نمره آپگار نوزاد چیست؟

  یکشنبه، 19 تیر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
نمره آپگار نوزاد چیست؟
نمره آپگار سیستم امتیاز دهی دکترها و پرستارها، جهت بررسی وضعیت نوزاد، یک دقیقه و پنج دقیقه پس از تولد است که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

تمامی کودکان تازه متولد شده باید از نظر سلامت جسمی در همان لحظه اول مورد بررسی قرار گیرند. یکی از این روش های بررسی، تعیین نمره آپگار نوزاد یا apgar score است که توسط متخصصین مربوطه انجام می شود. وقتی نوزاد شما قدم به این دنیا می گذارد، تیم پزشکی که در انجام زایمان چه به روش سزارین و چه به روش طبیعی به شما کمک کرده اند، سطح سلامت نوزاد را بررسی کرده و در پرونده زایمان عددی را تحت عنوان نمره آپگار درج می کنند. در این مطلب برای شما شرح خواهیم داد که نمره آپگار نوزاد چیست؟

نمره آپگار چیست؟

نمره دهی آپگار یا آپگار نوزاد، روشی سریع و مطمئن در ارزیابی سلامت نوزاد در لحظه های ابتدایی تولد است که در سال ۱۹۵۲ توسط ویرجینیا آپگار ابداع شد و تا امروز از مهمترین ارزیابی های بدون نیاز به تجهیزات پزشکی محسوب می گردد. ویرجینیا آپگار متخصص بیهوشی آمریکایی بود که این روش امتیازدهی سلامت نوزاد در لحظه زایمان را ابداع نمود.مقیاس آپگار برای ارزیابی نوزاد تازه متولد شده است که پنج معیار ساده دارد که هرکدام از صفر تا دو عدددهی می شود و پس از جمع بندی پنج مقدار به دست آمده سلامت کلی نوزاد مشخص می شود. بنابراین نمره آپگار در محدوده صفر تا ۱۰ قرار می گیرد.

این تست بلافاصله پس از تولد بر روی نوزادان انجام می شود. در این آزمایش ضربان قلب، تونوس عضلانی و علائم دیگر نوزاد مورد بررسی قرار می گیرد تا نیاز به مراقبت های پزشکی بیشتر یا مراقبت اورژانسی تشخیص داده شود.این آزمایش معمولاً دو بار انجام می شود: یک بار 1 دقیقه پس از تولد و دوباره 5 دقیقه بعد از تولد. بعضی اوقات، در صورتی که شرایط نوزاد نگران کننده باشد، آزمایش مجددا تکرار خواهد شد.

نوزاد با آپگار پایین ممکن است به مراقبت های ویژه مانند تجهیزات کمکی تنفسی یا احیای نوزاد نیاز داشته باشد. معمولاً اپگار دقیقه اول پس ازتولد، توسط دکتر یا پرستار در اتاق زایمان اعلام می شود. نمره آپگار در نوزادان به تمام پرسنل پزشکی حاضر در اتاق زایمان اطلاعاتی در مورد وضعیت نوزاد می دهد، با این که برخی از پرسنل وظیفه رسیدگی به وضعیت مادر را دارند.

 نوزاد

آپگار به چه معنی است؟

آپگار نام اختصاری 5 معیاری است که هر یک جداگانه مورد بررسی قرار می گیرند:

  1. رنگ پوست (Appearance)
  2. نبض یا ضربان قلب (Pulse)
  3. واکنشهای بازتابی (Grimace)
  4. تونوس یا قوام عضلانی (Activity)
  5. تنفس (Respiration)

تعیین نمره آپگار نوزاد

روش نمره دهی آپگار نوزاد به ۵ دسته تقسیم می شود و در هر دسته نوزاد نمره ای از ۰ تا ۲ می گیرد. در اکثر مواقع نوزاد پس از مدت کوتاهی نمره ی ۱۰ را خواهد گرفت اما ندرتا آپگار دقیقه اول نوزاد ۱۰ خواهد بود، زیرا اکثر نوزادان بلافاصله پس از تولد دست یا پاهای آبی (سیانوزه) دارند. دست و پای نوزاد تا زمانی که به اندازه کافی گرم نشده باشند، به رنگ آبی باقی می ماند.

ظاهر و رنگ پوست نوزاد (A: Appearance)

  • نمره۰: رنگ پوست در کل بدن خاکستری یا رنگ پریده است (بدن آبی)
  • نمره۱: رنگ پوست طبیعی اما دست و پا مایل به آبی است (بدن صورتی، اندام آبی)
  • نمره۲: رنگ پوست در کل بدن طبیعی و رنگ دست و پا صورتی است (بدن صورتی)

نبض/ ضربان قلب (P: Pulse/heart rate)

  • نمره ۰: عدم وجود ضربان
  • نمره۱: کمتر از۱۰۰ بار در دقیقه
  • نمره ۲: عادی و بیشتر از۱۰۰ بار در دقیقه

پاسخ به تحریک (G: Grimace)

  • نمره ۰: عدم وجود پاسخ به تحریک
  • نمره ۱: حرکت یا پاسخ صورت به تحریک
  • نمره۲: عطسه، سرفه، گریه کردن یا کشیدن پا به دنبال تحریک

فعالیت/تون عضلانی (A: Activity/muscle tone)

  • نمره ۰: بدون حرکت، دارای شلی یا فلاپی عضلانی
  • نمره ۱: دست ها و پاها با کمی حرکت واکنش نشان می دهند.
  • نمره ۲: حرکت فعال و خود به خودی

تنفس نوزاد (R: Respiration/breathing)

  • نمره ۰: عدم تنفس
  • نمره۱: تنفس آرام یا نامنظم، گریه ی ضعیف
  • نمره۲: تنفس نرمال از نظر سرعت و تلاش نوزاد، گریه ی قوی

پس از ثبت آپگار دقیقه اول یک بار نیز پس از گذشت ۵ دقیقه، نمره آپگار در نوزادان تعیین می شود تا درصورت پایین بودن نمره آپگار نوزاد، پرسنل پزشکی سریعاً اقدامات درمانی مانند احیای نوزاد را انجام دهند. در دقیقه ۵، نمره آپگار باید بهبود یابد در غیر این صورت تعیین نمره آپگار نوزاد باید پس از ۱۰ دقیقه دوباره انجام شود. در بعضی اوقات کادر درمان تولد نوزاد با آپگار پایین را محتمل می دانند، از جمله در موارد زیر:

  • تولد زودرس
  • نوزادان متولد شده با روش سزارین
  • نوزادانی که زایمانی پیچیده داشتند.

معنای نمره آپگار نوزاد

نوزادی که در تست نمره 7 یا بالاتر کسب کند، سالم در نظر گرفته می شود. نمرات پایین تر نیز به معنی عدم سلامت نوزاد نیست بلکه ممکن است برای تنفس بهتر به اقدامات پزشکی فوری مانند ساکشن مجاری هوایی یا اکسیژن نیاز داشته باشد. نوزادان کاملا سالم نیز به خصوص در چند دقیقه اول پس از تولد، گاهی نمره کمتر از حد معمول کسب می کنند.نمره کمی پایین، خصوصا در 1 دقیقه اول پس از تولد عادی است.

با این که تعیین نمره آپگار نوزاد از نظر کمک به پزشکان در درک وضعیت نوزاد بلافاصله بعد از تولد نقش مهمی دارد، اما معمولاً هیچ ارزشی در تعیین میزان سلامت نوزاد در آینده ندارد. همچنین، چون یک فرد نمره را تعیین می کند، نمره آپگار یک معیار ذهنی فردی محسوب می شود. ممکن است شخصی نمره ی ۷ را به نوزاد بدهد در حالی که فرد دیگر به همان نوزاد نمره ۶ را بدهد. به همین دلیل است که نمره آپگار تنها یکی از چندین وسیله ارزشیابی است که برای ارزیابی وضعیت عمومی نوزاد استفاده می شود

نوزاد

آپگار نوزاد باید چند باشد؟

نمره ی ۷ تا ۱۰ در دقیقه پنجم، اطمینان بخش بوده، نمره ی ۴ تا ۶ تا حدودی غیرطبیعی در نظر گرفته می شود و نمره ی ۰ تا ۳ نگران کننده بوده و بیانگر نیاز به اقداماتی خاص مانند کمک به تنفس نوزاد می باشد. در این شرایط ممکن است والدین متوجه شوند که پرستاران به سختی سعی در خشک کردن نوزاد یا دادن اکسیژن از طریق ماسک دارند. گاهی اوقات ممکن است به توصیه پزشک، ماما یا پرستار، نوزاد به بخش مراقبت های ویژه نوزادان منتقل شود.

بعضی از پزشکان، بررسی نمره آپگار نوزاد را روشی کامل نمی دانند، ازاین رو اصلاحیه هایی مانند نمره آپگار ترکیبی ابداع شدند. در این سیستم علاوه بر اندازه گیری آپگار نوزاد، اقدامات دریافتی نوزادنیز ثبت می شود.نمره آپگار در نوزادان در حالت ترکیبی، ۱۷ است که نشان می دهد نوزاد بدون دریافت هیچ گونه اقداماتی، نمرات کامل هر مرحله را کسب کرده است و نمره ۰ بیانگرعدم پاسخ به هیچ یک از اقدامات صورت گرفته است.

مطالعات اخیر ثابت کرده که تنها معیار آپگار نمی تواند مشکلات طبی آینده را پیش بینی کند.نکته مهم در استفاده از معیار آپگار، سادگی آن است بطوریکه روش محاسبه ای بسیار سریع و مطمئن و دقیق برای بررسی سلامت نوزاد در اولین لحظات پس از تولد است. نه بیشتر و نه کمتر.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (143 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (88 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (77 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (62 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (52 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (39 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (38 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) پذیرایی منحصربفرد سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری، و خواهر‌شوهر مهربونش از مهمانان مخصوصشان در جشن تولد پناه/ باریکلا! چه میز شام و دسری چیدن👌
مقایسه جنجالی پاداش 18 میلیاردی قهرمانان المپیک ایرانی و مرغ سوخاری رایگان ورزشکار خارجی / از دربانی دانشگاه آکسفورد تا تحصیل بدون کنکور در پزشکی دانشگاه تهران
فعالیت آزادانه دلالان مرگ؛ گرفتن پول زور از خانواده‌های عزادار
پهلوان رسول خادم بالاخواه مبینا نعمت زاده درآمد!/ حرف های حکیمانه دارنده مدال طلای المپیک درباره جنجال دختر تکواندوکار دهه هشتادی خبرساز شد
رئیس‌‎جمهور: اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای حل مشکلات، نیاز ضروری امروز کشور است
رهبر انقلاب سخنگو نداشته و ندارند
حضور رئیس‌جمهور در صحن مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی
ماجرای تیراندازی به آرزو بدری توسط پلیس / ربطی به بی‌حجابی نداشت
از تجاوز به من فیلم گرفته بود، کشتمش!
(تصاویر) کشف یک موزائیک باستانی به نام «آکواریوم یخ‌ زده در سنگ» با قدمتی 2 هزار ساله
از پاسخ مبینا نعمت‌زاده به شهربانو منصوریان تا حضور ظریف در یک مکان خاص در حواشی داغ امروز شنبه 27 مرداد 1403
سنگ غول‌آسای 6 تنی که 5 هزار سال قبل 700 کیلومتر جا‌به‌جا شده است!
یونسکو هشدار داد: محرومیت یک میلیون و 400 هزار دختر از تحصیل در افغانستان توسط طالبان
10 هنرمند محبوبی که باشکوه ترین مراسم تشییع ایران را داشتند/ از خسرو شکیبایی تا فروغ فرخزاد و محمدرضا شجریان +عکس
آزمون EPT دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور برگزار شد
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن