دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / رپورتاژ آگهی /

نخ های قالی چگونه رنگ آمیزی می‌شوند؟ 

شنبه، 31 اردیبهشت 1401
کد خبر: 206271
ساعدنیوز : نخ های قالی چگونه رنگ آمیزی می‌شوند؟ فرش‌های ماشینی در رنگبندی های متنوعی تولید می‌شوند. از قبیل رنگ‌های نقره ای، دودی، کرم، نسکافه ای، روناسی و… اگر بالاخره رنگی را برای فرش خانه خود انتخاب کرده‌اید، باید به شما تبریک بگوییم. به هر حال، رنگ‌های فرش‌ها بسیار زیبا و متنوع  می‌باشند که انتخاب فرش را کمی سخت می‌کند.

فرش های ماشینی در رنگبندی های متنوعی تولید می شوند. از قبیل رنگ های نقره ای، دودی، کرم، نسکافه ای، روناسی و… اگر بالاخره رنگی را برای فرش خانه خود انتخاب کرده اید، باید به شما تبریک بگوییم. به هر حال، رنگ های فرش ها بسیار زیبا و متنوع می باشند که انتخاب فرش را کمی سخت می کند.

بیشتر بخوانید: فرش طرح طلاکوب جدید سال 1401

بیشتر بخوانید: قیمت فرش 1000 شانه در خرداد و تیر 1401

بیشتر بخوانید: مدلهای جدید فرش نگین مشهد ۷۰۰ شانه تراکم ۲۵۵۰

ممکن است از خود پرسیده باشید که نخ های قالی دقیقاً چگونه رنگ آمیزی می شوند؟ شاید در وهله اول این یک سوال پیش پا افتاده به نظر برسد، اما فرآیند رنگرزی می تواند بر ظاهر، ثبات رنگ و قیمت فرش شما تاثیر بگذارد. بعلاوه، دانستن آنچه در پشت صحنه در حال رخ دادن است بسیار جالب است. پس با ما همراه باشید تا در ادامه نحوه رنگ آمیزی الیاف و فرآیند رنگ کردن نخ های فرش را بیشتر توضیح دهیم.

ساختار رنگ ها در رنگرزی نخ فرش

مهم ترین عاملی که باید در تعیین رنگ نخ فرش به آن دقت شود، ساختمان شیمیایی الیاف به کار رفته در فرش است. زیرا که جنس و ساختار الیاف هست که تعیین می کند از چه نوع رنگ و تکنیک رنگرزی استفاده کنیم. به طور مثال الیاف طبیعی همچون پشم به دلیل ساختار پروتئینی در رنگ کردن آن باید از رنگ هایی استفاده کنید که دارای ساختمان و ساختاری مشابه به آن باشد مانند رنگ های طبیعی و گیاهی اما هنگامی که قصد رنگ کردن الیاف مصنوعی همچون اکریلیک و پلی استر را دارید دیگر نمی توانید از رنگ های طبیعی در رنگ کردن الیاف استفاده نمایید و باید از رنگ های با ساختار شیمیایی استفاده نمایید.

رنگرزی الیاف طبیعی فرش

به طور کلی رنگرزی نخ های طبیعی قالی به 3 دسته تقسیم می شوند که شامل رنگ گیاهی، رنگ جانوری و رنگ فلزی است که هرکدام مزیت های خود را دارند. رنگ گیاهی بهترین رنگ در بین انواع رنگ های دیگر است که باعث زیبایی و درخشندگی فرش می شود.

یکی دیگر از رنگ های طبیعی رنگ جانوری است. جالب است بدانید در بین حشرات و جانوران برخی از آن ها دارای رنگدانه هستند که برای تولید رنگ طبیعی از آن ها استفاده می کنند.

آخرین دسته از رنگ های طبیعی که در رنگ الیاف طبیعی به کار می رود رنگ های فلزی می باشند که از ترکیبات فلز به دست آمده و دارای طیف رنگی زیبایی هستند.

رنگرزی الیاف مصنوعی فرش

نخ ها مصنوعی به دو صورت کلی رنگ می شوند یا قبل ازاین که نخ تولید شود و زمانی که به صورت محلول است رنگ می شوند یا نخ ابتدا تولید و سپس آن را رنگ می کنند. رنگرزی نخ با رنگرزی محلول بسیار متفاوت است. برای درک تفاوت، باید بدانید که الیاف مصنوعی به عنوان مثال نایلون، پلی استر، اکریلیک زندگی خود را به صورت مایع شروع می کنند.

تمایز این است که الیاف رنگ شده زمانی رنگ خود را به دست می آورند که اول نخ تولید می شود و سپس در معرض رنگ قرار گرفته و تغییر رنگ می دهد که در این روش بیشتر سطح بیرونی الیاف رنگ می شود. در مقابل الیاف رنگ شده با محلول در واقع در حالی که الیاف هنوز تولید نشده و به صورت مایع هستند رنگ می شوند.

به زبان ساده، الیاف رنگ شده با نخ فقط از بیرون با رنگ پوشیده می شوند، در حالی که الیاف رنگ شده با محلول، رنگ در تمام عمق آن نفوذ می کند. تشبیهی که اغلب برای توصیف این تفاوت استفاده می شود، «تربچه در مقابل هویج» است. در حالی که تربچه ها ممکن است از بیرون قرمز باشند، اما وقتی آنها را باز می کنید (نخ رنگ شده) هنوز سفید هستند. از طرف دیگر، هویج در تمام طول مسیر نارنجی است (محلول رنگ شده). هر دوی این روش ها منجر به رنگ های روشن و فرشی با رنگ ثابت و مقاوم در برابر عوامل محیطی می شود.

رنگرزی طبیعی بهتر است یا مصنوعی؟

اگر تا اینجا مطلب همراه ما بوده اید حتما جواب این سوال را فهمیده اید. قطعا رنگ های طبیعی بهترین انتخاب می باشند اما با توجه به نوع الیاف به کار رفته در فرش، نحوه رنگ آمیزی متفاوت می باشد. یکی از مزایای رنگ های مصنوعی تنوع بسیار زیاد و لذت بخش آن است و همچنین قیمت بسیار پایین تری نیز دارند که برگه برنده رنگ های مصنوعی است.

رنگرزی فرش بافته شده

یکی دیگر از روش های رنگرزی رنگ کردن فرش بافته شده است. در این روش یک قسمت یا کل فرش در دیگ رنگ قرار می گیرد و در برخی موارد برای تسریع رنگرزی تحت فشار نیز گذاشته می شود. اگرچه این روش به دلیل زمان و منابع درگیر می تواند گران تر باشد، اما این روش رنگرزی یکی از تنها راه ها برای به دست آوردن رنگی زنده در قالی ها است همچنین برای فرش های تک رنگ نیز مناسب است.

فرش چاپی یا کلاریس

رنگرزی چاپی بالاترین تکنولوژی رنگرزی فرش است. مانند ورق کاغذی که در خانه از چاپگر شما عبور می کند، رنگرزی چاپی به معنای واقعی کلمه شامل اسپری شدن یا غلتیدن رنگ ها بر روی سطح فرش است. اگر به الگوها یا چیزهای کمی پیچیده تر علاقه دارید، رنگرزی چاپی یک گزینه عالی است.

فرش های کلاریس یا چاپی به دلیل به کار رفته تعداد رنگ زیاد از جلوه و ظاهر زیباتری برخوردار هستند. در این روش هزاران متر فرش به سرعت رنگ آمیزی می شود و یکی از مقرون به صرفه ترین و سریع ترین روش های رنگرزی است.

در این مرحله، ممکن است از خود بپرسید که آیا یکی از این روش ها بهتر از بقیه است؟ حقیقت این است که همه این روش ها مزایا و معایب خود را دارند و با توجه به نوع جنس فرش و محل بکارگیری آن از هر کدام از روش ها متناسب با شرایط استفاده می شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
تبدیل پایان نامه به مقاله !
سابمیت مقاله چیست؟
مراحل اکسپت مقاله
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه