دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای مد و زیبایی / طلا و جواهرات /

نیم تاج نورالعین؛ الماس دریای نور بر روی تاج فرح پهلویِ زیاده خواه/ سرمایه ملی مردم ایران در خدمت خاندان پهلوی 

چهارشنبه، 25 مرداد 1402
ساعدنیوز: نیم تاج نورالعین یکی از گرانترین جواهرات فرح پهلوی محسوب میشود که بر روی آن الماس دریای نور قرار دارد.

فرح پهلوی تاج و جواهرات بسیار زیادی داشت که تنها ارزش مادی نداشتند. این جواهرجات ساخته دست هنرمندان بزرگ ایران و دنیا بودند. برخی‌هایشان هدیه‌هایی بسیار ارزشمند که جای‌شان در موز‌ها بود بیشتر تا بر دست و سر و گردن.

یکی از بی‌قیمت‌ترین و زیباترین جواهرات سلطنتی که در مراسم ازدواج به فرح داده شد؛ تاج نور العین بود که دستور ساختش به به هری وینستون داده شد.

فرح در مراسم ازدواجش با محمدرضا شاه پهلوی، در سال 1959، نیم‌تاج «نورالعین» به معنای نور چشم را بر سر گذاشت. هری وینستون نورالعین را با یک الماس 60 قیراطی که یکی از کمیاب‌ترین و بزرگترین الماس‌های صورتی جهان است، ساخت. نیم‌تاج علاوه بر این الماس، 324 قطعه الماس صورتی، زرد و بی‌رنگ دیگر نیز دارد که به نوشته مجله جواهرساز (Jeweller)، بر پایه‌ای از جنس پلاتین قرار دارند.

این تاج تنها گوشه ای از ولخرجی های فرح پهلوی در زمان ازدواجش محسوب میشود.

الماس دریای نور چیست؟

دریای نور یکی از بزرگ‌ترین الماس‌های تراش‌خورده در جهان است که وزن آن 186 قیراط (معادل 36٫4 گرم) تخمین زده می‌شود. این الماس به رنگ صورتی کم‌رنگ است که در کمتر الماسی به چشم می‌خورد و در حال حاضر در مجموعه جواهرات تاج ایرانی بانک مرکزی ایران در تهران نگهداری می‌شود. وقتی صحبت از الماس‌های با اهمیت تاریخی می‌شود، هیچ الماسی نمی‌تواند از دریای نور پیشی بگیرد.

این سنگ بزرگ‌ترین الماس صورتی و یکی از قدیمی‌ترین الماس‌های صورتی در جهان به حساب می‌آید که از دو طرف تراش خورده و تمام سطوح آن صاف و یکنواخت است؛ هرچند در یک سمت آن عبارت «سلطان صاحبقران فتحعلی‌شاه قاجار 1244» حک شده است. دریای نور دارای تاریخ غنی، میراث سلطنتی و داستان‌های جذابی است که همگی به جذابیت و ارزش آن می‌افزایند.

بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز یک پلتفرم برای افزایش آگاهی و اطلاعات شما در زمینه مد و فشن است ما در کنار شما هستیم تا بهترین ها را با یکدیگر تجربه کنیم. برای پیگیری جدید ترین اخبار، ترند های مد و فشن و تحلیل استایل سلبریتی ها با بخش فرهنگ و هنر ساعد نیوز همراه باشید.


2 پسندیدم 70 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
هزینه چاپ یک کتاب
خلاقیت منحصربه‌فرد پدر ایرانی در نصب کولرآبی روی موتورش حماسه‌ای جدید آفرید+ویدیو/ با این ایده موتورسواری توی گرما باز هم لذت بخشه
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
ویراستاری تخصصی مقاله
شاعرانه ترین سکانس عاشقانه سینمای ایران/ عاشقانه بی تکرار پارسا پیروزفر و نیکی کریمی/ عاشقانه ای که رودست نداره
نگاهی به عزاداری دو نفره نیوشا ضیغمی و دخترش لنا در مراسم شام غریبان امام حسین (ع)+ویدیو/ قبول باشه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ستاره معصومی همسر سابق مهدیی قائدی عاشورا وتاسوعای حسینی را اینگونه تسلیت گفت + عکس
ترجمه تخصصی کتاب