نکات فنی مهم که هر راننده ای باید بداند !

  دوشنبه، 18 اسفند 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
نکات فنی مهم که هر راننده ای باید بداند !
هنگام رانندگی نیز رعایت جانب احتیاط، توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی، عدم‌تخطی از سرعت مطمئنه و سبقت‌گیری غیرمجاز و به‌طور کلی عدم تعجیل در رانندگی، نکات بسیار مهمی هستند که باید از سوی هر راننده‌ای رعایت شوند تا همگی بتوانیم مسافرت‌هایی ایمن و لذت‌بخش را تجربه کنیم.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، گهداری صحیح از یک وسیله نقلیه بخشی از رانندگی محسوب می شود چرا که راننده خوب باید بتواند خودروی خود را در هر شرایطی به بهترین شکل ممکن نگهداری کند تا مجبور نباشد برای تعمیرش خرج زیادی کند. در این گزارش قصد داریم به رانندگان و صاحبان خودرو که تنها سوار شدن و گاز دادن را بلد هستند چند نکته ضروری را یاد بدهیم. اگر شما راننده حرفه ای هستید هم بهتر است تا پایان این گزارش همراه ما باشید تا نکات مهم برای شما یاداوری شود.

  • سرویس های دوره ای را سر موقع انجام دهید

سرویس های دوره ای یا اوورهال خودروُ اموری بسیار ضروری در جهت ارتقای طول عمر این وسیله نقلیه به شمار می روند؛ بنابراینُ واجب است طبق دستورالعمل های شرکت سازنده سرویس های دوره ای را سر وقت انجام دهید.

هم چنین باید از روغن استاندارد و فیلترهای مناسب استفاده کنید تا پیشرانه در همه حال به بهترین وجه خدمات خود را ارائه دهد. ضمنا فیلتر روغن نیز باید در هر مرتبه سرویس تعویض شود. هم چنین بهتر است هر روز سطح روغن موتور و مایع خنک کننده رادیاتور را چک و از عدم نشتی آن ها اطمینان حاصل کنید.

  • چراغ ها یا نشان گرهای هشدار پشت آمپر را بشناسید

روی صفحه آمپر پشت فرمانُ نشان گرهای مختلفی وجود دارند که در قالب رنگ های گوناگون، اطلاعات مشخصی را به آگاهی راننده می رسانند. در این میان، چراغ های زرد و قرمز حکم هشدار یا توقف کامل خودرو را دارند.

چراغ چک اتومبیل (زرد رنگ) معمولا اگر به تنهایی روشن شود، صرفا بروز ایراد در سیستم برق و جرقه خودرو را به راننده اطلاع می دهد؛ به عنوان مثال، بروز نقص در سامانه های سیم کشی، سنسورها، برق شمع ها و غیره می تواند منجر به روشن شدن چراغ چک شود. در این حالت، اگر عملکرد موتور خودرو چندان تحت تاثیر قرار نگرفته است، معمولا می توان با اتومبیل به نزدیک ترین تعمیرگاه برق خودرو مراجعه کرد؛ در غیر این صورت، بهتر است خودرو متوقف شود و تعمیرکار ماهر جهت تشخیص و رفع عیب به محل بیاید.

اما چراغ دیگری که به محض روشن شدن آن باید حتما اتومبیل را از حرکت بازداشت، چراغ stop است که نشانه بروز ایراد جدی در سیستم روغن کاری، یاتاقان ها یا سایر بخش های فنی پیشرانه است. در این صورت، لازم است وسیله نقلیه هر چه سریع تر متوقف شود و با خودروی ویژه یدک کش به تعمیرگاه انتقال یابد. البته بروز ایراد در سنسور فشار روغن یا فشنگی روغن نیز می تواند موجب روشن شدن چراغ استپ شود؛ اما با این حال، این موضوع برای یک راننده عادی به هیچ وجه در مرحله اول قابل تشخیص نخواهد بود.

  • هنگام لیزخوردن خودرو، جفت پا روی ترمز نزنید

اگر خودرو در یک جاده لغزنده و برفی شروع به سُرخوردن کرد یا چرخ ها قفل شد و خودرو از مسیر عادی انحراف پیدا کرد، به هیچ وجه محکم روی پدال ترمز نکوبید؛ بلکه تا حد امکان خونسردی خود را حفظ کنید و پا را از روی پدال گاز بردارید؛ سپس بهتر است با فشاردادن کامل کلاچ و چرخاندن فرمان به سمتی که قسمت عقب خودرو انحراف پیدا کرده است، سعی کنید تعادل را برقرار کنید و اتومبیل را به مسیر عادی بازگردانید. در خودروهای اتوماتیک نیز صرفا لازم است پا را از روی پدال گاز بردارید و با چرخش فرمان، تعادل را برقرار کنید.

هم چنین اگر سرعت خودرو بیش از حد بالا است و نیاز به ترمزگیری احساس می شود، به جای فشردن یک باره پدال، باید چندین مرتبه با فشار اندک روی ترمز فشار اعمال کنید تا از سرعت خودرو به گونه ای ایمن کاسته شود.

در خودروهای مدرن تر نیز که از سیستم کنترل کشش و پایداری برخوردارند، بهتر است پیش از ورود به جاده های لغزنده، این سامانه ها وارد مدار شوند تا خودرو به صورت اتوماتیک از بروز انحراف و لغزش در چرخ ها تا حد امکان جلوگیری کند.

  • نکات رانندگی در آب وهوای مه آلود را بدانید

رانندگی در هوای مه آلود به دلیل دید بسیار پایین شما و رانندگان مقابل، نیاز به رعایت برخی تمهیدات دارد تا از بروز حادثه جلوگیری شود.

در ابتدا باید سرعت خودرو را تا حد امکان در محدوده مطمئنه پایین آورید و سپس چراغ های سوپایین و مه شکن را روشن کنید تا خودروهای مقابل از حضور شما در مسیر اطلاع پیدا کنند. سپس باید فاصله طولی با خودروهای جلویی را حفظ کنید؛ کاملا صبور باشید و از انجام هرگونه مانور خطرناک در طول مسیر، خودداری کنید.

  • در صورت پاره شدن تسمه تایم، به هیچ وجه استارت نزنید

اگر تسمه تایم خودرو پاره شود، قطعا موتور و مجموعه اتومبیل از تکاپو باز خواهند ایستاد . در این صورت، تنها کاری که می توانید انجام دهید، این است که از استارت زدن اکیدا خودداری کنید و اتومبیل را با یدکش به تعمیرگاه برسانید. استارت زدن در زمانی که تسمه تایم از مدار خارج شده است، می تواند موجب بروز ایرادات بیشتر در سرسیلندر و به ویژه سوپاپ ها و پیستون های موتور شود.

  • اگر سیم کلاچ پاره شد چه کنیم؟

در حالت عادی، با فشردن پدال کلاچ و قراردادن دنده در حالت ۱ می توان اتومبیل را به حرکت درآورد؛ اما اگر سیم کلاچ یا پمپ روغن کلاچ از کار بیفتد و این سامانه دیگر نتواند فعالیت خود را به هر دلیل ادامه دهد، چطور می توان اتومبیل را به راه انداخت؟

در این زمان، لازم است خودرو را خاموش کنید و سپس اهرم گیربکس را در وضعیت دنده یک قرار دهید. کمی پدال گاز را بفشارید و در حالتی که هیچ مانعی سر راه اتومبیل نیست، استارت بزنید. احتمالا خودرو با یک جهش اولیه شروع به حرکت خواهد کرد و شما می توانید به حرکت با دنده یک ادامه دهید.

اما اگر نیاز به تعویض دنده و سبک تر کردن آن داشتید، باید بدانید که می توان خودرو را در حالت روشن به راحتی در وضعیت خلاص قرار دادِ؛ سپس باید همان طور که خودرو به حرکت خود ادامه می دهد، پدال گاز را در وضعیتی قرار داد که بتوان پس از کمی تلاش با اهرم تعویض دنده و احتمالا شنیدن برخی صداهای ناهنجار، گیربکس را در حالت دنده دو گذاشت. البته تا حد امکان باید از این عمل خودداری کنید؛ اما در مواقع اضطرار، می توان به همین صورت دنده ها را سبک یا سنگین کرد. این امر نیاز به تبحر دارد و اگر احساس می کنید که نمی توانید این کار را انجام دهید، بهتر است با مراکز خدماتی تماس بگیرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (85 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (48 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (43 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان