نکاتی مهم درباره چیدن بال و پرهای طوطی

  چهارشنبه، 31 فروردین 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
نکاتی مهم درباره چیدن بال و پرهای طوطی
شاید به این فکر می کنید بال طوطی را کوتاه کنم یا نکنم، این در روحیه طوطی تاثیر گذار است، اگر پرو بال طوطی را چیدم صدمه می بیند؟ و نحوه صحیح کوتاه کردن پروبال طوطی، با ما همراه شوید تا به پاسخ تمامی سوالاتان برسید.

بسیاری از پرورش دهندگان و صاحبان پرنده های زینتی برای جلوگیری از اوج گرفتن پرنده ها و مانع از پرواز و فرار، پرهای آنها را کوتاه میکنند. همچنین بسیاری از افراد برای رام کردن و اهلی شدن عروس هلندی در همان سنین کم پرهای آنها را قیچی میکنند تا پرنده فرار نکند. ولی قیچی کردن پرهای عروس هلندی باعث ایجاد مشکلات زیادی میشود. مخصوصا عروس هلندی ها به دلیل احساساتی بودن بیشتر ضربه میخورند

مزایا و معایب کوتاه کردن بال های طوطی و عروس هلندی چیست؟

مزیت بریدن بال های طوطی تضمین ایمنی آنهاست. کوتاه کردن پرهای آنها از پرواز در موقعیت های خطرناک جلوگیری می کند و از آسیب رساندن آنها به خانه شما جلوگیری می کند.چیزهایی مانند پنکه های سقفی، پنجره ها یا اجاق های داغ می توانند برای حیوان خانگی شما خطرناک باشند، زیرا آنها درک درستی از این اقلام ساخته دست بشر ندارند. صاحبان طوطی بال ها را انتخاب می کنند زیرا این کار باعث می شود طوطی بیشتر به صاحبش وابسته شود و بین آنها پیوند برقرار کند. طوطی های بدون بال با صاحبان خود پیوند برقرار می کنند، بنابراین این به انتخاب شخصی بستگی دارد.

جنبه منفی قیچی پرها عمل از بین بردن اراده آزاد پرنده شما برای پرواز است. این یک غریزه طبیعی است که می خواهید برای طوطی خود پرواز کنید. توانایی ورزش و تحریک ذهنی طوطی را از بین می برد. بسیاری از مالکان معتقدند که خطر قطع شدن با مزایای توانایی پرواز پرندگان شما بیشتر است و آزادی آنها را از بین می برد.یک پرنده تحت نظارت باید خطرات را از بین ببرد و قطع کردن ممکن است برای تجربه مالکیت طوطی شما مضر باشد. اگر حیوانات خانگی دیگری مانند گربه یا سگ دارید، ممکن است طوطی شما را طعمه ببینند و ناتوانی در پرواز آنها را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.

بال های بریده می تواند نگرانی های دیگری مانند سلامت روانی و سلامت جسمانی را به شما بدهد. آنها در معرض خطر افزایش وزن به دلیل عدم ورزش هستند. اگر شک دارید، با دامپزشک خود صحبت کنید که چه چیزی برای شما و پرنده شما بهترین است.شرایط شخصی و رفاه طوطی شما برای هر موقعیتی می تواند متفاوت باشد.هر روشی برای هر گونه طوطی مناسب نیست و یک متخصص دامپزشکی می تواند به شما در تصمیم گیری بهترین روش کمک کند.

بال طوطی

مشکلات کوتاه کردن پرهای پرنده

قیچی بال یک بحث بحث برانگیز بین صاحبان طوطی است. دلیل اصلی بستن بال ها جلوگیری از پرواز تصادفی طوطی های شماست. توانایی پرواز را ضعیف می کند. پرهای بریده شده به عنوان “پرهای پرواز” شناخته می شوند.یک طوطی اهلی ممکن است خود را در طبیعت در معرض خطر بیابد، که نگرانی قابل توجهی برای صاحبان طوطی و اینکه چرا آنها بال های خود را قیچی می کنند، می باشد. در ادامه پیامدهای کوتاه گردن پرهای پرنده را بررسی می کنیم.

از بین رفتن اعتماد پرنده نسبت به صاحبش

یکی از اثرات بسیار بد کوتاه کردن پرهای عروس هلندی، قهر کردن پرنده با صاحبش می باشد. عروس هلندی ها پرنده هایی به شدت احساساتی و ظریف هستند.آنها میتوانند رابطه عمیق با صاحب خود داشته باشند. وقتیکه پرهای این پرنده را کوتاه میکنید، او نسبت به شما بی اعتماد شده و برای مدت معین به شما بی محلی خواهد کرد. اگر بنا به هر شرایطی ناچار به کوتاه کردن پرهای عروس هلندی هستید، انجام این کار را به عهده شخص دیگری بسپارید. وگرنه عروس هلندی از شما دلخور میشود. شخص مد نظر باید تجربه و مهارت کافی در این زمینه را داشته باشد.

از دست دادن تعادل در هنگام حرکت یا پریدن

پرنده ها برای توازن و حفظ تعادل خود به آرایش منظم پرها نیاز دارند. وقتیکه پرهای او را کوتاه میکنید، پرنده در بیشتر موارد تعادل خود را هنگام پریدن از دست میدهد و در نتیجه ممکن است دچار ضربه و آسیب شود. مخصوصا احتمال اسیب دیدن پاهای آنها در زمان کوتاه کردن پرها وجود دارد. چون پرنده اگر از ارتفاع بپرد، قادر به کنترل سرعت خود نخواهد بود و پاهایش با سطح شدید برخورد خواهند کرد.

ایجاد ترس و اضطراب در پرنده

یکی دیگر از عواقب کوتاه کردن پرهای عروس هلندی، ایجاد ترس و اضطراب در او می باشد. چرا که این پرنده ها به صورت غریزی از شکار شدن میترسند و کوتاه کردن پرها باعث تنش در پرنده میشود. لذا اگر برای تربیت و یا اهلی کردن عروس هلندی قصد کوتاه کردن پرهای او را داشته باشید، باید بدانید که اموزش به پرنده برای مدتی به تأخیر خواهد افتاد تا ترس و استرس پرنده از بین برود.در نتیجه استرس، اشتهای پرنده نیز برای مدت کوتاهی کم خواهد شد. همچنین عروس هلندی در این شرایط افسرده به نظر خواهد آمد و گوشه گیر خواهد شد. ترس بر سیستم گوارش پرنده نیز اثر منفی میگذارد و باعث اسهال و یا تغییر رنگ فضله نیز میشود.

خونریزی پس از قیچی کردن پرها

پس از قیچی کردن پرها ممکن است این پرها از ریشه کنده شوند و در محل آن خونریزی ایجاد شود. همچنین پرهایی که کوتاه میشوند در اثر برخورد پرنده با موانع زودتر آسیب دیده و ممکن است خونریزی کنند.عروس هلندی که به تازگی پرهای او کوتاه شده اند، دیر جفت میخورد یا به خوبی نمی تواند جفت گیری کند. چون هم نسبت به محیط بی اعتماد شده و هم در زمان جفت گیری ممکن است تعادل کافی نداشته باشد.وقتیکه پرهای عروس هلندی را کوتاه میکنید، در اولین دوره تولک و یا ظرف مدت ۳ ماه پرهای جدید جایگزین پرهای قدیمی میشوند. ولی این رویش مجدد پرها نیازمند دریافت پروتئین، ویتامین و مواد معدنی مثل کلسیم می باشد. بنابراین پرنده شما به تغذیه قوی تری نیاز پیدا میکند چون بیشتر ویتامین ها و انرژی صرف رویش پرهای جدید خواهد شد.

با توجه به رشد مجدد بال طوطی چند وقت یکبار باید آن ها را چید؟

پرهای پروازی هر ۱-۳ ماه یکبار رشد می کنند. توصیه می شود به طور منظم آزمایش پرواز طوطی را انجام دهید، زیرا این فقط یک قانون سرانگشتی است. برخی از طوطی ها پرهای خود را سریعتر یا کندتر از این محدوده پیشنهادی رشد می کنند و به پرنده بستگی دارند. شما هرگز نباید تصور کنید که پرنده شما نمی تواند پرواز کند، زیرا فقط چند پر پرواز جدید می تواند آن را به اندازه کافی بلند کند تا پرواز کند.

اگر نیاز به انجام آزمایش پرواز برای طوطی خود دارید، پیشنهاد می شود که برای طوطی خود از نشیمنگاه استفاده کنید و آنها را کمی بیشتر از هم دور کنید تا آنها را تشویق کنید که از یکی به دیگری پرش کنند. با افزایش آهسته برد، تلاش برای پرواز را خواهید دید. به محض اینکه می بینید که آنها سعی می کنند بال بزنند، این یک هدیه است که می توانند پرواز کنند.

آیا قیچی کردن بال های طوطی ظالمانه است؟

اگر بال طوطی بیش از حد بریده شود، می تواند باعث سقوط آنها و آسیب های دیگری مانند شکستن استخوان های شکننده شود. قطع کردن همچنین می تواند باعث تحریک شود، که منجر به کندن پرهای خود توسط پرنده و ایجاد مارپیچ رو به پایین طوطی می شود تا بیش از حد کنده شود و باعث تحریک شدیدتر شود. غریزه طبیعی طوطی پرواز است. آنها از ورزش بدنی و تحریک ذهنی که ارائه می دهد لذت می برند.اگر ظالمانه باشد، باید خودتان قضاوت کنید، زیرا اکثر صاحبان طوطی ها فقط بهترین ها را برای پرنده خود می خواهند. این باید یک انتخاب سنجیده بین شما و یک متخصص دامپزشکی باشد.

چیدن صحیح بال طوطی ها

چیدن بال طوطی ها را باید به شخص ماهری واگذار کرد اما به هرحال خود شما نیز میتوانید این کار را انجام دهید.چیدن بالها باید به طوری صورت گیرد که زیبایی پرنده از بین نرود و بالهای چیده شده در دید نباشد.بهترین روش جا گذاشتن چند شاه پر اولی و چیدن شاه پرهای میانیست درمورد بعضی طوطی ها که در پرواز استادند و قدرت بالایی در پرواز دارند این کار باید بیشتر انجام شود یعنی تعداد شاه پر بیشتری چیده شودبه هر حال در چیدن بالها احتیاطات لازم مانند استفاده از دستکش چرمی یا پیچیدن طوطی در حوله برای جلوگیری از گاز کرفتن طوطی در هنگام چیدن بالها توصیه میشود.

که همیشه کمتر بهتر از بیشتر است پس در چیدن بالها زیاده روی نکنید طوطی شما بعد از چیده شدن بالهایش باید در اولین پرواز با بالهای چیده شده به ارامی به زمین بشیند و سقوط نکند. طوطی های در حال تکثیر سلب امتیاز پرواز مساوی با سلب تکثیر انهاست چون از بالها برای عمل جفت گیری و تعادل داشتن در ان زمان استفاده میکنند

روش های دیگری در مورد نحوه چیدن بال طوطی ها (چیدن یک درمیان بال ها، یا چیدن شاه پرهای اولیه و چیدن کامل شاه پرها و…..) وجود دارد که از ذکر ان به خاطر اصولی نبودن یا کارایی پایین این روش ها نوشته نخواهد شد. ” ما میخواهیم پرنده ای زیبا و شاداب داشته باشیم

چگونه به رشد پرهای طوطی خود کمک کنم؟

اطمینان حاصل کنید که طوطی شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را با یک رژیم غذایی متنوع و ترکیبی دریافت می کند. می توانید مکمل هایی برای کمک به رژیم غذایی طوطی خود بخرید و به آنها فرصت های حمام منظم بدهید زیرا برای وضعیت مناسب پر ضروری است.قرارگیری طوطی خود در معرض نور طبیعی نیز می تواند پرها را تحریک کند تا رشد کنند. می توانید از نورهای UVA و UVB برای تشویق رشد استفاده کنید، اما مطمئن شوید که چراغ ها را در طول شب خاموش می کنید تا به پرنده اجازه استراحت مناسب بدهید، که برای رشد مجدد پرها نیز مفید است. برش بال یک انتخاب بسیار شخصی برای شما و طوطی تان است. برای دانستن اینکه چه چیزی برای شرایط شما بهتر است، توجه دقیقی لازم است. اگر هرگز نمی دانید چه چیزی برای طوطی خود بهتر است، همیشه از دامپزشک خود مشورت کنید.

چرا گاهی رشد مجدد بال طوطی وجود ندارد؟

ممکن است به دلیل یک نگرانی سلامتی یا مشکل رژیم غذایی باشد. در این مورد مشاوره دامپزشکی ضروری است.بیرون کشیدن بیش از حد از طوطی شما می تواند به فولیکول آسیب برساند. بنابراین، پوست نمی تواند رشد پر را پشتیبانی کند. پر به شفت پر متصل است و کندن بیش از حد می تواند به بافت ها آسیب برساند و فولیکول را پاره یا پاره کند و باعث عفونت شود. این آسیب می تواند باعث طاسی دائمی شود. اگر به هر طریقی نگران طوطی خود هستید، از دامپزشک خود مشاوره حرفه ای بگیرید.


  دیدگاه ها
بازدیدکننده
9 ماه پیش

بال روقیچی نمی کنندپرهاروقیچی می کنند
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (452 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (316 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (293 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (242 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (209 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (176 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (107 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو