دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

نخستین زن خوشگل و هنرمند ایرانی که مدرک دکترای گیتار جهان را دارد!+عکس 

دوشنبه، 02 مرداد 1402
کد خبر: 349815
ساعد نیوز: لیلی افشار نوازنده گیتار کلاسیک را نخستین نوازنده زن در جهان می‌دانند که در رشته‌ گیتار کلاسیک دکترا گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از توانا، «گیتار به من که اهل حرف‌زدن نبودم، صدا داد. شد زبان من. برای همین هم اسم گیتارم را گذاشتم لیلی، چون من و گیتارم یکی هستیم.»

.لیلی افشار نوازنده گیتار کلاسیک را نخستین نوازنده زن در جهان می‌دانند که در رشته‌ گیتار کلاسیک دکترا گرفته است. لیلی افشار استاد موسیقی در دانشگاه ممفیس در آمریکا است

لیلی وقتی هفده سال داشت برای تحصیل در رشته‌ موسیقی از ایران به قصد آمریکا خارج شد و در مدرسه‌ موسیقی بوستون ثبت‌نام کرد. لیلی افشار از ده‌سالگی با گیتار آشنا شد.

لیلی افشار هجدهم اسفندماه سال 1338 در تهران دیده به جهان گشود. او نوه‌ رضا افشار، وزیر راه دوره‌ رضا‌شاه، است. مادربزرگ لیلی تار می‌نواخت و پدرش نیز با نواختن ویولن و پیانو آشنا بود و هر دو مشوق او برای آموختن موسیقی بودند.

لیلی ده‌ساله بود که در منزل یکی از اقوامش نوازندگی گیتار را از نزدیک دید و از همان زمان عاشق این ساز موسیقی شد و از همان زمان آموختن گیتار را آغاز کرد. اولین معلم موسیقی‌اش داریوش افراسیابی بود.

پس از سفر به آمریکا برای آموختن موسیقی، لیلی افشار لیسانسش را از کنسرواتوار موسیقی بوستون و فوق لیسانسش را در نوازندگی گیتار از کنسرواتوار موسیقی نیوانگلند دریافت کرد که استادش در این زمان «نیل اندرسون» بود. افشار بعدها دکترایش را زیر نظر «بروس هولزمن» از دانشگاه فلوریدا اخذ کرد. افشار تابستان‌ها هم به آموختن گیتار ادامه داد و تحصیل گیتار را در «بنف» کانادا، «اسپن» آمریکا و «سینا» در ایتالیا زیر نظر «اسکار قیگیا» پی گرفت.

در رشته‌ گیتار کلاسیک دکترا گرفته است

لیلی افشار در سال 1989 موفق به دریافت مدرک دکترای گیتار شد و همزمان هم به عضویت هیئت علمی دانشگاه ممفیس درآمد.

لیلی افشار می‌گوید زمانی که از ایران خارج شد گمان داشت که مدت کوتاهی در آمریکا خواهد ماند از این‌رو به صورت بسیار فشرده به فراگیری موسیقی پرداخت. او می‌گوید حتی یک سال اول فرصت نکرد که با پدرش تماسی بگیرد.

لیلی افشار پس از پایان دبیرستان از ایران خارج شد تا موسیقی بخواند و پس از پایان درس به ایران بازگردد اما وقوع انقلاب اسلامی موجب شد که افشار در آمریکا ماندگار شود.

با اینکه افشار به ایران سفر می‌کند اما می‌گوید که به فکر بازگشت همیشگی به ایران نیست:

«خیال ندارم برای همیشه به ایران برگردم. از کارم در آمریکا خیلی راضی هستم و اینجا فعالیت کنسرت و تدریسم زیاد است … ولی خوشحالم که می‌توانم هر سال به ایران بازگردم و با شاگردانم و مردم ایران ملاقات داشته باشم و کار کنم.»

افشار در ایران هم برنامه اجرا می‌کند اما معتقد است اجرای برنامه در ایران و خارج از ایران تفاوت‌هایی هم دارد:

«از نظر لباس و صحنه فرق دارد. پچ‌پچ در ایران زیاد است و مردم فیلم می‌گیرند. در خارج لباسم آزاد است، پچ‌پچ نیست و کسی اجازه فیلم‌برداری یا عکس‌گرفتن ندارد، در خارج تماشاچی‌ها قانون‌ها را بیشتر رعایت می‌کنند تا در ایران.»

گیتار لیلی افشار یکی از بهترین و گران‌ترین گیتارهای دنیا است

گیتار افشار از بهترین و گران‌ترین گیتارهای جهان است و قیمت آن چیزی حدود پانزده‌هزار دلار است.

لیلی افشار یکی از نوازندگان بین‌المللی گیتار بود که برای نواختن در حضور آندرس سگووِیا در کلاس‌های پیش‌رفته‌ او در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انتخاب شد. لیلی افشار دوست دارد که به او لقب سگوویای ایران بدهند.

«هدفم این بود که با یادگرفتن از استادانی چون «آندرس سگووِیا» بشوم یک گیتاریست خوب و بعد به ایران بازگردم گیتار تدریس کنم. در رویاهای خودم می‌دیدم که گیتاریست خوبی شدم و به همه شهرهای ایران سفر می‌کنم و علاوه بر کنسرت کارگاه‌های گیتار برگزار می‌کنم.» زمانی که لیلی افشار شاگرد سگوویا شد این استاد بزرگ موسیقی به لیلی گفت که روح «فلامنکو» در او جریان دارد. پیش‌بینی استاد درست در‌آمد و رسانه‌های آمریکایی او را یکی از برجسته‌ترین گیتاریست‌ها جهان می‌دانند.


1 پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
جدیدترین ژست عاشقانه المیرا دهقانی و همسر قدبلند و خوش‌تیپش در مکانی با بافت سنتی و قدیمی/ ظاهر شدن خانوم بازیگر با استایل ساده و بدون آرایش
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟