دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه / اخبار عمومی /

نسخه‌نویسی الکترونیک؛ آغاز تحول و شفافیت در نظام سلامت 

پنجشنبه، 04 فروردین 1401
کد خبر: 197568
ساعد نیوز: الزامات قانونی اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه آمده است.

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز به نقل از ایسنا، الزامات قانونی اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی در برنامه های پنجم و ششم توسعه آمده است. در ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه درباره نسخه نویسی الکترونیک تاکید شده است که وزارت بهداشت با هدف ارائه خدمات الکترونیکی سلامت مکلف است در مدت ۲ سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه های اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور با حفظ حریم خصوصی، منوط به اذن آنها، محرمانه بودن داده ها و با اولویت شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، اقدام کند. همچنین در طرح تحول سلامت نیز بر نسخه نویسی الکترونیکی، تاکید شده است.

بر این اساس سازمان بیمه سلامت نیز موظف بود در راستای اهداف برنامه ششم توسعه، همچنین تکالیف قانونی مدرج در آن از جمله بند ث ماده ۶۷ و بند چ ماده ۷۰ قانون، به همراه بند ج تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت، اقدام به اجرای برنامه نسخه نویسی الکترونیک پزشکان و حذف دفترچه های کاغذی کند؛ موضوعی که به شکل تدریجی از تیرماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد.

اجرای کامل طرح نسخه نویسی الکترونیکی به طور رسمی از اسفند ۱۳۹۷ کلید خورده بود؛ سازمان بیمه سلامت ایران نیز طرح نسخه نویسی الکترونیکی را آبان ۱۳۹۸ در ۲۳۵ شهر اجرا کرد. از سوی دیگر شیوع کرونا سبب شد تسریع روند این طرح بیشتر مورد توجه قرار گیرد. کنترل هزینه های زائد و غیر ضروری سلامت، یکی از دغدغه های متولیان نظام سلامت کشور بوده است که انتظار می رود با اجرای طرح نسخه الکترونیک، به سرانجام برسد. درعین حال به اذعان متخصصان، سیستم نسخه نویسی الکترونیک، مشکلات متعدد نسخه نویسی کاغذی را بهبود داد و باعث صرفه جویی و کاهش هزینه های مراقبت، کاهش اشتباهات نسخه نویسی، خطاهای دارویی و بهبود دارو درمانی و سلامت بیمار می شود. اما اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک هم مانند هر موضوع تازه دیگری مشکلات خود را داشت که با آغاز جدی اجرای این فرایند از اول دی ماه ۱۴۰۰ کم کم به چشم آمده و برای رفع آنها اقدامات مقتضی صورت گرفت.

در این راستا و برای توضیح روند نسخه نویسی الکترونیک در سال ۱۴۰۰ دکتر مهدی رضایی _ معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت می گوید: به شکل تدریجی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ دفترچه های کاغذی خود را حذف کردیم و بر پایه خدمات الکترونیک، خدمات خود را بر پایگاه اطلاعات الکترونیک ارائه می کردیم که نهایتا یکی از مراحل ارائه خدمت ما پیش از نسخه الکترونیک، استقرار اطلاعاتمان بر پایگاه های سازمان بوده است.

او تاکید می کند: ما نسخه نویسی الکترونیک را از سال ۱۳۹۸ به شکل تدریجی در مراکز ارائه خدمت آغاز کردیم و با شتاب بیشتر در سال ۱۳۹۹ پیش رفتیم. در نهایت طبق تبصره ۱۷ قانون بودجه که مقرر کرده بود از ابتدای دی ماه ۱۴۰۰ هرگونه تبادل نسخ کاغذی ممنوع است و صرفا در قالب خدمات الکترونیک امکان مبادله مالی بین سازمان های بیمه گر و مراکز ارائه دهنده خدمت امکان پذیر است، ما توانستیم شرایطی را فراهم کنیم که ارائه دهندگان خدمت بتوانند صرفا در بستر الکترونیک خدمات را ارائه کرده و ما هم رسیدگی به اسناد و پرداخت های خود را بر این اساس تنظیم کنیم. بر همین اساس از اول دی ماه ۱۴۰۰ که اجبار قانونی هم داشتیم نسخه نویسی الکترونیک به شکل جدی آغاز شد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی متن
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
هزینه چاپ یک کتاب
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
خلاقیت جالب دانشجویان آمریکایی برای اعلام انزجار از اسرائیل و رژیم صهیونیستی با الهام از ایرانی‌ها! + فیلم
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات
رونمایی از جیمی جامپ پرورترین ورزشگاه لیگ برتری ایران/ یک بادیگارد در حد یاسین چوکو محافظ لیونل مسی برای اینجا لازمه +فیلم
زیبایی خاص و چشم نواز پریناز ایزدیار با مدل موی مجعد/ چشارو نگاا😍+عکس