عمر گل های طبیعی را چگونه افزایش دهیم؟

  پنجشنبه، 22 مهر 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
عمر گل های طبیعی را چگونه افزایش دهیم؟
عمر گل‌های طبیعی چیده شده‌ را با مراقبت صحیح می‌توان حتی تا یک هفته افزایش داد. راهکارهایی برای تازه نگه داشتن گل های طبیعی وجود دارد که به آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

گل هدیه دادن همیشه بهترین کاری است که می توان برای یک دوست انجام داد. اما بدی آن این است که خیلی زود بعد از چند روز پژمرده شده و از بین می روند. بنابراین در این مقاله روش های تازه نگه داشتن گل ها و طولانی کردن عمر آن ها آورده است. پس با ما همراه باشید.

ترفندهایی برای تازه نگه داشتن گل های طبیعی

هیچ چیز مانند یک گلدان گل های طبیعی فضای خانه و هر فضای دیگری را شاداب و باطراوت نمی کند. برای آنکه عمر گل های شاخه بریده خود را طولانی تر کنید روش های جالبی را در این بخش خواهیم گفت پس اگر به دنبال یک راه برای نگه داشتن گل های خواستگاری، تبریک فارغ التحصیلی خود، یا سالگرد هستید، تا گل ها و شکوفه های نو و تازه برای چند روزی بمانند ، یکی از این روش های زیر را امتحان کنید که از مواد موجود در خانه هستند و می توانید عمر گل هایتان را بیشتر کنید.

گلدان پر از گل

تازه نگه داشتن گل

تازه نگه داشتن گل با نوشابه

آخرین قطره های نوشابه خود را دور نریزید!حدود 1/4 فنجان نوشابه را داخل گلدان پر از گل در آب بریزید. شکر موجود در نوشابه باعث تازه نگه داشتن گل ها می شود.نکته:اگر گلدان شیشه ای دارید و می خواهید آب داخل گلدان روشن باقی بماند، از نوشابه های روشن استفاده کنید، مثل اسپرایت یا 7آپ.

تازه نگه داشتن گل با اسپری مو

درست همانطور که مدل موهای شما را حفظ می کند، اسپری مو کمک می کند تا گلها تازه تر بمانند ، کمی از گل فاصله بگیرید و رویش سریع اسپری کنید، فقط روی برگ و گلبرگ.

سرکه سیب ماده ای برای تازه نگه داشتن گل

هر کسی دوست دارد تا گلهای بریده شده اش را طبق روش های خوب تازه نگه دارد ، یک راه این است که 2 قاشق غذاخوری سیب سرکه و 2 قاشق غذاخوری شکر را در آب گلدان مخلوط کنید و سپس گل ها را داخلش بگذارید. حتما آب را عوض کنید (با سرکه و قند بیشتر)، هر چند روز یک بار به منظور افزایش طول عمر گل ها.

آسپرین دارویی برای تازه نگه داشتن گل

یک روش سنتی و صحیح برای نگهداری رزها و گلهای دیگر آورده شده است:چند آسپیرین خرد شده در آب گلدان بریزید و سپس گلها را درون آن قرار دهید. همچنین فراموش نکنید هر چند روز یک بار آب گلدان ها را عوض کنید.

سفید کننده یا همان وایتکس مایعی جادویی برای تازه نگه داشتن گل

گلهای تازه بریده شده شما اگر 1/4 قاشق چای خوری سفید کننده در هر لیتر (1 لیتر) به آب گلدان اضافه کنید، عمر طولانی تری پیدا خواهند کرد. یکی دیگر از دستور العمل های محبوب این است که، 3 قطره سفید کننده و 1 قاشق چای خوری شکر را در 1 لیتر آب گلدان اضافه کنید این، باعث می شود که آب کدر نشود و از رشد باکتری ها جلوگیری شود.

سکه های فلزی روش جالب تازه نگه داشتن گل

اگر شما چند سکه و یک تکه قند را به آب گلدان اضافه کنید، طولانی تر عمر خواهند کرد ، به نظر میرسد که سکه، مانند یک اسیدفیر عمل می کند و از رشد باکتری جلوگیری می کند.

با شکر تازه نگه داشتن گل را اجرا کنید

3 قاشق غذاخوری شکر و 2 قاشق غذا خوری سرکه سفید را در یک لیتر آب گرم حل کنید. هنگامی که گلدان را پر می کنید، حتما ساقه های بریده شده 3-4 اینچ (7-10 سانتی متر) در آب باید باشند. شکر گیاهان را تغذیه می کند، و سرکه از رشد باکتری ها جلوگیری می کند.

راهنمای نگهداری دسته گل طبیعی

هدیه دادن و همچنین خرید دسته گل حس فوق العاده ای است. رنگ های آن به زندگی شما فضای رنگین تری می بخشد و عطر آن خاطرات بهار و تابستان را زنده می کند.یکی از خصلت های گل های شاخه بریده (گل شاخه ای )، عمر کوتاه آن ها است. گل های شاخه بریده، بسته به نوع گل و طریقه ی نگهداری بین ۵ تا ۲۰ روز عمر می کنند.

۱- بیشتر گل های شاخه بریده عطر ندارند

بویایی شما هیچ مشکلی ندارد، بیشتر گل های تزئینی هیچ عطری ندارند. باغبان ها ترجیح می دهند گل هایی بکارند که بزرگ تر و مقاوم تر هستند، که این ویژگی ها را معمولا گل های معطر ندارند.پس گل هایی که معطر هستند معمولا عمر کوتاه تری دارند، البته همه ی گل های معطر عمر کوتاه ندارند مثلا گل اورینتال از گل های معطر و با ماندگاری بالا است.پس در صورتی که گل ماندگار تر می خواهید گل های که بدون عطر هستند را انتخاب کنید که معمولا طول عمر بیشتری دارند.

۲- گل هایتان را روی طاقچه و لب پنجره نگذارید

درست است که گل ها زیر نور آفتاب فوق العاده به نظر می رسند، اما همین نور آفتاب است که به فرآیند پژمرده شدن گل های شاخه بریده سرعت می بخشد و باعث می شود که گل ها ظرف یک یا دو روز پژمرده شوند.سعی کنید گل هایتان را در سایه نگه دارید. این یک نکته ی بسیار مهم در نگهداری از دسته گل طبیعی است.

۳- در هنگام خرید گل رز، از تازه بودن رزها مطمئن شوید

از آنجایی که گل رز یکی از پر طرفدار ترین گل هاست، ذکر یک نکته در مورد آن شاید بد نباشد. وقتی در حال انتخاب این گل ها هستید، به ته گلبرگ های آن نگاه کنید و دقت داشته باشید که چند گلبرگ افتاده اند. یک گل رز تازه ممکن است یک یا دو گلبرگ افتاده داشته باشد، اما اگر بیشتر بود احتمالا گلبرگ های پژمرده تر کنده شده تا گل تازه تر نشان داده شود.پس دقت داشته باشید که هرچه گلبرگ بیشتری از گل رز جدا شده باشد گل زودتر پژمرده می شود. علت ارزان بودن گل های گل فروش های پشت چراغ قرمز همین مسئله است.

۴- گلدان را پس از استفاده بشویید

دسته گل ها را پیش از شستن گلدان ها در گلدان نگذارید زیرا که باکتری و قارچ های دسته گل قبلی به فرآیند پوسیدگی سرعت می بخشند و باعث می شوند که گل شما به سرعت بمیرد.برای گرفتن نتیجه بهتر گلدانتان را با الکل یا مایع سفید کننده بشویید و با دقت آبکشی کنید.

۵- میوه ها دشمن گل ها هستند!

شاید گذاشتن گل ها در کنار سبد میوه، زیبا به نظر بیاید و شما هم معمولا گل های شاخه بریده را در کنار میوه ها برروی میز قرار می دهید، اما عمر گل های شما را کوتاه خواهد کرد.میوه ها گازی به نام اتیلن تولید می کنند که پژمردگی و پوسیدگی گل های شاخه بریده را تسریع می کند. در نتیجه تا جای ممکن سعی کنید گل هایتان را از میوه ها دور نگه دارید.

۶- گل هایتان را دور از دستگاه های تهویه هوا قرار دهید

گل ها محیط مرطوب را دوست دارند و هرچه محیط شما مرطوب باشد گل ها عمر بیشتری خواهد داشت. دستگاه های تهویه و تصفیه ، هوا را خشک کرده و موجب کوتاهی عمر گل های شاخه بریده می شوند.

۷- آب گلدان را مرتب عوض کنید

آب، محل رشد باکتری ها، قارچ ها و جلبک ها است و تمامی این ها به فرآیند پوسیدگی ساقه ی گل و سپس گل سرعت می بخشند.اگر به صورت روزانه آب دسته گلتان را عوض کنید، عمر گل های شما افزایش می یابد. ضمن اینکه کلر موجود در آب هم برای گل مضر است. اگر از جمله افرادی هستید که دوست دارند به مدت بیشتری گل های خودشان را با طراوت نگه دارند، باید آب را برای مدت ۵ دقیقه یک گوشه بگذارید تا کلر آب کمتر شود و سپس گل را در آن قرار دهید.اما اگر راه ساده تری را لازم دارید ما به شما غذای گل شاخه بریده یا همان Flower Food را پیشنهاد می کنیم. کافی است غذای گل را در آب حل کنید و از آن پس فقط یک بار در هفته آب گل را عوض کنید.

۸- برای بریدن گل تا حد ممکن از قیچی یا چاقوی تیز استفاده کنید

تا جای ممکن برای چیدن گل ها از قیچی یا چاقوی تیز که دندانه دار نباشد استفاده کنید.چاقو یا قیچی تیز موجب می شود که بتوانید ساقه ها را بدون له شدن، به صورت اریب برش بزنید. منظور از اریب برش زدن، برش زدن ساقه گل با زاویه ۴۵ درجه است. این کار باعث می شود آوندهای داخل ساقه بیشترین سطح تماس را با آب داشته باشند و بیشترین حد آب رسانی به گلبرگ ها انجام شود.فراموش نکنید که به محض خرید گل از گلفروشی ها چه به صورت آنلاین و چه به صورت فیزیکی، باید بلا فاصله یک سانتیمتر از ساقه ها را برش ۴۵ درجه بزنید و در آب قرار دهید، به علت اینکه گل از آب خرج شده و برای مدتی حتی کوتاه خارج از آب بوده که این باعث بسته شدن آوندها یا همان مسیر آب رسانی به گلبرگ ها شده است.پیشنهاد می شود برای طولانی تر شدن عمر گل، هر سه یا چهار روز ساقه ها را یک سانتیمتر برش بزنید.

۹- برگ های داخل آب را جدا کنید

می توانید از قیچی برای جدا کردن برگ هایی که درون آب گلدان قرار دارند استفاده کنید.گذاشتن برگ ها در آب محیط مناسبی را برای رشد باکتری ها و قارچ ها به وجود می آورد و پس از چند روز برگ ها شروع به فاسد شدن در آب می کنند و این آب آلوده عمر گل شما را کوتاه می کند. ضمن اینکه قرار گرفتن برگ ها در آب، زیبای گلدان شما را کاهش می دهد.

۱۰- گل های در حال پژمرده شدن را از گلدان جدا کنید.

برای نگهداری از دسته گل ها، از شکستن، خم کردن و یا وارد کردن هر گونه آسیب به ساقه ها خودداری کنید. فرم ساقه ها برای رساندن مواد مغذی به گل ها ضروری است. اگر آسیبی به گلی وارد کردید آن را از دسته گل جدا کنید.شاید این ضرب المثل را شنیده باشید که یک میوه فاسد برای خراب کردن یک جعبه میوه کافی است. این مثال برای گل ها هم صادق است.به شما پیشنهاد می کنیم هر زمان شاخه ای از گل های گلدان شما در حال پژمرده شدن بود، از گلدان خارجش کنید تا عمر بقیه گل های شما بیشتر شود.

۱۱- از خیابان گل نخرید

دسته گل هایی که در خیابان فروخته می شوند معمولا مدت زمان زیادی زیر آفتاب می مانند و بعید به نظر می سد که تازه باشند. و در اکثر مواقع گل هایی هستند که در حال پژمرده شدن هستند.این گل ها، گل هایی هستند که گل فروشی ها باید آن ها را دور بریزند، اما با یک قیمت خیلی کم آن ها را به این فروشندگان خیابانی می فروشند.پشنهاد می شود که برای تهیه گل، مستقیماً به گل فروشی رفته یا اگر هم وقت یا حوصله ی این کار را ندارید سفارش خود را از طریق گل فروشی های آنلاین انجام دهید تا به موقع به دست شما برسد.

۱۲- دوش آب سرد ممنوع!

شما خودتان از آن خوشتان نمی آید، گل های شاخه بریده هم همینطور هستند. وقتی گلی را برای اولین بار در گلدان می گذارید و یا وقتی آب آن را عوض می کنید، از ولرم بودن آب اطمینان حاصل کنید. به غیر از دسته گل نرگس

۱۳- فرمول جادویی نگهداری دسته گل طبیعی

به جای استفاده از آب تنها، ترکیبی به نسبت چهار پیمانه آب و یک پیمانه اسپرایت (نوشابه) غیر رژیمی بسازید و چند قطره مایع سفید کننده به آن اضافه کنید. استفاده از آب مقطر بهتر از استفاده از آب معمولی است. یا می توانید از غذای گل شاخه ای (فلاور فود) استفاده نمایید.به طور خلاصه، نکاتی که لازم است برای نگهداری از دسته گل طبیعی شاخه بریده به یاد داشته باشید عبارتند از:

  • گلدان را قبل از استفاده بشویید.
  • هر سه روز یک بار از یک چاقوی بدون دندانه برای بریدن ساقه ها به صورت اریب استفاده کنید.
  • از خم کردن و شکستن ساقه ها خودداری کنید.
  • آب گل ها را هر روز عوض کنید یا از غذای گل استفاده کنید.
  • از آب ولرم استفاده کنید.
  • برگ هایی که با آب گلدان در تماس هستند را جدا کنید.
  • گلدان را زیر تابش نور مستقیم آفتاب، کولر گازی و یا ظرف میوه نگذارید.
  • از فرمول جادویی استفاده کنید: چهار پیمانه آب، یک پیمانه اسپرایت را ترکیب کرده و چند قطره مایع سفید کننده به آن اضافه کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو
دیگران می‌خوانند   
تنها تصویر از پدر و مادر عرفان طهماسبی، نابغه عصر جدید/ آقای خواننده رو اون گوشه دیدین؟ دورهمی دونفره و دلنشین یوسف تیموری به همراه مادرش در رستورانی شیک+عکس/ و آقای بازیگری که کپی مامانشه امضای جهانبخش بر روی پای شکسته دختر هلندی!+ عکس قاب اختصاصی نجم الدین شریعتی و جواد نکونام در یک مکان مذهبی خوانندگی زیبا و پراحساس مرد خوش صدای روشندل با یک آهنگ عاشقانه/ همه محو اجراش شدن+ویدیو انتشار عکس پسر جوان مریم کاویانی، عمه شاهرخ استخری در سریال فاصله ها/ خیلی شبیه مامانشه+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 آخرین سلفی نرگس محمدی با برادرزاده ی نازش امیرعلی که بر اثر بیماری فوت شد +عکس/ روحش شاد نگاهی به گران ترین جشن عروسی سال با تجملات چشم نواز+تصاویر نخستین اظهارنظر پارسا پیروزفر و شهاب حسینی درباره بازی در فیلم «مست عشق»/پیروزفر: نقش مولانا شانس بزرگی برایم بود/ حسینی : شمس مرا با خودش برد پسری که شاگرد باباش بود ماشین سنگین میخره و تو جاده پدرش و میبینه+ ویدئو/فقط واکنششو ببین... هیجان و خوشحالی نصف شبی مجید صالحی با شنیدن جواب مثبت زیبا بروفه به خواستگاریش+ ویدئو/ من با واکنش پدرش 2 ساعت خندیدم😂 استایل جذاب نوید محمدزاده و صدرای پوست شیر در عروسی شلوغ حسین سلیمانی/ فریبرز نون خ هم دعوت بود!+عکس 2 کودک جانباخته در حادثه سیل مشهد+عکس/ خدا به خانواده هاشون صبر بده عشق و حال جورجینا همراه با شازده پسر و پرنسس های نازش در دنیای جادویی دیزنی‌لند/ کودک درونشم فعال شد+عکس برگردان هندی دیالوگ ماندگار الناز شاکردوست و نوید محمدزاده از زبان هانیه غلامی! +ویدئو مراسم باشکوه ازدواج دو میمون بامزه با لباس عروس و کت وشلوار در باغ وحش تهران+عکس عکس جالب بدل پارسا پیروزفر درحال کمک به سیل‌زدگان در مشهد سوژه داغ رسانه ها شد روایت رهبر معظم انقلاب از تجربه نزدیک به مرگ +ویدئو/ در مرز عالم برزخ خودم را احساس کردم فال روزانه امروز دوجمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 28 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 28 اردیبهشت 1403 + فیلم واکنش خنده دار حامد آهنگی به حرف مهران مدیری: چیزی مصرف نمیکنم! والا شواهد چیز دیگه ای رو نشون میده😂+فیلم فاجعه در شهربازی؛ لحظه کشیدن مردم روی شاخه‌های درخت و زمین آسفالت!+ فیلم بهترین کار بعد از ریختن شیر روی فرش پاسخ شوکه کننده یک آدم‌خوار به سوال خبرنگار نگاهی به تسبیح،کلاه و لباس های شخصی باقی مانده از مولانا در موزه شهر قونیه ترکیه+عکس 3 روغن طبیعی که به تسریع رشد مو کمک می‌کند 8 اشتباه رایج در چیدمان منزل که باید از همین حالا اصلاح کنید گرد و خاک تماشایی مرد ایرانی با آهنگ جیپسی کینگ+ ویدئو/ روسفیدمون کردی مرد با این صدا لحظه دلهره‌آور از حضور یک جوان روی پل‌هوایی برای خودکشی در لاهیجان+ فیلم خاص ترین و شیک ترین مدل های دیزاین بالکن دنج و راحت تمرینات عاشقانه اکرم بانو با همسرش علیرضا بیرانوند در ویلای باصفا و لوکسشون+عکس سنگ کلیه: علل و راه‌های پیشگیری تهران قدیم/ این ساختمان یک روزهایی بلندترین بنای ساخته شده در تهران بود+ عکس فرار از کلافگی گرمای تابستان در هنگام خواب به سبکِ خنده دار و خلاقانه این جوان با پنکه زمینی و شیلنگ آب+ویدیو/ اینجوری که سرِ ماه روماتیسم میگیری و فاتحه😂 بذر ریحان و خواص شگفت انگیز آن برای پوست و مو نوشابه رو ترک کنید به جاش این نوشیدنی ها را بخورید
تیتر امروز   
نخستین اظهارنظر پارسا پیروزفر و شهاب حسینی درباره بازی در فیلم «مست عشق»/پیروزفر: نقش مولانا شانس بزرگی برایم بود/ حسینی : شمس مرا با خودش برد
فال روزانه امروز دوجمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 28 اردیبهشت 1403 + فیلم
فال شمع روزانه امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
پاسخ شوکه کننده یک آدم‌خوار به سوال خبرنگار
فال ابجد روزانه جمعه 28 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
چرا ایرانی‌ها «بچه دار» نمی‌شوند؟
به بهانه انتصاب معاون جدید امور مجلس ریاست جمهوری / همه معاونان پارلمانی در یک نگاه
چهره رهبر انقلاب بعد از سه ساعت بازدید از نمایشگاه کتاب+عکس /به تبسم به تکلم به دل آرایی تو...
عادت‌های عجیب رونالدو در زمین فوتبال
4 ترفند طلایی برای جلوگیری از ماسیدن کرم پودر +عکس/خانم ها با دقت بخوانید
جزئیات جدید پرونده مسمومیت پزشکان شیرازی با مشروبات الکلی / ساقی همان صاحب باغ است
ماجرای زن پتوپیچ در خیابان مطهری چه بود؟ +ویدئو /اعتراف به پاشیدن نسکافه به سمت ماموران تا اقدام به فرار...