رنگ پس دادن فرش و روش های از بین بردن آن

  چهارشنبه، 05 خرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
رنگ پس دادن فرش و روش های از بین بردن آن
طبق آمار تقریبا ۸۰ درصد از قالی‌های دستباف پس از تماس با مایعات، رنگ پس می‌‌دهند و چهره فرش را زشت می‌‌کنند.برای امتحان این که آیا فرش شما هم رنگ پس می‌دهد یا خیر، می‌‌توانید یک گوش پاک‌کن را خیس کنید و روی نقاط مختلف فرش بکشید تا از نبود رنگ‌دهی فرش خود مطمئن شوید.

فرش ها در منزل ایرانی نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای دارد و به همین دلیل به سلامت آن توجه زیادی می شود. یکی از مشکلاتی که ممکن است افراد در زمینه فرش ها با آن روبرو شوند، رنگ دادگی فرش و یافتن راهکاری برای رفع آن باشد. در صورتی که فرش ها دچار رنگ دادگی شوند، ظاهری بسیار زشت و ناپسند به خود می گیرند که می توانند تاثیر زیادی در دکوراسیون منزل بگذارند. به همین دلیل دانستن اطلاعاتی پیرامون نحوه شستشوی صحیح فرش های آسیب پذیر و روش های برطرف کردن آن برای خانم های خانه دار اهمیت بسیار زیادی دارد.

دلایل رنگ دادن فرش چیست؟

هنر فرش بافی، هنری است که از گذشته های دور در ایران رواج داشته است و اکثر مردم در گذشته به قالی بافی و فرش بافی می پرداختند. کار فرش بافی به خودی خود کار سخت و مشقت باری است اما سخت تر از آن رنگ کردن نخ های مورد استفاده برای بافت قالی است. در بسیاری از مواقع شما ممکن است بعد از مدتی استفاده از فرش و شستشوی آن متوجه شوید، فرش رنگ می دهد. تنها دلیل رنگ دادگی فرش جنس آن می باشد. معمولا فرش هایی که از جنس الیاف طبیعی مانند پشم هستند، دچار رنگ دادگی می شوند. به همین دلیل نزدیک به ۸۰ درصد از فرش هایی که دستبافت هستند بعد از شستشو دچار رنگ دادگی می شوند که دلیل آن هم تداخل رنگ ها با یکدیگر است. برای اینکه فرش های بافته شده با پشم بعد از شستشو دچار رنگ دادگی نشوند باید آنها را به خوبی رنگ نمود و از پشم های با کیفیت بالاتر استفاده کرد. علاوه بر جنس نخ و فرش، یکی دیگر از دلایل رنگ پس دادن فرش ها استفاده از مواد شوینده ای است که از کیفیت پایینی برخوردار هستند و تناسبی با جنس فرش ندارند. از این رو برای جلوگیری از رنگ پس دادن فرش، بهتر است که اطلاعات خود را درباره فرش ها و نحوه شستشوی آنها افزایش دهید تا دچار مشکل رنگ دادگی فرش نشوید.

نکات مورد توجه در رنگ دادگی فرش

برای اینکه متوجه شوید فرشی رنگ پس می دهد یا خیر، باید قبل از شستشوی آن را امتحان کنید. برای این کار توصیه می کنیم به جای شستن تمام قسمت های فرش، در ابتدا قسمتی از آن را که دید ندارد، بشویید. برای این منظور در ابتدا یک تکه اسفنج را در آب گرم خیس کنید و آن را بر روی بخشی از فرش که دید ندارد، بکشید و برای چند دقیقه صبر کنید تا ببینید رنگ فرش تغییر کرده است یا خیر.

در صورتی که متوجه شدید رنگ فرش تغییر کرده است بهتر است شستن آن را به افراد ماهر و خبره واگذار کنید و در صورت عدم دسترسی به این افراد، حتما از مواد شوینده ای استفاده نمایید که باعث تثبیت رنگ می شوند تا با این اقدام از رنگ دادگی فرش جلوگیری کرده و دغدغه اصلاح آن را نداشته باشید.

چرا فرش ها بیشتر در منزل دچار رنگ دادگی می شوند؟

مشکل رنگ دادگی فرش ها بیشتر در مواقعی پدید می آید که فرش ها در منزل شسته می شوند. چرا که اغلب افراد تخصص کافی در زمینه شستن فرش هایی که نخ های آن به خوبی رنگ آمیزی نشده است، ندارند و از مواد نادرست برای شستن آن استفاده می کنند. علاوه بر این افرادی که فرش را در منزل می شویند برای خشک کردن آن معمولا اقدام به آویزان کردن فرش می نمایند. این کار باعث می شود تا مقدار آبی که در فرش باقی مانده است از بین الیاف و بافت های فرش عبور کرده تا به سمت پایین برود که در طی مسیر آب در حال حرکت رنگ هایی بی ثبات و بی کیفیت را با یکدیگر تداخل می دهد و به سمت پایین حرکت می کند. به همین دلیل است که بعد از شستن فرش قسمت های پایینی آن تغییر رنگ داده و برطرف کردن آن نیز کار سخت و دشواری است.

چگونگی اصلاح رنگ دادگی فرش

اگر علی رغم موارد گفته شده به دلیل نداشتن اطلاعات کافی و یا عدم استفاده از مواد تثبیت کننده رنگ شاهد رنگ دادگی فرش خود شدید باید به دنبال راهکارهایی برای رفع این مشکل بگردید. یکی از بهترین موادی که شما می توانید برای رفع این مشکل استفاده کنید، ماست ترش است. توجه کنید که حتما ماست ترش باشد چرا که ماست تازه و شیرین، چربی دارد که برای این کار مناسب نمی باشد.

ماست ترش تهیه کرده را با آب و هیدروسولفیت ترکیب نمایید و اجازه دهید تا به طور کامل در یکدیگر حل شوند و بعد از گذشت چند دقیقه از آن استفاده کنید. برای استفاده از این محلول شما نیز به ۱ قلمو نازک دارید تا به کمک آن محلول آماده شده را به قسمت های آسیب دیده بمالید. با این کار شما خیلی راحت می توانید رنگ دادگی فرش را از بین برده و حتی آن را تمیز تر از قبل نمایید. نکته ای که باید برای انجام این کار حتما به آن توجه کنید، این است که قلمو را در جهت خواب فرش بمالید و از مالیدن آن به قسمت های دیگر به طور جدی خودداری نمایید. بهتر است برای جلوگیری از مشکلات احتمالی ابتدا محلول را در بخش کوچکی از فرش تست نموده و در صورت گرفتن نتیجه مطلوب به کار خود ادامه دهید. در مرحله آخر لازم است تا فرش را به کمک باد سشوار خشک نمایید.

محلول های از بین برنده رنگ پس دادگی فرش

  • نمک سولفات سدیم: بین 5 تا 20 درصد تا 60 دقیقه باعث ایجاد شید یکنواخت رنگ می گردد
  • محلول آمونیاک: نیم لیتر آمونیاک در صد لیتر آب در دمای زیر جوش(که بسیار کم است) چون آمونیاک یک قلیای قوی است و می توان از موارد دیگر استفاده نمود.
  • پریدین: یک قلیای ضعیف و حلال خوب است که حدود 1.5 لیتر آن در صد لیتر آب حل می شود که البته در نسبت آ« بسیار دقت نمایید و نیز هنگام استفاده ا آن به علت تولید بخارات سمی موارد ایمنی را رعایت نمایید( استفاده از هود)
  • کربنات سدیم Na2co3: قلیای ضعیف که در دمای 40 درجه حدود 4 تا 8 درصدی تهیه و در صورت زمان 20 دقیقه ای باعث یکنواختی رنگ ها می شود.

پس از اتمام مراحل بالا استفاده از یک اسید ضغیف مانند استیک رقیق شده ضروری است زیرا Phفرش در حالت قلیایی است و باید خنثی شود.
رنگبرداری هایی که در بالا از آنها یاد نمودیم معمولاً برای رنگبری رنگهای اسیدی کاربرد داشته است، لیکن در برخی الیاف از رنگهای کرومی مقابل کمپلکس استفاده شده که بایستی ترکیبات غیر یونی قوی تری استفاده نماییم در زیر نمونه هایی را عنوان می کنیم:
مواد غیر یونی مکملی که در رنگبرداری رنگهای کرومی و متال کمپلکس و یا سوپر میلینگ استفاده می شود عبارتند از: uniraline w و arolun lw که uniraline w به مقدار 4 تا 8 درصد و 20 درصد نمک سولفات سدیم و تا 3 درصد اسید اسبیک باعث خروج رنگهای کرومی از الیاف پشم و … می گردند و arolun lw با 20 درصد نمک سولفات سدیم و Ph=5 در دمای جوش باعث خروج رنگهای متال کمپلکس می گردد.
از جمله مواد رنگبر دیگر که در امر قالیشویی استفاده می شود عبارتند از:

  • دی کرومات و اسید سولفوریک: دی کرومات یک اسید کننده قوی است که همراه با اسید سولفوریک (به عنوان یک کاتالیزور) استفاده می شود در دمای جوش به مدت 3 تا 45 دقیقه (بستگی به میزان رنگبرداری دارد) 3 تا 6 درصد کرومات یا 2 تا 6 درصد اسید سولفوریک(نسبت به وزن الیاف ) استفاده می گردد به جای اسید سولفوریک می توان از اسید اگزالیک هم استفاده کنید. (در تهیه اسید سولفوریک رقیق باید اسید به آرامی به آب اضافه شود نه آب به اسید زیرا باعث واکنش شدید و پاشیدن اسید می گردد)
  • هیدروسولفیت سدیم Na2s204 این ماده قدرت احیا کنندگی بالا دارد در دمای پایین باید استفاده شود.
  • ترکیبات فرمالوئید – سولفوکسیدات: احیا کننده هستند و نسبت به هیدرو سولفیت سدیم ضغیف تر و کار آمد تر هستند. اسامی تجاری آنها عبارتند از: Formosul و Erasoic؛ در کار آنها از اسیدهایی مانند اسید فرمیک باید به عنوان کاتانیرور استفاده شود.
  • کلر و ازن: ازن از کلر قدرت بالاتری دارد، ظرف 20 دقیقه رنگهای اسیدی و متال کمپلکس را رنگبرداری می کند.برخی قالیشویان از هیدروکلریک جهت رنگبرداری استفاده می نمایند.

چطور از رنگ پس دادن فرش های خود جلوگیری کنیم؟

برای مراقبت از فرش و افزودن به عمر مفید آن، باید نکات زیر را رعایت کنید. انجام دادن کارهای زیر باعث می شود تا فرش شما رنگ پس ندهد:

  • فرش خود را در مقابل تابش نور خورشید قرار ندهید. نور خورشید در گذر زمان باعث رنگ پریدگی یا آمیخته شدن رنگ فرش می شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقی پیشنهاد می کنیم یک لایه مانند پتو را روی فرش و در مقابل نور خورشید قرار دهید و از بافت فرش محافظت کنید.
  • هرگز فرش های خود را به مراکز نامعتبر نسپارید.
  • اگر فرش شما دستباف یا ابریشم است، هرگز شخصا آن را نشویید. بهتر است شستشوی فرش های گران و ارزشمند را به افراد ماهر و باتجربه در این زمینه بسپارید.
  • اگر از شوینده های مرغوب اطلاعی ندارید درباره آن ها تحقیق کنید. سعی کنید هنگام شستشو از مواد شوینده باکیفیت کمک بگیرید.

آیا بعد از رنگبرداری فرش به حالت اول برمیگردد؟

درعملیات رنگبرداری فرش های دستبافی که دچار تداخل رنگ شده اند؛ چنانچه توسط نیروی متخصص در قالیشویی انجام گیرد قالی را به حالت اولیه باز می گرداند و ارزش فرش کم نمی شود.
در صورت نیاز استادان این حرفه قسمت های روشن قالی را توسط قلم مو و مواد مخصوص پاک کرده و قسمت های کمرنگ شده را جهت ترمیم رنگ آمیزی می کنند که به این روش قلمکاری می گویند و کاملاً دائمی خواهد بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (9 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...