از آن دسته موجودات بانمک و دوست داشتنی هستند که اکثر مردم از بازی کردن با آن ها لذت می برند. اگر به تازگی یک یا چند بچه گربه تازه متولد شده به جمع شما اضافه شده اند، قطعا بسیار خوشحال و هیجان زده هستید، اما همان طور که می دانید مراقبت از این بچه گربه های بانمک کار آسانی نیست و سختی ها و مشکلات خاص خود را دارد.

بچه گربه هایی که به هر دلیل از مادر خود جدا مانده اند، برای زنده ماندن به مراقبت زیادی احتیاج دارند. نگهداری از این بچه گربه ها در منزل، چالش های خاص خودش را هم دارد. یکی از مهمترین این چالش ها، شرایط تغذیه بچه گربه ها است.آنها در هفته های نخست تولد خود، در رابطه با نحوه تغذیه با شیر، میزان خواب، شرایط گرم ماندن و نحوه دستشویی کردن با مشکلاتی مواجه هستند. این کارها در بچه گربه هایی که در کنار مادر خود هستند با کمک گربه مادر انجام می شود. اما اگر شما مسئول نگهداری از یک بچه گربه بدون مادر هستید با خواندن این مطلب تا حدود زیادی می توانید اقدامات لازم را برای حفظ و نگهداری از او انجام دهید.

شرایط فیزیکی بچه گربه ها از بدو تولد

بچه گربه ها به محض تولد حدود 120-80 گرم وزن دارند که این عدد بسته به نوع نژاد آنها می تواند متفاوت باشد. آنها همچنین مي بايست هفته اي 100-50 گرم وزن اضافه کنند. همچنین چشم بچه گربه ها معمولا بعد از10-14 از تولدشان باز می شود. گوش آنها نیز در روزهای اولیه تولد قادر به شنیدن هیچ صدایی نیست. رشد بچه گربه ها در ۱ تا ۷ روزگی تقریبا سریع بوده و روزی بین ۷ تا ۱۴ گرم به وزن آنها افزوده می شود. بطور کلی باید دانست یک غذای مطلوب برای یک بچه گربه خانگی، غذایی است كه تمامی احتياجات غذايی او شامل: پروتیين ها، چربي ها، كربوهيدارت ها، ويتامين ها، و مواد معدنی را در بر بگیرد.

تغذیه بچه گربه ها در هفته اول

تغذیه بچه گربه ها در چند روز نخست زندگی آنها بسیار حائز اهمیت است. آنها از روزی که به دنیا می آیند تا حدود یک هفته، تنها از شیر مادرشان تغذیه می شوند. به یاد داشته باشید که بچه گربه ها معده حساسی دارند و نمی توانند هر شیری را هضم کنند، بنابراین شیر گاو و گوسفند با درصد لاکتوز بالا باعث بروز اسهال و تلف شدن آنها می شود. لذا بهتر است در صورت نبود گربه مادر، از شیر خشک مخصوص بچه گربه ها استفاده نمایید.شیر خشک بچه گربه پرسا، ساخت ایران، با مجموعه کاملی از ویتامین ها و مواد معدنی و همین طور شیر خشک بچه گربه بیفار، ساخت کشور هلند، با ترکیبات ویژه و مناسب بچه گربه های تازه متولد شده و گربه های آبستن و شیرده، در کنار شیر خشک بچه گربه دکتر کلادرز، محصول کشور آلمان، که برای همه نژادها توصیه شده، می توانند انتخاب های مناسبی باشند.

برای تغذیه با شیر نیز بهتر است از شیشه های شیر که برای همین منظور طراحی شده اند، استفاده کنید. دمای شیر آماده شده نیز حدود 35 درجه باید باشد. هیچ گاه شیر را بیشتر از سه ساعت در درون بطری نگه ندارید و آن را دور بریزید. در هفته اول و در هر وعده به میزان 32 سی سی به بچه گربه شیر دهید و این کار را هر چهارساعت یک بار تکرار کنید.بعد از هر وعده نیز با ماساژ ناحیه شکمی به دفع گازهای داخل معده بچه گربه کمک کنید. پس از هربار تغذیه شیشه شیر بچه گربه را با آب جوش ضدعفونی کنید. وزن بچه گربه ها در این دوره در صورت برخورداری از تغذیه مناسب تا دو برابر افزایش می باید و تا حدود 200 گرم می رسد.

تغذیه بچه گربه

تغذیه بچه گربه ها در هفته های دوم، سوم و چهارم

در این دوره چشم و همین طور کانال گوش بجه گربه ها شروع به باز شدن می کند. تغذیه این بچه گربه ها همچنان باید هر دو تا سه ساعت یکبار آن هم تنها با شیر خشک مخصوص ادامه یابد. رشد بچه گربه ها در هفته دوم و سوم با میزان زیادی ادامه می یابد و روزانه تا حدود ۱۰ گرم به وزن آنها افزوده می شود. معمولا در آخر سومین هفته وزن آنها به حدود ۴۳۰ گرم می رسد. تغذیه بچه گربه ها از طریق شیرخشک بدین گونه است که باید به ازای هر ۱۰۰ گرم وزن بچه گربه، در هفته اول روزانه تقریبا ۱۳ سی سی، در هفته دوم روزانه 17 سی سی، در هفته سوم روزانه ۲۰ سی سی و در هفته چهارم روزانه ۲۲ سی سی شیر خشک دریافت کنند. بجه گربه ها در هفته چهارم خوب راه می روند، حواس چندگانه آنها کامل شده و توانایی ارتباط با گربه های دیگر و انسان را پیدا می کنند و کم کم می توانند شروع به خوردن غذاهای جامد کنند.

تغذیه بچه گربه ها از یک تا سه ماهگی

در این دوره شما می توانید یک رژیم غذایی مرطوب و نرم، مثل سینه مرغ کاملا پخته شده و له شده یا غذاهای مخصوص بچه گربه را شروع کنید. اما این را هم در نظر بگیرید که هرگز غذای بچه گربه را ناگهانی تغییر ندهید. این تغییرات باید به صورت تدریجی باشد. بنابراین در ابن دوره نیز کماکان به دادن شیر ادامه دهید، ولی شیر را داخل ظروف کم عمق بریزید. همچنین باید تا پایان دو ماهگی وعده غذایی شیر خشک را هفته به هفته کم کنید تا آن را به صفر برسانید. از ۲ ماهگی به بعد بچه گربه شما آماده خوردن غذای خشک است. بهتر است مخلوطی از غذای خشک و کنسروی را در اختیار گربه خود قرار دهید. به یاد داشته باشید کنسروهای باز شده را بیشتر از 30 دقیقه در فضای باز قرار ندهید. اگر بیشتر از 30 کنسرو در فضای باز قرار گرفت فاسد شده و باید آن را دور ریخت.

تغذیه بچه گربه ها از 3 تا 6 ماهگی

تعداد وعده های غذایی بچه گربه ها در این دوره که شروع به بالغ شدن می کنند، به 3 بار در روز می تواند کاهش پیدا کند. در این دوره از غذای خشک مناسب بیشتری می توانید استفاده کنید. توصيه می شود برای وعده های غذای گربه مخلوطی از گوشت، سبزيجات پخته، سيب زمينی، پنیر، روغن زیتون را تهیه كنید. گوشت را به خصوص گوشت ماهی و مرغ را به صورت تكه های ريز و خرد شده در آوريد.در خرید غذای کنسروی نیز دقت کنید که بیشتر حاوی گوشت باشد تا سایر مواد. در مورد سبزيجات نيز توصيه می شود انواع تازه آن را خورد كرده و به صورت مخلوط با گوشت، به بچه گربه بخورانيد. از 6 ماهگی به بعد می توانید وعده غذایی بچه گربه را به 3 بار در روز کاهش دهید تا از اضافه وزن او جلوگیری شود.البته همیشه به یاد داشته باشید که کنار غذا، یک ظرف آب تازه نیز برای گربه کنار گذاشته باشید. باید در نظر داشت که گربه ها نسبت به تغييرات مزه و طعم آب بسيار حساس هستند. برای تامين آب مورد نياز گربه، از آب پاكيزه و يا شير، دور از ظرف خاک می توانيد استفاده كنيد.

تفاوت نیازهای تغذیه ای بچه گربه با گربه بالغ

وزن یک بچه گربه ممکن است در چند هفته اول زندگی دو یا حتی سه برابر شود. در صورتی که در سطوح بالای فعالیت ممکن است بچه گربه شما سه برابر نیاز انرژی یک گربه بالغ را داشته باشد.نیاز بچه گربه ها به چربی، برخی اسیدهای چرب و بیشتر ویتامین ها مانند گربه های بالغ است؛ اما بچه گربه ها به پروتئین، اسیدهای آمینه و مواد معدنی و همچنین به برخی ویتامین ها نیاز بیشتری دارند.به عنوان مثال، بچه گربه ها باید حدود 30 درصد انرژی خود را از پروتئین دریافت کنند.به این دلایل، اکثر متخصصان توصیه می کنند که تا سن 1 سالگی به بچه گربه تان غذای مخصوص بچه گربه بدهید.

انواع غذاهای مخصوص برای بچه گربه ها

نیازهای تغذیــه ای بچه گربه ها جهت رشد سریع خود، تنظیم درجه حرارت و نیازهای پایه بســیار بالا می باشد. انواع مختلفی از غذاها وجود دارند که می توانید برای تغذیه بچه گربه های خود از آن ها استفاده کنید. همان طور که در قسمت های قبلی گفتیم، شما می توانید هم از غذاهای آماده بچه گربه و هم از غذای خانگی گربه استفاده کنید که در ادامه هر کدام از آن ها را بررسی خواهیم کرد:

تغذیه بچه گربه با غذای خشک

در قسمت های قبلی ذکر کردیم که تغذیه بچه گربه به دو صورت غذای خشک و غذای آماده مخصوص توله گربه امکان پذیر است. در تهیه و ساخت این غذاهای آماده کلیه قواعد و فرمولاسیون استاندارد غذای بچه گربه به شکل دقیقی رعایت شده است. همچنین این غذاها می توانند منابع غذایی غنی، ایمن و بسیار مناسبی برای تغذیه بچه گربه شما باشند.با توجه به این که قیمت این غذاهای آماده بچه گربه کمی زیاد است، امکان دارد نخواهید آن ها را برای توله های چند ماهه خود تهیه کنید و از پس از هزینه های آن برنیایید. در این صورت می توانید از غذای خانگی گربه استفاده کرده و بچه گربه های خود را با آن ها تغذیه کنید.

غذای خانگی برای بچه گربه

همان طور که قبلا اشاره کردیم غذای گربه خانگی با غذای گربه خیابانی میتواند متفاوت باشد. غذای خانگی گربه یک گزینه بصرفه و اقتصادی برای افرادی است که قصد ندارند هزینه های زیادی را صرف تهیه و تامین غذای بچه گربه خود کنند؛ اما بهتر است این نکته را مورد توجه قرار دهید که تهیه غذای خانگی برای توله گربه ها کار راحتی نبوده و حتما باید با رعایت یک سری از استانداردها این کار را انجام دهید.غذای بچه گربه باید حاوی مقادیر استانداردی از یک سری از مواد مغذی و خوراکی باشد تا به سلامت توله ها آسیبی وارد نشود. از جمله مواد غذایی که باید در رژیم غذایی بچه گربه ها مورد استفاده قرار بگیرند، می توان به پروتئین های حیوانی، اسیدهای چرب و چربی های مفید، کربوهیدارت ها، مواد معدنی، ویتامین ها و آب تازه و خنک اشاره کرد.

با توجه به این که تغذیه بچه گربه ها با غذاهای خانگی کار بسیار حساسی است، بهتر است این کار را با دقت بالایی انجام دهید و مواد غذایی را با وسواس و رعایت استانداردهای لازم انتخاب کنید. برای این که بتوانید از غذاهای خانگی مخصوص گربه ها استفاده کنید بهتر است دستور عمل های مربوط به تهیه آن را از دامپزشکان مخصوص یا وب سایت های معتبر دریافت کنید.نکته مهم دیگیری که در این رابطه باید آن را در نظر بگیرید این است که میزن غذا خورد بچه گربه خود را کنترل کنید. چرا که همانطور که در مقاله علت اضافه وزن و چاقی گربه گفتیم، میزان دریافت غذای زیاد باعث بروز مشکلات متعددی در حیوان می شود.

علت غذا نخوردن بچه گربه

غذا نخوردن بچه گربه ها و بی اشتهایی آن ها ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. از جمله دلایل غذا نخوردن بچه گربه ها می توان به مسمومیت های غذایی، اضطراب جدایی، دل درد، وجود انگل ها در بدن گربه، افسردگی، مشکلات دندانی و… اشاره کرد. درصورت بروز هرکدام از این موارد سعی کنید به دامپزشک مخصوص مراجعه کرده و دست به عمل خودسرانه ای نزنید.

مقدار غذای مورد نیاز بچه گربه در طول روز

به طور کلی بچه گربه ها به ازای هر اونس (28 گرم) از وزن بدن خود، حدودا به 8 میلی لیتر شیر در طول روز نیاز دارند. به عنوان مثال، بچه گربه ای که 113 گرم وزن دارد، باید روزانه حدود 32 میلی لیتر شیر خشک بخورد. برای تعیین مقدار شیر در هر وعده غذایی، باید مقدار کل شیر مورد نیاز در طول روز را بر تعداد وعده های غذایی تقسیم کرد. به عنوان مثال، اگر تعداد وعده های غذایی بچه گربه ای در طی روز 7 مرتبه باشد؛ از سویی حجم شیر روزانه مورد نیاز آن 32 میلی لیتر باشد، این به معنای دادن 4.5 میلی لیتر شیر در هر بار تغذیه است.

نکات مهم در هنگام غذا دادن به بچه گربه

  • بچه گربه ها باید درست مثل نوزادان انسان، پس از خوردن غذا آروغ بزنند. بچه گربه را روی شکم، روی شانه یا در آغوش خود بگذارید و خیلی آرام به پشت او بزنید تا هوای بلعیده شده خارج شود.
  • در هنگام استفاده از شیشه شیر باید ابتدا بطری را وارونه کرد تا یک قطره شیر بیرون بیاید. سپس نوک شیشه شیر را در دهان بچه گربه قرار دهید و آن را به آرامی به عقب و جلو حرکت دهید. این حرکت بچه گربه را به خوردن غذا ترغیب می کند. شیشه شیر را با زاویه 45 درجه نگه دارید تا از ورود هوا به معده بچه گربه جلوگیری شود.
  • هرگز به بچه گربه ها در وضعیتی که به پشت خوابیده اند نباید غذا داد. در هنگام تغذیه بچه گربه باید در موقعیتی شبیه به حالت خوابیدن در کنار مادر و روی شکم باشد. می توان بچه گربه را به صورت قائم در یک حوله گرم نگه داشت و یا آن را روی یک حوله در آغوش خود گذاشت. در نهایت باید دید که چه موقعیتی برای بچه گربه بهتر است.
  • مقدار و تعداد وعده های غذایی و میان وعده های گربه نقش مستقیمی در سلامت حیوان دارد. میزان غذای هر گربه ای در طی روز به عوامل مختلفی از جمله سلامت حیوان، اندازه، سن، نژاد، جنسیت، میزان فعالیت، رفتار، محیط، متابولیسم و حتی دمای محل زندگی بستگی دارد. همچنین باید در نظر داشت که میزان کالری و هارزش غذایی موجود در حجمِ یکسان از غذاهای مختلف، باهم متفاوت است. برای تعیین نوع تغذیه و مقدار غذای هر حیوان بهتر است که از دامپزشک مشورت گرفته شود.
  • پروتئین قسمت عمده غذای گربه ها را تشکیل می دهد. این حیوانات گوشت خوار برای داشتن قلب سالم و قوی، بینایی خوب و سیستم تولید مثل سالم نیاز به پروتئین گوشت دارند. گفتنی است که استفاده از گوشت خام یا فاسد می تواند باعث بیمار شدن گربه شود.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (452 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (316 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (293 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (242 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (209 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (176 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (107 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو