نکات لازم برای شناخت نقره اصل

  سه شنبه، 22 تیر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
نکات لازم برای شناخت نقره اصل
نقره یک عنصر شیمیایی است که خاصیت انعطاف پذیری دارد. نقره استرلینگ تشکیل یافته از ۵/۹۲ درصد نقره خالص و ۵/۷ درصد فلزات دیگر که اغلب مس است، می‌‌باشد.نقره استرلینگ از نقره خالص سخت‌‌تر است. اکثر محصولاتی که در بازار به اسم نقره اصل خرید و فروش می‌‌شوند پوشش نقره دارند و اغلب با نقره اصل اشتباه گرفته می‌‌شوند.

شاید شما هم از آن دسته از کسانی هستید که به نقره علاقه مندید و دوست دارید گردنبد، انگشتر، دستبند و یا گوشواره ای از جنس نقره داشته باشید و یا شاید از آن دسته از افرادی باشید که انگشتر نقره ای را از کسی هدیه گرفته اید و یا از آن دسته از کسانی هستید که از صندوقچه قدیمی مادربزرگتان انگشتر نقره ای پیدا کرده اید و حال می خواهید بدانید که اصل است یا خیر؟ هر چند که تشخیص نقره اصل بسیار دشوار است ولی با چند روش ساده تا حدود زیادی می توانید از اصل بودن انگشتر نقره خود اطمینان حاصل کنید. ما در این نوشتار قصد داریم شما را با شناخت نقره اصل آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

نقره یک عنصر شیمیایی است که خاصیت انعطاف پذیری دارد. نقره استرلینگ تشکیل یافته از ۵/۹۲ درصد نقره خالص و ۵/۷ درصد فلزات دیگر که اغلب مس است، می باشد.نقره استرلینگ از نقره خالص سخت تر است. اکثر محصولاتی که در بازار به اسم نقره اصل خرید و فروش می شوند پوشش نقره دارند و اغلب با نقره اصل اشتباه گرفته می شوند. در واقع این نوع محصولات در اکثر مواقع تنها پوشیده شده از لایه بسیار نازکی از نقره هستند.حال با شناخت ویژگی های نقره اصل به ارائه روش هایی می پردازیم که با توسل به آن ها بتوانیم نقره اصل را بشناسیم.

نقره مانند طلا یکی از فلزاتی است که خاصیت مغناطیسی ندارد یا به عبارتی یک عنصر پارامغناطیس به حساب می آید. به این معنا که یک میدان مغناطیسی نمی تواند اثری روی آن بگذارد. به همین دلیل یکی از روش های تشخیص نقره اصل از بدل در منزل استفاده از یک آهنربای قوی می باشد. با این کار شما نقره را در معرض یک میدان مغناطیسی قوی قرار می دهید. اگر جواهرات شما به آهنربا چسبیدند یا تحت تاثیر آن جذب شدند، نقره نمی باشند زیرا نقره در مقابل آهنربا هیچ واکنشی نشان نمی دهد.برای تشخیص اصل بودن شمش نقره یا سکه های نقره می توانید با فلزی دیگر به آن ضربه بزنید. صدایی که از این ضربه تولید می شود باید یک صدای زیر و زنگ مانند باشد. اگر صداهایی بم و گرفته ایجاد شود نقره شما اصل نمی باشد.استفاده از اسید یکی از مطمئن ترین روش های تشخیص نقره اصل از بدل در منزل می باشد. برای این منظور باید یک بسته تست اسید تهیه نمایید. سپس با قطه چکان یک قطره اسید را در محلی از نقره که می خواهید آن را تست کنید بچکانید. این امر باعث تغییر رنگ آن قسمت از نقره می شود. اگر رنگ آن قرمز، قهوه ای یا سبز باشد، نقره شما اصل است، و اگر رنگ دیگری به جز این سه رنگ ایجاد شود نقره بدل است. توجه داشته باشید که این روش برای تست جواهرآلات نقره زیاد مناسب نیست زیرا رنگ آن را تغییر می دهد.استفاده از سفید کننده یا وایتکس یکی از راه های تست نقره است. نقره اصل در تماس با ماده سفید کننده به رنگ سیاه در می آید.

یکی دیگر از راه های تشخیص نقره اصل از بدل در منزل تست وزن نقره است. فلزاتی مانند طلا و نقره معمولا سنگین تر از فلزاتی مانند برنج و قلع و … هستند که با آن ها جواهرآلات بدلی را می سازند. پس در صورت داشتن دو جوهر یکسان می توانید اصل یا بدل بودن آن ها را به سادگی از روی وزن شان تشخیص دهید. زیرا جواهرآلات نقره اصل بسیار مستحکم و صاف و سنگین می باشند.

تشخیص نقره اصل با نشانه های حک شده روی آن

در بررسی نقره اصل اولین موردی که باید به آن توجه کنید نشانه ها و علائم آن می باشد. این نشانه ها را روی دستبند ، گوشواره ، گردنبند ، آویز و داخل انگشتر نقره حک می کنند. مگر اینکه از حک شدن آن نشانه بیش از ۱۰۰ سال گذشته باشد. تمام جواهرات خوب و با کیفیت نشانه ای برای تشخیص دارند. اگر انگشتر نقره شما دارای نشان نبود باید آن را بررسی کنید. معمولا علائم تشخیص نقره اصل ، عدد ۸۰۰ و ۹۲۵ و حرف s می باشد که Silver یا Sterling را نشان می دهد. با استفاده از عیار نقره نیز می توانید اصل بودن آن را تشخیص دهید. اعدادی که معمولا بر روی نقره حک می شود درصد نقره خالص آن را مشخص می کند. اعدادی مثل ۹۲۵، ۹۰۰ و ۸۰۰ روی جواهرات نقره حک می شود که عدد حک شده ۹۲۵ یعنی ۹۲.۵ درصد از انگشتر شما از نقره خالص ساخته شده است.

اکسسوری

تشخیص نقره اصل با استفاده از صدا

با استفاده از صدا نیز می توانید نقره اصل را تشخیص دهید. البته روش صدا برای تشخیص زیورآلات سنگین، روش بهتری است. اگر با تکه ای فلز ضربه ای به نقره اصل بزنید صدای زنگی را خواهید شنید که ۱ تا ۲ ثانیه طول می کشد. در صورتی که فلزات دیگر صدایی گرفته و بم خواهند داشت. راه های دیگری نیز برای تشخیص نقره اصل از بدل وجود دارد که تخصصی می باشند. برای خرید انگشتر نقره مردانه اصل بهترین راه این است که از افراد شناخته شده و فروشگاه های معتبر خرید نمایید. زیرا بیشتر زیورآلات بدل به گونه ای ساخته شده اند که به راحتی نمی توانیم تشخیص دهیم که اصل نیستند.

انگشتر نقره خود را بو کنید و از قوه بویایی خود کمک بگیرید!

انگشتر نقره مردانه دست ساز خود را چند لحظه ای بو کنید. اگر بوی قوی احساس کردید یا به مشام شما رسید به احتمال فراوان این انگشتر نقره حاوی بیش از حد مس می باشد. و به احتمال زیاد نقره استرلینگ با عیار بالای نقره نیست.

از گزینه خم کردن برای انگشتر نقره استرلینگ استفاده کنید!

اگر اقلام ساخته شده از نقره شما یا انگشتر نقره مردانه دست ساز شما به سختی شدیدی خم می شود یا خم نمی شود احتمال اینکه از نقره خلوص بالا باشد کمتر است. باز در این جا تاکید می کنیم که خم شدن به مفهوم خم شدن به راحتی نیست پس مراقب جواهرات نقره خود باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (13 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان