ساعدنیوز
ساعدنیوز

نور خورشید بر روی فرش چه تاثیری دارد؟

  چهارشنبه، 05 خرداد 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
نور خورشید بر روی فرش چه تاثیری دارد؟
فرش‌ها یکی از اجزای اصلی هر منزل هستند که در پوشش کف محیط و دیزاین و دکوراسیون داخلی فضا نیز تأثیرگذار هستند. فرش‌ها در اثر عوامل مختلفی خراب یا غیر قابل استفاده می‌شوند. عوامل مختلفی مانند گردوغبار، شست و شوی نا مناسب، استفاده از مواد شوینده غیر استاندارد، نور مستقیم خورشید و… با تخریب بافت فرش یا تغییر رنگ آن باعث آسیب دیدن فرش می‌شوند

تاثیر نور خورشید بر روی فرش، اختصاص به نوع خاصی از فرش نداشته و تمام فرش ها اعم از فرش های دستباف، ماشینی، قالیچه ها و حتی تابلو فرش های گران قیمت عتیقه نیز می توانند تحت تاثیر نور خورشید، کیفیت و زیبایی خود را از دست بدهند. برخی افراد معتقدند که نور خورشید بر روی فرش های دست دوم و بی کیفیت تاثیر بیشتری دارد و در مورد فرش های نو و دارای بافت مستحکم نمی تواند اثرات منفی داشته باشد. این موضوع به هیچ عنوان صحت نداشته و در مورد هر فرشی تاثیر منفی نور خورشید یکسان است. از طرفی افرادی که از فرش های نو و با ارزش مادی بالا در دکوراسیون منزل خود استفاده می کنند بایستی بیشترین نگرانی را در مورد حفظ فرش خود از عوامل آسیب رسان داشته باشند نه اینکه این عوامل را بی تاثیر تصور کنند.

نور خورشید چه اثری بر روی فرش می گذارد؟

زمانی که شما قالی خود را در بخشی از خانه می اندارید که در معرض نور مستقیم خورشید است؛ به مرور زمان با دریافت نور خورشید در دفعات بالا کم کم رنگ های طبیعی فرش از بین می رود و دچار اصطلاحاً رنگ رفتگی و بور شدن فرش می شود.

یکی از خدماتی که بعضی از قالیشویی ها ارائه می دهند؛ رنگ برداری و یا اصلاح رنگ های فرش است. اما موضوع مهمی که در رنگ رفتگی بر اثر نور خورشید وجود دارد این است که هیچ قالیشویی امکان برگرداندن رنگ های رفته بر اثر نورخورشید را نخواهد داشت. پس بهتر است قبل از به وجود آمدن این اتفاق، فرش خود را از تماس مستقیم با نور خورشید دور نمایید.

تأثیر نور خورشید بر فرش ماشینی

فرش های ماشینی یکی از انواع فرش ها هستند که در طرح و جنس های مختلفی با استفاده دستگاه های مخصوصی تولید می شوند. تأثیر نور خورشید بر فرش های ماشینی نسبت به فرش های دستباف کمتر است. همچنین این فرش ها نسبت به فرش های دستباف از حساسیت کمتری برخوردار است. نور خورشید با تأثیر بر بافت و تاروپود فرش های ماشینی باعث سست شدن بافت و کم رنگ شدن آن نیز می شود. فرش هایی با رنگ های تیره بیشتر از فرش های دیگر در معرض رنگ پریدگی قرار دارند. امروزه بسیاری از فرش های ماشینی از نخ هایی تولید می شوند که در برابر نور خورشید مقاوم هستند و دچار تغییر رنگ یا پارگی نمی شوند. فرش هایی که از نخ اکریلیک تهیه می شوند در برابر نور خورشید مقاوم هستند. نخ های اکریلیک از جنس الیاف مصنوعی هستند که از مقاومت بالایی برخوردار هستند. در واقع میزان رنگ پذیری فرش های اکریلیک به قدری است که در برابر نور خورشید دچار رنگ پریدگی نمی شوند. با این وجود فرش هایی از جنس پلی استر، پلی پروپیلن و غیر اکریلیک در برابر نور خورشید مقاومت کمی دارند و به راحتی دچار تغییر رنگ و سوختگی می شوند.

تأثیر نور خورشید بر فرش های دستباف

فرش های دستباف مانند فرش های ماشینی در اثر تابش مستقیم و غیرمستقیم نور خورشید دچار آسیب در بافت و رنگ می شود. جنس الیاف و رنگ نخ در فرش های دستباف به گونه ای است که نسبت به فرش های ماشینی از حساسیت بیشتری برخوردار است و در اثر برخورد با نور خورشید بیشتر دچار آسیب می شوند. در واقع نخ هایی که برای ساخت فرش های دستباف استفاده می شوند از پشم، پنبه و ابریشم است که بعد از مدتی در اثر برخورد مستقیم نور خورشید پاره و سست می شوند. همچنین برای رنگ کردن نخ ها در فرش های دستباف از رنگ های طبیعی استفاده می کنند که در اثر برخورد با نور خورشید به راحتی دچار تغییر رنگ یا رنگ پریدگی می شوند. تابلو فرش ها، فرش های موزه ای و فرش هایی با قدمت بالا مانند فرش های دستباف در اثر برخورد با نور خورشید دچار آفتاب سوختگی و آسیب می شوند. بر همین اساس بهتر است از این فرش ها در محیط هایی که نور خورشید به صورت کم و ناچیز وجود دارد استفاده کرد تا دچار آسیب نشوند.

تفاوت های تاثیر نور خورشید بر روی فرش دستباف و ماشینی

فرش های ماشینی با توجه به قیمت مناسب تری که نسبت به سایر قالی ها دارند؛ مورد استفاده جمع کثیری از خانواده های ایرانی قرار گرفته است. موضوعی که باید در مورد فرش ماشینی بدانید این است که اثر نور خورشید بر اینگونه از فرش ها بسیار کمتر از فرش های دستباف است.

نکته ای که در مورد رنگ رفتگی فرش ها بر اثر تابش خورشید وجود دارد این است که قالی هایی با رنگ های تیره زودتر دچار آسیب می شوند و رنگ آنها نسبت به فرش های روشن زودتر از بین می رود.

از همین رو تولید کنندگان فرش های ماشینی با استفاده از الیاف منحصر به فرد، درصد ایجاد رنگ رفتگی در فرش های ماشینی را کم کردند. یکی از روش هایی که تولید کنندگان فرش های ماشینی در سال های اخیر پیش گرفته اند این است که از نخ اکریلیک برای فرش ها استفاده می کنند تا به کمک آن درصد از بین رفتن رنگ های فرش با تابش خورشید را به حداقل برسانند.

اما در مقابل فرش های دستباف به دلیل الیافی که در بافت آنها استفاده می شود حساسیت بیشتری نسبت به فرش ماشینی هستند. از همین رو دقت کنید که از فرش های دستباف در مکان هایی که در معرض نور خورشید نیستند؛ استفاده نمایید.

رنگ پریدگی فرش

از دلایل تغییر رنگ فرش می توان استفاده از شوینده های نامناسب و مهمتر از آن پاخوردگی و در معرض تابش مستقیم نور خورشید بودن فرش را نام برد. مسئله تابش نور خورشید به فرش، یک مسئله طبیعی بوده که ممکن است در هر خانه ای این اتفاق بیفتد اما یکی از ساده ترین راه حل هایی که می توانید برای این مشکل به کار ببرین این است که فرش را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید یعنی آن را در اتاقی که نور مستقیم است پهن نکنید.

اما زمانی که ناچار به پهن کردن فرش در اتاقی هستیم که آفتاب مستقیم وجود دارد، باید به روش های دیگر از این مسئله جلوگیری کنیم. راه حل های بسیار ساده ای وجود دارد که با انجام آن ها می توانید سال های عمر فرشتان را بیشتر کنید که به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

استفاده از روفرشی

استفاده از روفرشی هم به منظور حفظ فرش از ریختن انواع آشغال ها و کثیفی ها بر روی آن انجام می شود و هم می تواند به عنوان مانعی در برابر تابش نور خورشید روی فرش باشد. با گسترش استفاده از روفرشی، در سالهای اخیر روفرشی های دارای تنوع طرح و رنگ بالا تولید و به بازار عرضه شده اند که با استفاده از آنها نگران تاثیر منفی روفرشی بر دکوراسیون داخلی منزل نیز نخواهید بود.
در هر حال حفظ سلامت و زیبایی فرش که هنر دستان هنرمند بافنده خود را نشان می دهد، مهم است و این کالا را تنها نباید یکی از لوازم خانگی معمول منزل محسوب کرد.

استفاده از پرده های ضخیم

زمانی که مجبوریم فرشمان را در اتاقی نورگیر پهن کنیم، باید راه حلی برای از بین نرفتن آن و مستعمل نشدن تار و پود آن بیندیشیم که استفاده از پرده های ضخیم چاره این مشکل است. پس توصیه می شود که برای محافظت از فرش های خود از روفرشی استفاده کرده و یا در صورت نبود روفرشی، از پرده برای پنجره های اتاق خود استفاده کنید تا از تابش مستقیم نور آفتاب جلوگیری شود.

اما با توجه به نیاز بدن به آفتاب و نور خورشید، استفاده از پرده ضخیم باعث عدم دریافت نور طبیعی مورد نیاز بدن می شود. از همین رو بهتر است برای افزایش طول عمر فرش و جلوگیری از تابش مستقیم خورشید از سایر راه های پیشگیری استفاده نمایید.

اگر می خواهید از تابش نور خورشید بر فرش هایتان جلوگیری کنید؛ می توانید آنها را در قسمتی از منزل پهن نمایید که نور خورشید به صورت مستقیم بر روی آنها نتابد. همچنین راه حل دیگری که وجود دارد استفاده از رو فرشی است.

اکثر افراد برای جلوگیری از کثیف شدن فرش ها از روفرشی استفاده می کنند در حالی که می توان از آن برای عدم تابش مستقیم خورشید نیر بهره برد.

قالیشویی و خدمات رنگ

در نهایت اگر این مشکل برای فرشتان پیش آمد، خود را نگران نکنید چرا که در قالیشویی های حرفه ای این مشکل با خدمات رنگ پردازی به دست هنرمندان چیره دست قابل حل است.

ترمیم رنگ در قالیشویی ها

زمانی که اسم ترمیم فرش به گوش می رسد، همه یاد رفوگری و ترمیم فرش میفتیم. این مسئله جالب است که در بخش رفوگری های حرفه ای فرش، بخش ترمیم فرش و رنگ گذاری آن هم وجود دارد. اما بهتر است از ابتدا مراقب فرشمان باشیم تا کار به آنجا نرسد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (110 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (91 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (86 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (42 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (34 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (33 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (31 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (28 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (23 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (20 نظر)
دیگران می‌خوانند   
روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم که توجه همه رو به خودش جلب کرد+عکس/ فقط نگاه های فرزاد حسنی (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستای صافکار در تعمیر ماشین مشتری حماسه ساز شد+عکس/ ببخشید دفتر صد برگ برای نوشتن جزوه کافیه😂 رونمایی از 4 قلوهای تو راهی مژده لواسانی و اسم های زیباشون/ خدا از الان حفظشون کنه+ویدئو ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری آرزوی محال پدر غزل بدیعی و رضا داوودنژاد برای بچه دار شدنشان/ 10 تا بچه هم کمه!+فیلم رونمایی از تیپ باکلاس و شیک دامادی فرهاد شهریزی، سنجر سریال گیلدخت / مبارکا باشه+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از آوازخوانی ترانه سریال پس از باران توسط پسر شمالی/ ماشالا چه صدایی!+فیلم خادمی ثریا قاسمی، خانم گل گیلدخت با چادر نماز سفید در صحن حرم امام رضا(ع)+عکس (ویدئو) دوربین مخفی این پسر خوش ذوق با سرکار گذشتن مردم/فقط واکنش مردم دیدنیه!!😂 آخرین عکس تهیه کننده ایرانی و همسر جوانش سارا صوفیانی قبل از ترک ایران/ زوجی که 28 سال اختلاف سنی دارند!+عکس لهجه اصفهانی بانمک و مسلط احمدرضا عابدزاده که به لطف داشتن همسر اهل اصفهان یاد گرفته +ویدیو/ فقط عرض ارادت آخرش! گریم معرکه آزیتا حاجیان و اکبر عبدی در نقش های ماندگار عجوزه پیر و پسرش/ اصلا قابل شناسایی نیست+عکس خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای حل مشکل درختان شهرداری حماسه ساز شد/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس😆 عرض ارادت منحصربفرد روسای جمهور دوره‌های مختلف از رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ روحانی، احمدی نژاد و... استفتاء از رهبری درباره چند همسری و نظر قابل تامل ایشان/خدا یکی محبت یکی یار یکی +فیلم سالن زیبایی اختصاصی همسر شاهرخ استخری داخل خونه شیک و لوکسشون در بلژیک/ مامان هنرمند داشتن نعمتیه+عکس (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ رونمایی داریوش فرضیایی از روسری منجق دوزی شده و گردنبند زیبای مادرش/ خوشگل موحنایی دوست دارم حسابی+ویدیو داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂 بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز (ویدئو) تعریف واقعی از آموزش عملی در مدارس به روایت تصویر/ خودتان قضاوت کنید...
تیتر امروز   
دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂 بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز (ویدئو) تعریف واقعی از آموزش عملی در مدارس به روایت تصویر/ خودتان قضاوت کنید... (ویدئو) ژست گازگرفتن مدال طلا بر روی سکوی قهرمانی از کجا آمده است؟/ شِندِرغاز یا چِندِرغاز!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...