دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

واتر پمپ های برقی چه مزایا و معایبی دارند؟ 

دوشنبه، 28 فروردین 1402
واتر پمپ را باید یکی از مهمترین قطعات خودرو دانست و همانطور که از نام آن مشخص است وظیفه اصلی آن به جریان در آوردن مداوم آب و مایع ضد یخ و ضد جوش در داخل موتور برای تنظیم دمای آن است.در این مطلب از ساعد نیوز معایب و مزایای واتر پمپ برقی را بررسی می کنیم.

واتر پمپ یکی از قطعات حاضر در پیشرانه خودرو است که مخلوط آب و ضدیخ را در موتور به گردش درمی‌آورد. این عمل به منظور خنک سازی موتور صورت گرفته و در صورت قطع آن، ریسک داغ شدن بیش از حد موتور، جوش آوردن و مصائب پس از آن وجود دارد.چون وظیفه واتر پمپ برقراری گردش دائمی آب در موتور است تا زمانی که موتور خودرو روشن است باید کار کند، معمولاً کارخانه‌های سازنده، آن‌ها را با طول عمر بالا می‌سازند.

موتور خودرو به هنگام کارکردن، دمای بسیار بالایی در حدود 2500 درجه سانتی‌گراد از خود تولید می‌کند. جهت کارکرد بهینه، دمای موتور باید در محدوده 90 تا 95 درجه سانتی‎گراد نگه داشته شود. بنابراین باید نسبت به خراب شدن واتر پمپ و علائم آن، هشیار بوده و به موقع عکس العمل نشان دهید.

واتر پمپ برقی

واتر پمپ برقی توسط تسمه ( یا بعضی از آنها توسط میل سوپاپ ) به گردش در می آیند . به عبارت دیگر این قطعه انرژی مکانیکی و چرخشی خود را از موتور دریافت می کند و از این انرژی برای به گردش در آوردن یک پمپ داخلی استفاده می کند . چرخش پره های واتر پمپ باعث به جریان انداختن سیال خنک کننده می شود تا از بلوک موتور عبور کند و حرارت آن را جذب کند ، سپس این سیال وارد رادیاتور می شود و در آنجا حرارت خود را دفع می کند و دوباره به سمت واتر پمپ بر می گردد و این چرخه همچنان ادامه دارد .

با چرخش واتر پمپ معمولا موتور خودروها با دمای حدود 93.3 درجه کار می کنند که دمای نسبتا مناسبی است . بنابراین وقتی ظاهرا مشکلی وجود ندارد چرا باید از واتر پمپ برقی استفاده کنیم ؟

حقیقت این است که هر قطعه ای که حرکت دورانی خود را از انرژی تسمه موتور دریافت می کند باعث افت قدرت موتور ، افزایش مصرف سوخت یا هر دوی آنها می شود . حتما افت قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت را هنگام روشن کردن کولر تجربه کرده اید . زیرا موتور برای اینکه کمپرسور کولر را بچرخاند و در عین حال سرعت خود را حفظ کند باید تحت فشار بیشتری کار کند . مشابه همین اتلاف انرژی در تمام مدتی که واتر پمپ به تسمه متصل و در حال چرخش است وجود دارد .

معایب واتر پمپ برقی

عیب پمپ های برقی این است که معمولا به اندازه پمپ های مکانیکی قوی نیستند و نرخ جریان پایینتری دارند و نمی توانند با سرعتی برابر با پمپ های مکانیکی حجم یکسانی از سیال را جا به جا کنند. به دلیل اینکه پمپ های برقی پتانسیل افزایش قدرت موتور را دارند عموما مخصوص افرادی به بازار عرضه می شدند که با خودروهای خود در پیست مسابقه می دادند.

مزایای واتر پمپ برقی

برخی افراد از این بابت نگران هستند که شاید پمپ های برقی دوام کافی برای رانندگی روزمره در شرایط سخت را نداشته باشند در حالی که بسیاری از مصرف کنندگان این پمپ ها در انجمن های گفتگوی مربوط به خودروهای اسپرت ذکر کرده اند که از عملکرد این پمپ ها در دراز مدت راضی بودند. طبق گزارشات مختلف واتر پمپ های برقی حدود 3 تا 10 اسب بخار به قدرت موتور اضافه می کنند.استفاده از واتر پمپ برقی باعث افزایش عمر موتور نیز می شود زیرا فشار وارد بر موتور را کمتر می کند و علاوه بر این مصرف سوخت را نیز کاهش می دهد.

سخن پایانی

پمپ آب نیاز به تعویض در مسافت خاصی را ندارد، و باید در هر بار رفتن به تعمیرگاه، واترپمپ نیز بررسی شود و در صورت مشاهده هر گونه علایم خرابی تعویض شود.همچنین پمپ آب را در صورت شکستگی باید عوض کرد. در بعضی مواقع بنابر احتیاط آن را تعویض می کنند. برای مثال، هنگام تعویض تسمه تایم و یا وقتی که مشکل داغ کردگی ناشی از پمپ آب وجود داشته باشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ترجمه تخصصی متن
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌