نکات مهم در مورد مربا بالنگ

  چهارشنبه، 08 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
نکات مهم در مورد مربا بالنگ
مربا بالنگ یکی از انواع مرباهای خوشمزه و بسیار پرطرفدار ایرانی است که مانند انواع مرباها به عنوان صبحانه یا میان وعده سرو می شود. مربا بالنگ را می توانید به همراه خامه صبحانه ، کره ها گیاهی و حیوانی و یا انواع پنکیک ها سرو کنید.

مربای بالنگ یکی از مربا های خوش رنگ و خوشمزه است که عطر و طعم بی نظیری دارد. برای درست کردن مربای بالنگ به شکل گل رز بهتر است از بالنگ تازه استفاده کنید.بالنگ میوه ای زرد رنگ و دارای گوشت های سفیده که برگ و شکوفه آن هم مصرف دارویی داره. بالنگ از دسته میوه ها و از نوع مرکبات است.در کتب طب سنتی از بالنگ به عنوان «اترج کبیر» نام برده شده است.

مربای بالنگ یکی از انواع مرباهای خوشمزه و محبوب ایرانی است که بیشتر برای وعده های صبحانه و عصرانه مورد استفاده قرار می گیرد، برای مشاهده این آموزش در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم مربای بالنگ

  • آب ۳ لیوان
  • بالنگ ۱ کیلوگرم
  • شکر ۱ کیلو گرم
  • آب لیمو ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای بالنگ

برای تهیه مربای بالنگ خانگی ابتدا بالنگ ها را می شوییم و پوست روی آن ها را بصورت نازک با چاقو می گیریم و وسط آن ها را خالی می کنیم و نصف می کنیم و به هر مدلی که تمایل داریم آن ها را روی تخته آشپزخانه خرد می کنیم.

البته می توانیم از قالب ها نیز برای زیباتر شدن مربا بالنگ استفاده کنیم.بعد بالنگ ها را در ظرفی می ریزیم و روی آن ها آب سرد می ریزیم تا به مدت ۱۰ دقیقه در آب بمانند و بعد در آبکشی می ریزیم و اجازه می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود.

 مربای بالنگ

بلافاصله در قابلمه ای آب می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر آب به جوش بیاید.پس از جوش آمدن آب بالنگ ها را در آب در حال جوش می ریزیم تا ۱ دقیقه در آب بماند و پس از ۱ دقیقه از آب بیرون می آوریم و در آب سرد می ریزیم. این کار را ۴ مرتبه تکرار می کنیم تا تلخی بالنگ ها از بین برود.در مرتبه ۴ که این کار را تکرار می کنیم اجازه می دهیم بالنگ ها به مدت ۱۵ دقیقه در آب در حال جوش بماند تا نرم شود و سپس در آب سرد بالنگ ها را می ریزیم و بعد در آبکش می ریزیم تا آب اضافه آن ها خارج شود. سپس در قابلمه ای ۳ لیوان آب می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر به جوش بیاید و شکر را کم کم اضافه می کنیم و با قاشق هم می زنیم تا در آب حل شود و اجازه می دهیم تا شربت به غلظت برسد (دقت کنید شربت سرد شود غلیظ تر می شود) و از روی حرارت قابلمه را بر می داریم و می گذاریم تا شربت خنک شود.سپس بالنگ ها را به شربت اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا شربت به جوش بیاید و بالنگ ها در شربت به مدت ۱۵ دقیقه مزه دار شود و در آخر زمانیکه شربت به غلظت مطلوب رسید آبلیمو را اضافه می کنیم و ۱ دقیقه بعد قابلمه مربا را از روی حرارت بر می داریم. توجه داشته باشید که آبلیمو را برای جلوگیری از شکرک و کپک زدن مربا اضافه می کنیم. در ادامه اجازه می دهیم تا مربا بالنگ خنک شود و بعد در شیشه می ریزیم و درب آن را محکم می بندیم و در یخچال نگهداری می کنیم.

دلایل شکرک زدن و کپک زدن مربا بالنگ:

  • مربا بیش از حد بجوشد و شربت زیاد تبخیر شود، مربا شکرک می ­زند.
  • ترشی مربا کم باشد، مربا شکرک می ­زند.
  • اگر شربت خوب قوام نیاید، مربا کپک می ­زند.

نکته: بعد از پخت مربا را به مدت 24 ساعت در گوشه­ ای بگذارید. اگر مربا آب انداخت به مدت 10 دقیقه­ ی دیگر روی حرارت گذاشته تا آب آن تبخیر شود.

نکته: در داخل این مربا می­ توان بهارنارنج، خلال پسته یا خلال بادام هم ریخت. به خوشمز ه ­تر کردن این مربا کمک می­ کند و کاملاً سلیقه ای است.

فواید درمانی بالنگ برای سلامتی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در مرکباتی مانند بالنگ به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های باکتریایی، ویروسی و قارچی را کاهش می دهد.همچنین ویتامین C موجود در بالنگ باعث کاهش علائم و کاهش طول مدت ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی و پنومونی می شود.در طب سنتی از چای بالنگ برای سرفه و گلودرد استفاده می شود.

ضد التهاب طبیعی

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در بالنگ دارای خواص ضد التهابی طبیعی هستند که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های التهابی را کاهش می دهند.

سرطان

تحقیقات متعدد نشان داده که کاروتنوئید ها و آنتی اکسیدان های موجود در میوه بالنگ، خطر ابتلا به سرطان ها به ویژه سرطان دستگاه گوارش و سرطان ریه را کاهش می دهند.

فشار خون

مقادیر بالای پتاسیم، ویتامین C و الکترولیت های موجود در بالنگ به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماریه ای قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس را کاهش می دهند.

سلامت قلب

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی موجود در بالنگ و همچنین خواص ضد التهابی آن به سلامت قلب کمک کرده و خطر ابتلا به مرگ در اثر بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

معده و دستگاه گوارش

در طب سنتی از میوه بالنگ برای بهبود هضم غذا، درمان نفخ شکم، کاهش اسید معده و سلامت دستگاه گوارش استفاده می شود.

یبوست

چای و دمنوش بالنگ به طور گسترده برای بهبود حرکات روده و پیشگیری و درمان یبوست استفاده می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (663 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (192 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (5 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (2 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان