ساعدنیوز
ساعدنیوز

نوزاد سالم چگونه نفس می کشد؟

  چهارشنبه، 27 بهمن 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
نوزاد سالم چگونه نفس می کشد؟
همانطور که چرت زدن کودک‌تان را تماشا می‌کنید نگران هر ناله، سوت یا خس خسی که می‌شنوید هستید و فکر می‌کنید که آیا تنفس نوزاد طبیعی است یا خیر. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا تنفس های طبیعی نوزاد را بررسی کنیم.

تنفس ناخودآگاه است. جنین این کار را خودش در رحم یاد می گیرد. معمولا این موضوع جای نگرانی ندارد اما گاهی الگوی تنفس نوزاد می تواند با اشکال مواجه شود. برای همین خوب است والدین درباره تعداد تنفس نرمال نوزاد و چگونگی تشخیص ناهنجاری در الگوی تنفسی بیشتر بدانند.

تفاوت ریتم تنفسی نوزادان با بزرگسالان

نوزادان معمولا ریتم و الگوی تنفسی متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارند. برای مثال آن ها اغلب به تندی نفس می کشند، در حین گریه دچار وقفه های تنفسی می شوند و ممکن است در برخی مواقع تنفس آن ها با صدا همراه باشد. عوامل مختلفی در بروز این تفاوت ها نقش دارند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نوزادان به جای بینی بیشتر از دهان خود نفس می کشند.
  • نوزادان از مسیرهای تنفسی بسیار باریک تری برخوردار هستند و در نتیجه انسداد مسیر تنفس نیز به سادگی بیشتری برای آن ها اتفاق می افتد.
  • استخوان های قفسه سینه نوزادان هنوز محکم نشده و حالت غضروفی دارد.
  • نوزادان هنوز تنفس صحیح را یاد نگرفته اند. در واقع آن ها به مرور زمان می آموزند که چگونه از ریه ها و عضلات تنفسی خود استفاده نمایند.
  • در بسیاری از موارد نوزادان در هنگام تولد مقداری مایع آمنیوتیک در مجاری تنفسی خود دارند.
    نوزاد

تنفس نوزاد چگونه باید باشد؟

موارد زیر را باید برای درک «تنفس عادی» در نوزادان بدانید:

نوزادان سریع تر نفس می کشند

نوزادان و شیرخواران نسبت به کودکان بزرگ تر و بزرگسالان سریع تر نفس می کشند. کودکان، خصوصا نوزادان در دقیقه حدود ۴۰ تا ۶۰ بار در بیداری نفس می کشند. تعداد تنفس در زمان خواب تنها به ۳۰ تا ۴۰ نفس در دقیقه کاهش می یابد.

بیش از ۶۰ نفس در دقیقه امکان پذیر است

نوزاد گاهی در دقیقه بیش از ۶۰ بار نفس می کشد، خصوصا وقتی هیجان زده است یا گریه می کند. با این حال، وقتی به حالت عادی بازمی گردد تنفس عادی می شود.

تنفس شکمی عادی است

نوزادان معمولا تنفس دیافراگمی دارند که موجب می شود شکم نوزاد هنگام تنفس بالا و پایین برود. همه مان با توانایی برای این نوع تنفس بدنیا می آییم اما به تدریج که بزرگ می شویم به تنفس سینه ای روی می آوریم. اما نوزادان با شکم نفس می کشند که روش ایده آلی برای تنفس محسوب می شود.

نوزادان ممکن است مابین تنفس توقف کنند

ممکن است نوزادان سریع نفس بکشند و تا پیش از بازگشت به تنفس عادی ده ثانیه نفس نکشند. والدینی که مدام تنفس نوزادان را تحت نظر دارند ممکن است نسبت به این موضوع نگرانی پیدا کنند، اما این کاملا عادی است. چنین الگوی تنفسی را تنفس ادواری می گویند.

تنفس همراه با صدا

درنظر داشته باشید که نوزادان فقط می توانند با بینی نفس بکشند. مجرای باریک بینی و وجود مخاط ممکن است باعث شود تنفس با مقداری صدا همراه باشد. برخی صداها حین تنفس حتی بدون سرماخوردگی می تواند عادی باشد. اگر انسداد خلطی شدید باشد، ممکن است نوزاد با واکنش طبیعی برای باز کردن بینی عطسه کند.

چطور می توانید مطمئن باشید که نوزاد درست نفس می کشد؟

رعایت موارد زیر می تواند مفید باشد:

نوزاد را به پشت بخوابانی

خوابیدن به پشت بهترین حالت خواب برای نوزاد است. در این حالت مری پایین تر از نای قرار می گیرد و اجازه نمی دهد غذای برگردانده شده در مدخل نای جمع شود. خواباندن نوازد به پهلو یا شکم می تواند موجب جمع شدن غذا در نزدیکی دهانه نای و منجر به مشکلات تنفسی حتی خفگی شود.البته لازم به ذکر است که درصورتی که نوزاد مبتلا به ریفلاکس بوده و ممکن است هر لحظه بالا بیاورد، و در هنگام خواب کسی هشیارانه مراقب او نیست، خواباندن به پهلو ارجحیت دارد.

تختخواب نوزاد را خالی نگه دارید

اسباب بازی های نرم و وسایل دیگر را در تخت نوازد نگه ندارید. فضای خواب او باید خالی باشد. قرار دادن اشیاء در اطراف او خطر مسدود شدن راه تنفس نوازد را افزایش می دهد.

در اتاق نوزاد بخوابید

متخصصان اطفال توصیه می کنند که تا شش ماهگی یا ترجیحا یک سالگی نوزاد در تخت خودش و در اتاق والدین بخوابد. این به تشخیص هرگونه مشکلات تنفسی کمک می کند.

نوزاد را از دود دور نگه دارید

دود، خصوصا دود تنباکو، می تواند موجب التهاب مجراهای تنفسی نوزاد شود و خطر آپنه هنگام خواب را بالا ببرد. به همین دلیل، اطمینان یابید که اتاق نوزاد عاری از دود و حتی گرد و غبار باشد. هرگز در نزدیکی نوزاد سیگار نکشید و به دیگران هم اجازه این کار را ندهید.

دلایل ایجاد مشکلات تنفسی در نوزادان

  1. تولد زودتر از 37 هفته که باعث می شود نوزادان فرصت شکل گیری کامل اندام ها را از دست بدهند.
  2. وجود دود مواد مخدر یا هرگونه آلودگی دیگر در اطراف کودک
  3. مشکلات و بیماری های دوران بارداری
  4. بارداری های دو قلو یا بیشتر
  5. سابقه ژنتیکی ابتلا به بیماری های تنفسی

مشکلات تنفسی در نوزادان

تشخیص مشکلات تنفسی، تنها از طریق نگاه کردن دشوار است، اما اگر احساس کردید مشکلی وجود دارد بدون فوت وقت نزد پزشک بروید. تنفس یک عملکرد حیاتی بدن است و هرگونه تشخیص به موقع ناهنجاری می تواند این اطمینان را ایجاد کند که نوزاد شما همواره بدون مشکل تنفسی خواهد بود.زمانی که بدانید تنفس نوزاد چگونه باید باشد و ریتم و تعداد تنفس عادی در نوزادان را بشناسید، تشخیص الگوی تنفس غیرعادی راحت تر می شود.

تنفس سریع

هنگامی که کودک بیدار است می تواند بیش از ۶۰ نفس در دقیقه بکشد به خصوص اگر او از شدت گریه بیدار شود و این کاملاً طبیعی است.

خس خس سینه

اگر کودک شما به ویروس تنفسی مبتلا شود ممکن است متوجه تنفس پر سر و صدا یا خس خس سینه شوید. این به احتمال زیاد به دلیل عفونتی است که در ریه های کودک شما مستقر شده استدوضعیتی که به عنوان برونشیولیت شناخته می شود. در غیر این صورت به کودک خود مایعات زیادی بدهید، قطره های نمک بینی را امتحان کنید و از سرنگ حباب برای کمک به رفع احتقان استفاده کنید.

غرغر کردن

ممکن است تعجب کنید که چرا نوزاد شما معمولاً هنگام بازدم غرغر می کند. بسیاری از غرغرها به این دلیل اتفاق می افتد که نوزادان از بینی تنفس می کنند. این چیز خوبی است زیرا این امکان را برای آن ها فراهم می کند که همزمان نفس بکشند و شیر بخورند. اما غرغر مداوم در واقع می تواند نشان دهنده چیز جدی باشد.

سوت زدن

صدای خس خس برای برخی از نوزادان طبیعی است. هنگامی که این اتفاق می افتد استریدور نامیده می شود و به دلیل تنگی راه هوایی است. در نوزادان بسیار رایج است زیرا راه های هوایی آن ها بسیار ریزبوده و یک انسداد کوچک می تواند تنفس را سخت تر کند. شایع ترین علت در نوزادان لارنگومالاسی است و وضعیتی که در آن بافت های گلو بسیار نرم هستند و در مجرای تنفسی فرو می روند. معمولاً تا زمانی که فرزند شما ۲ ساله شود برطرف می شود.

سرفه پارس

این اغلب به دلیل کروپ است و بیماری که معمولاً توسط یک ویروس تنفسی ایجاد می شود. کروپ باعث متورم شدن بافت های گلو می شود و ورود هوا به ریه ها را سخت تر می کند. معمولاً در شب بدتر می شود. شما می توانید با آوردن کودک به بیرون در هوای سرد یا داخل یک منطقه مرطوب (به دوش بخار آب گرم فکر کنید) این مشکل را تسکین دهید. در موارد شدید ممکن است کودک شما نیاز به درمان استروئیدی داشته باشد.

راه های پیشگیری از بروز مشکلات تنفسی در نوزاد

  1. بهترین حالت برای خواباندن کودک این است که او را به پشت بخوابانید. در این حالت احتمال بروز مشکلات تنفسی برای نوزاد کمتر است.
  2. اسباب بازی های ریز و یا نرم و به طور کلی هر وسیله اضافه را از محیط خواب کودک دور نگه دارید.
  3. دود سیگار، تنباکو، اسپند و یا هرگونه دود و گرد و غبار دیگر را از فرزندتان دور نگه دارید، وجود آلودگی های ناشی از دود، به ویژه دود سیگار باعث ایجاد مشکلاتی نظیر قطع تنفس در نوزاد می شود.
  4. تا جای ممکن اجازه دهید زایمان به صورت طبیعی و پس از رشد کامل دستگاه تنفس و سایر اعضای بدن نوزاد اتفاق بیفتد. تولدهای زودهنگام، مشکلات بسیاری را برای نوزاد ایجاد خواهد کرد.

چه زمانی با پزشک تماس بگیریم؟

ممکن است تعجب کنید که چه زمانی باید نگران تنفس کودک خود باشید. نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد نوزاد شما هوای کافی دریافت نمی کند. اگر متوجه هر یک از موارد زیر شدید با ۱۱۵ تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید:

  • تنفس سریع (بیش از ۶۰ نفس در دقیقه) که وقتی آرام است کند نمی شود
  • غرغر مداوم هنگام بازدم
  • گشاد شدن سوراخ های بینی
  • مکث بین نفس هایی که بیش از ۱۰ ثانیه طول می کشد
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (72 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (70 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (31 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (28 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (22 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (20 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (18 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (18 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی رضا گلزار از مادر جوان و کم سن و سالش/ چه خانم ایرانی باکلاس و اصیلی+عکس هدف BBC از مطرح کردن دوباره ماجرای نیکا شاکرمی چه بود؟ حضور دختران ابراهیم رئیسی در یک همایش بین المللی+عکس شباهت بی حد و انداره پردیس پورعابدینی به خواهر باکلاس و بزرگتر از خودش/ مگه داریم این همه شباهت؟+عکس از زنده پیدا شدن یسنا تا قاری قرآن کشف حجاب کرده در حواشی داغ امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 تیکه انداختن خنده دار به بهرام افشاری، بهتاش پایتخت/ داداش تو با این رشدت سال بعد نارگیل میدی!+ویدیو نگاهی به مراسم ازدواج لاکچری و باشکوه یک مرد 86 ساله با اولین عشق زندگی‌اش/ بعد از 60 سال چه بریز و بپاشی کرده براش+ویدیو مازندرانی حرف زدن شهاب حسینی در حضور نقی و ارسطوی پایتخت+ویدیو/ محسن تنابنده: برای نقش شوهر فهیمه گزینه خوبی هستی😂 حضور پدربزرگ و دایی مژده لواسانی در برنامه زنده و بوسیدن دست پدربزرگ توسط خانم مجری +ویدیو/ خدا برا هم حفظتون کنه نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای جشن تولدش/ خونه نگو کاخ بگو😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق با کندن دیوار حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403
تیتر امروز   
تصاویری جالب از بازدید یهودیان اسرائیل از موشک ایرانی / مواجهه جالب اسرائیلی ها با دست نوشته یا حیدر کرار ... هدف BBC از مطرح کردن دوباره ماجرای نیکا شاکرمی چه بود؟ از زنده پیدا شدن یسنا تا قاری قرآن کشف حجاب کرده در حواشی داغ امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...