نکاتی درباره کوتاه کردن موی سگ در تابستان

  یکشنبه، 05 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
نکاتی درباره کوتاه کردن موی سگ در تابستان
کوتاه کردن موهای سگ در تابستان به عقیده برخی از دارندگان پت ضروری است، اما به نظر برخی دیگر که بعضی از دامپزشکان را نیز شامل میشود، کاری مضر میباشد. ما در این مطلب پیرامون این موضوع حرف خواهیم زد.

هر سال که تابستان فرا می رسد و روزها طولانی تر می شود، هوا نیز به سمت گرم تر شدن می رود. همانگونه که این امر برای ما انسان ها مشکل آفرین است برای حیوانات نیز آزار دهنده می باشد. بسیاری از افراد با تصور بر اینکه به سگ شان کمک کنند تا کمتر در این هوا اذیت شود موهای او را اصلاح می کنند یا می تراشند. وقتی در این فصل بیرون می روید متوجه بسیاری از مردم می شوید که موهای سگ شان را تازه تراشیده اند و تصور می کنند این کار برای کمک به حیوان خانگی خود و خنک نگه داشتن او در فصل گرما بسیار خوب است.

کوتاه کردن موهای سگ برای خنک ماندن در فصل گرم

ممکن است ما انسان ها در فصول گرم تر سال با کوتاه کردن یا طاس کردن موی سر گرما را کمتر احساس کنیم و خنک تر باشیم. می توانیم کلاه نازکی بر روی سر گذاشته یا از لباس های نازک تری استفاده کنیم. ولی بهتر است بدانیم با روش هایی که ما انسان ها برای خنک شدن به کار می بریم سگ ها احساس خنکی نمی کنند. انسان ها از مزیت عرق کردن پوست برای خنک سازی بدن برخوردار هستند.

هنگامی که بیش از حد احساس گرما می کنند، پوست شان عرق می کند و تبخیر عرق به خنک شدن پوست کمک می کند.

اما در سگ ها عرق کردن به یک منطقه کوچک که در پنجه پای او قرار دارد محدود می شود. از آنجا که این حیوانات در زیر پوست شان غدد عرق ندارند برای خنک کردن خود نیاز به له له زدن و ترشح بیش از اندازه بزاق و تبخیر آن دارند، در طی این فرآیند گرمای نهان را از طریق تبخیر دفع می شود. تا حدودی تبخیر آب از پوشش مرطوب حفره دهان و حلق، نتایجی مشابه تعریق انسان ها برای تنظیم دمای بدنشان می باشد. به راحتی می توان گفت تراشیدن پوشش بدن سگ هیچ تاثیری در این زمینه نخواهد داشت.

کوتاه کردن موهای سگ

در مرحله بعدی عروق خونی در گوش ها و صورت حیوان گشاد شده و افزایش حجم پیدا می کنند. به این صورت خون گرم را به سطح پوست حمل کرده و گرما را به پوست نزدیک تر می کنند و اجازه می دهند تا حرارت خارج شود، که اصلاح بدن در این فرآیند نیز هیچ تاثیری نمی گذارد.

در حقیقت با این کار باعث می شویم تا احتمال گرم شدن بیش از حد را در سگ بالا ببریم. علاوه بر آن اصلاح کردن می تواند رنگ مو و بافت آن را تغییر دهد. ممکن است به فولیکول مو آسیب زده و در رشد مو اختلال ایجاد کند. حتی در بسیاری از نژادها منجر به رشد مجدد نامناسب می شود.

چه زمانی موهای سگ باید کوتاه شود؟

  • اگر سگ شما به طور مرتب شنا میکند

  • اگر ریزش موی زیادی دارد
  • اگر قسمت عمده از وقت خود را در خانه میگذراند

همچنین، براساس نظریه برخی از محققان علم دامپزشکی، کوتاه کردن موهای سگ در تابستان مانع از راحتی و فعالیت حیوان نمیشود، اما ممکن است برای سالمتی برخی از سگ ها دردسرساز باشد.

درست است که در موضوع آرایش سگ، تصمیمگیرنده شما هستید، اما قبل از هر اقدامی بهتر است در زمینه کوتاه کردن موهای سگ در تابستان که یکی از نکات مراقبتی سگ ها است با دامپزشک حیوان خانگی خود مشورت کنید.

بهتر است موهای سگ ها را کوتاه کنید، اما نتراشید؛ زیرا:

  1. از دیدگاه انسانی، هوای گرم تر یعنی لباس کمتر و سبک تر اما سگ ها از نظر پوشش برخالف ما انسان ها هستند و این موضوع که هرچه لباس کمتری داشته باشند، خنکتر میشوند، برای حیوانات خانگی صدق نمیکند.
  2. .بسیاری از سگ ها احساس برهنگی را دوست ندارند.
  3. موهای سگ، نقش عایق حفاظتی را برای پوست بدن او ایفا میکند و حیوان را در برابر خورشید و آفتاب سوختگی، گرمازدگی، گزش حشراتی چون کنه، پشه و مگس، گرد و خاک و آب ایمن نگه میدارد.

گرمازدگی در سگ ها و عوارض آن

در واقع، گرمازدگی در سگ ها یکی از بیماریهایی است که در اثر ماندن بیش از حد در هوای گرم به آن دچار میشوند و میتواند قلب سگ ها را از کار بیندازد و موجب مرگ آنها گردد. کوتاه کردن موهای سگ در تابستان در برخی شرایط میتواند از بیماری و مرگ حیوان جلوگیری کند.

جلوگیری از گزش حشرات

در فصول گرما و تابستان، استفاده از داروها میتواند روش خوبی برای جلوگیری از گزش حشرات باشد.

عدم محافظت سگ ها در برابر نور خورشید

با وجود اینکه دمای هوا در تابستان افزایش مییابد، اما توصیه میشود از تراشیدن موهای سگ خود خودداری کنید؛ زیرا سگ ها بدون این الیهی عایق که از مو پوشیده شده، بیشتر مستعد ابتال به سوختگی پوست میباشند و این کار احتمال ابتال به سرطان پوست را نیز افزایش میدهد.

راه های جلوگیری از تماس بیش از حد با UV خورشید

  • تراشیدن کار درستی نیست و نباید این کار را انجام دهید.
  • سگتان را از تماس مستقیم با نور خورشید و منبع گرما دور کنید و او را به یک مکان با هوای آزاد و خنک انتقال دهید.
  • سعی کنید از سایه درخت برای استراحت سگتان بهره بگیرید.
  • تهیه یک سایهبان باالی سر سگ در هنگام پیاده روی میتواند کمک بزرگی باشد.

نکته: برخالف تصور عموم که معتقدند چون سگ ها عایقی از مو دارند، پس دچار آفتاب سوختگی نمیشوند، باید گفت این عایق فقط تا حدی میتواند از بدن آنها در مقابل آفتاب محافظت کند و نواحی مانند بینی، گوش، پوست اطراف لب که خز یا مو ندارند، در برابر نور خورشید حساس شده و آسیب میبینند.

راهکارهایی برای خنک کردن سگ

اسفنج خیس
برای خنک کردن سگ می توانید اسفنجی را با آب خیس کرده به آرامی بر روی موهای سگ بکشید. البته قبل از این عمل باید موها را برس زده و تمیز کرده باشید.

آب و سایه
همیشه به یاد داشته باشید که همواره مقدار زیادی آب خنک و تمیز در دسترس سگ خود قرار دهید، اگر سگ شما در فضای باز است به آب بسیار بیشتری نیاز دارد.

در آب و هوای گرم حیوان خانگی خود را در تمام طول روز ترک نکنید و او را تنها نگذارید. هر چند وقت یکبار به او سر زده و از وضعیت او مطلع شوید. اگر سگ شما در روزهای گرم تابستان در فضای باز است، مطمئن شوید که مکانی خنک، دارای سایه برای او وجود دارد. در صورت نبودن چنین مکانی خودتان در محلی که خنک ترین قسمت است سایه بانی قرار دهید.

تغییر زمان فعالیت
در فصل های گرم مناسب ترین ساعت ها برای بیرون بردن سگ ها و پیاده روی هنگام خنکی هواست که صبح های زود و شبها بهترین زمان فعالیت است. به یاد داشته باشید انسان ها به مراتب راحت تر و سریعتر از سگ ها می توانند خودشان را خنک کنند. پس اگر آب و هوایی برای شما گرم است برای سگ ها بسیار گرم تر خواهد بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (644 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان