نوارتیس، شرکت موفق‌ در صنعت داروسازی

  چهارشنبه، 08 دی 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
نوارتیس، شرکت موفق‌ در صنعت داروسازی
شرکت داروسازی «نوارتیس» سوئیس در سال 1996 از ادغام دو شرکت «سیبا گایگی» (Ciba Geigy) و ساندوز لابراتوریز تشکیل شد. هر دو این شرکت‌ها دارای قدمت زیادی بوده و مجموعا‌ نوارتیس را دارای تاریخچه عظیم 250 ساله نمودند. با ما همراه باشید تا با تاریخچه این شرکت داروسازی آشنا شویم.

شرکت نوارتیس یکی از برترین شرکت های دارویی در جهان است. نوارتیس به همراه همسایه خود، Roche ، قرن هاست که تکیه گاه اصلی تولید دارو در سوئیس می باشد. دفتر مرکزی شرکت Novartis در بازل سوئیس واقع شده است. نوارتیس با این نام، تنها از سال 1996 در صنعت داروسازی حضور داشته است. با این وجود ریشه های آن بسیار طولانی است: این شرکت از طریق ادغام دو شرکت برتر سوئیسی Ciba-Geigy و آزمایشگاه های Sandoz ایجاد شد. معامله ای که به گفته برخی کارشناسان “موفق ترین ادغام در صنعت داروسازی” بوده است!

شرکت نوارتیس

شرکت Novartis در سال 1996 از طریق ادغام Ciba-Geigy و Sandoz ایجاد شد؛ شرکت هایی که سابقه ای غنی در تولید محصولات نوآورانه به مدت بیش از 250 سال داشتند. این شرکت ها در ابتدا رنگ های مصنوعی تولید می کردند. اما بعد از ادغام این شرکت ها و ایجاد گروه واحد Novartis ، تولید مواد شیمیایی و درنهایت داروسازی آغاز شد. این شرکت ها یک ویژگی مشترک داشتند که در Novartis ادامه پیدا کرد:

  • علاقه به تولید و بازاریابی محصولات جدید که از طریق پیشرفت در علم و بهداشت به پیشرفت انسان کمک می کند.
  • امروزه Novartis با تکیه بر این میراث، مهارت نوآوری خود را بر روی رفع نیازهای برآورده نشده بیماران در سراسر جهان متمرکز کرده است.

تاریخچه شرکت نوارتیس

همان طور که در ادامه خواهید خواهند، نه تنها محصولات دارویی تولیدی این شرکت ها مشابه بود، بلکه تاریخچه های Ciba ، Geigy و Sandoz مدت ها قبل از ادغام نهایی آن ها در سال 1996، به هم آمیخته بود. بنابراین می توان گفت تاریخچه نوارتیس سرنوشت همگرای این سه شرکت را دنبال می کند.

آغاز کار شرکت های منشا نوارتیس

در سال 1758 یوهان رودولف گیگی-گموزئوس شرکت بازرگانی J.R. Geigy را در بازل سوئیس تأسیس کرد تا در زمینه تولید مواد شیمیایی، رنگ های مصنوعی و انواع داروها فعالیت کند. در همین حال در سال 1859 در بازل، الكساندر كلاول در كارخانه رنگرزی ابریشم خود در بازل سوئیس، تولید فوچسین را آغاز كرد. البته پیش از اینکه در سال 1873 شرکت را به كارخانه به Bindschedler & Busch بفروشد. جالب است بدانید که سرآغاز شروع فعالیت شرکت بایر نیز با تولید فوچسین بود!

سه سال بعد این شرکت فعالیت های تجاری خود را در آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، روسیه و ایالات متحده نیز آغاز نمود. در سال 1873 این شرکت به كارخانه به Bindschedler & Busch فروخته شد. در سال 1884 به یک شرکت سهامی عام تبدیل شده و به Gessellschaft fur Chemische Industrie Basel یا به اختصار “Ciba” تغییر نام یافت.

البته این اسم به طور رسمی در سال 1945 به عنوان نام شرکت پذیرفته شد. شرکت Ciba در سال 1900 اولین ماده دارویی خود را تولید کرد: Vioform ، ماده ضد عفونی کننده و Salen ، عامل ضد رماتیسم.

در سال 1886 نیز شرکت شیمیایی Kern & Sandoz توسط دکتر آلفرد کرن و ادوارد ساندوز تاسیس شد. اولین رنگ های تولید شده این شرکت، آبی آلیزارین و اورامین بودند..

تا سال 1895 نیز این شرکت اولین ماده دارویی خود را تولید کرد: آنتی پرین ، یک عامل کنترل کننده تب.

در سال 1917 پروفسور آرتور استول بخش دارویی Sandoz را بنا نهاد و تحقیق و توسعه در آن کلید خورد.

یک سال بعد، پروفسور استول با جداسازی ارگوتامین از ارگوت درمانی برای سردردهای میگرنی یافت. این محصول در سال 1921 با نام Gynergen وارد بازار شد.

سال 1918 سرآغاز همکاری این سه شرکت تحت توافق نامه همکاری با نام Interessen-gemeinschaft Basel (Basler IG) بود. اما این معامله در سال 1950 منحل شد.

معطوف شدن توجه ها به صنعت سلامت

در سال 1938 Geigy تصمیم گرفت تمرکز خود را بر روی حوزه سلامت افزایش دهد و بخش دارویی خود را تأسیس کرد. داروی ضد شوره ی بوتازولیدین (فنیل بوتازون) اولین محصول این شرکت در سال 1949 بود. تا سال 1958 Geigy با موفقیت وارد بازار داروهای روان گردان شد. پرچم دار این دسته داروها، توفرانیل (ایمی پرامین) بود. یک سال بعد، این شرکت اولین داروی دیورتیک طولانی اثر با نام هیگروتون (کلر تالیدون) را برای درمان فشار خون بالا و به دنبال آن داروی ضد صرع تگرتول (کاربامازپین) را در سال 1963 معرفی کرد. در سال 1963 نیز Ciba، یک محصول مهم برای درمان سرباری آهن و آلومینیوم به نام Desferal (عامل شلاته کننده دفرریوکسامین متان سولفونات) معرفی کرد.

نوارتیس Desferal

ادغام و تملیک ها

در سال 1970 Ciba و Geigy با هم ادغام شدند و Ciba-Geigy Ltd را تشکیل دادند. ده سال بعد نیز یک واحد بیوتکنولوژی تأسیس کردند. در سال 1981 اولین سیستم دارورسانی از طریق پوست، Scopoderm TTS (هیوسین هیدروبروماید)، برای بیماری سفر معرفی شد. موفقیت های Sandoz را در مقاله تاریخچه و معرفی این شرکت به طور کامل بخوانید. در نهایت در دسامبر 1996 Sandoz و Ciba-Geigy با هم ادغام شدند و Novartis را در یکی از بزرگ ترین معاملات ادغام در تاریخ تشکیل دادند. شرکت Sandoz همچنان به عنوان زیرمجموعه شرکت نوارتیس باقی مانده است و امروز داروهای ژنریک را تولید و به بازار عرضه می کند.

شرکت Sandoz

شرکت نوارتیس در سال های اخیر

از زمان تأسیس این شرکت، Novartis تلاش کرده تا شبکه جهانی تحقیق و تجارت خود را متحد و تقویت نماید. در سال 2002 این شرکت سرمایه گذاری خود در Roche را به كم تر از یك سوم سهام اصلی Roche افزایش داد. در همان سال موسسه نوارتیس برای تحقیقات با نام BioMedical Research یا NIBR نیز ایجاد شد که در ایالات متحده قرار دارد.

سال 2003 برای شرکت نوارتیس سال شلوغی بود! این شرکت بخش تجارت جهانی تغذیه پزشکی بزرگسالان را از شرکت Mead Johnson and Company، که یکی از زیرمجموعه های Bristol-Myers Squibb است، تصاحب نمود. عللوه بر آن واحد داروهای ضد ویروس شرکت داروسازی بیوتکنولوژی Idenix در ایالات متحده را نیز تصاحب کرده و توسعه و گسترش داد.

در سال 2004 موسسه نوارتیس برای بیماری های گرمسیری در سنگاپور افتتاح شد. این موسسه بر تحقیقات زیست پزشکی در مورد تب دنگی و سل مقاوم به دارو متمرکز بود. نوارتیس همچنین دو شرکت تولید داروهای ژنریک را خریداری کرد: Durasacan از AstraZeneca و Sabex کانادا. فعالیت های نوارتیس به صنعت داروسازی محدود نشد؛ بلکه در دانشگاه و سطوح آکادمیک هم رخنه کرد.
موسسه تحقیقاتی NIBR برای تحقیق در مورد علل ژنتیکی دیابت نوع 2 به موسسه Broad هاروارد و MIT در ایالات متحده پیوست.

در سال 2005 شرکت نوارتیس تمامی داروهای برند OTC از شرکت Bristol-Myers Squibb را خریداری کرد.

در سال 2006 شرکت نوارتیس از ایجاد یک مرکز تحقیق و توسعه زیست پزشکی در شانگهای چین خبر داد.

در سال 2007 Novartis بخش های غیر اصلی تجارت خود از واحدهای Gerber و Medical Nutrition را به ترتیب به قیمت 5/5 و 5/2 میلیارد دلار به شرکت نستله (Nestle) فروخت.

بخش های اصلی شرکت نوارتیس

شرکت نوراتیس امروز از دو بخش اصلی تشکیل شده است: بخش داروسازی و Sandoz. بخش داروسازی این شرکت رویکردی نوآورانه دارد. این رویکردها با تمرکز بر ژن درمانی و انکولوژی شکل یافته اند. تا سال 2014-2015، Novartis همچنین دارای سه بخش دیگر نیز بود. اما این بخش ها از آن زمان فروخته شده اند:

  • محصولات سلامت مصرف کننده
  • واکسن
  • بهداشت حیوانات

بخش Alcon نیز که در حوزه چشم پزشکی فعالیت دارد در سال 2019 از نوارتیس جدا شد و امروز به عنوان یک شرکت مستقل فعالیت دارد.

بخش Alcon

محصولات مهم شرکت نوارتیس

برخی از معروف ترین محصولات این شرکت عبارتند از:

  • Clozaril
  • Tegretol
  • Diovan
  • Gleevec/Glivec
  • Entresto
  • Tasigna
  • Ritalin
  • Exjade

مارکت و ابعاد مالی نوارتیس

شرکت نوارتیس پس از فایزر، دومین شرکت پردرآمد در حوزه داروهای نسخه ای است. نزدیک به 40% درآمد کل Novartis از محصولات آنکولوژیک آن حاصل می شود. درصدی که برای شرکت همسایه، Roche، حدود 60% است. همچنین بخش Sandoz به تنهایی سالانه حدود 10 میلیارد دلار درآمد کسب می کند!

کارمندان نوارتیس

تا سال 2013 بیش از 125،000 نفر برای Novartis کار کردند. از این میان 47٪ در اروپا، 24٪ در آفریقا، آسیا و استرالیا ، 21٪ در ایالات متحده و 8٪ در کانادا و آمریکای لاتین بودند. برخی دیگر از اطلاعات مربوط به کارمندان مانند ملیت و درصد زنان کارمندان را در تصویر مشاهده می کنید.

دفتر نوارتیس

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (446 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (102 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (31 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (19 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (15 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه همسر واقعی و باکلاس پیمان معادی، آرمان سریال افعی تهران/ چقدرم خانومش شبیه خودشه+عکس لباس های سِت جورجینا همسر رونالدو با آقای فوتبالیست/ چه خوش ذوق و عاشقانه +عکس چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟ مراحل سابمیت مقاله رونمایی از ماشین نوستالژی پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ/ فروشی هم نیست!! +عکس پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC رونمایی ستاره سادات قطبی از نقاشی احساسی و زیبای یک دختر تهرانی برای پدر جوان فوت شده‌اش در بهشت زهرا/ با چسب چسبونده روی قبر+عکس اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت تصویری از مزار مادربزرگ مجید واشقانی، آقازاده هفت سر اژدها در همسایگی عموی جوانمرگ و آتش نشانش+عکس/ روح جفتشون شاد خلاقت منحصربفرد دو کودک اهوازی در ساخت فوتبال دستی با سبد پلاستیکی میوه و گیره لباس +عکس/ شما بزرگ بشین حتما نخبه میشین😍 پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟ مدل مانتو سنگین رنگین المیرا شریفی مقدم مجری صدا و سیما با طرح پروانه ای/ خانوما ایده بگیرین +عکس استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت صحبت های خنده دار آقای قرائتی: خانواده‌ام می‌گوید اگر من بتوانم مردم را بگریانم و حجت‌الاسلام صدیقی بتواند مردم را بخنداند، امام زمان ظهور می‌کند +ویدئو😂👌 میز عزای ساده و زیبای پدر بهاره رهنما با شمع و جا عودی طرح پر/ چه چهره دلنشینی داشتن+عکس مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!! تصویری دیده ده از مراسم خاکسپاری رضا داوودنژاد/ آقای بازیگر بر دوش دوست صمیمی اش+ عکس تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه ازدواج جذاب ترین پسر ایرانی با دختری هم سن مادرش +عکس دختر/دروغ یا واقعیت؟ ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود! نگاهی به ساعت مچی لوکس رامیین رضاییان ستاره فوتبال/ میگن قیمتش 3.5 میلیارد تومنه! +عکس طلاق غم انگیز «احسان و سولماز» زوج عاشق برنامه ماه عسل بعد از 15 سال+ ویدئو (فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری! عکس العمل جالب و هوشمندانه ابراهیم رئیسی به شعار"ابراهیم بت شکن" +ویدیو بهترین عادت های تریدر های موفق گاف خنده‌دار عادل فردوسی‌پور درباره زبان عربی+ فیلم (تصاویر) تغییر چهره «عاطفه مادر طاهر» در سریال ستایش بعد 15 سال عکس های دیده نشده از جوانی سیاستمداران مشهور ایرانی/ از حسن روحانی تا آیت الله هاشمی رفسنجانی و محسن رضایی نگاهی به کیک تولد محیا اسناوندی مجری صداو سیما با طرح گل آفتاب گردون/ مبارکا باشه +عکس رونمایی از عکس جوانی و ظاهر متفاوت محمدرضا عارف، سیاستمدار معروف ایرانی در آمریکا+عکس تعریف و تمجید رهبر انقلاب از مادرش: بالغ نبودم با مادرم تو حیاط فرش مینداختیم زیر آسمان اعمال روز عرفه رو بجا می آوردیم +ویدئو/اولین معلم هرکسی مادرشه... قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش تفریح بامزه پسر ساعد سهیلی با عمویش سینا در باغ لاکچریشان همراه با شنگول و منگول+عکس/ باغ نگو کاخ بگو جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی نامه عاشقانه و بامزه یک دانش آموز ایرانی برای آقا معلمش/ این نوشته جالب پربازدید شد+عکس واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
تیتر امروز   
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش
جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی
واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران
جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
«آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر
اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران+عکس و فیلم
کشف حجاب، سرو مشروبات الکلی و فروش ژامبون‌ با گوشت حرام در رستوران‌های بالای شهر / طرح نور در این رستوران‌ها هم اجرا شود
اتاق شکنجه شوگرمامی برای پسر جوان در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
افشای راز های عجیب و افسردگی شدید جواد رضویان در برنامه زنده/رضویان:خداوند را فراموش کردم..
کارگر جوان قصد فروش یسنا کوچولو را داشت + جزییات
مردمی که مست عشق می‌شوند/ چرا استقبال از «مست عشق» مایۀ خوش‌حالی است؟
واکنش گل‌محمدی به یک خبر فوق جنجالی: بحث تعهد در میان نیست!
تاکید کردم تلگرام را از نفس بیندازید تا بیاید بگوید چشم! /گفتم اگر اینستاگرام را می بندید، درست ببندید
همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد!