نحوه مراقبت از نوزاد نارس در خانه

  چهارشنبه، 27 بهمن 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
نحوه مراقبت از نوزاد نارس در خانه
پس از تولد نوزاد نارس، لازم است مراقبت از نوزاد نارس در خانه که از بسیاری جهات می‌تواند با مراقبت از یک نوزاد رسیده متفاوت باشد را بدانید. با ما همراه باشید

نوزاد نارس یا زودرس قبل از هفته 37 بارداری به دنیا آمده است. کودک نارس ممکن است در ابتدا چربی بدن کمی برای حفظ حرارت بدن داشته باشد. احتمال مشکل تنفسی، زردی پوست و چشم (یرقان)، قند خون پایین و ناکافی بودن سلول های قرمز خون برای حمل اکسیژن به بافت های بدن نوزاد (کم خونی) وجود دارد. نگرانی بیشتر ناشی از احتمال عفونت، قطع تنفس (آپنه) و خونریزی داخل مغز است. برخی نوزادان زودرس دچار اختلال شنوایی یا بینایی نیز می شوند.

بسیاری از خانواده ها از ترخیص زودتر نوزاد نارس خود از بیمارستان خوشحال می شوند و ترجیح می دهند ادامه ی مراقبت از او را در خانه انجام دهند. با ورود نوزاد به خانه بار مسئولیت نگه داری ویژه از او دیگر به وظایف اعضای خانواده افزوده می شود و نیازمند برنامه ریزی مطلوب است. با توجه به حال عمومی نوزاد تازه متولد شده خود، باید از مراقبت های لازم و توصیه های ایمنی نگه داری آگاهی کسب کنید که معمولاً مراقبین حاضر در بیمارستان قبل از ترخیص نوزاد، آموزش های لازم را به والدین می دهند. ما در این مطلب مهمترین نکات برای مراقبت از نوزاد نارس در منزل را برای شما آماده کرده ایم.

چرا نوزادان نارس به مراقبت های ویژه نیاز دارند؟

بدن نوزاد نارس کامل نشده است و به همین خاطر آماده زندگی در این دنیا نیست. بخش های مختلف بدن کوچک این نوزادان هنوز به خوبی رشد نکرده است، بخش هایی مانند:

  • ریه ها؛
  • دستگاه گوارش؛
  • سیستم ایمنی؛
  • پوست .

خوشبختانه فناوری پزشکی دنیای مدرن امکان زنده ماندن این نوزادان را فراهم می کند تا وقتی کاملا قوی شوند، به آنها فرصت رشد می دهد.

نوزاد نارس

بیماری های احتمالی نوزادان نارس

بیماری هایی که ممکن است نوزادان نارس به آنها مبتلا شوند:

  • مشکلات تنفسی؛
  • بیماری های قلبی؛
  • مشکلات دستگاه گوارش؛
  • یرقان؛
  • کم خونی؛
  • عفونت.

بیشتر نوزادان نارس به سبب رشد ناقصشان در معرض ابتلا به انواع بیماری ها هستند و به مراقبت های ویژه نیاز دارند. نوزادان نارس ممکن است بعدها گرفتار مشکلات زیر شوند:

  • دیر زبان بازکردن؛
  • اختلال رشد و تحرک؛
  • بیماری های دهان و دندان؛
  • مشکلات بینایی یا شنوایی؛
  • اختلال یادگیری و تفکر؛
  • مسائل عاطفی و اجتماعی.

    نوزاد نارس

مراقبت از نوزاد نارس در خانه

تغذیه، پیشگیری از بیماری، ایمنی و مراقبت کلی از نوزاد برای نوزادانی که زود به دنیا آمده اند کمی متفاوت است. حتی اگر این اولین نوزاد شما نیست ممکن است در مورد نحوه مراقبت از نوزاد نارس خود نگران باشید. نوزادان نارس با نوزادان کامل متفاوت هستند و نیاز های متفاوتی دارند. در اینجا موضوعاتی که انتظار می رود آورده شده است:

تغذیه نوزاد نارس

نوزادان نارس معمولا می توانند هم از شیر مادر و هم از شیر خشک تغذیه کنند، اما شیرمادر بیشتر توصیه می شود، زیرا این نوزادان به دلیل نارس بودن، بیشتر در معرض ابتلا به انواع عفونت ها می باشند و شیر مادر به دلیل پروتئین های ویژه ای که دارد این امکان را به نوزاد می دهد تا از این عفونت ها محفوظ بماند و سریع تر رشد کند.

درجه ی حرارت مناسب برای نوزاد نارس

حفظ درجه ی حرارت بدن نوزاد نارس در محدوده ی نرمال از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بهترین راه برای نگه داشتن دمای بدن نوزاد در حد مطلوب، پوشاندن بدن نوزاد با لباس و پتو به صورت لایه لایه است تا با توجه به تغییر دمای محیط بتوان لایه ها را کم یا زیاد کرد. حفظ دمای مناسب بدن نوزاد در حمام و بعد از آن نیز بسیار مهم است. نه تنها سرما، بلکه گرمای زیاد نیز برای سلامت نوزاد مضر است.

سلامت نوزاد نارس خود را حفظ کنید

از آنجا که آن ها زود به دنیا آمده اند برخی از نوزادان نارس راحت تر از نوزادان کامل تر بیمار می شوند. شایع ترشح به احتمال زیاد دارای بیماری های مختلفی از جمله بیماری مزمن ریوی هستند که آن ها را در معرض خطر عفونت های تنفسی، سیستم های ایمنی نابالغ قرار می دهد که مبارزه با عفونت یا مشکلات طولانی مدت روده را با حملات NEC دشوار می کند. رعایت چند قانون ساده به جلوگیری از بسیاری از بیماری ها در نوزادان کمک می کند.

پیشگیری از SIDS در نوزادان نارس

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) یک مشکل وحشتناک است. متأسفانه نوزادان نارس بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از SIDS نسبت به نوزادان کامل هستند.

نکاتی برای کاهش مرگ ناگهانی نوزاد

  • از خواباندن نوزاد به پشت بپرهیزید؛
  • استفاده از پتوی کم وزن و دور کردن پتو و ملافه از صورت نوزاد؛
  • اجتناب از استعمال سیگار در خانه؛
  • هم اتاقی ماندن با کودک تا حداقل شش ماهگی کودک؛
  • پرهیز از به خواب رفتن در کنار کودک بر روی مبل یا تخت خود، به خصوص در صورت خستگی شدید یا مصرف دارو؛
  • محافظت کودک از نور مستقیم خورشید؛
  • تعدیل دمای اطاق بین 16 الی20 درجه ی سانتی گراد؛
  • بسته به میزان نارسی نوزاد، شستشوی آن با آب و پنبه در چند ماه اول تولد؛
  • مراقبت از پوست خشک نوزاد بدون استفاده ی خودسرانه از محصولات شیمیایی نرم کننده و زیر نظر پزشک؛
  • خشک کردن پوست نوزاد بلافاصله بعد از هر بار شستشو.

خواب آرام نوزاد نارس

برای کمک به خواب آرام نوزاد نیاز است تا همانند یک بزرگسال شرایط لازم برای خواب آسوده را برای نوزاد خود فرآهم کنید. محیط آرام با نور کم می تواند با بهبود خواب نوزاد شرایط لازم برای رشد مطلوب نوزاد نارس را به وجود آورد. در ماه های اولیه در طی شب ممکن است نوزاد به دلیل کوچک تر بودن و گرسنگی زود به زود، نسبت به نوازدان رسیده بیشتر از خواب بیدار شود. مدت ها زمان می برد تا والدین و سایر اعضای خانواده شب را یکنواخت و بی دغدغه به صبح برسانند.

ایمنی صندلی خودرو

نوزادان نارس ممکن است هنگام ترخیص از NICU بسیار کوچک باشند و ممکن است با خیال راحت در همه صندلی های ماشین قرار نگیرند. نه تنها می توانید موقعیت شیردهی خود را روی صندلی ماشین پیچیده کنید، بلکه موقعیت نیمه عمودی نیز می تواند باعث ایجاد مشکل در راه باز بودن راه هوایی شود. با اطمینان از اینکه کودک خود را همیشه در صندلی ماشین به طور ایمن قرار داده اید از او محافظت کنید

حمام کردن نوزاد نارس

اگرچه حمام کردن نوزاد شما ممکن است به عنوان یکی از ساده ترین وظایف والدین به نظر برسد، اما حمام کردن نوزاد نارس برای اولین بار می تواند ترسناک باشد! با وسایل مورد نیاز و اقدامات لازم در هنگام حمام کردن نوزاد و نحوه گرم نگه داشتن شیر خود در زمان حمام آشنا شوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (643 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (191 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان