نکاتی که هنگام چیدمان اتاق خواب باید بدانیم

  یکشنبه، 05 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
نکاتی که هنگام چیدمان اتاق خواب باید بدانیم
اتاق خواب یکی از اصلی ترین فضا های خانه میباشد که استراحت و آرامش فرد وابسته به این محیط میباشد اتاق خواب شما باید ویژگی هایی داشته باشد که خواب راحتی داشته باشید در این بخش از ساعد نیوز چند نکته کلیدی برای داشتن یک اتاق خواب شیک و مدرن در عین حال پراز آرامش ذکر خواهیم کرد.

چیدمان فضای داخلی هر خانه وابسته به سلیقه افراد آن محیط بوده از همین رو می توان گفت چیدمان امری سلیقه ای است. با توجه به پیشرفت صنعت مد در دکوراسیون داخلی خالی از لطف نیست. اما همان اندازه که شکل ظاهری اتاق خواب شما پراز اهمیت میباشد باید به نکات دیگری نیز توجه داشته باشید. اتاق خواب مکانی برای استراحت جسم و روح است بنابراین آنچه در دکوراسیون اتاق خواب اهمیت دارد ایجاد یک فضای آرامبخش است.

وسایل ضروری اتاق خواب

  • تخت خواب
  • تشک و کالای خواب
  • کمد لباس
  • دراور و کنسول و میز و آینه
  • پاتختی
  • پرده
  • مبلمان راحتی
  • ارگنایزر (Organizer)
  • آینه
  • لامپ اتاق خواب
  • فرش
  • کمد دیواری
  • جالباسی
  • کفپوش

وسایلی که نباید رد اتاق خواب باشد

  • اشیا و لوازم مربوط به کار
  • تکنولوژی
  • کتاب
  • وسایل اضافی که زیر تخت انباشته شده است
  • میز کاری
  • لوازم آرایشی غیر ضروری

نحوه چیدمان اتاق خواب با متراژ کوچک

استفاده از قفسه و شلف های دیواری در چیدمان اتاق خواب کوچک

شلف های دیواری به شما این امکان را می دهد که بدون استفاده از کمد، لوازم دکوری، کتاب، و لوازم مختلف اتاق خواب تان را در این قفسه ها جای دهید.

استفاده از تخت خواب بدون سرتخت ( headboard ) در دکوراسیون اتاق خواب کوچک

داشتن سرتخت یکی از لوازمی است که فضای اتاق خواب تان را کوچک تر از آنچه هست نشان می دهد. به همین علت به شما پیشنهاد می کنیم از تخت های بدون سرتخت استفاده کنید. برای داشتن نمایی زیباتر می توانید برای دیوار پشت تخت خواب تان از پوشش هایی مانند لمینت و ... استفاده کند.

استفاده از کاناپه تخت خوابی در دکوراسیون اتاق خواب کوچک

اگر اتاق خواب تان کوچک است به جای استفاده از تخت خواب و یک کاناپه، از یک کاناپه تخت خوابی استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم حتما از کاناپه ای استفاده کنید که در قسمت پایین آن دارای کشوهای بزرگی باشد که بتوانید لوازم اضافی تان را درون آن قرار دهید.

در اتاق خواب های کوچک، تخت خواب تان را جلو پنجره قرار دهید

در اتاق خواب کوچک باید از دیوارها حداکثر استفاده کنید، برای همین پیشنهاد می کنیم تخت خواب تان را روبروی پنجره اتاق خواب تان قرار دهید تا بتوانید از فضای دیوارهای اتاق خواب تان استفاده کنید.

برای اتاق خواب کوچک از یک رنگ استفاده کنید

اگر دوست دارید اتاق خواب تان رنگی به غیر از رنگ سفید داشته باشد پیشنهاد می کنیم از یک رنگ تک برای دیوارها و رنگی با دو یا سه درجه روشن تر برای سقف استفاده کنید.

در اتاق خواب های کوچک، کاغذ دیواری با طرح کتابخانه بالای تخت خواب تان نصب کنید

در موردهای قبلی ذکر کردیم که بهتر است برای اتاق خواب های کوچک از تخت خواب های بدون سرتخت استفاده کنید. برای خالی نبودن دیوار پشت تخت خواب تان می توانید از کاغذ دیواری با طرح کتابخانه استفاده کنید. ین طرح کتابخانه می تواند در بزرگ نشان دادن اتاق خواب شما تاثیر بسیاری داشته باشد.

نصب آباژور دیواری روی سرتخت در اتاق خواب های کوچک

اگر دیواراتاق خواب تان جایی برای نصب آباژور دیواری ندارید به راحتی می توانید یک آباژور کوچک روی سرتخت تان نصب کنید.

در دکوراسیون اتاق خواب های کوچک، معجزه آینه ها را فراموش نکنید

نصب آینه روی درب کمد دیواری در اتاق خواب های کوچک یکی از روش ها برای بزرگتر نشان دادن فضا است.

کشوهای زیر تخت را فراموش نکنید

اگر اتاق خواب تان به حدی کوچک است که نمی توانید دراور درون آن قرار دهید، بهتر است تخت خوابی که سفارش می دهید دارای کشوهایی در قسمت پایین باشد تا بتوانید لباس های تان را درون آن قرار دهید.

استفاده از کاغذ دیواری با طرح های عمودی در دکوراسیون اتاق خواب کوچک

طرح های عمودی به دلیل خطای دیدی که در نگاه اول در شما ایجاد می کنند به شما فضا را بزرگتر از چیزی که هست نشان می دهند. حتی پیشنهاد می کنیم اگر تخت خواب تان دارای سرتخت است این طرح را تا روی سرتخت تان ادامه دهید.

فضای باز زیر تخت خواب تان را فراموش نکنید

اگر تخت خواب تان دارای پایه های بلندی است که فضای زیر بازی دارد می توانید از سبد های حصیری برای قرار دادن یک سری لوازم تان در زیر تخت استفاده کنید.

10 نکته کاربردی برای داشتن اتاق خواب مرتب و منظم

چیدن وسایل ضروری

اولین نکته ای که باید برای داشتن اتاق خوابی منظم به آن توجه داشته باشیم این است که وسایل ضروری را در اتاق خواب بچینید. مانند تخت، کمد، میز عسلی، میز آرایش. اتاق خواب انباری یا فروشگاه نیست. پس نباید به محلی برای ذخیره کردن و انبار کردن وسایل غیر ضروری استفاده شود. از قرار دادن خرت وپرت های پر زرق وبرق، کلکسیون های غیرضروری و تجملات پرهیز کنید.

انتخاب وسایل مناسب برای اتاق خواب

  • وسایلی که برای اتاق خواب انتخاب می کنید با سایز اتاق هم خوانی داشته باشد. مثلا برای اتاق کوچک تخت بزرگ انتخاب نکنید. فضا را می گیرد.
  • وسایل چند منظوره انتخاب کنید و از فضای خالی آن ها برای ذخیره سازی وسایل استفاده کنید. مانند تخت های تاشو، تخت هایی که زیر آن کشو یا کابین دارد، میز عسلی هایی که زیر آن کشو دارد یا قفسه های کتابی که هم برای چیدن کتاب استفاده می شوند، هم چیدن وسایل تزئینی.
  • وسایلی برای اتاق خواب انتخاب کنید که از لحاظ جنس و رنگ با هم هارمونی داشته باشند. مثلا می توانید از ترکیب چوب با رنگ سفید یا رنگ های دیگر استفاده کنید. ناهماهنگی در انتخاب وسایل، اتاق را شلخته و نامرتب نشان می دهد.

چیدمان درست اتاق خواب

اتاق خواب در خانه، تقریبا یک فضای شخصی محسوب می شود و نحوه چیدمان مبلمان به نحوه استفاده از اتاق بستگی دارد. چیدمان مبلمان اتاق خواب باید به گونه ای باشد که بدون قربانی کردن سبک و طراحی، فضا و عملکرد به حداکثر برسد. برای رسیدن به این هدف موارد زیر را رعایت کنید:

  • تخت خواب بزرگ ترین قطعه مبلمان اتاق خواب است و هنگام بررسی طرح اتاق خواب شما، باید در مرحله اول قرار گیرد. تخت خواب خود را جایی قرار دهید که هم رفت و آمد راحت باشد، هم فضای کافی برای قرار دادن دیگر وسایل موجود باشد.

وسایل ضروری خود را روی میز یا جایی نزدیک خود قرار دهید، مانند دارو، عینک، دفتر یادداشت … آن ها را در همه جای اتاق پخش نکنید، تا هم مرتب کردن آن ها آسان باشد، هم تمیز کردن آن ها.

  • از میله یا قلاب روی در و دیوار غافل نشوید و برای آویزان کردن وسایل سبک مثل کلاه یا شال از آن ها استفاده کنید.
  • دراور خود را جداسازی کنید و هر چیزی را در جای خود قرار دهید. این کار به نظم بیشتر وسایل کمک می کند.
  • از فضای بالای تخت برای چیدمان وسایل مثل کتاب، چراغ یا قاب عکس استفاده کنید.
  • برخی وسایل کوچک مانند لوازم آرایش را در داخل محفظه هایی مثل پشت آینه پنهان کنید.
  • از شلف دیواری برای چیدن وسایل حتما استفاده کنید.
  • شاید خیلی موضوع کوچک و بی اهمیتی به نظر برسد اما حتما فضایی برای جواهرات و زیورآلات خود در نظر بگیرید. مثلا می توانید قفسه هایی برای آویزان کردن آن ها بسازید تا شلوغ و نامرتب در اتاق پخش نباشند.

مرتب کردن تخت خواب

شاید باورتان نشود، اما تخت خواب مرتب به شما انگیزه می دهد که تمام اتاق را مرتب و منظم نگه دارید. حتما امتحان کنید!

استفاده از کمدهای چندمنظوره

  • منظور ما کمدهایی است که طوری طبقه بندی شده باشند که امکان جا دادن وسایل مختلف را در خود داشته باشند.
  • از در کمدها برای آویزان کردن وسایلی مانند کراوات یا روسری استفاده کنید.
  • برای وسایل خود در کمد، مانند کفش، لباس، حوله و … فضای مخصوصی تعبیه کنید تا بهم ریخته به نظر نیایند و مرتب کردن آن ها راحت باشد.
  • لباس ها و وسایل فصلی را که در حال حاضر استفاده نمی کنید، دورتر و پشت وسایلِ پرکاربردتر قرار دهید. چون فعلا نیازی به آن ها ندارید.

استفاده از گوشه های اتاق خواب

در اتاق ها اکثر اوقات گوشه ها خالی می مانند. دست به کار شوید و میز، قفسه و هر چیز دیگری را که برای نگهداری وسایل استفاده می شود، تهیه کنید و گوشه های اتاق را با آن ها پر کنید. مثلا از یک میز که دقیقا گوشه را پر می کند، استفاده کنید و روی آن، وسایلی مانند لوازم آرایش بگذارید. از طاقچه های دیوارکوب هم در گوشه ها می توانید استفاده کنید.

استفاده از فضای زیر تخت

فضای زیر تخت یک محل ذخیره سازی ایده آل است که نباید آن را هدر دهید. می توانید برای چیدن ملافه و سایر وسایل غیر ضروری از کابین، سبد یا کیف در زیر تخت استفاده کنید. اما کشوها سریع ترین و آسان ترین راه برای دسترسی به این فضا و مرتب نگه داشتن آن است.

رنگ آمیزی اتاق خواب

در رنگ آمیزی یا کاغد دیواری اتاق خواب خود، از رنگ های خنثی و ساده مثل سفید، خاکستری، آبی یا کرم استفاده کنید. رنگ و طرح های شلوغ و جیغ باعث می شود اتاق شما کوچک و درهم و برهم به نظر بیاید. البته تیره یا روشن بودن رنگ در و دیوار سلیقه ای است، مهم ساده بودن آن است.

نورپردازی مناسب

برای نورپردازی اتاق خواب سعی کنید از لامپ های مخفی به رنگ زرد و سفید استفاده کنید و برای پنجره ها از پرده هایی استفاده کنید که مانع رسیدن نور طبیعی به اتاق نشود.

فضای مجزا برای وسایل

سعی کنید برای هر دسته از وسایل در اتاق خواب فضایی در نظر بگیرید. مثلا داشتن سبد لباس چرک، سبد وسایل و اسباب بازی کودک، سبد خرت و پرت های ضروری. هر چیزی را بعد از استفاده در جای خود قرار دهید و از پرت کردن لباس و لوازم در هر جایی جدا خودداری کنید!

کاربردی فکر کنید!

فضای اتاق خواب شما باید به گونه ای باشد که برای استراحت و رسیدن به آرامش در آن جا رغبت داشته باشید. پس سعی کنید آن را منظم و مرتب و کاربردی نگه دارید. برای رسیدن به این هدف به یک عملیات سخت و گران قیمت نیازی نداریم.

کافی است در مورد چگونگی استفاده بیشتر و بهینه تر از اتاق خواب خود فکر کنید. به عنوان مثال، اگر از روی تخت خواب می خواهید تلویزیون تماشا کنید، تخت را طوری قرار دهید تا روبروی تلویزیون باشد، یا اگر در تخت مطالعه می کنید، لامپ یا چراغ خواب را کنار تخت قرار دهید. اگر از اتاق خواب بیشتر به عنوان رختکن استفاده می کنید، حتما یک کمد جادار و مناسب در آن قرار دهید.

چند نمونه اتاق خواب کلاسیک و مدرن

اتاق خواب


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (213 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (111 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (88 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (58 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (34 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (31 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (29 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (20 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد 1403
چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی نامزدش شد +تصاویر
پرسپولیس مرگ هوادارش را به فسخ قرارداد بیرانوند نسبت داد! / شکایت عجیب درویش از دورازه‌بان یاغی
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
انتصاب مسئول جدید روابط عمومی انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم