ترفندهایی آسان برای پاک کردن لکه های مختلف از روی فرش

  سه شنبه، 21 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
ترفندهایی آسان برای پاک کردن لکه های مختلف از روی فرش
حتما شما هم تا‌‌به‌حال برای پاک کردن لکه‌های غذا، جوهر یا چای روی فرش دچار مشکل شده‌اید. اینجا می‌توانید چند راهکار مؤثر را برای پاک کردن لکه فرش یاد بگیرید. پس با ما همراه باشید.

از بین بردن لکه فرش امروزه با وجود روش های خاصی ممکن است. فرقی نمیکند که شما بچه خردسالی در خانه دارید که هر لحظه ممکن است با دست شکلاتی به فرش پذیرایی خانه شما دست بزند و یا یک لیوان چای روی فرش آشپزخانه بریزد. حتی اگر کودکی در خانه نداشته باشید هم فرش ها مانند آهن ربایی لکه های رنگی ریز و درشت را به خود جذب می کنند! خوشبختانه یک راه حل خانگی برای تمیز کردن فرش بهترین ، تقریبا برای هر گونه خرابی وجود دارد قسمت این است که آنها به اسپری یا حلال مخصوص خرید در فروشگاه نیاز ندارند .فقط با استفاده از چند ماده ساده (موادی که احتمال در کابینت های منزل شما وجود دارد) می توانید برای از بین بردن لکه های فرش آن ها را در هر زمان از بین ببرید.
اولین قدم این است که تعیین کنید فرش شما از الیاف مصنوعی ساخته شده است یا الیاف طبیعی . سپس راهنمای ما را در زیر دنبال کنید تا بدانید کدام ترکیب مواد برای نوع لکه و نوع فرش شما مناسب تر است.

به طور کلی برای از بین بردن انواع لکه، چه لکه های مواد غذای و میوه ها چه لکه هایی مانند جوهر یا خون، اگر در دقایق اول اقدام به پاکسازی کنید بهتر و سریع تر به نتیجه مطلوب خواهید رسید. هرچه طول قهوه و ، عمر لکه بیشتر شود ناپدید کردن آن نیز کاری دشواری خواهد بود.برای از بین بردن لکه آدامس چای، خون، جوهر و … از دستور العمل های زیر استفاده کنید:

از بین بردن لکه آدامس از روی فرش

اگر به طور اتفاقی متوجه شدید که آدامس روی فرش یا موکت چسبیده است، اولین کاری که میتوانید انجام دهید این است که روی محل مورد نظر یخ قرار دهید و یا اگر یه یخ نداشتید مقداری سرکه را روی دستمالی ریخته و روی لکه بکشید. برای از بین بردن لکه فرش باید تمام این مراحل را با آرامش و ظرافت انجام دهید تا لکه نقاط بیشتری را در بر نگیرد.

لکه آدامس

از بین بردن لکه چای یا قهوه از روی فرش

از بین بردن لکه فرش در صورت ریختن نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه ، که از لکه هایی هستند که اگر دیر برای پاک کردن آن ها اقدام کنید به طور جدی لکه های بد رنگی را روی فرش شما ایجاد می کنند. در صورت وقوع لکه روی فرش قبل از کهنه شدن لکه یکی از اقدامات زیر را انجام دهید: مقداری جوش شیرین و نمک را با هم مخلوط کرده و با یک اسفنج به آرامی روی محل بکشید. در موارد دیگر میتوایند مقداری سرکه را در آب و مقداری شوینده مایع نیز اضافه کرده و روی لکه بکشید، سپس آن را خشک کنید و تا کم رنگ شدن و ناپدید شدن لکه این کار را باز تکرار کنید.

از بین بردن لکه خون از روی فرش

در مرحله اول مقداری آب ولرم را با سرکه مخلوط کرده و روی سطح مورد نظر بکشید. اگر لکه خونی که روی فرش ایجاده شده است شدت زیادی دارد میتوایند مقداری نشاسته را در آب مخلوط کرده و بعد که به حالت خمیری شکل در آمد آن را روی فرش قرار داده و بعد از خشک شدن با قاشق خمیر را بردارید.

از بین بردن لکه جوهر بر روی فرش

از بین بردن لکه فرش از روی فرش نیز کافیست تا یک قاشق ماست را روی لکه ریخته و زمانی که ماست به رنگ لکه در آمد آن را از روی فرش بردارید. در صورتی که با این روش لکه روی فرش کمرنگ تر نشد بهتر است به فکر استفاده از مواد شوینده باشیم. پیشنهاد میکنیم از مواد شوینده قوی مثل استون زیرا ممکن از رنگ و بافت آن قسمت از فرش را نیز از ، و الکل صنعتی برای از بین بردن لکه استفاده نکنید بین ببرد. اما برای از بین بردن لکه جوهر پیشنهاد می کنیم مقداری شامپوی بچه را در آب ولرمی حل کرده و به آرامی روی سطح مورد نظر بکشید.

پاك كردن لكه زعفران از روي فرش

لکه زعفران بر روی فرش؛ بهترین لکه بر فرش در این حالت فقط و فقط مواد شوینده و یا شامپو فرش قوی می باشد، برای لکه بری فرش در این روش تنها با استفاده از یک دستمال نرم ابتدا لکه زعفران را جذب نمایید، سپس مقداری آب داغ که به مرز جوش نرسیده، را روی لکه ریخته و بگذارید کمی خیس بخورد، در این حالت مواد شوینده را آماده و محل لکه را شستشو دهید.

پاک کردن لکه انواع خوراکی و نوشیدنی از روی فرش

برای پاک کردن لکه قهوه، سس کچاپ، شکلات، شیر، آب نبات، آب میوه، آب گازدار از روی فرش هایی با الیاف مصنوعی به صورت زیر عمل می کنیم:

گام نخست: پارچه ای سفید (یا دستمال کاغذی بدون طرح) را به ماده شوینده آغشته کنید و چندین بار به مدت چند ثانیه روی لکه فرش فشار دهید. ۱۵ دقیقه صبر کنید؛ سپس با پارچه سفید دیگری آن را خشک کنید.

گام دوم: پارچه ای سفید را به سرکه سفید آغشته کنید و چندین بار به مدت چند ثانیه روی لکه فرش فشار دهید. ۱۵ دقیقه صبر کنید. (این گام بسیار مهم است، چراکه سرکه ی سفید لکه ها را پاک می کند، اما اگر خودش تمیز نشود، گرد وخاک را به خود جذب می کند.)

گام سوم: کمی آب ولرم روی قسمت لک شده فرش بریزید. یک ساعت منتظر بمانید تا فرش کامل خشک شود. می توانید برای آنکه فرش سریع تر خشک شود، یک پارچه ی نازک روی فرش قرار دهید. همچنین می توانید زیر فرش یک ظرف قرار دهید.

گام چهارم: تا زمانی که لکه پاک نشود، مراحل را از ابتدا تکرار کنید.

همچنین برای پاک کردن این نوع لکه ها از روی فرش با الیاف طبیعی می توان به صورت مراحل زیر اقدام کرد:

گام نخست: محلول شوینده ای را روی لکه اسپری کنید؛ سپس با پارچه ی سفید خشک کنید.

گام دوم: روی لکه، آمونیاک اسپری کنید؛ سپس با پارچه ی سفید خشک کنید.

گام سوم: محلول شوینده را روی لکه اسپری کنید؛ سپس با پارچه ی سفید خشک کنید.

گام چهارم: روی لکه، آب ولرم اسپری کنید؛ سپس با پارچه ی سفید خشک کنید.

گام پنجم: تا زمان محو لکه، مراحل یک تا چهار را تکرار کنید.

پاک کردن انواع سس گوجه فرنگی از روی فرشی با الیاف طبیعی:

مراحل یک تا پنج ذکرشده در بالا را انجام دهید. فقط در مرحله ی دوم به جای سرکه، محلول آمونیاک جایگزین کنید.

لکه سس

پاک کردن روغن و چربی از روی فرش

برای پاک کردن لکه روغن پخت وپز، کره، سس سالاد، پنیر، تخم مرغ، شیره درخت، مداد شمعی، لوسیون، ریمل، رژ لب و لاک از روی فرش هایی با الیاف مصنوعی و طبیعی می توان از روش های زیر استفاده کرد:

  • الیاف مصنوعی

گام نخست: پارچه ای سفید را با مقدار کمی حلال خیس کنید و چند ثانیه روی لکه فشار دهید.

گام دوم: محل لکه را با آب ولرم بشویید.

گام سوم: یک ساعت صبر کنید تا فرش کامل خشک شود. اگر لکه کم رنگ تر شد، مراحل را تکرار کنید تا کامل پاک شود.

  • الیاف طبیعی

گام نخست: پارچه ای سفید را با مقدار کمی حلال خیس کنید و چند ثانیه روی لکه فشار دهید.

گام دوم: مواد شوینده را روی لکه اسپری کنید؛ سپس محل را با پارچه ی سفید خشک کنید.

گام سوم: روی لکه، آب ولرم اسپری کنید؛ سپس محل را با پارچه ی سفید خشک کنید.

گام چهارم: یک ساعت صبر کنید تا فرش کامل خشک شود. اگر لکه کم رنگ تر شد، مراحل را تکرار کنید تا کامل پاک شود.

پاک کردن لکه گِل و گردوخاک از روی فرش

  • الیاف مصنوعی

گام نخست: ابتدا محل را خوب جارو بکشید.

گام دوم: پارچه ای سفید را به ماده شوینده آغشته کنید و چندین بار به مدت چند ثانیه روی لکه فرش فشار دهید. ۱۵ دقیقه صبر کنید، سپس با پارچه ی سفید دیگری آن را خشک کنید.

گام سوم: پارچه دیگری را با آب ولرم خیس کنید و چند ثانیه روی لکه فشار دهید.

  • الیاف طبیعی

گام نخست: ابتدا محل را خوب جارو بکشید.

گام دوم: ماده شوینده را روی لکه اسپری کنید، سپس محل را با پارچه ی سفید خشک کنید.

گام سوم: روی لکه سرکه سفید اسپری کنید، سپس محل را با پارچه ی سفید خشک کنید.

گام چهارم: مجدد، روی لکه ماده شوینده اسپری کنید، سپس محل را با پارچه سفید خشک کنید.

گام پنجم: روی لکه آب ولرم اسپری کنید، سپس محل را با پارچه ی سفید خشک کنید.

پاک کردن آبِ گوشت از روی فرش

  • الیاف مصنوعی

گام نخست: پارچه ای سفید را با مقدار کمی حلال خیس کنید و روی لکه فشار دهید. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا فرش خشک شود. اگر نیاز است، این گام را تکرار کنید.

گام دوم: پارچه دیگری را با آب ولرم خیس کنید و محل را تمیز کنید. ۱۵ دقیقه صبر کنید، سپس با پارچه سفید آن را خشک کنید.

  • الیاف طبیعی

​​​​​​​گام نخست: پارچه ی سفید را با شوینده خیس کنید و چند ثانیه روی لکه فشار دهید.

گام دوم: محلول آمونیاک را روی لکه اسپری کنید، سپس محل را با پارچه ی سفید خشک کنید.

گام سوم: روی لکه، سرکه اسپری کنید، سپس محل را با پارچه ی سفید خشک کنید.

گام چهارم: مجدد پارچه ی سفید را با شوینده خیس کنید و چند ثانیه روی لکه فشار دهید.

گام پنجم: روی لکه آب اسپری کنید، سپس محل را با پارچه ی سفید خشک کنید.

پاک کردن لکه ادرار حیوانات خانگی از روی فرش

  • الیاف مصنوعی

​​​​​​​گام اول: پارچه ی سفید را با شوینده خیس کنید و چند ثانیه روی لکه فشار دهید.

گام دوم: ۱۵ دقیقه صبر کنید، سپس با پارچه محل را خشک کنید.

گام سوم: پارچه ای را با سرکه خیس کنید و چند ثانیه روی لکه فشار دهید. سپس ۱۵ دقیقه صبر کنید.

گام چهارم: یک ساعت صبر کنید تا فرش کاملا خشک شود. اگر لکه کم رنگ تر شد، دوباره مراحل را تکرار کنید.

  • الیاف طبیعی

​​​​​​​گام نخست: مقداری شوینده روی لکه اسپری کنید، سپس محل را با پارچه ی سفید خشک کنید.

گام دوم: روی لکه محلول آمونیاک اسپری کنید، سپس محل را با پارچه ی سفید خشک کنید.

گام سوم: روی لکه سرکه اسپری کنید، سپس محل را با پارچه ی سفید خشک کنید.

گام چهارم: مجدد مقداری شوینده روی لکه اسپری کنید، سپس محل را با پارچه ی سفید خشک کنید.

گام پنجم: مقداری آب روی لکه اسپری کنید، سپس محل را با پارچه ی سفید خشک کنید.

​​​​​​​


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سفر مخفیانه طارمی؛ مچ ستاره ایرانی را اینجا گرفتند! +عکس اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای! تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران صف اول پشت سر آیت الله خامنه ای در اقامه نماز شهدای خدمت این افراد بودند اقدام تحسین برانگیز این زوج در تغییر تاریخ عروسی به‌خاطر شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه+عکس استوری حسین کنعانی زادگان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای فرزندان شهیدان خدمت+ویدیو نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع) قاب دونفره و قدیمی از دو شهید در کنار هم؛ حاج قاسم و امیرعبداللهیان+عکس/ شهادتت مبارک دیپلمات انقلابی (عکس) تابوت همه شهدا در یک قاب/ سلام ای غم لحظه های جدایی/ خداحافظ ای همنشین همیشه آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی لحظه باشکوه اقامه نماز رهبری بر پیکر رئیس جمهور و همراهان شهید+ویدیو عمامه سیدابراهیم رئیسی و آیت الله آل هاشم بر روی تابوتشان هنگام اقامه نماز رهبری بر پیکر شهیدان خدمت+عکس اولین ویدئو دلخراش از لحظه یافتن لاشه بالگرد رئیس جمهور و صحنه هایی که دل هر انسانی را به درد می آورد حضور متفاوت رضا رویگری در مراسم تشییع رئیس جمهور و همراهان با ویلچر+ویدیو گریه های زینب سلیمانی بر سر تابوت ابراهیم رئیسی و همراهانش+عکس/ داغ حاج قاسم تازه شد تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران تلخ ترین بوسه تاریخ روی تابوت آیت الله رئیسی+فیلم جمله ماندگار و خاص رهبر معظم انقلاب درباره شهید رئیسی با دستخط ایشان+عکس این حرکت حسین امیر عبداللهیان اعراب را به تحسین واداشت/ کاربران عرب این فیلم را جهانی کردند+فیلم گزارش لحظه به لحظه از مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت در تهران در حواشی داغ امروز چهارشنبه 2خرداد 1403 حضور خاخام های یهودی در مراسم تشییع آیت الله رئیسی و همراهان+فیلم پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد! 2 خاطره‌ای که مردم آذربایجان فراموش نمی‌کنند | شریک حال خوب و بد مردم، چه حیف که رفتی! تسلیت رسمی ایالات متحده آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد محل تدفین شهید دیپلمات، حسین امیرعبداللهیان کجاست؟ ماجرای از زیر سرُم آمدن ابراهیم رئیسی به یک جلسه و کنسل نکردنشان بخاطر جوانان+ویدیو شهید رئیسی به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای محل تدفین شهید رئیسی در حرم امام رضا (ع) مشخص شد اقامه نماز بر پیکر شهدای خدمت تا ساعاتی دیگر مردی که رگ خواب تبریزی‌ها را بلد بود مهمترین حوادث هوایی برای مقامات کشوری و لشگری+عکس آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
تیتر امروز   
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)
آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان
پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی
گزارش لحظه به لحظه از مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت در تهران در حواشی داغ امروز چهارشنبه 2خرداد 1403
پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد!
2 خاطره‌ای که مردم آذربایجان فراموش نمی‌کنند | شریک حال خوب و بد مردم، چه حیف که رفتی!
تسلیت رسمی ایالات متحده آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد
محل تدفین شهید دیپلمات، حسین امیرعبداللهیان کجاست؟
شهید رئیسی به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
محل تدفین شهید رئیسی در حرم امام رضا (ع) مشخص شد
اقامه نماز بر پیکر شهدای خدمت تا ساعاتی دیگر