نقش ترکیه در توافق روسیه و اوکراین در استانبول برای تأمین امنیت غذایی جهان

  شنبه، 01 مرداد 1401 ID  کد خبر 214980
نقش ترکیه در توافق روسیه و اوکراین در استانبول برای تأمین امنیت غذایی جهان
موج گرانی مواد غذایی در دنیا در پی جنگ اوکراین، دغدغه های جدی ای را در زمینه امنیت غذایی در سراسر جهان ایجاد کرده است. خبر توافق میان روسیه و اوکراین برای ایجاد کرویدور امن انتقال مواد غذایی بازتاب گسترده ای در رسانه های دنیا داشته است. ساعدنیوز در مصاحبه ای با علی حیدری کارشناس مسائل ترکیه به این موضوع پرداخته است.

ترکیه تلاش کرده است تا به عنوان یک بازیگر مهم و تأثیرگذار در زمینه حل بحران اوکراین ایفای نقش کند.

ساعدنیوز: مراسم امضای توافقنامه بین روسیه و اوکراین دیروز در استانبول با حضور دبیر کل سازمان ملل و رئیس جمهور ترکیه به منظور آزادسازی خروج غلات از انبار های اوکراین و ارسال آن به بازار های جهانی برگزار شد. لطفاً بفرمایید این توافق مهم که نقش بسیار حیاتی در تأمین امنیت غذایی دنیا ایفا خواهد کرد، در چه شرایطی با میانجیگری ترکیه به امضاء رسیده است؟

علی حیدری: از زمان آغاز جنگ اوکراین، ترکیه تلاش کرده است تا به عنوان یک میانجی برای پایان دادن به این بحران، نقش آفرینی کند. از آنجایی که اوکراین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غلات و روغن آفتابگردان در دنیا است، با به محاصره درآمدن بنادر اوکراین در دریای سیاه امنیت غذایی دنیا به خطر افتاد و ما شاهد بحران مواد غذایی در بخش های مختلف دنیا هستیم. تا به امروز، حدود 25 میلیون تن غلات و دانه های روغنی در بنادر اوکراین دپو شده است و این مسأله باعث کمبودهای شدید این اقلام در بازارهای جهانی شده است.

در این میان، ترکیه تلاش کرده است تا به عنوان یک بازیگر مهم و تأثیرگذار در زمینه حل بحران ایفای نقش کند. در همین راستا، ما شاهد نشست وزرای خارجه اوکراین و روسیه در آنتالیا بودیم. با بی نتیجه ماندن تلاش ها برای توقف جنگ، بحث تأمین امنیت غذایی جهان از طریق ایجاد یک کوریدور امن برای انتقال غلات و روغن از اوکراین با میانجیگری ترکیه مطرح شد. هیئت های دو طرف در استانبول جلساتی داشتند و چندین دور مذاکره در این خصوص انجام شد و در نهایت شاهد آن بودیم که با حضور وزرای دفاع دو کشور در حضور اردوغان و آقای گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد این توافقنامه در استانبول امضاء شد.

تصویر

نشست سه جانبه تهران و گفتگوهای پوتین با مقامات ترکیه و ایران نشان داد که پوتین در منطقه به هیچ وجه منزوی نشده است و حتی با دو بازیگر فعال مایشاء و تأثیرگذار همکاری های راهبردی و مهمی را در دستور کار دارد.

ساعدنیوز: چندی است که ما شاهد نزدیک تر شدن اردوغان به روسیه هستیم. نشست سه جانبه تهران و پیرو آن، امضای یک توافقنامه مهم با نقش آفرینی مستقیم ترکیه میان اوکراین و روسیه نشان از نزدیکی قابل توجه آنکارا و مسکو دارد. آیا این مسأله حاکی از تغییر راهبردی در سیاست خارجه اردوغان است یا اصولاً اردوغان در زمین غرب بازی می کند؟

علی حیدری: از سال 2013 به بعد و با انفاقات گزی پارک، اردوغان فهمید که غرب به دنبال پائین کشیدن او است. از اینرو، رئیس جمهور ترکیه تصمیم گرفت تا روابط خارجی کشورش را وارد فاز موازنه کند و به همین دلیل به سمت بهبود روابط با شرق حرکت کرد. در عین حفظ روابط با غرب، ترکیه تلاش کرد تا سطح روابط خود با روسیه و چین را ارتقاء بخشد.

علیرغم این که در زمینه بهبود روابط با چین در حوزه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی، ترکیه هنوز نتوانسته آن طور که باید پیشرفتی حاصل کند ولیکن در مورد روسیه پیشرفت های قابل توجهی حاصل شده است. پوتین از بهبود روابط با ترکیه استقبال کرد.

پوتین همواره در تلاش بوده است تا بازوهای منطقه ای غرب و مشخصاً ناتو را در اختیار خود بگیرد. ترکیه به عنوان دومین ارتش بزرگ ناتو، و یکی از بازوهای منطقه ای مهم غرب و آمریکا در منطقه، امروز روابط بسیار گرمی با روسیه دارد و پوتین تلاش کرده است تا با دادن امتیازاتی در منطقه به اردوغان، ترکیه را در کنار خودش داشته باشد. عملیات هایی که ترکیه در سوریه انجام داده است همگی با چراغ سبز مستقیم پوتین انجام گرفته است.

امضای توافقنامه میان روسیه و اوکراین برای انتقال غلات و روغن آفتابگردان از طریق کوریدور امن در دریای سیاه نیز بعد از نشست دو جانبه پوتین و اردوغان در تهران میسر شد. طبیعتاً امتیاز میانجیگری در این حوزه را نیز پوتین به اردوغان داده است. تمام این امتیازاتی که روسیه در منطقه به ترکیه می دهد، دقیقاً در راستای تلاش روسیه برای خارج کردن ترکیه از مدار غرب و ناتو است.

در ماه های گذشته، ما مکرراً از زبان مقامات غربی این مطلب را شنیده ایم که پوتین بعد از حمله به اوکراین، در جهان منزوی شده است. اما نشست سه جانبه تهران و گفتگوهای پوتین با مقامات ترکیه و ایران نشان داد که پوتین در منطقه به هیچ وجه منزوی نشده است و حتی با دو بازیگر فعال مایشاء و تأثیرگذار همکاری های راهبردی و مهمی را در دستور کار دارد.

تصویر

در سال های اخیر، پوتین با دادن امتیازاتی تلاش کرده است تا اردوغان را از مدار غرب خارج کند.

ساعدنیوز: یکی از حواشی جالب توجه و بسیار پررنگ در نشست تهران، انتظار 50 ثانیه ای پوتین برای دیدار با اردوغان بود. رسانه های دنیا این موضوع را بسیار پوشش دادند. آیا آقای اردوغان به لحاظ داخلی و خارجی در شرایطی قرار دارد که بتواند پوتین را اینگونه به چالش بکشد؟

علی حیدری: در حوزه تشریفات دیپلماتیک همیشه اتفاقات و حاشیه های اینچنینی وجود دارد. در این خصوص، پوتین تقریباً در صدر خبرها قرار دارد. پوتین معمولاً عادت دارد که هیئت های سیاسی را معطل کند. بخشی از این موضوع شاید به دلیل این باشد که او می خواهد پرستیژ و وجهه سیاسی اش را نشان دهد.

انتظار دو دقیقه ای اردوغان برای دیدار با پوتین، با موجی از انتقادات در رسانه های مختلف ترکیه مواجه شده بود. به نظر می سد که اردوغان با این کار تلاش کرد تا به جبران احساس شکست در حوزه تشریفات بپردازد و به نوعی پاسخ رسانه های منتقد را نیز بدهد. همان طور که عرض کردم، در سال های اخیر، پوتین با دادن امتیازاتی تلاش کرده است تا اردوغان را از مدار غرب خارج کند. علیرغم ناراحتی پوتین، به اعتقاد من، این موضوع را هم باید در چارچوب سلسله امتیازات خُرد و کلانی تحلیل کرد که پوتین در این سال ها به ترکیه و اردوغان داده است تا یک امتیاز راهبردی مهم از غرب و آمریکا بگیرد و آن داشتن یک بازوی مهم ناتو در کنار خود در منطقه است!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خوش‌آمد گویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیس‌جمهور+ویدئو/ برای مردم این منطقه دوستی و محبت آوردی (عکس) تصویری تلخ از گریه آجودان مخصوص شهید رئیسی در مراسم تشییع او شعار یک توریست خارجی در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدئو (ویدیو) دختران شهید رئیسی و سردار سلیمانی در مراسم تشییع سید ابراهیم رئیسی این حرکت شهید امیر عبداللهیان اعراب را به تحسین واداشت/کاربران عرب این فیلم را جهانی کردند+ویدیو عکس قدیمی و کمتر دیده شده از خوش و بش شهید رئیسی و مرحوم هاشمی رفسنجانی دست‌نوشته جالب یکی تهرانی در وصف شهید رئیسی در مراسم تشییع: خیلی سوختیم که چرا...؟ فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... گریه های آیت الله علم الهدی در زمان نماز خواندن بر پیکر شهید رئیسی و همراهانش +عکس وداع جانسوز خانواده امیر عبداللهیان با پیکر وزیر خارجه فقید ایران+ویدیو انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو آروزی متفاوت و زیبای یک دختر بچه در مراسم تشییع رئیس جمهور عکس خوابیدن 3 دختربچه خسته در تشییع پیکر رییس جمهور شهید و همراهانش رئیس مجلس دومای روسیه وارد تهران شد +ویدئو آخرین عکس از رییس جمهور شهید قبل از پرواز آسمانی برای تشییع پیکرت همین یک عکس کافیست ...+عکس/ جهان گریست با این قاب (تصویر) کدام یک از مقامات به مراسم تشییع رئیس جمهور آمدند؟ آخرین تصویر از چهره آیت الله آل هاشم در تابوت +عکس/ هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود شعری که شهید ابراهیم رئیسی آن را دوست داشت+ویدیو (ویدئو) بغض آیت الله علم‌الهدی در مراسم تشییع پیکر دامادش شهید سید ابراهیم رئیسی آخرین نماز شهید رئیسی و آیت الله آل هاشم و استاندار جوان در یک روستا پیش از شهادت+عکس اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای خانه ابدی شهید حسین امیرعبداللهیان در کنار محافظ حاج قاسم سلیمانی+ویدیو شغل شهید امیرعبداللهیان قبل از ورود به وزارت خارجه در جوانی+عکس قابی سنگین از داغداری دختر سردار سلیمانی و شهید رئیسی/ اشک های جگرخراش دختر برای پدر چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور آماده سازی محل خاکسپاری سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس آیت الله علم الهدی در مراسم تشییع پیکر دامادش شهید رئیسی+عکس اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم سفر مخفیانه طارمی؛ مچ ستاره ایرانی را اینجا گرفتند! +عکس اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای! تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران صف اول پشت سر آیت الله خامنه ای در اقامه نماز شهدای خدمت این افراد بودند اقدام تحسین برانگیز این زوج در تغییر تاریخ عروسی به‌خاطر شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه+عکس استوری حسین کنعانی زادگان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای فرزندان شهیدان خدمت+ویدیو
تیتر امروز   
رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای
واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور
اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)
آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان
پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی
حواشی داغ امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد!
2 خاطره‌ای که مردم آذربایجان فراموش نمی‌کنند | شریک حال خوب و بد مردم، چه حیف که رفتی!
تسلیت رسمی ایالات متحده آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد