دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

ویدئویی جالب و دیدنی از نخستین پهلوانان افسانه ای ایران باستان!/ از عصر حجر تا شاهنامه فردوسی 

شنبه، 16 تیر 1403
ساعدنیوز: نام آورترین پهلوانان ایرانی طبق شاهنامه را مشاهده میفرمایید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز، بخش مهمی از داستان‌ها و اتفاقات مهم شاهنامه را پهلوانان نامی آن رقم می‌زنند. بخش پهلوانی شاهنامه با قیام کاوه‌ی آهنگر علیه ضحاک ماردوش آغاز می‌شود و با نابودی رستم و خانواده‌اش به پایان می‌رسد.

کیومرث نام نخستین نمونهٔ انسان در جهانشناسی مزدیسنا؛ نخستین پادشاه ایران و نخستین پادشاه پیشدادی در اسطوره‌شناسی ایرانی است، که برپایهٔ شاهنامهٔ فردوسی سی سال پادشاهی کرد.برخی از پژوهشگران کیومرث را با آدم، نخستین انسان در جهانشناسی دین‌های ابراهیمی یکسان می‌دانند.

هوشنگ از پادشاهان پیشدادی است. وی نخستین شاهی بود که اهورامزدا آتش را به وی شناسانید. همچنین نخستین استخراج‌گر آهن، نخستین آهنگر و نخستین قربانی‌کننده است. بر پایهٔ شاهنامهٔ فردوسی، وی نقش مهمی در یک‌جانشینی مردم و گسترش شهرنشینی داشته‌است.هوشنگ در شاهنامه، پسر سیامک و نوهٔ گیومرث است که انتقام قتل سیامک را با کشتن خزروان (دیو) از اهریمن می‌گیرد و پس از گیومرث به پادشاهی جهان می‌رسد.

رخش نام اسب رستم قهرمان اسطوره‌ای شاهنامه است. رخش در لغت به معنی رنگ سرخ و سفید درهم آمیخته‌است.چنانچه مشهور است بدن رخش دارای لکه‌های قرمز و زرد و گل‌های کوچک بود و از زیر دم تا زیر گردن و چشم تا دهان سفید بود.رخش و رستم عاقبت به دست شغاد کشته شدند.

سهراب پهلوان افسانه‌ای در شاهنامه است که پدرش رستم و مادرش تهمینه دختر شاه سمنگان است. سهراب با سپاه تورانیان به نبرد ایران آمد و در جنگی تن‌به‌تن با رستم کشته شد، درحالی‌که همدیگر را نمی‌شناختند.تراژدی رستم و سهراب، به تعبیر محمدعلی اسلامی ندوشن، تراژدی بی‌خبری است.

جَمشید یکی از پادشاهانِ اساطیری ایرانی است و قدمتی بس کهن دارد. نام او در اوستا و نوشتارهای پهلوی و نوشتارهای دوران اسلامی آمده‌ است. در اسطوره‌های ایرانی کارهایی سخت بزرگ به او نسبت داده شده‌ است. جمشید در شاهنامه، فرزندِ تهمورث و شاهی فرهمند است که سرانجام به‌خاطرِ خودبینی و غرور فرّه ایزدی را از دست می‌دهد و به‌دستِ ضحاک کشته می‌شود. او بر اساس کتاب وندیداد نخستین کسی است که حکمت اشراقی را فرا گرفت و توانست نظام معرفتی ایران را پایه‌گذاری کند.

رستم

رستم نام‌آورترین پهلوان شاهنامه است. کسی که همه او را با «هفت خوان» می‌شناسند. او فرزند زال (پسر سام) و رودابه (دختر مهراب) است. تولد او که با کمک گرفتن زال از سیمرغ انجام شد، تفاوت او را نسبت به سایر پهلوانان شاهنامه آشکارتر می‌کند. رستم در طول حضورش در شاهنامه، تاثیرگذارترین شخصیت داستان‌ها و خط محوری اتفاق‌ها و روایت‌هاست و گره‌ی بسیاری از مشکلات به دست او باز می‌شود.علاوه بر گذشتن از هفت خوان دشوار، نجات کیکاووس از بند دیو سپید، مبارزه با افراسیاب و اسفندیار، خون‌خواهی سیاوش، نجات بیژن و کشتن پسرش سهراب از مهم‌ترین اتفاق‌های زندگی رستم هستند. او سرانجام به نیرنگ برادرش شغاد به چاه افتاد و همراه اسب خود «رخش» کشته شد.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 16 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تصویری از بک گراند گوشی سردار آزمون/ عکسی عاشقانه با همسرش آناهیتا
(فیلم) حاشیه نگاری حضور رهبر معظم انقلاب پای صندوق انتخابات / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...
استایل خاص و ایرانی همسر بهرام رادان در سفارت فرانسه+عکس/ مثل همیشه شیک پوش و باوقار👌
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
نگاهی به گلدان مدل عتیقه و زیرخاکی مینا مختاری روی میز ناهارخوری خانه اش+عکس/ عجب سلیقه محشری داره همسر بهرام رادان😍
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
(ویدیو) عاشقانه فوق جذاب و دهه 60 الیکا عبدالرزاق و پوریا پورسرخ در میانه جنگ و موشک باران/ خودم که عاشق مقنعه سر کردن الیکا شدم😂
ویدیو/ دنیا رو آب ببره مسئول این کتابخونه رو خواب میبره/ "مردعنکبوتی" هم باشی لازمه گاهی مطالعه داشته باشی!
ویدیو/ رضا میرکریمی: من تعریف فلسفی بلد نیستم/ "فرهنگ" یعنی "چسب"
میز عزای شیک و خوش دیزاین ماهچهره خلیلی، جاریه مختارنامه در خانه رفیق صمیمی‌اش نعیمه نظام دوست +ویدیو/ روحش شاد