اجرت طلا به چه عواملی بستگی دارد؟

  شنبه، 18 مرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
اجرت طلا به چه عواملی بستگی دارد؟
زمانی که یک عمده فروش (طلا فروش) محصولات را از سازنده میگرد، توافقی بین آن ها به وجود می آید که در آن، بر اساس برخی فاکتورها، اجرت طلا یا دستمزد سازنده را مشخص میکنند.

اجرت طلا به چه چیزی بستگی دارد؟

زمانی که یک عمده فروش (طلا فروش) محصولات را از سازنده میگرد، توافقی بین آن ها به وجود می آید که در آن، بر اساس برخی فاکتورها، اجرت طلا یا دستمزد سازنده را مشخص میکنند. که در واقع خریدار باید آن را پرداخت کند. فاکتورهای مهم تاثیر گذار عبارتند از:

رابطه وزن قطعه ساخته شده با اجرت طلا

اجرت طلا را معمولا بر اساس وزن آن مشخص میکنند. برخلاف تصور و انتظار بسیاری از افراد که فکر میکنند هر چه وزن قطعه طلا بیشتر باشد، اجرت آن نیز بیشتر است، ما رابطه کاملا معکوسی بین اجرت و وزن طلا داریم.به عبارتی هرچه وزن طلا بیشتر باشد برعکس تصورات طلا کم اجرت تر خواهد بود. اما وزن کمتر، اجرت بیشتری خواهد داشت. تعجب کردید؟ حق دارید. اما بد نیست بدانید سازنده طلا برای فرقی نمیکند چه وزنی از طلا را آماده میکند. چه سبک باشد و چه سنگین او برای ساختش وقت میگذارد و اتفاقا زحمت زیادی هم میکشد. طلا ساز همان میزان که روی طلای با وزن زیاد کار میکند، روی طلای سبک هم کار میکند. اما قیمت طلا کم وزن معمولا کمتر میشود و اگر اجرت خوبی به سازنده نرسد نتیجه زحمتش بی ثمر میشود.

فناوری که برای ساخت قطع طلا بکار میرود

فناوری به همه صنایع وارد شده و در خصوص طلاسازی ما نیز تعدادی فناوری و تجهیزات تخصصی داریم که در ساخت و تولید انواع استایل و مدل طلا به ما کمک کنند. هرچند که این تجهیزات و فناوری ها کار دست و زحمت انسانی را کاهش میدهند، اما هزینه خرید، استفاده و نگهداری آن بالا است. بنابراین هزینه طلا و در نهایت اجرت طلا هم بالاتر میرود.البته بخش بزرگی از افزایش اجرات طلا ساخته شده، به خاطر قدرت مانور فناوری ها و تجهیزات طلا سازی است. اگر به طلای ساخته شده توسط این تجهزات و نمونه های انسانی و دست ساز توجه کنید، کاملا متوجه تفاوت آن ها خواهید شد. طلاهای ساخته شده با تجهیزات و ماشین آلات جدید بسیار ظریف، منظم، یکدست و متنوع هستند و در ظرف مدت زمان کمی هر مدلی که ما بخواهیم را خواهند ساخت. بنابراین اجرت طلا دستی و ماشینی کاملا متفاوت است.

تاثیر ظریف کاری و حجم کاری

یک سازنده طلا بسته به سفارش و یا طرحی که در ذهن دارد یا سفارش داده میشود میتواند کارهای مختلفی روی یک محصول طلا انجام دهد. سازنده ممکن است از متریال و لوزام اولیه متفاوتی استفاده کند که هر کدام قیمت مختلفی دارند. برای مثال ممکن است انواع سنگ های قیمتی و نگین ها برای ساخت قطع طلا مورد نیاز باشد.سازنده ممکن است سنگ را تراش بزند تا طرح خاصی را روی سنگ یا خود طلا اجرا کند. همه این اقدامات اصطلاحا به حجم کار طلاسازی مشهور است و هرچه حجم کار بالاتر باشد اجرت طلا هم بالاتر میرود.در این بین تمام محصولات طلا همچون، انگشتر، گردنبند و … که در بافت آن ها از سنگ قیمتی تراش خورده استفاه شده باشد اجرت بیشتری دارند. زیرا حجم کاری که روی ان ها انجام میشود زیاد است. و غالبا از دستگاه ها و تجهیزات تخصصی برای ساختشان استفاده میشود.

  • جدای از اجرت طلا، خود سنگ ها قیمت زیادی دارند و شما باید هم اجرت بدهید و هم هزینه سنگ را به صورت مجزا پرداخت کنید.
  • رنگ قطعه طلای تولید شده نیز میتواند تاثیر گذار باشد. برای مثال طلای رزگلد یا طلای سفید نحوه ساخت متفاوتی دارد که نیازمند وقت گذاشتن هستند. علاوه بر این دقت و مهارت بالایی برای ساخت آن ها مورد نیاز است.

نقش برند تولید کننده

درست مانند صنایع مد، لباس، ظروف، کالای دیجیتال، لوازم خانگی و … که انواع و اقسام برند ها وجود دارند و زیر نام یک برند محصولاتی روانه بازار میکنند، ما در صنعت طلا و جواهر نیز برند های مختلفی داریم.

طلایی که تحت نام یک برند تولید و به فروش میرسد معمولا کیفیت زیادی دارد و به طبع چون امتحان خود را پس داده است در میان مردم شناخته شده تر است. بنابراین قیمت برند های طلا معمولا قیمت بالاتری دارند و اجرت آن ها نیز بیشتر است.بنابراین اگر قصد طلای کم اجرت را دارید به نظر میرسد باید به سراغ محصولاتی بروید که یا دست دوم هستند و یا اینکه زیر نام هیچ برند خاصی قرار ندارند.

طلای بدون کارمزد

بعضی از مصنوعات طلا در مغازه های طلافروشی، کارمزد ساخت کمی دارند. حتما تا به حال شنیده اید که النگو بخرید چون کارمزد کمی دارد. کارمزد النگو معمولاً گرمی ۵ هزارتومان می باشد. بعضی از این طلاجات به خاطر این که ساخت آن ها ساده تر هست و یا اینکه دقّت زیادی نمی خواهد و دستگاه CNC آن ها را می سازد، کارمزد ناچیزی دارند. به علاوه کارگاه های طلاسازی، معمولاً به صورت عمده یک نمونه کار را می سازند، به همین خاطر که عمده هست و تک نیست، کارمزد و اجرت آن نسبت به سایر زیورآلات کم و یا صفر باشد. گاهاً طلافروشی دیده شده است که می خواهد ویترین خود را عوض کند و طلاجات به روزی بیاورد، به همین خاطر مصنوعات طلای قدیمی را بدون کارمزد حساب می کند تا زودتر به فروش برود.طلای بدون کارمزد با طلای دست دوم بسیار متفاوت است. طلای بدون کارمزد، نو هست و استفاده نشده است. طبق قوانین اتحادیه طلا و جواهرات، مالیات بر ارزش افزوده بر روی اجرت ساخت باید حساب شود، در این صورت طلایی که کارمزد نداشته باشد، مالیات هم ندارد. اکثر طلافروشان از قدیم تا به امروز مالیات را روی کل قیمت طلا حساب می کنند. ما ندیدیم که روی اجرت طلا، مالیات را حساب کنند. امّا عموم طلافروشان بازار بزرگ تهران، مالیات را صفر در نظر می گیرند. زرگران می گویند که مالیاتی که سر سال به اداره دارایی پرداخت می کنند بر طبق فروش کلی طلا در یک سال هست و امکان حساب کردن مالیات بر اجرت طلا، سخت و طاقت فرسا هست. ما هم در فرمول های خودمان مالیات را طبق طلافروشان حساب کردیم تا شما را به آنچه در بازار می گذرد، نزدیک تر کنیم.

زرگرها و عموم مردم، طلای بدون کارمزد را با طلای دست دوم یا طلای مستعمل و استفاده شده یکی می دانند. به این دلیل که طلافروش، کارمزد آن ها را صفر در نظر می گیرد، فرقی بین آن ها قائل نمی شود. اگر طلایی بدون کارمزد یا دست دوم باشد، دیگر بابت هر گرم طلا لازم نیست اجرت ساخت و مالیات ارزش بر افزوده را بپردازید. و فقط طلافروش همان ۷% سود مغازه را از شما می گیرد. فرض کنید سرویس ۴۰ گرمی بالا بدون کارمزد باشد، در این صورت قیمت آن این گونه محاسبه می شود و فروشنده مالیات ارزش بر افزوده و اجرت ساخت را از آن کم می کند:

بازار طلاهای دست دوم مدت هاست که داغ است؛ تشخیص طلای دست اول و دست دوم، شاید تا حدودی مشکل باشد. در خرید طلای دست دوم بسیار دقت کنید. بعضی از طلا فروشان ، مصنوعات ۱۷ عیاری که در سالیان دور تولید شده و یا بدلیجاتی که خیلی شباهت زیادی به مصنوعات طلا دارند را به عنوان طلای متفرقه خریداری و به مشتری تحت عنوان طلای بدون اجرت ساخت می فروشند.ساده ترین راه برای این که دست دوم بودن طلا را تشخیص بدهید، یک نگاه به ظاهر آن است، حتما دقت كنيد كه طلاي مورد نظر سالم و بدن ترك خوردگي و يا تعميري نباشد. به خصوص اگر گردنبد مي خريد به قفل و بندی که در آن به کار رفته است توجه کنید. در طلای دست دوم، این قسمت ها در مقایسه با بخش های دیگر، کمتر براق هستند و به خاطر استفاده هایی که از طلا شده، خش هایی هم در این بخش ها دیده می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (251 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (187 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (51 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس (9 نظر) بهنوش بختیاری : علی دایی ستونه نباشه تهران کجه، برج میلاد خلال دندونشه...+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز